Testpilot: Western Digital Blue 3D NAND 1 TB

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Western Digital Blue 3D NAND 1 TB

I takt med växande spelbibliotek lanserar Western Digital en ny variant i sin Blue-serie, med en kapacitet på hela 1 terabyte. Testpiloten "TheMadPanda" testar och ser vad den har att erbjuda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nackdelar:
Saknar FDE och SED, alltså kryptering utan prestandabortfall.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Trevligt reportage men vad gör det för skillnad för mig som användare att den heter 3D? Går det snabbare då

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Trevligt reportage men vad gör det för skillnad för mig som användare att den heter 3D? Går det snabbare då

Är ju bara att dom staplat flera nand-gates på höjden, på kislet. Så ska väl egentligen inte betyda någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Är ju bara att dom staplat flera nand-gates på höjden, på kislet. Så ska väl egentligen inte betyda någon skillnad.

Tackar synd att det inte va RGB då hade jag köpt direkt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att köpa dessa SSDer längre? M.2 SSD är väl betydligt snabbare och kostar inte mer. Förutsatt att man har anslutningarna man behöver så klart.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Finns det någon anledning att köpa dessa SSDer längre? M.2 SSD är väl betydligt snabbare och kostar inte mer. Förutsatt att man har anslutningarna man behöver så klart.

Ja det är väl om man vill ha många, eller om man inte har m.2. Många datorer som fortfarande presterar ok har inte m.2... Sen tar det väl upp pci platser och lanes, om jag inte har fel? Kan ju vara en anledning om man vill ha flera och kör på multi gpu lösning....

Men jag fattar vad du vill ha sagt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Finns det någon anledning att köpa dessa SSDer längre? M.2 SSD är väl betydligt snabbare och kostar inte mer. Förutsatt att man har anslutningarna man behöver så klart.

De billigaste m2 diskarna kör fortfarande sata. Dumt att slösa sina få m2 portar på en sådan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Kostar som en Samsung 850 EVO och presterar som en sådan.. Detta har man sett för många gånger innan, men visst är det bra med mer konkurrens. För 2 år sedan kostade en 1TB 850 EVO lika mycket som idag och många nästa alla är lite ledsna över detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ja det är väl om man vill ha många, eller om man inte har m.2. Många datorer som fortfarande presterar ok har inte m.2... Sen tar det väl upp pci platser och lanes, om jag inte har fel? Kan ju vara en anledning om man vill ha flera och kör på multi gpu lösning....

Men jag fattar vad du vill ha sagt.

Tydligen kan M.2-diskarna monteras på baksidan av många moderkort. Jag tänkte själv köpa en 1 TB M2 SSD men ser fortfarande så många som rekommenderar de "gamla" SSDerna. Känns som att jag missat något viktigt som alla andra tänker på, men hittar inget som pekar på att så faktiskt är fallet.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera SSD's från andra tillverkare med samma kapacitet som är billigare, så det här känns som en rätt märklig produkt. Hastighetsmässigt ligger de ju ungefär vid maxtaket för SATA allesammans så den här SSD'n bringar inte direkt några nyheter till bordet. Märklig lansering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det finns ju flera SSD's från andra tillverkare med samma kapacitet som är billigare, så det här känns som en rätt märklig produkt. Hastighetsmässigt ligger de ju ungefär vid maxtaket för SATA allesammans så den här SSD'n bringar inte direkt några nyheter till bordet. Märklig lansering.

WD har ett bra rykte nu och kan sälja genom sitt namn. Jag tror de på längre sikt kommer anpassa priset efter försäljningen. Detta kan på längre sett bli bra.

