Varför Ryzen 7 när i7 7700K är bättre? (gaming)

Permalänk
Avstängd

@ExcZist: en 7700k presterar bättre i spel än ryzen 1800, finns absolut ingen anledning idag att köpa ryzen om man enbart ska spela med hög fps.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

@ExcZist: en 7700k presterar bättre i spel än ryzen 1800, finns absolut ingen anledning idag att köpa ryzen om man enbart ska spela med hög fps.

Skulle nog inte vara så säker på detta om det stod mellan dessa två. Om man tänker att man skanske skall behålla processorn i 3-5 år (vilke tman kunnat göra med processorer de senaste åren) så är det intressanta hur landskapet ser ut om 2, 3, 4 år. Om spel och spelmotorer då utnyttjar flera kärnor bättre än idag så kan en 1800 visa sig vara ett mycket bra val. Sedan ger den absolut spelbar fps även i dagens spel så det är inte så att man behöver lida igenom 30fps och hoppas på att framtiden kommer med något bra.

Så en 7700K levererar helt klart mer fps idag överlag (även om de kanske inte är fps osom man "behöver"). Men man skall nog inte vara för säker på hur framtidens spel utnyttjar olika processorer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Mithras
1600x har ju bättre multitrådad prestanda än 8700k enligt tester.
Singel trådad prestanda är inget att söka efter då mer och mer optimeras för fler kärnor.

http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-8700k-benchmar...

"Singel trådad prestanda är inget att söka efter då mer och mer optimeras för fler kärnor" måtte då vara det dummaste jag hört på länge. Tänker inte ens försöka att förklara varför singeltrådsprestanda fortfarande är, och kommer att vara i en bra framtid, otroligt jävla viktigt i spel.

De testerna du länkar till befäster snarare mina tankegångar; 8700K kommer att vara kungen för spel fram till antigen Ryzen 2 eller till nästa Intel-release.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Mithras
Singel trådad prestanda är inget att söka efter då mer och mer optimeras för fler kärnor.

Well, din flerkärniga prestanda är ju i allra högsta grad en produkt av din enkelkärnings prestanda. Så det där är ju inte direkt korrekt.
Dock har Ryzen "ok" enkelkärning presstanda och att anta att spel som släpps om två, tre år bättre utnyttjar flera kärnor än idag är nog också rimligt. Så en Ryzen kan deffinitivt i längden vara relevant längre än en 7700K tex.

100% skalning är nog inget man skall räkna med. En del väldigt psecifika scenarion har jag lyckats skala 100% med antalet kärnor. Men, ett komplett system som en spelmotor är så mycket mer komplex. Men moderna funktioner i C++ (då det används mycket i spelutveckling) gör det mycket enklare att köra saker parallellt än tidigare. Så bättre användande av flera kärnor bör absolut inte vara en omöjlighet. Att RTS skulle tex rellativt lätt kunnat köra pathfinding för enheter parallellt istället för en åt gången för varje enhet en efter en.

Det tillkommer saker för utvecklaren att tänka på som hur delade resurser (i motorn alltså) påverkas osv. Men detta går att hantera.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Idiotiskt är att Linus jämför med en 1600 som bara har turbo på 3.6GHz och ingen 1600X som med XFR har 4.1GHz.

Varför är det idiotiskt? Skillnaden hade inte gjort rekommendationen till "Köp, Du måste uppgradera genast", och, de flesta som vänder sig till honom och hans material, kommer köpa en 1600, eller en 1700, och klocka dem manuellt, förbi vad modellerna över klockar upp automatiskt. Om något, så undrar jag varför han valde 1300X, i stället för 1200, för att representera 4 kärnor, utan SMT.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av heatm:

Jag är med på vad du säger och du har helt rätt. Dock så är det väl inte många som direkt argumenterar emot dig så jag vet inte varför du lägger ner all denna tid. Det är mer andra synvinklar än ren motargumentation.

Jag uppskattar att du gör det men är det någon här som hävdar att i7 7700k inte är den bästa CPU'n för enbart spel idag? Tråden frågade varför man ska köpa Ryzen när 7700k är bättre för spel och dom flesta säger därför att om man spelar krävande spel och samtidigt gör något i bakgrunden så upplevs 7700k som att den ger en mindre stabil spelupplevelse, även om den levererar mer fps. Säkert inte på ett nyinstallerat Windows men efter några år av användande eller vid en typisk last som vi entusiaster lägger på våra datorer så verkar, vad jag läst, 4 kärnor med HT inte slå lite lägre klockade 6/8 kärnor med HT.

Finns som ett exempel på tungt bruk tester som visar att 7700k inte levererar 100 % frames vid streaming (x264, bra kvalité och höga bitrates) t.ex men där R7 1700 enkelt klarar av det även om FPSen är lägre i snitt. Ställer man upp processprioriteten på streamingmjukvaran så levererar 7700k 100% frames men istället så blir upplevelsen på din dator stuttrig. Inte i alla spel men den ligger ändå på gränsen för en sådan last.

Nu är det ju bara någon enstaka procent av alla som använder datorer som streamar, men i och med att det blir enklare och enklare så är det fler och fler som gör det. Man kan ju lätt ställa mer kvalitén och klara det fint med en 7700k också. Det är dock en fråga om vad man prioriterar som användare.

Hur som, min poäng är att vi alla vet att 7700k är bättre på att leverera fps, speciellt i dx11 och äldre titlar där IPC och MHz är king. Vi vet även att iom att spel blir bättre optimerade så blir dom lättare för alla processorer att driva runt. Vi vet även att problem inte går att skala upp till oändligt med processtrådar och få en linjär ökning av prestandan. Allt detta gör dock inte 7700k till ett bra köp trots att den är snabbast på 0-100. Dom flesta användarupplevelserna inrymmer lite backar och kurvor också. Så med tanke på priset och begränsningarna som kommer med 7700k så väljer många att rekommendera något annat nu när det finns alternativ.

Känns bara som om det är en menlös diskussion då alla har rätt.

Älskar dock att du delar med dig av din kunskap och du lägger upp dina svar på ett exemplariskt sätt.

Vissa glor på TV för att fördriva tid, andra spelar spel. Jag sitter rätt ofta och bara "slöprogrammerar" eller "slöläser" om olika, väldigt ofta, datorrelaterade dokument/forskningsartiklar. Programutveckling råkar vara min största hobby och får även rejält betalt för att göra detta.

En sak jag använder ett diskussionsforum som SweC till är att få lite uppslag på saker att analysera med slöprogrammeringen. Vissa inlägg jag gör görs efter tiotals timmar av programmering och analys gått in i frågan. Inte för att att "få rätt" eller så, är helt enkelt genuint intresserad själv av svaret (om någon annan också råkar vara det, kul för dem men personligen bryr jag mig egentligen inte).

Dessa diskussioner har t.ex. fått mig att hitta programspråket R, något som väckte mer intresse för statistik -> läser nu statistik på distans för att bättre på min kunskap lite.

Det skrivet. Skulle inte riktigt säga att alla är överens här, för att ta några exempel som vi trätt om bara i denna tråd

• har i7-7700K ett värmeproblem?

• är fler kärnor eller hög prestanda per kärna viktigast för lägsta FPS?

• är spel optimerade för Core S-serien eller är Core-S serien optimerad för den typ av problem spel måste lösa?

Och detta är ett urtypsexempel på när vi inte är överens
"Dom flesta användarupplevelserna inrymmer lite backar och kurvor också."

Håller helt med om detta påstående, det är faktiskt riktigt målande. Däremot drar du i min mening helt fel slutsats här.

Högre enkeltrådprestanda betyder att allt går snabbare (förutsatt att CPUn överhuvudtaget är flaskhals). D.v.s. CPU-modeller med maximal prestanda per kärna är de som fixar fallen med smala kurviga vägar där de fordonen med högre lastkapacitet (de med många kärnor fast lägre prestanda per kärna) inte alls kan utnyttja sina styrkor.

Har man en spikrak åttafilig motorväg, d.v.s. ett problem som skalar lysande med kärnor, kommer man absolut ha nytta av många kärnor och de modellerna kommer flytta mer last än de mindre fordonen som bara har lite högre maxfart att tillgå på motorvägen.

Min åsikt är att de flesta användare kör rätt sällan på dessa breda motorvägar, de kanske inte enbart spenderar tid på de slingrigaste och lerigaste skogsvägar utan kanske mer på lokalgator (viss parallellism, t.ex. spel). Vore det inte fallet bör man snegla mot nya Atom-plattformen, 16 kärnor med ~Core2 IPC. Den CPUn kan till stor del matcha 8-kärninga Ryzen/SKL-X i fall där alla kärnor jobbar, det med TDP på <40 W(!), men p.g.a. relativt låg enkeltrådprestanda är det en rätt usel desktop CPU i praktiken.

Skrivet av GilbertG:

Haha, din lustigkurre! Du drar en massa saker ur arslet och avslutar med "objektiv fakta".
Jag har en teori om det där. Jag är måhända ute på mycket hal is här då jag inte har ingenjörskunskaper på området, men jag tänker mig att AMD:s striktare uppdelning av kärnorna samt cachestrukturen är bättre lämpad för flertrådade scenarion med helt skilda arbetslaster jämfört med Intels ringbuss där "allt" måste gå samma väg. Kanske blir det pyttesmå fördröjningar när det kommer nya laster som ska runt i ringen på Core. Ungefär som att man på en motorväg ska anpassa hastigheten till en bil som är på påfarten och ska in på motorvägen. Medan Zen har skilda vägar och därför blir en kärna inte påverkad av en annans arbete.

Här är ett till exempel där sakfrågan är intressant och är rätt säker att @GilbertG träffat i alla fall en av detaljerna som leder till en relevant skillnad.

Dock är slutsatsen bakvänd. Fördelen ringbuss-designen har är just att den ger kortare svarstiden jämfört med både cache-designen i Zen och den i SKL-X.

Orsaken är att en ringbuss är en extremt simpel konstruktion så den kan enkelt och effektivt klockas väldigt högt. Latens mellan två kärnor som delar cache via ringbussen ligger ~10 ns och även latens mot RAM är något lägre än de övriga, typ 60 ns. Nackdelen med en ringbuss är att latensen ökar linjärt med storleken på ringen, över ~8-10 kärnor blir därför denna design en dålig idé. Vidare skalar bandbredden inte jättebra med ringbuss, här ser man problemet redan vid färre än 8 kärnor.

