Varför kan datorn inte använda allt minne?

Permalänk
Medlem

Varför kan datorn inte använda allt minne?

Jag har en Asus minidator, en sån här: https://www.cnet.com/products/asus-eb1007p/specs/ som ska kunna ta 4 GB minne. Den har två minneskortplatser, och där var från början 1 x 2GB. Jag har nu satt dit 2 x 2GB. Minnena funkar bra om jag bara använder ett av dem. När jag har båda i står det i bios att jag kan använda 4GB minne (se bild), men i Windows systeminformation står att jag har 4 men bara kan använda 2. Sätter jag i två kort på 1 respektive 2 GB (som funkar bra var för sig) står det på samma sätt i bios 3 GB användbart, i Windows 3 GB men 2 GB användbart.

I praktiken lyckas jag inte få mer än 2 GB användbart. Vad kan vara fel?

Länk till bild från bios: https://m.imgur.com/a/dIQXq

Permalänk
Medlem

Använder du 32-bits Windows? Det skulle kunna vara en förklaring.

Permalänk
Medlem

Ja, det gör jag, men det borde inte bli så lite ändå. Det ska väl inte begränsa ner till just 2 GB? Det är som om den bara tar hänsyn till ett av minneskorten.

Permalänk
Medlem

Testat ändra i msconfig så att den säger max ramminne är 4 gb ? Bara söka på det i startmenyn och gå in på boot
när du är inne i boot in på advancerade inställningar/alternativ så kan du sätta en fast minnesmängd där, det brukar kunna justera hur windows använder ramminnet och hur den ska dela ut det lite bättre.

32 bit windows visar nog runt 3.5 gb som användbart pga hur långt den kan addressera minnet totalt.
Sedan använder den integrerade grafiken en del ramminne också.
(Skulle tro att du kan ändra det i bios hur mkt ramminne grafikkretsen ska ha till att börja med. (64 mb räcker för 1080p skärm)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gavagai:

Ja, det gör jag, men det borde inte bli så lite ändå. Det ska väl inte begränsa ner till just 2 GB? Det är som om den bara tar hänsyn till ett av minneskorten.

Eftersom minnet syns i bios så fungerar det rent elektriskt och eftersom du har 32 bit os så kan det adressera upp till 4Gbyte men från dessa 4 Gbyte så kan olika drivrutiner reservera utrymme, vanligen så är det grafiken om det handlar om att mycket försvinner för övriga enheter brukar bara dra några megabyte men ett grafikkort kan dra hundratals-tusentals megabyte men det går ibland att begränsa det i bios elelr via drivrutinenc men att byta till 64 bit os är det bästa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom minnet syns i bios så fungerar det rent elektriskt och eftersom du har 32 bit os så kan det adressera upp till 4Gbyte men från dessa 4 Gbyte så kan olika drivrutiner reservera utrymme, vanligen så är det grafiken om det handlar om att mycket försvinner för övriga enheter brukar bara dra några megabyte men ett grafikkort kan dra hundratals-tusentals megabyte men det går ibland att begränsa det i bios elelr via drivrutinenc men att byta till 64 bit os är det bästa.

Men jag tror inte att det är det som är problemet här, eftersom det står att jag har 4GB men kan använda 2GB. Det stämmer lite för exakt med antalet minneskort för att de där exakt 2 GB skulle vara "spill" (och när jag har 3 GB i så skulle alltså exakt 1 GB vara "spill").

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gavagai:

Men jag tror inte att det är det som är problemet här, eftersom det står att jag har 4GB men kan använda 2GB. Det stämmer lite för exakt med antalet minneskort för att de där exakt 2 GB skulle vara "spill" (och när jag har 3 GB i så skulle alltså exakt 1 GB vara "spill").

