Permalänk

Död dator efter cpu byte.

Hej!

Min son köpte en begagnad i7 4790K LGA1150 och var överlycklig. Jag fick då ta tag i byta hans i5 mot den nya i7:an.
Efter bytet så frös datorn så fort den började ladda OP (win7). Kollade Bios uppdatering men den senaste var redan installerad.
Provade ominstallation vilket fungerade tills första omstarten då den frös igen. Gjorde en reset på Bios utan resultat.
Bytte då tillbaka till i5:an då grabben hade panik och skulle iväg på lan. Men tydligen var det inte vår dag då, efter byte till i5, fanns ingen signal från grafikkortet och noll signal från usb portarna till mus och t-bord.
Datorn startar, fläktar, pump till cpukylningen och hdd indikatorlampan blinkar men that's it.
Har haft isär allt igen och gjort rent noggrant. Testat med 3 olika grafikkort. Har nollat Bios och bytt batteri med noll effekt.

Har jag missat något eller har moderkortet begett sig till dom sälla jaktmarkerna?

Datorkomponenter

Moderkort : Asus H81M-PLUS
Cpu 1 : i5 4690K lga1150
Cpu 2 : i7 4790K lga1150
Minne : Corsair Vengeance 1333 2x8gb
Grafik : Geforce 960 4gb
Nätdel : Fractal Design 650w
Vattenkylning : inte en aning om märket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av caveman77:

Hej!

Min son köpte en begagnad i7 4790K LGA1150 och var överlycklig. Jag fick då ta tag i byta hans i5 mot den nya i7:an.
Efter bytet så frös datorn så fort den började ladda OP (win7). Kollade Bios uppdatering men den senaste var redan installerad.
Provade ominstallation vilket fungerade tills första omstarten då den frös igen. Gjorde en reset på Bios utan resultat.
Bytte då tillbaka till i5:an då grabben hade panik och skulle iväg på lan. Men tydligen var det inte vår dag då, efter byte till i5, fanns ingen signal från grafikkortet och noll signal från usb portarna till mus och t-bord.
Datorn startar, fläktar, pump till cpukylningen och hdd indikatorlampan blinkar men that's it.
Har haft isär allt igen och gjort rent noggrant. Testat med 3 olika grafikkort. Har nollat Bios och bytt batteri med noll effekt.

Har jag missat något eller har moderkortet begett sig till dom sälla jaktmarkerna?

Datorkomponenter

Moderkort : Asus H81M-PLUS
Cpu 1 : i5 4690K lga1150
Cpu 2 : i7 4790K lga1150
Minne : Corsair Vengeance 1333 2x8gb
Grafik : Geforce 960 4gb

kontrollera så inga pinnar i CPU sockeln har blivit böjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av caveman77:

Hej!

Min son köpte en begagnad i7 4790K LGA1150 och var överlycklig. Jag fick då ta tag i byta hans i5 mot den nya i7:an.
Efter bytet så frös datorn så fort den började ladda OP (win7). Kollade Bios uppdatering men den senaste var redan installerad.
Provade ominstallation vilket fungerade tills första omstarten då den frös igen. Gjorde en reset på Bios utan resultat.
Bytte då tillbaka till i5:an då grabben hade panik och skulle iväg på lan. Men tydligen var det inte vår dag då, efter byte till i5, fanns ingen signal från grafikkortet och noll signal från usb portarna till mus och t-bord.
Datorn startar, fläktar, pump till cpukylningen och hdd indikatorlampan blinkar men that's it.
Har haft isär allt igen och gjort rent noggrant. Testat med 3 olika grafikkort. Har nollat Bios och bytt batteri med noll effekt.

Har jag missat något eller har moderkortet begett sig till dom sälla jaktmarkerna?

Datorkomponenter

Moderkort : Asus H81M-PLUS
Cpu 1 : i5 4690K lga1150
Cpu 2 : i7 4790K lga1150
Minne : Corsair Vengeance 1333 2x8gb
Grafik : Geforce 960 4gb

Finns en chans att den CPUn blev för mycket. Av vad jag kan se är där 4 faser på det kortet, och en piss-liten fläns. VRMerna fick troligen panik när de skulle driva den CPUn.
Med det sagt så står rev C0 4790k som stöds av moderkortet, så den borde klara den i stock. Dock vet jag att 88W TDP.. yeah right. Med turbo och annat kan de lätt dra 120W+, även om kort tid.

Det jag frågar nu dock är vad är det för nätaggregat? För den kan också vara problemet.

ESD skador är också något man undrar... har du använt ESD armband?

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

kontrollera så inga pinnar i CPU sockeln har blivit böjda

Kollade med ficklampa och förstoringsglas och allt så ok ut

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Finns en chans att den CPUn blev för mycket. Av vad jag kan se är där 4 faser på det kortet, och en piss-liten fläns. VRMerna fick troligen panik när de skulle driva den CPUn.
Med det sagt så står rev C0 4790k som stöds av moderkortet, så den borde klara den i stock. Dock vet jag att 88W TDP.. yeah right. Med turbo och annat kan de lätt dra 120W+, även om kort tid.

Det jag frågar nu dock är vad är det för nätaggregat? För den kan också vara problemet.

ESD skador är också något man undrar... har du använt ESD armband?

Nätdelen är ett Fractal design 650w och det har funkat klockrent till i5:an.
Sen så ESD så är det en minimal risk då jag alltid är skitnoga med avjordning. Det är både kökskran, elementkontakt och armband + att jag alltid håller kontakt med chassit med arm/hand.

Permalänk
Medlem

Du skall inte jorda dig med kökskranen... då får du ju en annan potential än chassit. Det är i chassit du skall jorda dig.

Permalänk

borde inte vara problem med VRM då även om där sitter en liten kylfläns etc så throttlar VRM isf vilket syns på att cpu frekvenserna dimper ned.

en 4770K drar inte fruktansvärt mycket mer ström än en 4670K så det bör inte spöka.

har du kollat så att bios är helt nollat? du sa att du resetat det men att det är helt nollat?

och har du andra minnen att kolla med?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Skrivet av King Grub:

Du skall inte jorda dig med kökskranen... då får du ju en annan potential än chassit. Det är i chassit du skall jorda dig.

Ok, men har läst om detta för många många år sedan och då var kökskran + vattenburna värmeelement dom bästa avjordarna som fanns. Givetvis jordar man i chassit med sen.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

borde inte vara problem med VRM då även om där sitter en liten kylfläns etc så throttlar VRM isf vilket syns på att cpu frekvenserna dimper ned.

en 4770K drar inte fruktansvärt mycket mer ström än en 4670K så det bör inte spöka.

har du kollat så att bios är helt nollat? du sa att du resetat det men att det är helt nollat?

och har du andra minnen att kolla med?

Bios borde vara nollat då jag både strappat om "clear cmos" och plockat ur batteriet.

Permalänk
Medlem

@caveman77: Jag skulle gissa på samma som Paddanx, antingen moderkort eller nätagg.
Gissar att ni "bröt strömmen" till moderkortet när bytet gjordes och det är inte helt ovanligt att det är vid dessa tillfällen som fel visar sig.
Om någon del/komponent är på upphällning ger den sig helt när strömmen försvinner och sen kopplas på igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caveman77:

Ok, men har läst om detta för många många år sedan och då var kökskran + vattenburna värmeelement dom bästa avjordarna som fanns. Givetvis jordar man i chassit med sen.

Du ska gjorda i chassit, hela vitsen är att ha samma potential mellan dator, dig och det du håller i.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@caveman77: Jag skulle gissa på samma som Paddanx, antingen moderkort eller nätagg.
Gissar att ni "bröt strömmen" till moderkortet när bytet gjordes och det är inte helt ovanligt att det är vid dessa tillfällen som fel visar sig.
Om någon del/komponent är på upphällning ger den sig helt när strömmen försvinner och sen kopplas på igen.

Mycket möjligt att så är fallet. Testade nu också med att rycka minnena i min burk, Fury HyperX 1600, och köra i hans. Men fortfarande nattsvart

Permalänk
Avstängd

Testat med ett RAM åt gången?

Kollat så det är inte nån jumper på moderkortet som sitter fel?

Nätdelen är rätt inkopplat till moderkortet?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Plocka bort grafik-kortet, kör med den som är inbyggd i CPU:n.

Har du ny kylpasta, så att den inte bara slår av för värmeutveckling.

Lyssna efter beep-codes, finns på nätet BIOS beep-codes.
https://www.computerhope.com/beep.htm

Permalänk
Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Testat med ett RAM åt gången?

Kollat så det är inte nån jumper på moderkortet som sitter fel?

Nätdelen är rätt inkopplat till moderkortet?

Japps, skrev att jag testade med andra minnen högre upp och då burken funkade tidigare med i5:an så torde alla jumpers och dylikt vara rätt kopplade.

Skrivet av Jem:

Plocka bort grafik-kortet, kör med den som är inbyggd i CPU:n.

Har du ny kylpasta, så att den inte bara slår av för värmeutveckling.

Lyssna efter beep-codes, finns på nätet BIOS beep-codes.
https://www.computerhope.com/beep.htm

Testat inbyggda grafiken, men icke. Köpte ny pasta på Kjell.com, men icke.
Det som är det konstiga, inga larm aka beep-codes från burken vilket gör mig lite fundersam.

Permalänk
Medlem

Har du provat om du kommer in BIOS vid start?

Tror man kommer in om man "knackar" på delete, vid start.

Om du kommer in, så välj reset till default values.

Permalänk
Medlem

Har du en sk system speaker inkopplad. Det måste finnas en sådan för att man skall höra beep codes.

Permalänk
Medlem

Har du gjort reset av BIOS på korrekt sätt, om inte, så vill datorn (kanske) använda grafik-kortet som du har plockat bort.

Permalänk
Avstängd

@caveman77:

Har du uppdaterat Bios innan du byte CPU?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Testa en annan nätdel med bara för att vara säker.
Kan vara värt att testa anat moderkort med.

Permalänk
Medlem

Hej,

Det vart mycket goda råd på en gång. Gör så här:

1, Plocka bort grafik-kortet. Flytta skärmens kabel till moderkortets kontakt.
2, Sätt i gamla CPU:n i5:an. Verifiera, att den sitter rätt, dvs kolla att den lilla markeringen sitter i rätt position. Kolla att inga skadade pinnar i hållare eller på CPU:n. Verifiera också att eventuella fläktkontakter sitter rätt. Kolla också att kylningen ligger rätt emot CPU:n.
3, Plocka bort minnes-stickor, förutom en. Kolla i instruktionsmanualen att den sitter i rätt slot (A1).
4, Verifiera att nätdelens kontakter sitter rätt. Speciellt den lilla fyrkantiga kontakten.
5, Gör manuell reset på BIOS, datorn avslagen. Dvs ta bort batteriet och kortslut hållarens poler (5 sek). Om datorn är gammal, så kan det vara bra att byta batteriet till ett nytt.

Berätta vad som händer!

Om detta inte hjälpte, så skaffa den där beeper-speakern. Så man kan höra signal-koderna.

Om dessa råd inte hjälper, så behöver du en till dator för att ta reda på om det är moderkort, processor eller nätdel, som det är fel på.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att CPU'n är helt frisk? Kolla om det går att testa den på ett annat mobo...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av caveman77:

Nätdelen är ett Fractal design 650w och det har funkat klockrent till i5:an.
Sen så ESD så är det en minimal risk då jag alltid är skitnoga med avjordning. Det är både kökskran, elementkontakt och armband + att jag alltid håller kontakt med chassit med arm/hand.

Skrivet av King Grub:

Du skall inte jorda dig med kökskranen... då får du ju en annan potential än chassit. Det är i chassit du skall jorda dig.

Skrivet av caveman77:

Ok, men har läst om detta för många många år sedan och då var kökskran + vattenburna värmeelement dom bästa avjordarna som fanns. Givetvis jordar man i chassit med sen.

Skrivet av pa1983:

Du ska gjorda i chassit, hela vitsen är att ha samma potential mellan dator, dig och det du håller i.

Njaa. Här har det blivit lite tokigt. Jord/jordning ska ni inte blandas in alls.

Det enda som spelar roll är att man själv har samma potential som chassit. Och det enda sättet att uppnå detta är att ha kontakt med chassit (vilket en del varit inne på och det är ju rätt).

Att gå och ta i kranar, element och liknande är tyvärr lika effektivt som att först springa två varv runt husknuten.

För att förstå detta bättre kan jag ge ett exempel.
Antag att chassit har en potential på +6000V och du själv är laddad med +4000V. Det innebär att det är 2000V potentialskillnad mellan dig och chassit. Ordentlig spänningsskillnad som kommer leda till en ESD (men kanske inte ESDskada).
However, går du och tar i något som har jordpeotential så kommer du ha potentialen 0 efter detta. Men chassit har ju fortfarande +6000V. Det kommer resultera i att man nu ökat potentialskillnaden mellan sig sälv och chassit från 2000V till 6000V. Inte direkt bättre... Det kan även vara så att man minskar potentialskillnaden om man tar i jord men för att veta att säkerställa att det blir bättre att jorda sig så måste man först känna till båda kropparnas laddning och det känner vi inte till. Dessutom kan man bygga upp potential nog att förstöra komponenter genom att bara promenera tillbaka till datorn från kökskranen. Så det är bortkastat att ta i jordade grejer.

Men vad hjäper då? Jo att länka samman en själv konstant under arbetet med det känsliga objektet. Chassit är ett säkert ställe att koppla in sig på. ESDarmband har utöver länken även ett ordentligt motstånd som gör att urladdningen mellan dig och objektet sker långsamt så efterhand som man rör sig och bygger upp potentialskillnader så kämnas dessa långsamt ut efter hand genom armbandet till objektet.
------------------------------------

Jaja, men huvudpoängen då? Vad är fel med din dator? Ja där har jag inte något så tydligt svar tyvärr. Får hoppas att föreslagen felsökning hittar problemet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Du skall inte jorda dig med kökskranen... då får du ju en annan potential än chassit. Det är i chassit du skall jorda dig.

Tror han menar att han tog på vattenkranen/elementet för att bli av med statisk elektricitet. Sedan jordade han sig mot chassit med esd armband eller whatever. (Vilket är helt rätt tänkt)

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Tror han menar att han tog på vattenkranen/elementet för att bli av med statisk elektricitet. Sedan jordade han sig mot chassit med esd armband eller whatever. (Vilket är helt rätt tänkt)

Njaa. Det är inte samma sak att jorda sig och att ta i chassit. Och återigen, det är i grunden inte relevant eller rätt att blanda in jord/jordning i detta sammanhang.
Det man vill göra är att potentialutjämna mellan sig själv och det man arbetar med som är känsligt.
Så nej inte jord.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En sak till.

Videokabeln, i vilken kontakt satt den på grafik-kortet. Vilka kontakter har du på moderkortet och skärmen.

Kolla att rätt kabel, kontaktval samt att skärmen är inställd på rätt typ av ingång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Va? Inte ta i chassit, koppla upp ett ESD armband sa jag.

Du sa att jag hade fel, sen upprepade du samma sak som jag skrev

Helt rätt att använda ESDarmband. Win på den ;).
Men du pratade om att jorda sig mot chassit. Lämna jord/jordning utanför. Det blir inte rätt här.

Nu ska jag låta bli att snöa in mer på ESDspåret.
Finns en trasig dator som tråden handlar om. Den ska fixas ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Helt rätt att använda ESDarmband. Win på den ;).
Men du pratade om att jorda sig mot chassit. Lämna jord/jordning utanför. Det blir inte rätt här.

Nu ska jag låta bli att snöa in mer på ESDspåret.
Finns en trasig dator som tråden handlar om. Den ska fixas ;).

Aha, du menar så. Ja, det har du ju rätt i

Japp, sorry OP, ska sluta jag med

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Här har det blivit lite tokigt. Jord/jordning ska ni inte blandas in alls.

Det enda som spelar roll är att man själv har samma potential som chassit. Och det enda sättet att uppnå detta är att ha kontakt med chassit (vilket en del varit inne på och det är ju rätt).

Att gå och ta i kranar, element och liknande är tyvärr lika effektivt som att först springa två varv runt husknuten.

För att förstå detta bättre kan jag ge ett exempel.
Antag att chassit har en potential på +6000V och du själv är laddad med +4000V. Det innebär att det är 2000V potentialskillnad mellan dig och chassit. Ordentlig spänningsskillnad som kommer leda till en ESD (men kanske inte ESDskada).
However, går du och tar i något som har jordpeotential så kommer du ha potentialen 0 efter detta. Men chassit har ju fortfarande +6000V. Det kommer resultera i att man nu ökat potentialskillnaden mellan sig sälv och chassit från 2000V till 6000V. Inte direkt bättre... Det kan även vara så att man minskar potentialskillnaden om man tar i jord men för att veta att säkerställa att det blir bättre att jorda sig så måste man först känna till båda kropparnas laddning och det känner vi inte till. Dessutom kan man bygga upp potential nog att förstöra komponenter genom att bara promenera tillbaka till datorn från kökskranen. Så det är bortkastat att ta i jordade grejer.

Men vad hjäper då? Jo att länka samman en själv konstant under arbetet med det känsliga objektet. Chassit är ett säkert ställe att koppla in sig på. ESDarmband har utöver länken även ett ordentligt motstånd som gör att urladdningen mellan dig och objektet sker långsamt så efterhand som man rör sig och bygger upp potentialskillnader så kämnas dessa långsamt ut efter hand genom armbandet till objektet.
------------------------------------

Jaja, men huvudpoängen då? Vad är fel med din dator? Ja där har jag inte något så tydligt svar tyvärr. Får hoppas att föreslagen felsökning hittar problemet.

Sa inte att han ska jorda chassit någon stans heller utan sig själv mot chassit. Jord är relativt.