Om ssd blir billigare kan vi förhoppningsvis en dag se att mellansegments laptoparna inte har någon hdd i sig och hdd blir det exklusiva som mer nördar har av olika anledningar som långtidslagring.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett steg i rätt riktning prestandamässigt för WD i alla fall, men den hade behövt vara ~300-400kr billigare för att ha ett existensberättigande. Nu blir det bara ytterligare en SSD i högen av modeller som är sämre än 850 EVO men som ändå kostar mer. 850 EVO är ju tre år gammal vid det här laget, det är nästan lite tragiskt att den fortfarande är det självklara valet bland SATA-SSDerna.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför man håller sig till SATA idag. NVMe-diskarna är mycket snabbare upplever jag. Tyvärr ska man nog räkna bort Western Digitals NVMe-diskar, de är riktigt slöa med TLC-minne och liten del SLC-cache.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Förstår inte varför man håller sig till SATA idag. NVMe-diskarna är mycket snabbare upplever jag. Tyvärr ska man nog räkna bort Western Digitals NVMe-diskar, de är riktigt slöa med TLC-minne och liten del SLC-cache.

Pris, plats. För min del så har jag i båda mina burkar slut på m.2 platser, men även om jag ej hade det så har jag nu inte med nuvarande slöa processorer behov av fler. (behov = ekonomisk kunna motivera det)

Just 1 TB ssd som hen som recenserade är en perfekt ssd att ha som sekundär ssd för den stora skaran som har lite bättre dator.
Huruvida man ska välja denna eller 850 EVOn är en bra fråga.

Det är lite komisk att 850 Evon har blivit en symbol för en bra ssd, när 840 evon hade så stora problem med att den segade ner sig och många var rädda för 850 evon i början.

Permalänk
Medlem

@anon114264: Du menar att det borde vara enbart NVMe portar på moderkortet.. Även dom 2-8'ish portarna som finns?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Inaktiv

@Pixo: Var har jag sagt det? NVMe är framtiden och SATA är väldigt långt efter.

Permalänk
Medlem

@anon114264: Nej du har inte sagt det rätt ut.. därav min fråga. I praktiken är det ju dock svindyrt att köpa ens en 500gb+ disk. Jag tror att ju mer vi går framåt så kommer kravet på att spara saker lokalt bara öka. Min media server tex har över 20TiB data liggandes.. Även om det kanske inte är det bästa exemplet så.. mmm

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pixo:

@Klappis: Nej du har inte sagt det rätt ut.. därav min fråga. I praktiken är det ju dock svindyrt att köpa ens en 500gb+ disk. Jag tror att ju mer vi går framåt så kommer kravet på att spara saker lokalt bara öka. Min media server tex har över 20TiB data liggandes.. Även om det kanske inte är det bästa exemplet så.. mmm

Man använder M.2 NVMe-diskar med vanliga mekaniska hårddiskar såklart! Det är dyrt 500gb+ men Kingston har en 960GB M.2 NVMe-disk som står sig rätt bra mot Samsungs NVMe-diskar och den ligger under 5000-lappen nu.

Vad lagrar du på 20TiB då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

WD har ett bra rykte nu och kan sälja genom sitt namn. Jag tror de på längre sikt kommer anpassa priset efter försäljningen. Detta kan på längre sett bli bra.

Om ssd blir billigare kan vi förhoppningsvis en dag se att mellansegments laptoparna inte har någon hdd i sig och hdd blir det exklusiva som mer nördar har av olika anledningar som långtidslagring.

Ändå lite förvånad att dom inte kör på varumärket SanDisk som är toppklass på minneskort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av crew seven:

Tackar synd att det inte va RGB då hade jag köpt direkt

Skulle du verkligen köpt en produkt utan Gaming i namnet?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Finns det någon anledning att köpa dessa SSDer längre? M.2 SSD är väl betydligt snabbare och kostar inte mer. Förutsatt att man har anslutningarna man behöver så klart.

Skrivet av anon114264:

Förstår inte varför man håller sig till SATA idag. NVMe-diskarna är mycket snabbare upplever jag. Tyvärr ska man nog räkna bort Western Digitals NVMe-diskar, de är riktigt slöa med TLC-minne och liten del SLC-cache.

Precis som 8+ Core CPUer är det också framtiden, men totalt meningslöst för de flesta. Denna hysteri med M.2 NVMe hit och dit måste verkligen lugnas lite, för det är mer hype i detta än en Fallout lansering snart.

M.2 gör nytta... om du har mycket tunga laster. Men för vardagligt användande är vinsten extremt minimalt. Och snälla visa mig var M.2 SSDer kostar som SATA, med den prestandan som hypas? För vi pratar 30-40% prisskillnad, men inte ens 5% "vardaglig" vinst... ofta inte ens det.

Om du använder mjukvaror som behöver sekventiell prestanda, så har du troligen nytta av PCI-E SSD, men titta på graferna artikeln visar. Om en 256GB SSD från 2014, hänger med precis lika bra i de testerna som visas... var i tusan får er att tro att en M.2 magiskt skulle ändra allt? Om något har så otaligt många tester på nätet visat att M.2 vs sata ger minimal skillnad, då det ofta är andra saker i datorn som är flaskhalsen.

Notera, jag säger inget om att M.2 inte är snabbare... utan att du inte ha nytta av det prestanda/priset om du inte letar placebo-effekter, eller verkligen gör saker som har nytta av den. (Om du inte ska sitta och köra benchmarks hela dagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Trevligt reportage men vad gör det för skillnad för mig som användare att den heter 3D? Går det snabbare då

De har gått från Toshiba/Sandisk 2D 15nm TLC till deras 64-lagers 3D NAND. Därför deras namnbyte. Prestandan verkar vara lite bättre, men inte mycket, och där är säkert mer optimering som behöver ske än. Tillverkningsmässigt så ska dock priset vara lägre än 15nm NANDet, så de kan konkurrera.

Skrivet av Alpha77:

Ändå lite förvånad att dom inte kör på varumärket SanDisk som är toppklass på minneskort.
https://www.dubaigamers.net/wp-content/uploads/2016/01/SDSSDXPS-240G-G25.jpg

Finns Sandisk 3D SSD också. Det är exakt samma disk... men dyrare. De säljer mao den till de som stirrar på märket, och inte vad som är under. Så... ta den billigare, som just nu är WD. Eller ja... just nu är 850 EVO.

Dock ska tilläggas att WDs P/E cykler verkar... förvånande lågt. Behövs bekräftas, men initialt testande säger runt 800 P/E, vilket är betydligt lägre än 2000 på 850 EVO.

Så varför köpa en otestad, okänd disk, med nytt NAND, ev lägre P/E och 3 års garanti, när du kan köpa en med beprövad teknik i flera år, som är lika snabb (eller snabbare), fler P/E, och har 5 års garanti??

WD/Sandisk 3D SSDn har ingen fördel över Samsung disken än... med bättre pris längre ner kan den mycket väl komma i kapp dock. Volym produktion för detta NAND är dock lite skakigt pga Toshiba försäljning misstänker jag, men det borde komma mot slutet av året iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

WD har ett bra rykte nu och kan sälja genom sitt namn. Jag tror de på längre sikt kommer anpassa priset efter försäljningen. Detta kan på längre sett bli bra.

Om ssd blir billigare kan vi förhoppningsvis en dag se att mellansegments laptoparna inte har någon hdd i sig och hdd blir det exklusiva som mer nördar har av olika anledningar som långtidslagring.

Inom mekaniska hårddiskar så är WD det finaste av det finaste, absolut... Men på SSD-marknaden så har ju Samsung och kanske även Intel etablerat sig som "de märken man köper", och för att då knö sig in på borde WD sikta på ett lägre pris tycker jag.

Särskillt när det är "Blue"-varumärket. Det har ju satt sig som billigt och bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Skulle du verkligen köpt en produkt utan Gaming i namnet?

Haha teveksamt Gaming eller Pro

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (okonstruktivt gnäll, se §1.6)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...