Gigabyte lanserar X399 Designare EX för AMD Ryzen Threadripper

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar X399 Designare EX för AMD Ryzen Threadripper

Nu lanserar Gigabyte moderkortet X399 Designare EX, en modell riktad till entusiaster med behov av många såväl interna som externa anslutningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Varför har nya premiummoderkort 2 stycken ethernet-anslutningar?

Permalänk
Medlem

Ser ut som den saknar ordentlig VRM-kylning, precis som MSI's X399-moderkort. Inget bra.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@pianonist: Jag tänker att det hänger i hop med reklamen för "dubbelsurf"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Varför har nya premiummoderkort 2 stycken ethernet-anslutningar?

Beror ju lite på. vill man använda detta till Baremetal Hypervisor så är det ju fint med 1st mgmt port samt en annan som man kan lägga den andra trafiken på, eller så kan man ju "Teama" dom och få högre hastighet, tror dock inte det är därför dom klipper dit dubbla portar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Ser ut som den saknar ordentlig VRM-kylning, precis som MSI's X399-moderkort. Inget bra.

Om jag minns rätt så har MSI's ingen heatpipe, men det har detta. Så jag tycker detta borde vara bättre men fortfarande otillräckligt skulle jag tro.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hmmmm.... Jag som nästan hade klart vad jag skulle köpa till mitt 1950X paket... och så kommer det här.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pianonist:

Varför har nya premiummoderkort 2 stycken ethernet-anslutningar?

Citat: En modell riktad till entusiaster.

Minst 2st Ethernet har varenda kotte, visst jag har bara en Ethernet port på min android mobiltelefon. Men annars är det hur vanligt som helst att man ska ha en ethernet emot internet och en emot ett subnät internet, förutom det ska man snacka med någon hårdvara. Det är därför servrar och liknade brukar ha 3st Ethernet som standard.

Nå jag saknade comporten annars var det ett grymt moderkort.

Permalänk
Medlem

Fortfarande bara 8 SATA-portar

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Varför har nya premiummoderkort 2 stycken ethernet-anslutningar?

Jag tror en väldigt liten minoritet använder två ethernet portar, men många moderkort har haft det ganska länge. Det kanske inte kostar något extra att lägga in. Jag är mycket mer intresserade av en 10 Gb/s ethernet-anslutning, men hittills är det sällsynt. Det vore toppen att ha 10 Gb/s mot NASen, just nu är nätverket flaskhalsen.

Permalänk
Avstängd

vilket monster kommer kosta mkt

Permalänk

jag peronligen har alltid varit en förespråkare för dubbla ethernet portar.

Ser det alltid som en bra grej och relativt ofta har behövt en extra port. det är inte för alla men jag gillar att moderkorten på "WS grade" kort har möjligheten till det.

Har länge gått i tankarna på att köra en hypervisor i grunden istället för Windows. så man slippar dualboot vilket är en pain in the butt. Gillar inte Windows alls i vardagen.

Så att ha dubbelt upp på ethernet är bra!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Sexigt men varför snålar man alltid på sata-portarna?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Ser ju ut som Aorus kortet i stort, Enda som jag kan se skiljer är att det är färre USB portar samt ett ethernet uttag mer på detta kortoch givetvis annan färgsättning ??

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Snyggt med plåten på baksidan, Få chassin där man har möjlighet att se det dock.

Permalänk
Skrivet av pianonist:

Varför har nya premiummoderkort 2 stycken ethernet-anslutningar?

För att två är bättre en, jag skulle lika det med att ta med sig ett extra däck när man är på safari.

Att kunna komma åt sin Workstation även om den primära ethernet porten strejkar, så har du en backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Allt som har en början har ett slut. -förutom evigheten
Gigabyte P55 UD6 - Intel Core I7 875K- BenQ24 - Fractal Design Define R2 Titan - 4x2GB DDR3 Corsair Dominator - Asus A -OCZ (PSU) 700W - Asus EAH 5850 - Corsair Hydro H50 - hackintosh -Windows-7 Ultimate + en massa be-quiet Noise Absorber Kit.

Permalänk
Medlem

Det är bara ASRock Fatal1ty (inbyggt) och Asus Rog Zenith (medföljande 10GbE kort) som tar nätverk på allvar och kör med 10Gbit LAN.

ASRock och Asus ser ut att ha bäst omdömen bland X399 användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fortfarande bara 8 SATA-portar

Det finns 5 expansionsplatser att stoppa in en riktig SAS kontroller om du behöver fler portar och skall fillagra med stil.
Ser man på layouten så finns det helt enkelt troligen inte plats och då skulle man behöva e-atx.

Sedan undrar jag varför de inte haft iafall en 10gigbit anslutning om de ändå skulle gå på 2 portar. Luktar lite sneak.

Skickades från m.sweclockers.com