Intel "Coffee Lake" Core i7-8700K, i5-8600K, i3-8350K och i3-8100 listas på Prisjakt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Ryzen 2 blir på 7nm. Långt kvar....

2018 säger amds roadmap.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

AMD har sagt att man kommer att kunna köra med samma moderkort i minst fyra år till. ...

Källa på det? Det enda jag sett är att de ska fortsätta med AM4, precis som Intel fortsätter med 1151...

Skrivet av Dinoman:

Det som slog mig är hur billig 7700K är nu.

Den har gått ner i pris jämfört med lanseringen, ja. Troligen till följd av konkurrensen från AMD.
Men det är inte förrän senaste veckorna man kunnat hitta 6700K för under 3000kr.

Permalänk
Medlem

Är nyfiken vad den upplåsta i3an kan prestera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Källa på det? Det enda jag sett är att de ska fortsätta med AM4, precis som Intel fortsätter med 1151...

Den har gått ner i pris jämfört med lanseringen, ja. Troligen till följd av konkurrensen från AMD.
Men det är inte förrän senaste veckorna man kunnat hitta 6700K för under 3000kr.

Zen to live on

While Anderson’s responsible for bringing Ryzen to market—“you don’t have any idea how many hours I and my team have spent on this,” Anderson said—it’s Papermaster who has to think of the future. When asked how long Zen would last, compared to Intel’s two-year tick-tock cadence, Papermaster confirmed the four-year lifespan and tapped the table in front of him: “We’re not going tick-tock,” he said. “Zen is going to be tock, tock, tock.”

https://www.pcworld.com/article/3155129/components-processors...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk

Vet inte om man borde gå på Liontechs pris, det verkar ju vara en oseriös butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta gäller även 7600k och beror ju på att 8600 bör ha liknande prestanda som 7700k (varierar ju med HTn effektivitet så klart), och 8350k är typ identisk 7600k, men i 4Ghz utan turbo, istället för 3.8 bas och 4.2 turbo. Båda är dock upplåsta, och tittat på priset av i3 på kaby, så är 1500kr eller under inte orimligt.

Mao... alla 4C4T CPUer tappade precis halva sitt värde... *poff*
Och 7700k tappade också typ 1/3 av sitt.

Det som kan väga in mot detta är moderkorten, som många tydligen barnsligt* ovan tramsat om. Varför 8700K, 8600K, 8350K osv inte kan köra på 270 chipset är bara dumt. Lägg till att 390 moderkort är runt hörnan, så kommer intels 370 chipset nog gå ner i historien som det sämsta chipset att använda, med kortast livslängd någonsin. Det är ett ihop-kok bara för att sälja 6-core och tävla mot AMD verkar det som.

Du får noll skillnad mot 270, utom att kunna köra en coffee-lake CPU. Och moderkorten kommer bli värdelösa lite senare när 390 chipset lanseras. Och det ryktas om att Intel bör ha känt hettan från AMD, då 390 chipset ev ska kunna stöda 8 core CPU, som 370 inte gör. Mao... ni uppgraderar och dreglar på en redan död plattform!

Och det mest ironiska här är @murklor kommentar om vad AMD ska göra om 3-4 år, för att sedan få rätt... på vad Intel ska göra istället. "We are planning to update Tornado F5 to Z390 chipset supporting 8C/16T CPUs coming in H2/18"

AMD dock har inga planer på att byta sockel. Och AM4 ska ha 4 års uppgraderingsväg, vilket är 8x mer än 370 verkar få, och 4x mer än 270 fått.

Varför blir 370 värdelösa för att 390 släpps?

Om du talar till dem som vill uppgradera en gång per år så har du en poäng.

Men det är ju svårt att applicera på de av oss som bygger starkt var 5-7år, och då ändå kommer att få uppgradera moderkort utöver allt annat.

Permalänk
Medlem

@Bodorio: Tror han menar att Z370 kommer husera intels 8xxx-serie, men inget efteråt, då den kommer stå på z390-kretsen
Då z270 inte kommer stödja varken äldre eller nyare processorer än 8xxx-serien är den i princip död från början, om man har några planer som helst på att uppgradera efter hand

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Jag som trodde 16 kärnor var minimum för dator att ens starta

Om man kör Windows är det väl nästan så vad jag förstått.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Det som slog mig är hur billig 7700K är nu.

Tänk på SEK vs USD.

Tittar på priset i SEK har både Intels och AMDs modeller minskat ca 15-20 % sedan början av Q2 i år, tittar man på priset i USD hos t.ex. Newegg och Amazon kostar t.ex. i7-7700K och R5 1600 (som båda är respektive företags bäst säljande produkt, ingen av dessa har fått en officiell MSRP sänkning) lika mycket nu som vid lansering (plus/minus någon enstaka USD).

Det som sticker ut för i7-7700K är Dustin, de verkar försöka tömma sitt lager av någon anledning. Kanske är något nytt på väg?

Skrivet av backlulund:

Om man kör Windows är det väl nästan så vad jag förstått.

Du anar inte hur mycket BIOS-menyer laggar med endast 4-kärnor, om ett par år kommer det vara omöjligt att ändra inställningar om man sitter på <=4 kärnor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Bodorio: Tror han menar att Z370 kommer husera intels 8xxx-serie, men inget efteråt, då den kommer stå på z390-kretsen
Då z270 inte kommer stödja varken äldre eller nyare processorer än 8xxx-serien är den i princip död från början, om man har några planer som helst på att uppgradera efter hand

Jupp, jag förstod detta. Känns dock något irrelevant för oss som brukar bygga relativt high end en gång var x år och sedan ändå byter moderkort. Och jag misstänker att vi utgör en hyfsat stor andel av de som tänker köpa 8xxx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Varför blir 370 värdelösa för att 390 släpps?

Om du talar till dem som vill uppgradera en gång per år så har du en poäng.

Men det är ju svårt att applicera på de av oss som bygger starkt var 5-7år, och då ändå kommer att få uppgradera moderkort utöver allt annat.

För det är endast Z370 som släpps. Och H370, som är mainstream kommer när 390 kommer, så alla moderkorten kommer kosta en hel del (typ 1500kr för billigaste). Och 390 kommer stöda alla CPUer, medan 370 kommer inte ha nya funktionerna, inte stöd för nyare CPUer, utan kommer totalt sakna uppgraderingsväg. Så sekunden 390 släpps, är ditt 1500-3000krs moderkort värdelöst, på begagnatmarknaden, då du endast kommer stöda ett få-tal urvalda CPUer.

Mao... de enda som "inte" direkt förlorar på det är de som "bygger starkt" 5+ år och sedan inte gör något alls, och ni är rätt få. De flesta bygger ett system och uppgraderar det efter hand, alt kör mainstream och mer prisvärt. Entusiasterna som måste ha det senaste byter ändå efter 1-2 år, och de förlorar på det också.

Och med tanke på att du måste ha rätt strömleverans för att kunna använda 8700k, så lär billiga moderkort inte kunna använda den så bra, varpå du rent av kanske förlorar få-trådig prestanda mot 7700k OC tex.

Den är inte snabbast när 8-core kommer. Den är inte prisvärd då AMDs alternativ är mer prisvärd, och 1800X både har uppgradeingsväg och bättre multi-core prestanda. Och dina delar tappar allt sitt värde mycket snabbt, så du kan inte hoppas sälja det och uppgradera. Mao... du kommer verkligen köpa grisen i säcken, och vara fast i 5år, medan alla runt om dig kan uppgradera.

@sweisdapro precis. Its a dead dodo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mao... de enda som "inte" direkt förlorar på det är de som "bygger starkt" 5+ år och sedan inte gör något alls, och ni är rätt få.

Fast, är det inte rätt många som är kvar på Sandy/Ivy bridge? Dessa människor borde ha datorer som är ungefär 5-6 år gamla.

Jag har sett en hel drös av dessa på forumet och jag är en dom själv. Brukar bygga nytt ungefär var 5-6e år och så nu i år blir det Z370 med 8700K.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd

Kommer grafiken ha samma prestanda som Haswell, eller har det skett några förbättringar?

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 2500k som jag är fruktansvärt less på, är väldigt osäker dock på om jag ska köra på 8700k eller vänta ännu ett år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Jag sitter med en 2500k som jag är fruktansvärt less på, är väldigt osäker dock på om jag ska köra på 8700k eller vänta ännu ett år..

Vänta eller ryzen tror jag är bäst
Åtminstone om du inte är helt säker på 8700k

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och 390 kommer stöda alla CPUer, medan 370 kommer inte ha nya funktionerna, inte stöd för nyare CPUer, utan kommer totalt sakna uppgraderingsväg.

Vart har du läst detta? Jag har inte sett något mer än spekulationerna baserade på foruminlägget från Eurocom, så har du någon källa på att detta med säkerhet är vad som kommer ske är jag intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Fast, är det inte rätt många som är kvar på Sandy/Ivy bridge? Dessa människor borde ha datorer som är ungefär 5-6 år gamla.

Jag har sett en hel drös av dessa på forumet och jag är en dom själv. Brukar bygga nytt ungefär var 5-6e år och så nu i år blir det Z370 med 8700K.

Dessa har ofta inte uppgraderat då det inte varit lönt något som sades också om Skylake (som skulle vara enda nya stora), och titta nu?

Intel (och AMD) släpper mer nytt godis idag och närmaste året än de gjort på 5 år. Och många köpte just 2500k för den var prisvärd för sin tid, där haswell mm inte varit värt att uppgradera till. Dessa går till R5 1600 idag ofta, då den är modern prisvärt alternativ. Många har även gått från 2500k till 3770k eller liknande.

Så du har helt rätt i att många suttit 5 år. Men då pga en anledning som inte säkert är valid nu. Hade Intel fortsatt med bara 6-core och inga förbättringar alls i 5 år till, hade jag dock hållit med dig. Men när de redan om 6 mån ska ändra marknaden och då priserna även på befintliga, så är det rätt dumt att låsa sig in i en plattform som redan är död innan den lanserats.

Men 370 är numera lite som 1366 CPUn... och dessa var det inte många som hoppade till från C2Q/C2D. Och idag är dessa långt efter. Det som gjort 2600k/2500k livsvärdig är minimala förbättringar, samma antal cores, och att vi först nu 5 år senare börjat nå 5Ghz igen. De tog mao "370"/1366 konceptet och gjorde det attraktivt med 1155 sockeln istället och där tror jag också 390 kommer hamna.

Mao.. första gen av något nytt (Ryzen, iCore, SSDer, DDR4, DX12 u name it) har sällan varit lyckat. Det är den tweakade nästa versionen som ofta blir lyckad.

@perost Vill du ha källor som går att bekräfta, får du börja jobba på Intel. Allt är under NDA som vanligt. Det har dock kommit samma info från flera olika ställen, inkl företag som utvecklar mjukvara. Men allt är hush - hush som vanligt.

Upp till dig vad du vill göra. Som det är nu, har Intel 8-core teknik, och en 390 är planerad och officiell precis samma tid som 8-core CPU ryktena. Deras 8700k kommer inte slå 1800x, och varför skulle Intel lämna denna marknad öppen till AMD? Denna 390 chipset kommer innehålla alla förbättringar som var tänkta till denna lanseringen också. 370 är bekräftad att vara samma som 270, med mindre tweak för 6-core, thats it. Intel har mao stresslanserat 8700k och 370, för att kontra AMDs 1600-1700 CPUer. De skulle inte lanserats förrän 18Q2 egentligen enligt tidigare planer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robertd:

Blev ett Ryzen 1700X för mig, så glad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Så sekunden 390 släpps, är ditt 1500-3000krs moderkort värdelöst, på begagnatmarknaden, då du endast kommer stöda ett få-tal urvalda CPUer.