Zen är rätt asymmetrisk. Inom CCX kopplas kärnor ihop med en crossbar switch (x-bar). En x-bar har fördelen att latens är oberoende av antal portar, den stora nackdelen är att komplexiteten att designa en x-bar ökar kvadratiskt med antal portar! Det är orsaken varför man måste dela upp kretsen i CCXs med rätt få kärnor i varje.

Inom CCX är latensen på samma nivå som Intels ringbuss, d.v.s. ~10 ns. Mellan CCX är däremot latensen i princip samma som mot RAM, vilket är ~70 ns (något högre än S-serien men tillräckligt nära för att det sällan ska vara relevant).

SLK-X har en mesh-struktur (typ alla moderna monolitiska kretsar med riktigt många kärnor använder detta). I en mesh ökar latensen ungefär mot logaritmen av antalet kärnor, så inte konstant som i fallet för x-bar men långt bättre än en ring-buss. Komplexiteten att designa en mesh är betydligt närmare en ring-buss än en x-bar, så fullt möjligt att ha 100 kärnor i samma mesh.

För SLK-X har alla kärnor ungefär samma latens mellan sig, men den ligger klart högre än inom CCX och för ring-bussen: ca 20 nm. Latens mot RAM är mer eller mindre identisk med Zen, runt 70 ns.

Har man latenskritiska applikationer där flera kärnor måste samarbeta, t.ex. spel, är ringbussen med relativt få kärnor ofta den optimala lösningen.

Har man ett problem där flaskhalsen är minnesbandbredd och som även skalar med kärnor är ringbussen en rent dålig design, här är Zen/SKL-X mycket bättre lämpade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Radolov:

Hmm, jag är ingen fan av minimum eftersom det tar ut ett tiotal värden ur ett tusental värden. Med de siffrorna så kan man ju även påstå "varför ska man välja en 7700k, när 7100 presterar så bra minimum?"

Med det sagt, jag tog en titt på alla resultaten för 7100 och G...vad den nu heter också och fick fram följande resultat:

https://i.gyazo.com/4fbf61844aebab5d545baef81ee66efb.png

Och då kan vi se följande: 2015 var ett dåligt år för trådar. 2016 var ett mycket bra år för trådar, 2017 så blev allt mycket sämre. Det är förmodligen GPU-bottlenecken (eller någon interaktion med minneshanteringen) som du talar om 2017.
Om man jämför intel CPU:erna med varandra så ligger G och 7100 mer eller mindre konstant över hela tidsperioden (samma antal trådar). 7700k är dock alltid snabbare än de lägre trådade CPU:erna.

Vi vet sedan tidigare att 7700k tappade mot 1600X 2015 till 2016. Och det var inte konstigt, för det var någon GPU bottleneck som fick 7700k att prestera mycket bättre än dess färre trådade syskon. Och 1600X sticker också upp, dock från ett underläge 2015 och till ett stort överläge med en takt snabbare än 7700k. Både 1600X och 7700k förlorar mark med en möjlig GPU bottleneck 2017, men 1600X tappar mindre jämfört med de lägre trådade CPU:erna. Vad det beror på kan jag inte säga på rak arm, kan vara p.g.a att det är bättre trådat och kan (trots GPU-bottlenecken) hantera saker bättre såsom att förse GPU:n med drawcalls, göra beräkningar i bakgrunden etc. Eller så kan 7700k få några fler procent, det kan bli lite hursomhelst.

Jag kan konstatera baserat på de andra 99% av rutorna att det gick hyfsat bra för flertrådade CPU:er från 2015 till 2016, men att en GPU-bottleneck verkar ha uppstått först 2017 i 720p.

Så nu är frågan, vad kommer att krävas för att låsa upp den här flaskhalsen om man ska köra i 1080p+ ? Man kommer nog behöva ett grafikkort som presterar som 2-4 1080ti's , lite beroende på det här med att utvecklarna lägger ner mer krut på grafiken varje år. Det kortet ligger nog åtminstone 3 år bort och kommer vara galet dyrt.

Sedan vad som händer då har jag inte heller en aning om. Båda kommer att öka (det är självklart), men vilken kommer att öka mest? Det är det som är frågan som jag försöker hitta svaret på.

Jag har inte heller hävdat att du hävdat att de är en bra proxy, bara tillagt att den data som du visade på även säger att prestandan rör sig mot fördel fler kärnor/trådar.

EDIT: Hittade just en sak som jag letade efter, dock är det lite svårt att tolka resultaten då det kommer att vara en viss skew för 7700k då setupen varierar mellan de olika systemen. 7700k har bättre RAM, vilket kommer påverka AVG, ge högre min, etc. Då GPU:n är så stark som den bara kan vara och utnyttjas fullt ut så tar bättre klockat RAM och ger fördelar, har både bekräftats av sweclockers och andra källor.

Nu, tillbaka till professorn, varför var han så upprymd över vulkan? För att det kan skala väl!
Se här! Vi ser att 2x xenon har grova problem med att bibehålla framerate (måhända det har att göra 1866 clockat RAM, måhända det har att göra med klockhastigheten 3ghz) och 1700 sägs vara den som håller bäst baserat på hur GPU:n uttnyttjas (du vet, syftet med vulkan. Low level, high performance) och RotR får sämre resultat med 720p, 258 FPS mot 190 FPS.

Gå över till 4k benchmarks (a.k.a försök att uttnyttja GPU:n så mycket som möjligt) så sker något underligt. 2x xeons presterar signifikant bättre än båda systemen . Vad som händer att är (från ett GPU perspektiv) är att kärnorna arbetar parallellt med att mata GPU:n. Därefter har de tid över att göra andra saker.

För tomb raider så svänger även den svagt (men konsekvent) i ryzens favör i 4k, lite konstigt kan man också tycka med tanke på att det är DX11, men det har fått en "ryzen patch". Det visar iallafall att rätt så oväntade resultat när man går till högre GPU-användning i högre upplösningar. Många trådar ska ge bättre resultat i intensiva scener om spelet är optimerat.

Med det i baktanke, så kan det faktiskt förbättra prestandan för fler kärnor/trådar med tiden. Visst, om det är en kvadratisk skalning eller vad det nu är spelar inte så stor roll om resultatet är bättre.

Du drar större slutsatser från data än vad som är möjligt med någon rimligt statiskt säkerställd nivå.

Ärligt misstag?

Hoppas och tror att detta är ett ärligt misstag, men första indikationen på att det är allt för lite data för stödja vissa saker du säger är att Far Cry Primal lanserades 2016 (inte 2015 som du har i dina data).

RoTR är vid 720p hela seriens med avvikande värde med avseende på 7700K vs 1600X prestanda (den förra är hela 68 % snabbare). Det lanserades faktiskt 2016 för PC, även om det kom 2015 för konsol.

Rättar man till detta blir utfallet i stället att färre högt klockade kärnor ger en större fördel 2016 jämfört med 2015, d.v.s. motsatt vad du skrev.

Konfidensintervall

Beräknar man konfidensintervall ens på 90 % nivån (normalt önskas 95 % eller högre för vetenskapligt gångbara resultat) ser man att det egentligen inte går att säga vilken av i3-7100 och R5-1600X som är den bäst presterande i titlar lanserade 2015 och 2017. Det är helt enkelt så få mätpunkter och så hög variation mellan de punkter man har att konfedensintervallet blir löjligt brett (och med råge infattar punkter där prestanda är lika).

Man kan faktiskt inte ens med någon större säkerhet säga att i7-7700K är snabbare än R5-1600X år 2015 eller 2017.

Tar man alla resultat har man dessa nyckeltal

Min. 1st Qu. Median Mean 3rd Qu. Max. 0.8571 1.0710 1.2480 1.2490 1.3930 1.6830

i7-7700K vs R5-1600X

Att lägre resp. högre kvartilen (25 % resp 75 % percentilen, gränsen för boxen i en box-plot i t.ex. Excel) har ett span från 1,07 till 1,39 säger rätt mycket om hur mycket resultaten varierar.

Min. 1st Qu. Median Mean 3rd Qu. Max. 0.7736 0.9701 1.0630 1.0790 1.1320 1.5850

R5-1600X vs i3-7100

Vad vi kan säga med någon större säkerhet är: i7-7700K ca 20-30 % snabbare än R5-1600X i 720p och att R5-1600X är ca 0-10 % snabbare jämfört med i3-7100.

Lägsta FPS

Lägsta FPS, gjort korrekt (vilket i alla fall SweClockers, TechPowerUp och TechReport gör) är inte ett medelvärde utan 99 % percentilen. Percentil är en form av median, den stora fördelen med median är att det är helt opåverkat av enstaka kraftigt avvikande värden i ändarna.

Lägsta FPS är alltså FPS för var enda scen där man sorterat dem och anger det värde som är mindre eller lika med 99 % av alla renderade scener.

Fördelen med lägsta FPS över genomsnittlig FPS när man pratar spel och CPUer är att lägsta FPS oftare beror av CPU-kraft jämfört med genomsnittlig FPS. Vidare är det allt för låg lägsta FPS som potentiellt orsakar "stutter".

Vulkan

Både Vulkan och DX12 är precis som du skriver främst designad för "low overhead". Low overhead är inte samma sak som "skalar väl med CPU-kärnor".

En stor orsak att vi inte ser någon större vinst från dessa APIer är att en typisk gaming PC är normalt nästan 100 % GPU-bunden i spel, något som inte är fallet för konsoler och mobila enheter.

Så någon likt Vulkan är en jättegrej för Nintendo Switch, PS4 och XBO då CPU-delen ofta är en flaskhals (har för dålig koll på hur GPU konstra CPU står sig i Switch, men sett många utvecklar pekat ut CPU-delen som primär flaskhals hos XBO och än oftare i PS4).

Intel har också visat rejäl boost på en ULV-laptop hos DX12 vs DX11. Här är orsaken att en sådan krets är väldigt mycket begränsad av TDP, lägre "overhead" i CPU betyder att större del av TDP kan utnyttjas av GPU -> klart noterbar ökning i FPS.

En typisk gaming PC är inte TDP-begränsad (om det är det kvittar det då CPU och GPU inte delar TDP) och den är nästan alltid GPU-bunden.

Killen i videon du länkar som pratar om DX12/Vulkan verkar inte ha speciellt mycket koll då han pratar om att dessa API "använder CPU-trådar bättre". Både AMD och Nvidia är väldigt noga belysa att till skillnad från DX11 där drivers automatiskt kan dra nytta av flera CPU-kärnor (något som främst Nvidias drivers gör) kommer DX12/Vulkan aldrig skapa egna trådar.

Från Nvidias DX12 do and don'ts

"Don’t rely on the driver to parallelize any Direct3D12 works in driver threads
On DX11 the driver does farm off asynchronous tasks to driver worker threads where possible – this doesn’t happen anymore under DX12"

Det sagt: DX12/Vulkan gör det praktiskt möjligt att utnyttja fler kärnor något bättre, men man ska inte förvänta sig någon magi. Logiskt sett ha DX11 precis samma möjligheter till att göra draw calls från flera trådar (via "deferred context") men i praktiken finns det tekniska detaljer som gör att DX11 inte kan skala fullt lika väl som DX12/Vulkan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Ett vettigt svar som vanligt. Jag menade inte att pika att du la ner tid på forumposter. Vi gör båda samma sak. Man lär sig själv medan man hjälper andra!

Håller också med i din analys generellt och vi kan ju båda hålla med om att det handlar om en balansgång mellan IPC och antalet cores. Men man måste också ta in priset i bilden. Det är där jag tycker 7700k tappar även om jag inte är uppdaterad på huruvida dom sänkt priset inför nya lanseringen av 8700k.

Apropå temps så la Gamers Nexus ut en bra video, men då gällande den mycket mer drabbade 7900x. Folk tänker absolut inte på att 7700k tål väldigt höga temperaturer och att 80-90 grader inte är något problem. Överklockning ger heller inte samma fördelar som det än gång gjorde på intelchipsen då dom pressat skiten ur dom från fabrik. Det är dock synd att dom använder den tandkrämen dom gör med tanke på hur bra kretsarna klockar om man kan hålla tempsen nere.

Läste en bra post om vad anledningen kan vara (kan leta reda på länken om du vill) men i stort sätt så kom man fram till att det handlade om problemen med temperaturcykler och långivitet på små dies. På större dies är det nog en kostnadsfråga dock.

Ta en titt på videon nedan om inte sett den redan.

Mvh.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Datavetare

@heatm: och när vi är i farten och länkar den hårt arbetande Steve

Hyfsat relaterat till tråden: "Are Quad-Core CPUs Dead in 2017?"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@heatm: och när vi är i farten och länkar den hårt arbetande Steve

Hyfsat relaterat till tråden: "Are Quad-Core CPUs Dead in 2017?"
https://youtu.be/9VypDQw5sbI

Sett den. Och självklart är dom inte det. Men åter igen, pris spelar roll.

Och djävlar va han måste jobba! Sjukt med benchmarks!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

2600K är högre klockad och Sandy Bridge har hyfsat IPC-boost över Nehalem, d.v.s. CivV kunder absolut dra nytta av >4C.

Lite väl mycket "nit picking" från min sida kanske men 980x är inte Nehalem (45nm) utan Westmere (32nm). Dom flesta 6 core x58 cpuer (980/990x samt xeon) har mer L3 cache och presterar därför ofta någon/några procent bättre (även om man stänger av 2 cores) än vad Nehalem gör. Det brukar alltid nämnas hur mycket bättre prestanda SB hade över X58 dels i IPC samt överklockningspotential, men då glömmer man bort Westmere. Det var t.ex inte allt för ovanligt med 980x som klarade 4,6-4,7GHz med bra vattenkylning och jämfört med det är inte SB någon revolution (långt ifrån alla SB som klarar 5,0GHz, inte ens 4,9/4,8) samt att IPC gapet är något mindre.

Men ja civ 5 var ett av dom tidiga spelen som skalade bra med flera cores. Trenden verka ha fortsatt med civ 6 som verkar skala bra med ryzen.

Permalänk
Medlem

@Yoshman woops, RoTR utvecklades förvisso 2015 November 10 och släpptes i Januari 2016 till PC. Jag valde att göra avvägningen att det var släppt 2015 då det var där medelvärdet hamnade. Också en avvägning för att ha fått experthjälp 2017 så trodde att det skulle balansera grafen mer, men tydligen så hände motsatsen. Far cry 4 hade jag skrivit i min första bild, ändrat till far cry primal, men måste ha missat 6 och träffat 5 istället när jag ändra . Shit happens sry. Nu blev det också för lite data 2015, skit.

Det finns en hel del avvikare här och var, i synnerhet Civ6. På 1700 så ökar MIN med 50% och AVG med 33% när man går från 1080ti till Vega64. "GPU bottleneck" fast inte på det sättet man tänkt sig kanske? För 1600 händer samma sak, lite svårt att extrapolera värdet för en normal 1600X, men kanske 90-95 i 1440p vs 84 med 720p? Strunt samma... Vi vill ju inte ha ett fall där 1600X äger sönder 7700k. Folk som kör 1440p behöver inte heller köra med fler kärnor, gör ändå ingen skillnad i prey. Kärnor , GPU och hur mycket GPU:n arbetar verkar inte göra någon skillnad alls.

Du behöver för övrigt inte förklara saker jag redan vet.

Skrivet av Radolov:

Hmm, jag är ingen fan av minimum eftersom det tar ut ett tiotal värden ur ett tusental värden. ********dvs 1%*****

Om percentiler. Så varför förklara igen? Jag säger att jag inte är en fan av det då allt möjligt kan få den att få lågt värde. I många fall RAM , men även grafikkort. I många av dessa fall så kommer det inte ens märkas på skärmen, i synnerhet med en adaptiv-synk skärm. Vad jag vill veta är vad som har mest rå kraft.

Skrivet av Yoshman:

Vulkan

Både Vulkan och DX12 är precis som du skriver främst designad för "low overhead". Low overhead är inte samma sak som "skalar väl med CPU-kärnor".

En stor orsak att vi inte ser någon större vinst från dessa APIer är att en typisk gaming PC är normalt nästan 100 % GPU-bunden i spel, något som inte är fallet för konsoler och mobila enheter.

Så någon likt Vulkan är en jättegrej för Nintendo Switch, PS4 och XBO då CPU-delen ofta är en flaskhals (har för dålig koll på hur GPU konstra CPU står sig i Switch, men sett många utvecklar pekat ut CPU-delen som primär flaskhals hos XBO och än oftare i PS4).

Intel har också visat rejäl boost på en ULV-laptop hos DX12 vs DX11. Här är orsaken att en sådan krets är väldigt mycket begränsad av TDP, lägre "overhead" i CPU betyder att större del av TDP kan utnyttjas av GPU -> klart noterbar ökning i FPS.

En typisk gaming PC är inte TDP-begränsad (om det är det kvittar det då CPU och GPU inte delar TDP) och den är nästan alltid GPU-bunden.

Killen i videon du länkar som pratar om DX12/Vulkan verkar inte ha speciellt mycket koll då han pratar om att dessa API "använder CPU-trådar bättre". Både AMD och Nvidia är väldigt noga belysa att till skillnad från DX11 där drivers automatiskt kan dra nytta av flera CPU-kärnor (något som främst Nvidias drivers gör) kommer DX12/Vulkan aldrig skapa egna trådar.

Från Nvidias DX12 do and don'ts

"Don’t rely on the driver to parallelize any Direct3D12 works in driver threads
On DX11 the driver does farm off asynchronous tasks to driver worker threads where possible – this doesn’t happen anymore under DX12"

Det sagt: DX12/Vulkan gör det praktiskt möjligt att utnyttja fler kärnor något bättre, men man ska inte förvänta sig någon magi. Logiskt sett ha DX11 precis samma möjligheter till att göra draw calls från flera trådar (via "deferred context") men i praktiken finns det tekniska detaljer som gör att DX11 inte kan skala fullt lika väl som DX12/Vulkan.

Faktum är att jag tror faktiskt att han vet vad han talar om, dock lite vinklat. Var har du fått reda att AMD har en multitrådad DX11 driver? Jag har bara fått info om att den den är singeltrådad, och kräver att det ska vara kodat på ett speciellt sätt, medan nvidia har en mjukvaruimplementerad del i hårdvaran som hjälper till. Data som stödjer det påståendet.

Så att snubben från AMD säger att grafikkorten inte stödjer multi-core rendering stämmer, för AMD kort. Fult gjort, men förväntar du dig något mer av folk från den industrin? Speciellt när AMD behöver det så desperat. Att han har halvt fel om DX11 är inte bevis för att han har fel om DX12 eller Vulkan.

Jag hittade lite data om threadripper i 1440p , även kallat "Att prioritera GPU användningen är avgörande". Där är faktiskt percentiler inte så illa faktiskt, speciellt i DOOM och Crysis 3 som jag nämnt flera gånger som skalade väl med kärnor (crysis dock bara upp till 10). Väl värt att notera att 1800X också gör mycket bra ifrån sig i spel i 1440p. Också värt att nämna att de kör på CL14 3200Mhz RAM, all processorer har lika villkor.

Varför förklarade du aldrig varför en 2x8 xenon förlorade stort i 720p (där ryzen presterade bättre), men vann stort i 4k? Jag hade gärna velat veta.

Skrivet av Radolov:

Se här! Vi ser att 2x xenon har grova problem med att bibehålla framerate (måhända det har att göra 1866 clockat RAM, måhända det har att göra med klockhastigheten 3ghz) och 1700 sägs vara den som håller bäst baserat på hur GPU:n uttnyttjas (du vet, syftet med vulkan. Low level, high performance).

Gå över till 4k benchmarks (a.k.a försök att uttnyttja GPU:n så mycket som möjligt) så sker något underligt. 2x xeons presterar signifikant bättre än båda systemen . Vad som händer att är (från ett GPU perspektiv) är att kärnorna arbetar parallellt med att mata GPU:n. Därefter har de tid över att göra andra saker.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Radolov:

Du behöver för övrigt inte förklara saker jag redan vet.
Om percentiler. Så varför förklara igen? Jag säger att jag inte är en fan av det då allt möjligt kan få den att få lågt värde. I många fall RAM , men även grafikkort. I många av dessa fall så kommer det inte ens märkas på skärmen, i synnerhet med en adaptiv-synk skärm. Vad jag vill veta är vad som har mest rå kraft.

Det jag inte får ihop här är

• lägsta FPS är en form av median, en väldigt stor fördel är att de överhuvudtaget inte påverkas av enskilda avvikande värden

• vid en genomsnittlig FPS på 100 FPS (och de flesta benchmarks vi pratar om är >100 FPS) ser man en frame lika med eller lägre än 99 % percentilen, d.v.s. ett lågt värde här måste rimligen märkas då det händer ungefär en gång i sekunden i genomsnitt

• mycket pekar på att lägsta FPS påverkar mer av CPU än genomsnittlig FPS, vi diskuterar ju främst CPU-påverkan

Det är ju exakt vad du vill se, så vad är problemet med lägsta FPS?

Skrivet av Radolov:

Faktum är att jag tror faktiskt att han vet vad han talar om, dock lite vinklat. Var har du fått reda att AMD har en multitrådad DX11 driver? Jag har bara fått info om att den den är singeltrådad, och kräver att det ska vara kodat på ett speciellt sätt, medan nvidia har en mjukvaruimplementerad del i hårdvaran som hjälper till. Data som stödjer det påståendet.

"lite vinklat"? Som att han tycker 3 % högre prestanda i AoS är en "clear win for Ryzen", han säger något liknande för 2 % i RoTR medan 10-20 % bättre resultat för i7-7700K verkar vara "samma upplevelse". Tycker det verkar vara en balanserad och onyanserad bild...

När han hävdar att DX12/Vulkan har något att göra med hur bra något "trådar" är han rejält ute i spenaten då dessa tekniker överhuvudtaget inte kan påverka hur trådar används (något både Nvidia och AMD explicit pekat på i sina presentationer om dessa APIer).

För DX11 måste man särskilja på två typer av "stöd för multitrådning".

"deferred context" ger på logisk nivå samma möjligheter för en spelmotor att utföra "draw calls" från flera (spelmotor)trådar som DX12/Vulkan. Däremot finns det vissa begränsningar som kommer göra det svårt/omöjligt att i praktiken få riktigt samma boost från att använda flera trådar i DX11 som i DX12/Vulkan. Både AMD och Nvidia stödjer "deferred context", men finns absolut skillnader i mycket begränsningarna påverkar och det verkar som AMD har större problem med skalning med CPU-kärnor.

Det som kallas "MT DX11 driver" är att drivern själv skapar en gäng trådar (som spelmotor inte direkt ser), ett spel som självt är helt enkeltrådat kommer här att ändå utnyttja flera CPU-kärnor. Detta verkar kräver att man jobbar med DX11 "command lists", något som både AMD och Nvidia stödjer men det är bara Nvidia som sprider ut jobbet över flera CPU-kärnor medan AMD postar allt på den hårvarukö som GCN har (och för DX11 kan den inte riktigt göra något superjobb). Är detta läge som din ena video pratar om.

Han verkar också tro att t.ex. 30 % på alla kärnor är "bra", det trots att Metro last light (tror det var den titeln) har last på alla 32 CPU-trådar för Xeon men han konstaterar själv att det presterar bättre om man slår av HT så det blir 16 trådar.

Hur "bra" något är på att utnyttja CPU-kärnor kan absolut inte avgöras från saker som att alla kärnor har en last >0%. Finns massor med fall där det går snabbare att räkna ut något genom att lasta säg två kärnor till 100 % jämfört med att lasta 4 kärnor till 50 %.

För spel är FPS det enda som indikerar hur "bra" kärnor utnyttjas, Xeon fick hö i det mesta "trots" långt lägre CPU-last per kärna jämfört med i7-7700K.

Skrivet av Radolov:

Så att snubben från AMD säger att grafikkorten inte stödjer multi-core rendering stämmer, för AMD kort. Fult gjort, men förväntar du dig något mer av folk från den industrin? Speciellt när AMD behöver det så desperat. Att han har halvt fel om DX11 är inte bevis för att han har fel om DX12 eller Vulkan.

Är skeptisk till att han riktigt begriper vad han pratar om här. Det går absolut att göra "draw calls" från flera trådar i en multitrådad spelmotor även mot AMD. Däremot verkar AMDs drivers ha begränsningar som begränsar vinsten av detta mer än vad som är fallet för Nvidias DX11 drivar.

Menar han däremot "MT DX11 driver" så är det rent tekniskt inte "multi-core rendering" då det viktiga här är att använda DX11 command lists vilket går alldelse utmärk även om man har en enda renderingtråd (det verkar till och med vara den modell Nvidia rekommenderar för detta läge).

Skrivet av Radolov:

Jag hittade lite data om threadripper i 1440p , även kallat "Att prioritera GPU användningen är avgörande". Där är faktiskt percentiler inte så illa faktiskt, speciellt i DOOM och Crysis 3 som jag nämnt flera gånger som skalade väl med kärnor (crysis dock bara upp till 10). Väl värt att notera att 1800X också gör mycket bra ifrån sig i spel i 1440p. Också värt att nämna att de kör på CL14 3200Mhz RAM, all processorer har lika villkor.

Varför förklarade du aldrig varför en 2x8 xenon förlorade stort i 720p (där ryzen presterade bättre), men vann stort i 4k? Jag hade gärna velat veta.

Jag ser inget fall där 2x8 Xeon vinner stort, så ser inte vad som ska förklaras.

Snubben säger ju själv att det är väldigt stor varians i Doom, det finns ingen inbyggd benchmark så reproducerbarheten är inte jättehög i denna titel. Givet hur ofärgade hans övriga slutsatser varit blir det lite svårt med trovärdigheten i ett test som bygger på att han inte bara är helt neutral men även tillräckligt skarp Doom spelar att han kan mer eller mindre få exakt samma händelseförlopp flera gånger i rad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Mithras

Verkar finnas andra tester nu som säger annat.
http://diy.pconline.com.cn/1001/10017885.html

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

"Singel trådad prestanda är inget att söka efter då mer och mer optimeras för fler kärnor" måtte då vara det dummaste jag hört på länge. Tänker inte ens försöka att förklara varför singeltrådsprestanda fortfarande är, och kommer att vara i en bra framtid, otroligt jävla viktigt i spel.

De testerna du länkar till befäster snarare mina tankegångar; 8700K kommer att vara kungen för spel fram till antigen Ryzen 2 eller till nästa Intel-release.

Det dummaste du hört?
Så en kärna är bättre än fyra när program och spel optimeras för fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det är fortfarande singeltråds prestanda i den, eller de tungt belastade kärnorna som kommer vara avgörande. Mest för att vissa laster som sagt inte lätt låter sig distribueras.
Med andra ord, om fysiken (exempelvis) käkar 100% av en kärna, men resten av spelat bara belastar de andra 7 kärnorna, och totalt 15 trådarna till 50%, så kommer spelupplevelsen bli bättre med en CPU med 20% högre singeltråd prestanda, men bara hälften så många kärnor, och utan SMT / HT.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hej.
Spelutvecklarna och Amd själva har sagt att dagens spel ej är speciellt utvecklade för Ryzen, Utan att Ryzen kommer bli bättre med tiden ju mer utvecklarna jobbar med den. Sen återstår det att se hur mycket bättre den blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det dummaste du hört?

"singeltrådad prestanda är inget att söka efter" != "Så en kärna är bättre än fyra när program och spel optimeras för fler kärnor."

Seriöst, hur är det med språkkunskaperna på sweclockers nuförtiden? Halmgubbar överallt nuförtiden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"singeltrådad prestanda är inget att söka efter" != "Så en kärna är bättre än fyra när program och spel optimeras för fler kärnor."

Seriöst, hur är det med språkkunskaperna på sweclockers nuförtiden? Halmgubbar överallt nuförtiden.

Lite roligt att du felciterat när du ska rätta någons språkkunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vad är det han felciterat? Möjligen kan jag tycka att han kör lite med 'cherry picking', men citatet ser "korrekt" ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Var exakt ser du ett felcitat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Spelutvecklarna och Amd själva har sagt att dagens spel ej är speciellt utvecklade för Ryzen, Utan att Ryzen kommer bli bättre med tiden ju mer utvecklarna jobbar med den. Sen återstår det att se hur mycket bättre den blir.

Samma argument har hörts sedan Xbox 360 släpptes, samma gäller PS3 och PS4 och Xbone och PS4Pro etc.....

Du ser inte att spel har utvecklat stöd för 4-8 kärnor, ens på konsolerna. Fastän vi talar om en enda konfiguration med en enda uppsättning av komponenter per konsol.

Då blir frågan; Om spelen knappt är optimerade för mer än två kärnor på konsoler, varför i hela fridens namn skulle de då helt plötsligt börja optimera för Ryzen, som uppgör en liten del av en marknad som i sin tur är en halvliten del av spelmarknaden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Var exakt ser du ett felcitat?

Det första citatet borde vara ” Tänker inte ens försöka att förklara varför singeltrådsprestanda fortfarande är, och kommer att vara i en bra framtid, otroligt jävla viktigt i spel.” för att din kommentar ska se vettig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det första citatet borde vara ” Tänker inte ens försöka att förklara varför singeltrådsprestanda fortfarande är, och kommer att vara i en bra framtid, otroligt jävla viktigt i spel.” för att din kommentar ska se vettig ut.

Om det får dig att må bättre så visst

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Samma argument har hörts sedan Xbox 360 släpptes, samma gäller PS3 och PS4 och Xbone och PS4Pro etc.....

Du ser inte att spel har utvecklat stöd för 4-8 kärnor, ens på konsolerna. Fastän vi talar om en enda konfiguration med en enda uppsättning av komponenter per konsol.

Då blir frågan; Om spelen knappt är optimerade för mer än två kärnor på konsoler, varför i hela fridens namn skulle de då helt plötsligt börja optimera för Ryzen, som uppgör en liten del av en marknad som i sin tur är en halvliten del av spelmarknaden?

Hej.
Jag vet ej, falsk marknadsföring kanske, inte mina ord, amd:s egna ord som jag läste i en artikel när Ryzen släpptes. ställ frågan direkt till dom, om varför dom ljuger ang framtida utveckling med Ryzen serien i spel. Min engelska är ej så bra, om du kan skriva till dom så är deras mejl här. Mvh.

product.pressinquiry@amd.com

Och här är länken den jag läste, som ej stämmer då kanske.

http://www.sweclockers.com/nyhet/23473-amd-ryzen-blir-battre-...

Permalänk
Inaktiv

Och sen får man ha i åtanke att intels processorer blir sämre med tiden när kylpasta under ihs torkar och kylningen blir sämre och sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Och sen får man ha i åtanke att intels processorer blir sämre med tiden när kylpasta under ihs torkar och kylningen blir sämre och sämre.

Lät allvarligt, hur mycket sämre då? Källa på det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeqvist:

Lät allvarligt, hur mycket sämre då? Källa på det?

Kylpasta torkar och blir sämre, bara googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kylpasta torkar och blir sämre, bara googla.

Måste ha en superprocessor då som har haft samma kylpasta i 5år utan att bli varmare eller blivit ostabil. Kul att ha tur ibland

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeqvist:

Måste ha en superprocessor då som har haft samma kylpasta i 5år utan att bli varmare eller blivit ostabil. Kul att ha tur ibland

Källa på det?

Vill se ett stresstest från när du köpte den och ett från nu.