Permalänk
Medlem

Fps drops, lagg dator hänger sig..?

Hej!

Denna rigg som jag just nu använder (Inte den i sign), så händer detta i samtliga spel..
Ligger på allt från 50-120fps beroende på grafikinställningar i spelen. Får som rubriken lyder, fps drops ner till noll i ca 1-2sec, smålagg eller datorn hänger sig helt..?..
Vid som så lite som öppning av en flik i google chrome så börjar datorn varva upp.

Vad som finns i burken!
Moderkort - Asus z170a
CPU - Intel i5 6600K (Corsair H100 sluten vattenkylning)
PSU - Corsair HX1000w
GPU - MSI Gtx Gaming X 1080
Ram - Corsair Vengeance LPX 2x8 16GB DDR4 3000Mhz
Lagring - 1xSSD av okänt märke på 250GB (ett spel installerat åt gången)

Min display är en ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q G-Sync IPS Curved, om detta spelar någon roll?
Det hela började när jag skaffade skärmen, GPU kortet och minnena.
Gjorde Formatering med nytt Windows 10pro 64bit.. Uppdatera windows samt bios och alla drivrutiner till grafikkort etc till det senaste.

Temps på
CPU ca30 idle och 50c-70c vid spel som Bf1 mm
GPU Når aldrig över 70c vid spelande.

Har kollat temps etc via HW monitor cpuz, gpuz, liknande program och allt ser bra ut. Stresstest som intel burntest, prime och liknande funkar bra..

Testat att göra,
Formatera
Blåsa rent dator på damm etc
Bytt kylpasta
Testat annan kylare på CPU
Testat minnen ett o ett, även andra minnen
Testat med gammal GPU
Testat annan monitor
Resetat bios
Gamla drivrutiner och äldre version av bios.

Någon som har någon som helst aning om vad problemet kan vara?
Vill gärna få burken till att flyta på i väntan på Coffee lake

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

@tryrain:

Du verkar ha gjort allt redan. Att hålla på ALT-TABBA med en 4C/4T CPU med program liggande i bakgrunden är troligen inte en sådan CPU's starka sida helt enkelt. Detta säger jag som en tidigare ägare till en äldre I5'a. Stor skillnad på fler kärnor/trådar.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att datorn använder alla CPUns kärnor?

Permalänk
Inaktiv

-Flyter det som det ska om du stänger allt extra utom spelet?
-Hur mycket ram används när fps går ner?
-Är det enbart i vissa spel, har du kollat i dessa spelform för just det spelet om andra har samma problem?
-Kollat i spelet så inte post- processing står på maximalt. Prova i så fall ändra till normalt

Permalänk
Avstängd

kör bench test på ssd.
kan vara en orsak

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Misslyckad OC
Kass SSD
Eller fel på drivrutinerna till din GPU

är mina gissningar, Testa ta bort grafikkorts drivrutinerna med DDU och installera om dom

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@tryrain:

Du verkar ha gjort allt redan. Att hålla på ALT-TABBA med en 4C/4T CPU med program liggande i bakgrunden är troligen inte en sådan CPU's starka sida helt enkelt. Detta säger jag som en tidigare ägare till en äldre I5'a. Stor skillnad på fler kärnor/trådar.

Allt kan jag inte ha gjort, tydligen hehe! Aaa sista gången jag kör en i5..

Skrivet av Taaxy:

Har du kollat så att datorn använder alla CPUns kärnor?

Ja allt sånt ser ut som det ska.

Skrivet av anon179202:

-Flyter det som det ska om du stänger allt extra utom spelet?
-Hur mycket ram används när fps går ner?
-Är det enbart i vissa spel, har du kollat i dessa spelform för just det spelet om andra har samma problem? Oavsett spel.
-Kollat i spelet så inte post- processing står på maximalt. Prova i så fall ändra till normalt

Hjälper inte när jag stänger allt övrigt.
Ca43%, ligger ramen på hela tiden, typ..
Ingen skillnad vad jag än har för settings i spelen.

Skrivet av Flopper:

kör bench test på ssd.
kan vara en orsak

Nej det har jag inte gjort.. Hur gör jag det?

Skrivet av hakd:

Misslyckad OC
Kass SSD
Eller fel på drivrutinerna till din GPU

är mina gissningar, Testa ta bort grafikkorts drivrutinerna med DDU och installera om dom

Har stängt av XMP i bios i övrigt så har jag inte gjort någon OC.
Har prövat med olika drivers samt olika kort, samma resultat..

Det jag har gjort nu är följande,
Uppdaterat lite olika drivrutiner till moderkortet som tydligen har kommit nyligen för att fungera bättre med W10 nyaste uppdatering.
Ännu en ny version av bios har kommit, uppdaterade detta.
Stängde av XMP i bios.
Samt att jag upptäckte att mitt grafikkort bara använde BUS x8.. Tydligen gjorde det så pga att jag hade mitt trådlösa nätverkskort i pcie slot2. Flytta detta till slot3 och fick BUS x16 istället.

So far so good!
Har testat att köra Forza HE3 och det flyter på på ca,80fps konstant i max settings, bortsett från vanliga crasher som tydligen händer i detta spelet oavsett rigg..
Ska testa att installera Bf1 nu och se om detta fungerar.
Återkommer med besked!

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB