Muskampen 2025: Segraren korad!

AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

@inquam: Kanon, ser fram emot.

Hoppas de tar in båda eller den stora modellen. Annars funderar jag på att beställa en från Amazon eller något. Kolla tpå Kompletts 1950X uppgraderingspaket och sedan delar till det. Men inte nöjd med kylaren de inkluderar. Moderkortet verkar också ha spökat lite, men verkar vara bättre nu. 3 st m.2 platser tycker jag är nice och tänkte köpa 3 st 500GB Samsung's att sätta i dem.

Sedan skall jag bara välja grafikkort, moniotr, psu, låda osv :P... 3:e parts Vega had ejag hoppats på och en Freesync 2 skärm. Men lite besviken på både pris och prestanda. Även om jag KAN så vill jag egentligen inte köpa ett 1080Ti. Ja, det är kraftfullt, men jag önskar så att AMD kan börja konkurera även på GPU marknaden då man sett vilket underverk det gjort på CPU marknaden. Så då vill man supporta dem. Men velar lite fram och tillbaka.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Satan vilken fart det blir

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jo, man blir lite glad i byxorna när man ser honom leka med 8st Samsung 960 Pro i RAID-0..
Att Intels lösning krävde att man köper en HW-key för att har stöd för annat än RAID-0 visste jag, men inte att de varit så ofattbart korkade att det sedan endast fungerar med lagringsenheter ifrån Intel..
Konkurrenten Samsung springer ju cirklar runt Intels motsvarigheter i samma prisklass!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ljugtomten:

Jo, man blir lite glad i byxorna när man ser honom leka med 8st Samsung 960 Pro i RAID-0..
Att Intels lösning krävde att man köper en HW-key för att har stöd för annat än RAID-0 visste jag, men inte att de varit så ofattbart korkade att det sedan endast fungerar med lagringsenheter ifrån Intel..
Konkurrenten Samsung springer ju cirklar runt Intels motsvarigheter i samma prisklass!

Intel är ännu van att mjölka kunderna på deras pengar, hoppas det räcker ett tag innan dom märker att kunder smiter över till AMD så dom hinner tappa lite marknadsandelar till AMD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

GTX 1080TI SLI | AMD TR 1950X OC VS Intel I9 7900X OC

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Bra test förutom att de inte körde med 4 stickor...

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Vilken av alla Ryzens ger bäst pris/prestanda ratio?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av denni:

Vilken av alla Ryzens ger bäst pris/prestanda ratio?

Det beror på vad man gör vid datorn, sedan tycker jag det är felaktigt att enbart kolla på cpudelen, utan man får se det på datorn i helhet.

Jämför Threadripper 1950X - 16C/32T för 10 000kr med
med Threadripper 1920X - 12C/24T för ca 8000kr

Räknar man pris per kärna så är Threadripper 1950X billigast, men räknar man pris per det man gör vid datorn så kanske Threadripper 1920X är billigare. Men samtidigt om man med Threadripper 1950X får en 10% snabbare dator överlag och ens dator kostar över 50 000kr med skärmar och allt, så är 2000kr för 10% extra prestanda inte så mycket.

Samma sak gäller även grafikkort, sitter man med en Threapripper maxad ram, ssd etc och funderar på är det prisvärt att gå upp till 1080Ti eller är 1060 mer prisvärt, så får man se på datorn i helhet och vad man gör. Resultatet av detta är att bra balanserade Threadrippers för de stora skaran ofta blir svindyra.

Permalänk
Medlem

@denni:
R5 1600 - om du vill klocka och nöjer dig med den bifogade kylaren.
R5 1600X - om du vill ha bättre kylare och/eller inte klocka.

Edit:
Jag har inte pejl på R3 och billigare R5 så möjligt att någon av dem kan peta sig in också...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Bra test förutom att de inte körde med 4 stickor...

Varför skulle det göra någon skillnad?

Kan du länka till något annat test där man kan se en förbättring jämfört med två stickor.

Jag har inte sett ännu att 4x8 GB levererar bättre än 2x16 GB i något test utöver bandbredden. Så jag är nyfiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Varför skulle det göra någon skillnad?

Kan du länka till något annat test där man kan se en förbättring jämfört med två stickor.

Jag har inte sett ännu att 4x8 GB levererar bättre än 2x16 GB i något test utöver bandbredden. Så jag är nyfiken.

Quad channel är bättre i alla lägen än dual channel på Treadripper.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=291116.0

Ovan var test på MSI-moderkort, samma har jag sett i forum gällande ASUS Zenith Extreme vilket därmed pekar på plattformen och inte problem med specifik moderkortsmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Quad channel är bättre i alla lägen än dual channel på Treadripper.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=291116.0

Ovan var test på MSI-moderkort, samma har jag sett i forum gällande ASUS Zenith Extreme vilket därmed pekar på plattformen och inte problem med specifik moderkortsmodell.

Tack! Framsteg!

Det är konstigt att inte ha sett ett liknande test från någon av de officiella webbplatserna som testar cpu:er och minnen. Även om det är en källa så är det från någon som har testat sitt eget kit och jämfört det med någon annan anonym snubbes.

Om dessa siffror stämmer så är det bara fantastiskt. Men, varför ser man det inte i reklamen ens? Håller de inte för granskning?!

Kan man önska sig att Sweclockers (@Jacob) kommer att ha en rejäl genomgång av DDR4 i quad jämfört med dual?!

Jag tror att många är nyfikna på vad som gäller.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tack! Framsteg!

Det är konstigt att inte ha sett ett liknande test från någon av de officiella webbplatserna som testar cpu:er och minnen. Även om det är en källa så är det från någon som har testat sitt eget kit och jämfört det med någon annan anonym snubbes.

Om dessa siffror stämmer så är det bara fantastiskt. Men, varför ser man det inte i reklamen ens? Håller de inte för granskning?!

Kan man önska sig att Sweclockers (@Jacob) kommer att ha en rejäl genomgång av DDR4 i quad jämfört med dual?!

Jag tror att många är nyfikna på vad som gäller.

True, men samtidigt får man fundera på vad det är för plattform och vad som normalt körs på en HEDT plattform.
Antalet personer som behöver många kärnor men sedan endast nyttjar 2 av 8 minnesplatser är nog väldigt liten. Vet man om att en plattform har stöd för 4 kanaler så är det bara idiotiskt att inte nyttja dem även om man inte behöver köra 4x 16GB-moduler.

När AMD skickade ut reviewkits var det ju med 4 stickor, därav att "alla" vanliga tester kört med ganska identiska komponenter.

Permalänk
Medlem

Wendell på level1techs går igenom Asrock Fatal1ty X399. Länk till videon finns i https://level1techs.com/video/asrock-fatal1ty-x399-profession... Som alltid, ett sevärt klipp från level1techs.com

I filmen säger han flera saker jag inte hört tidigare.

- 03:40 Kabeln på 12V får inte vara i närheten av minnena som då inte går att överklocka alls.
- 09:08 Threadripper finns som plattform (TR4) i fyra år, dvs precis som Ryzen AM3.

Här ytterligare ett, men som visar hur RX Vega 64 är snabbare än 1080 Ti på Linux, https://www.youtube.com/watch?v=Jc7PDqmtJC4. Lite som tidigare för Threadripper behövs det en del handpåläggning.

Men, spännande med framsteg!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

...
- 09:08 Threadripper finns som plattform (TR4) i fyra år, dvs precis som Ryzen AM3.
...
Här ytterligare ett, men som visar hur RX Vega 64 är snabbare än 1080 Ti på Linux, https://www.youtube.com/watch?v=Jc7PDqmtJC4.
...

AM4?

Ang. Vega64 och 1080Ti i Linux så presterar dessa vardera kort bättre i Windows, men ska man köra på Linux så är det Vega som verkar gälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

AM4?

Ang. Vega64 och 1080Ti i Linux så presterar dessa vardera kort bättre i Windows, men ska man köra på Linux så är det Vega som verkar gälla

Fast, nu hittade jag

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=coffee-nv...

där 1080 Ti är snabbare. Jag måste läsa mer om det här för att bli lite klokare. Det finns säkert en enkel förklaring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dags att kliva med i threadripper-familjen

För en kodknackare som sysslar en del med både rendering, bildbehandling och labbar med virtuella maskiner så har min stackars 4770k blivit lite väl trött på sistone, vilket gör att det äntligen är dags för en uppdatering. Så för att uppfylla alla kraven tänkte jag äntligen kliva med i Threadripper-familjen.

Är det någon här som har haft problem med virtualisering (specifikt med Hyper-V) med just Threadripper? Och om jag i sådana fall rekommenderas att använda något annat host os för att få allting att snurra på lite bättre. De virtuella maskinerna varierar från Windows Server, CoreOS, debian och Ubuntu (beror lite på vad det är jag labbar med just då).

Permalänk

@inquam:
Recension av Liqtech AIO kylare för Threadripper:

https://hardforum.com/threads/enermax-liqtech-tr4-aio-liquid-...

Full täckning av IHS verkar göra skillnad. Skall nog ta en sån och sätta i mitt kommande Dark Base 900.
Kylaren listas hos några butiker.

Frågan är vad det finns för bästa 120mm fläktar för radiatorn sett till prestanda och ljudnivå? Vet inte hur bra de fläktarna är som följer med.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk

1950x för under 9k, https://new.webhallen.com/se/product/271734-AMD-Ryzen-Threadr...

@asabla: Inte specifikt Hyper-V men kör VMware (Workstation) och det fungerar bra.
Kör flertalet maskiner utan problem.

Kör uteslutande linuxmaskiner men så länge hypervisorn lirar så spelar ju os på gästerna mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

1950x för under 9k, https://new.webhallen.com/se/product/271734-AMD-Ryzen-Threadr...

@asabla: Inte specifikt Hyper-V men kör VMware (Workstation) och det fungerar bra.

Kör uteslutande linuxmaskiner men så länge hypervisorn lirar så spelar ju os på gästerna mindre roll.

Skönt att höra! Får invänta att delarna skall ramla in på ICA och testa mig fram därefter. Hur vart det förresten med PCIe passthrough? Är det samma problem som Ryzen lider av? (tänkte på gruppering av lanes)

Permalänk

@asabla: IOMMU grupperingen är väl fortfarande inte helt hundra på TR men har inte labbat något med det själv så har dålig koll.
Vet att Level1 (https://www.youtube.com/watch?v=cDbn98QTAbg) har pillat lite med det.

Permalänk
Medlem

@the_weird: Alright, inte dealbreaker för min del, men ska bli spännande att labba runt med.

Tack förresten för tipset om 1950x, tänkte gå på en 1920x först, men när jag kan få samma uppsättning fast med 1950x istället så vart det en no brainer

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

@the_weird: Alright, inte dealbreaker för min del, men ska bli spännande att labba runt med.

Var ett litet tag sedan jag läste om det nu, tror det varit iaf en person som fått igång PCI-E passthrough med nVidiakort till VM.

I AMDs subreddit så bör det finnas en del info om det.

Permalänk
Medlem

Helt klart pris. Lite surt att jag köpte en tidigare i veckan. Dock var jag nöjd med priset då den var 3-400 kr billigare än den jag köpte i augusti. Helt klart har konkurrensen på CPU-marknaden varit till godo för oss som handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Äntligen 1800 har tappat 1000kr och 1950 har varit kvar på samma pris. "Rätt" pris borde vara 8000kr på 1950 då det är 2st 1800 cpuer.

på pris jakt har den gått från 220 till 1500 på mest sökta produkt så en justering är nog tvunget om de ska hålla uppe försäljningen och ta marknadsandelar från intel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Helt klart pris. Lite surt att jag köpte en tidigare i veckan. Dock var jag nöjd med priset då den var 3-400 kr billigare än den jag köpte i augusti. Helt klart har konkurrensen på CPU-marknaden varit till godo för oss som handlar.

Beställ en till och sedan returnera den på det gamla kvittot så har du sparat en 1000 lapp (då slipper du demontera cpun du nu har monterad då du har 2v ångerrätt vid köp)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

@inquam:
Recension av Liqtech AIO kylare för Threadripper:

https://hardforum.com/threads/enermax-liqtech-tr4-aio-liquid-...

Full täckning av IHS verkar göra skillnad. Skall nog ta en sån och sätta i mitt kommande Dark Base 900.
Kylaren listas hos några butiker.

Frågan är vad det finns för bästa 120mm fläktar för radiatorn sett till prestanda och ljudnivå? Vet inte hur bra de fläktarna är som följer med.

Ja, jag var på Komplett så det iaf plockade in den lilla i sitt sotriment. Men den stora verkar lite svårare att hitta tillgänglig. Proshop verkar ha den dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som hört om även AMD RYZEN Threadripper 2 Kommer Q1 2018? kommer den iså fall samtidigt som 7 serien uppdateras?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Någon som hört om även AMD RYZEN Threadripper 2 Kommer Q1 2018? kommer den iså fall samtidigt som 7 serien uppdateras?

Jag har inte kunnat hitta någon tillförlitlig information om vare sig när eller ens OM Threadripper 2 kommer eller om den, utifall att den kommer, skulle använda sig av samma sockel. AMD har varit väldigt sparsamma med information gällande det om man jämför med kommande Ryzen processorer.

Visa signatur