Mao... de enda som "inte" direkt förlorar på det är de som "bygger starkt" 5+ år och sedan inte gör något alls, och ni är rätt få. De flesta bygger ett system och uppgraderar det efter hand, alt kör mainstream och mer prisvärt. Entusiasterna som måste ha det senaste byter ändå efter 1-2 år, och de förlorar på det också.

Mja de flesta jag känner har sina burkar i runt 4 år och byter oftast grafikkort en gång under den perioden. När de väl handlar köper de "starkt" men inte "det värst". Ingen av dessa burkar eller komponenter hamnar på begagnatmarknaden efteråt, så andrahandsvärdet är ointressant.

En handfull bekanta kan klassas som svensson/mainstream och köper färdigbyggt. Men principen är densamma där, de har datorerna förhållandevis länge och de säljs inte efteråt. Troligare i båda fallen är att någon släkting får ärva sakerna om det finns något användarvärde kvar i dem.

Så jag ser det i stort som att det bara är entusiasterna som förlorar på att handla 370.

Själv börjar känna att jag vill byta ut min 2500K som jag haft ovanligt länge. 8700K verkar som ett bra alternativ men tester och slutgiltigt pris får avgöra. Om det blir på 370-chipset eller att vänta ett tag till beror på lite olika saker (prestanda, funktion, pris, tid), men uppgraderingsmöjlighet och speciellt begagnatpriset hos 370 väger väldigt lätt.

Edit: Ska väl lägga till att dessa jag nämner i 99% av fallen behöver prestandan till spel, så ett stort antal kärnor är inte helt nödvändigt. Iaf inte än på några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Mja de flesta jag känner har sina burkar i runt 4 år och byter oftast grafikkort en gång under den perioden. När de väl handlar köper de "starkt" men inte "det värst". Ingen av dessa burkar eller komponenter hamnar på begagnatmarknaden efteråt, så andrahandsvärdet är ointressant.

En handfull bekanta kan klassas som svensson/mainstream och köper färdigbyggt. Men principen är densamma där, de har datorerna förhållandevis länge och de säljs inte efteråt. Troligare i båda fallen är att någon släkting får ärva sakerna om det finns något användarvärde kvar i dem.

Så jag ser det i stort som att det bara är entusiasterna som förlorar på att handla 370.

Själv börjar känna att jag vill byta ut min 2500K som jag haft ovanligt länge. 8700K verkar som ett bra alternativ men tester och slutgiltigt pris får avgöra. Om det blir på 370-chipset eller att vänta ett tag till beror på lite olika saker (prestanda, funktion, pris, tid), men uppgraderingsmöjlighet och speciellt begagnatpriset hos 370 väger väldigt lätt.

Varför köpte du inte i5-760 eller liknade?, och tror du att du hade suttit så här länge om du hade gjort det?
Du köpte den förfinade iCore generationen som kom efter, och den har hållit väldigt länge pga Intel inte haft någon konkurrens. Alls. Du hade mao priskonkurrens senast med 2500k och FX-8350, vilket gjorde den väldigt prisvärd.

Just nu är Intel på väg att lansera något helt nytt... 6-core main stream. De gör det för första gången på 5 år. Om 6 mån så kommer 8-core... vad kan du då köpa 6-core för om 6-mån? Priset pressas ner.

Hela poängen med dessa är ju att kontra AMD, mer eller mindre (även om jag vill minnas Intel har planerat 6-core ett tag nu). Och detta driver ner priserna, och gör det mer värt att uppgradera. 390 chipset och 8-core är ju direkt motsats till Ryzen 2, som också väntas mitten på 2018.

Dock förstår jag dig. Du sitter just nu i denna båt, då du exakt.. "inte uppgraderat något". Mao, hela iden med 5 års uppgraderingsintervall biter dig i röven just nu. Du "måste" byta 2500k... för den är för seg. Hade du istället haft en 3770k hade du lätt kunnat vänta 1 år till, eller tom 2600k delvis.

Mao, ni talar om att det ni gör är den "mest vanliga och bästa lösningen", och jag visar med dina egen sits här, att den inte är det. Ni låser in er att göra dåliga beslut och dumma köp, pga denna 5års policy. Men gör du nyköpet och hoppa till 370 chipsetet, så sitter du där igen om 4-5 år och tveksamt "måste uppgradera nu", oavsett prisvärdhet. Det är helt ditt val. Ingen tvekan på att den kommer fungera i antal år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@perost Vill du ha källor som går att bekräfta, får du börja jobba på Intel. Allt är under NDA som vanligt. Det har dock kommit samma info från flera olika ställen, inkl företag som utvecklar mjukvara. Men allt är hush - hush som vanligt.

Ok, trodde jag hade missat något. Jag har som sagt bara sett vad Eurocom skrivit, och eftersom de gått ut med det publikt så lär de ju knappast ha fått informationen från Intel eftersom de då som du säger skulle vara under NDA. Men det spelar väl ingen större roll vad ryktena säger egentligen, så länge som Intel själva inte säger något är det bäst att anta att du har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dessa har ofta inte uppgraderat då det inte varit lönt något som sades också om Skylake, och titta nu?

Intel (och AMD) släpper mer nytt godis idag och närmaste året än de gjort på 5 år. Och många köpte just 2500k för den var prisvärd för sin tid, där haswell mm inte varit värt att uppgradera till. Dessa går till R5 1600 idag ofta, då den är modern prisvärt alternativ. Många har även gått från 2500k till 3770k eller liknande.

Så du har helt rätt i att många suttit 5 år. Men då pga en anledning som inte säkert är valid nu. Hade Intel fortsatt med bara 6-core och inga förbättringar alls i 5 år till, hade jag dock hållit med dig. Men när de redan om 6 mån ska ändra marknaden och då priserna även på befintliga, så är det rätt dumt att låsa sig in i en plattform som redan är död innan den lanserats.

Men 370 är numera lite som 1366 CPUn... och dessa var det inte många som hoppade till från C2Q/C2D. Och idag är dessa långt efter. Det som gjort 2600k/2500k livsvärdig är minimala förbättringar, samma antal cores, och att vi först nu 5 år senare börjat nå 5Ghz igen. De tog mao "370"/1366 konceptet och gjorde det attraktivt med 1155 sockeln istället.

Upp till dig vad du vill göra. Som det är nu, har Intel 8-core teknik, och en 390 är planerad och officiell precis samma tid som 8-core CPU ryktena. Denna kommer innehålla alla förbättringar. 370 är bekräftad att vara samma som 270, med mindre tweak för 6-core, thats it.

Varför jag byter just nu är för att jag känner att min 5-åriga dator har gjort sitt. Jag känner heller inte att det är lönt att uppgradera enskilda delar på en så pass gammal dator.

6C/12T kommer att hålla ett lång tag framöver i spel, det har jag absolut ingen tvekan om. Jag ser iallafall ingen anledning alls i att vänta på att uppgradera då jag väntat på att Intel ska gå upp från 4C/8T ett tag nu. Sen att Ice Lake med 8C/16T samt funktioner som native USB 3.1, inbyggt Wifi, m.m. som kommer om ca ett år, det kommer troligtvis inte att hjälpa mig ett dugg vid framför allt spelande vilket min dator i första hand är till för.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Varför jag byter just nu är för att jag känner att min 5-åriga dator har gjort sitt. Jag känner heller inte att det är lönt att uppgradera enskilda delar på en så pass gammal dator.

6C/12T kommer att hålla ett lång tag framöver i spel, det har jag absolut ingen tvekan om. Jag ser iallafall ingen anledning alls i att vänta på att uppgradera då jag väntat på att Intel ska gå upp från 4C/8T ett tag nu. Sen att Ice Lake med 8C/16T samt funktioner som native USB 3.1, inbyggt Wifi, m.m. som kommer tidigast om ett år, det kommer troligtvis inte att hjälpa mig ett dugg vid framför allt spelande vilket min dator i första hand är till för.

Att vänta på Cannon Lake som kommer i vår känns inte jättelönt för mig, för att då ska jag tydligen vänta på Ice Lake istället som kommer ytterligare ett halvår senare, sen kommer Intel att gå ut med att dom har processorer med 10C/20T på gång ett halvår senare för konsumenter och då är Ice Lake inte lönt att köpa längre för att Z390 inte kommer att stödja det nya och så kommer vi att ha samma diskussion igen

Tror du missförstår mig lite. Jag säger inte att du behöver mer än 6-core. Faktum är att 8700 CPUn är säkert bra val i sig.

Det enda jag har tvivel på är 370-chipset. Den är inte optimerad för 6-core, utan det är lappat in stöd. Min poäng var just att i vår ta en 6-core, mer prisvärt än du får 8700k för idag. CPUn lär fortfarande säljas, och ska passa. Men du får då en modern och optimerad plattform att använda den på också. Ryzen2 kommer också konkurrera då, och priserna bli därefter.

Mao... min poäng är... ska man göra 5års köp, stressa inte dem. Du har valt att göra denna långdragna taktik, vilket om du inte har tålamod, ger dig rätt dåliga alternativ. Q6600 var inte första gen Core2. Och 2500/2600k var inte första iCore. Båda dessa underbara långkörarna var andra generationen. Ska man köpa 5 års maskiner, måste man ta dessa, annars sitter man där fortare än man planerat och behöver uppgradera igen.

PS. Du köpte dessutom Z77, den förbättrade P67/SB, som även idag har bättre chans än 2500k om du bara får upp klocks. Så du gjorde redan bättre beslutet förra gången. DS.

Oavsett, jag har sagt mitt, min åsikt och varför jag anser 370 chipset en idiotisk lösning på alla problem. Folk som vill köpa, köp. Folk som vill lyssna och ta till sig lite kloka råd, väljer att göra det. 6 mån är verkligen inte lång tid att vänta dock, om man redan väntat 5 år. Du kunde valt att hoppa på Skylake i så fall, som redan ger rätt stor skillnad i jämn FPS prestanda, samt DDR4 var billigare då om behovet och problemet var så stor att man inte kunde vänta längre.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Och 2500/2600k var inte första iCore. Båda dessa underbara långkörarna var andra generationen. Ska man köpa 5 års maskiner, måste man ta dessa, annars sitter man där fortare än man planerat och behöver uppgradera igen.

Din åsikt om z370 åt sidan, för det har jag inte görat in mig på alls:

Min i5-760 överklockad till skyarna höll mig länge nog att spela Witcher förra året med bra kvalitet. Det var över 5 år jag satt med den utan det största problem för 1080p.

Andra generationen må vara tried and tested, men första generationen var inte dålig den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Oavsett, jag har sagt mitt, min åsikt och varför jag anser 370 chipset en idiotisk lösning på alla problem. Folk som vill köpa, köp. Folk som vill lyssna och ta till sig lite kloka råd, väljer att göra det. 6 mån är verkligen inte lång tid att vänta dock, om man redan väntat 5 år. Du kunde valt att hoppa på Skylake i så fall, som redan ger rätt stor skillnad i jämn FPS prestanda, samt DDR4 var billigare då om behovet och problemet var så stor att man inte kunde vänta längre.

Enligt SweC's nyhet om Ice Lake så ska den släppas under andra halvan 2018. Kan bli juli månad, men kan även bli december. Men inte om 6 månader.

http://www.sweclockers.com/nyhet/24448-intel-ice-lake-med-att...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Enligt SweC's nyhet om Ice Lake så ska den släppas under andra halvan 2018. Kan bli juli månad, men kan även bli december. Men inte om 6 månader.

http://www.sweclockers.com/nyhet/24448-intel-ice-lake-med-att...

Tror det kommer avgöras mycket mot när Ryzen 2 släpps. Blir den försenad så kan de mycket väl bli senare lansering, men du måste notera att Intel just nu är efter i "Core-racet" och 1800X har än den tronen, och de har redan skjutit fram denna lansering 6 mån för att ens kunna matcha 1600X, så de kommer ligga på allt de kan för Ice Lake också. Var så säker.

Skrivet av C.Nordlund:

Din åsikt om z370 åt sidan, för det har jag inte görat in mig på alls:

Min i5-760 överklockad till skyarna höll mig länge nog att spela Witcher förra året med bra kvalitet. Det var över 5 år jag satt med den utan det största problem för 1080p.

Andra generationen må vara tried and tested, men första generationen var inte dålig den heller.

Jo självklart var även de bra CPUer, precis som Ryzen1 är nu och Core2Duo var i sin tid också. Det har helt enkelt hänt väldigt lite på senaste 5 åren, vilket har gjort att allt typ stannat upp, och äldre maskiner fungerar bra än. Har vänner som kör på Q9550 OC än idag, för enklare saker.

Dock lovar jag dig att allt under haswell får rätt mycket dåliga 1% low i CPU intensiva spel idag, då de helt enkelt inte kan hantera "topparna". Du får mao kanon bra fps i räknaren, men det hackar ändå, något som många som bara gått från SB till Skylake kan vittna om. Det flyter betydligt bättre, oavsett om det är sämre eller lägre FPS.

Saker som snabbare RAM och OC hjälper enormt mot detta problem dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Varför köpte du inte i5-760 eller liknade?, och tror du att du hade suttit så här länge om du hade gjort det?
Du köpte den förfinade iCore generationen som kom efter, och den har hållit väldigt länge pga Intel inte haft någon konkurrens. Alls. Du hade mao priskonkurrens senast med 2500k och FX-8350, vilket gjorde den väldigt prisvärd.

Just nu är Intel på väg att lansera något helt nytt... 6-core main stream. De gör det för första gången på 5 år. Om 6 mån så kommer 8-core... vad kan du då köpa 6-core för om 6-mån? Priset pressas ner.

Hela poängen med dessa är ju att kontra AMD, mer eller mindre (även om jag vill minnas Intel har planerat 6-core ett tag nu). Och detta driver ner priserna, och gör det mer värt att uppgradera. 390 chipset och 8-core är ju direkt motsats till Ryzen 2, som också väntas mitten på 2018.

Dock förstår jag dig. Du sitter just nu i denna båt, då du exakt.. "inte uppgraderat något". Mao, hela iden med 5 års uppgraderingsintervall biter dig i röven just nu. Du "måste" byta 2500k... för den är för seg. Hade du istället haft en 3770k hade du lätt kunnat vänta 1 år till, eller tom 2600k delvis.

Mao, ni talar om att det ni gör är den "mest vanliga och bästa lösningen", och jag visar med dina egen sits här, att den inte är det. Ni låser in er att göra dåliga beslut och dumma köp, pga denna 5års policy. Men gör du nyköpet och hoppa till 370 chipsetet, så sitter du där igen om 4-5 år och tveksamt "måste uppgradera nu", oavsett prisvärdhet. Det är helt ditt val. Ingen tvekan på att den kommer fungera i antal år...

Det är ingen policy för mig/oss att göra så, bytet sker när behovet gör gällande att maskinvaran inte håller längre för vad den används till. Med lite kraftigare inköp per gång håller den längre. Och jag har handlat komponenter förr i tanke att de ska vara uppgraderingsbara, men det händer inte att jag uppgraderar enskilda komponenter. Att uppgradera CPU på ett moderkort har jag nog inte gjort sedan 90-talet.

Problemet med att vänta tills 8-core och 390 finns tillgängligt är att jag inte tror att det blir förens nästa höst (tidsplanen säger andra halvan av 2018). Dessutom finns det inget som klart säger att 8-core kommer att blir mycket snabbare än 8700K utöver multitrådat. Dock finns risken att den blir långsammare i spel de närmaste åren. Så om inte något drastiskt händer gällande multitrådat i spel eller prestandan i 8-core vs 6-core de närmaste 4-5 åren så ser jag inte att CPU'n kommer att uppgraderas i systemet. Det blir helt nytt även nästa gång.

Men jag ser absolut poängerna med att ha möjligheten att uppgradera. Och även möjligheten att 8-core faktiskt blir snabbare på alla vis än 8700K, vi pratar ju ny generation och byte till 10 nm. Men ny gen kan också ha både fördelar och nackdelar.

Men hur länge ska man vänta på nya saker? Som sagt, om det blir en 8700K i vinter eller vänta nästan ett år till på Ice-Lake (eller 390 i kombo med 8700K) får tester och pris avgöra framöver. Och vid 2H 2018 är man nästan inne i 2019 och närmar sig Zen 2 på 7 nm. Kanske vänta ett tag till då.

Förhoppningsvis droppar mer info ut innan det är dags att klicka på köp. Kommer inte att handla på releasedag vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det står ju i artikeln att klockfrekvensen för i7 8700K ligger mellan 3,7–4,7 GHz om du kollar i tabellen.

Haha ja det missade jag totalt^^ men bara för det står i en ryktes-tabell är det fortfarande inte fastställt imo. Som sagt tror jag fortfarande att den går att få upp till 4.5 utan problem tycker bara det är lite kul hur folk slänger ur sig saker som dom skriver som fakta när produkten inte ens är släppt. Även om intel skulle säga dagen före släppet att den kör 4ghz out of the box väntar jag på realwold fakta då 90% av företag ger fantasi siffror i form av super gynnsamma förhållanden som aldrig händer irl

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För det är endast Z370 som släpps. Och H370, som är mainstream kommer när 390 kommer, så alla moderkorten kommer kosta en hel del (typ 1500kr för billigaste). Och 390 kommer stöda alla CPUer, medan 370 kommer inte ha nya funktionerna, inte stöd för nyare CPUer, utan kommer totalt sakna uppgraderingsväg. Så sekunden 390 släpps, är ditt 1500-3000krs moderkort värdelöst, på begagnatmarknaden, då du endast kommer stöda ett få-tal urvalda CPUer.

Och med tanke på att du måste ha rätt strömleverans för att kunna använda 8700k, så lär billiga moderkort inte kunna använda den så bra, varpå du rent av kanske förlorar få-trådig prestanda mot 7700k OC tex.

Den är inte snabbast när 8-core kommer. Den är inte prisvärd då AMDs alternativ är mer prisvärd, och 1800X både har uppgradeingsväg och bättre multi-core prestanda. Och dina delar tappar allt sitt värde mycket snabbt, så du kan inte hoppas sälja det och uppgradera. Mao... du kommer verkligen köpa grisen i säcken, och vara fast i 5år, medan alla runt om dig kan uppgradera.

@sweisdapro precis. Its a dead dodo.

Så du menar att det är bättre för mig att uppgradera min 2500k genom att köpa en 7700k nu istället för 8700k??

Permalänk
Skrivet av murklor:

"krav" jämfört med vad? Har du en CPU i ~3 år vilket är normal livslängd så behöver du i princip alltid uppgradera mobo o minne etc ändå. Till och med folk som köpte Ryzen i somras lär få köpa nytt moderkort när dom uppgraderar också, trots att alla skrällde på stort att platformen skulle "vara länge". Nåja, om dom inte jagar 10% extra prestanda var 10:e månad eller nåt.

Coffe lake är ju knappast nåt revolutionerande ändå. Mer av samma sak, sitter man på gen 5/6/7 med vettig high end CPU så är det inte mycket till uppgradering.

Själv sitter jag på en 3570K som jag tänkte uppgradera till 8700K och ja, jag förutsatte nog att jag skulle behöva nytt moderkort lol.

Sitter också på en 3570k och känner att detta blir ett perfekt läge för uppgradering Sen har väl den nya i5an sex kärnor?

Visa signatur

Citera för svar