Det är nog hursomhelst ett mjukvaruproblem eftersom minnet syns i bios, det finns väl nån inställning i statupen av win för att begränsa minnesmängden och den kanske är på 2Gbyte, du kan testa boota datorn via en livelinux och se vad du får för minnesmängd, 4Gbyte där så är det inget hårdvarufel och då kanske det enklaste är att instalelra om win och helst även välja 64bit om du inte måste stanna på 32 pga kompatibilitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Testat ändra i msconfig så att den säger max ramminne är 4 gb ? Bara söka på det i startmenyn och gå in på boot
när du är inne i boot in på advancerade inställningar/alternativ så kan du sätta en fast minnesmängd där, det brukar kunna justera hur windows använder ramminnet och hur den ska dela ut det lite bättre.

32 bit windows visar nog runt 3.5 gb som användbart pga hur långt den kan addressera minnet totalt.
Sedan använder den integrerade grafiken en del ramminne också.
(Skulle tro att du kan ändra det i bios hur mkt ramminne grafikkretsen ska ha till att börja med. (64 mb räcker för 1080p skärm)

Mycket märkligt... När jag ändrat i msconfig (innan var inget max angivet) och startar om så ser det sedan ut så här i msconfig: https://www.pixeltopic.com/image/bgbzextsxmnuwbm/ Det står där högsta mängd minne: 0. Men i systeminfon i Windows står det fortfarande 2 av 4 användbart. https://www.pixeltopic.com/image/qaetepexynyfgwf/

Permalänk
Medlem

Hejsan gavagai,

Skumt.
Har du kollat runt i BIOSen?
Det kanske finns något där som begränsar så enbart 2GB blir tillgänligt för OSet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gavagai:

Mycket märkligt... När jag ändrat i msconfig (innan var inget max angivet) och startar om så ser det sedan ut så här i msconfig: https://www.pixeltopic.com/image/bgbzextsxmnuwbm/ Det står där högsta mängd minne: 0. Men i systeminfon i Windows står det fortfarande 2 av 4 användbart. https://www.pixeltopic.com/image/qaetepexynyfgwf/

Så blir det nät någon drivrutin reserverar minne, win vet att du har 4 gbyte och det skriver ju även ut det men i uppstarten så reserveras 2 gbyte till nått, prova installera om grafidrivern och om inte det funkar så får du nog ge dig på att installera om win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På äldre datorer fanns det något som hette memory remapping (eller liknande) i bios som skyfflade om hur minnet användes för att ge dig tillgång till mer av systemminnet än 2GB. Det behövdes göras när man körde 32 bitars os.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

4GB är väl inklusive video ram från GPU
Har jag för mig jag läst på 32but Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du ska själv ändra siffran där till 4096 och starta om datorn, den brukar kunna tvinga fram lite extra då.
den inbyggda grafiken verkar ha tagit upp iallafall 1 gb av ramminnet, men det borde minska när du ändrat till 4096 där i msconfig

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

du ska själv ändra siffran där till 4096 och starta om datorn, den brukar kunna tvinga fram lite extra då.
den inbyggda grafiken verkar ha tagit upp iallafall 1 gb av ramminnet, men det borde minska när du ändrat till 4096 där i msconfig

Det var alltså det jag gjorde, vid två tillfällen, ändrade till 4096, verkställde, fick order att starta om för att det skulle gälla och startade om. När jag så startat om står det noll i den rutan.

Permalänk
Medlem

@gavagai: Testat en lägre siffra också antar jag ?
T ex 3758 mb ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Minns att vi hade samma problem med brorsans netbook en ASUS eepc där var det tvunget en bios uppdatering för att 4gb minne skulle fungera. Kan vara något liknande men tyvärr verkar det inte finnas något nyare bios till din enhet.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Det förekom väl Windows-versioner som var strypta till bara 2 GB minne. Det var sånt som följde med de allra enklaste surfplattorna etc. Ett sätt för MS att kunna konkurrera med Android etc.

Tror det är ditt problem. Kolla vad din operativsystemsversion heter mer i detalj . Du kanske har Windows 7 Starter Edition:

https://www.sevenforums.com/hardware-devices/338124-possible-...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD