Permalänk
Inaktiv

Alt/Tab irritation

Tjena, har ett mindre störningsproblem när jag Alt/Tabbar ur ett spel, att skärmen blir svart en längre stund; för länge Som att den byter Hz-frekvens eller nått. Mina inställningar i Windows är desamma som spelet, så det är något annat lurigt. Då jag frekvent hoppar emellan är detta sjukt störigt!

Någon som vet något jag kan testa?

Tacksam för svar!

EDIT: Detta hör kanske hemma under Grafikkort istället men aja, modda på isf.

Permalänk
Medlem

Det blir så när windows måste rita om spelet eller windows interface när du kör fullskärms applikationer. prova köra i tex borderless window.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det blir så när windows måste rita om spelet eller windows interface när du kör fullskärms applikationer. prova köra i tex borderless window.

Jag kör alla spel ( som har det ) i Borderless Window, riktigt bra funktion.

Är det någon som vet vad syftet med funktionen var från början?

Var det pga just detta problem?

/H

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Inaktiv

Aha, trodde det var något specifict i min config, Borderless kör jag när det finns som alternativ annars.

Permalänk

I full-screen får spelet "exklusiv" tillgång till GPUn (från ett utvecklarperspektiv blir resurshantering lite annorlunda), till skillnad från borderless då spelet körs i ett vanligt Windows fönster som delar på systemets resurser med allt annat. Så jag antar att den svarta skärmen när man tabbar in/ut är just för att det tar lite tid att byta vilken process som har "exklusiv" tillgång till GPUn. Lite intressant är att det också innebär att man teknisk sett får bättre prestanda i full-screen, även om vinsten på moderna system är så liten att den förmodligen inte märks av.

Skrivet av AnXeZ:

Jag kör alla spel ( som har det ) i Borderless Window, riktigt bra funktion.

Är det någon som vet vad syftet med funktionen var från början?

Var det pga just detta problem?

/H

Den främsta anledningen till varför jag kör borderless är för att kunna interagera med andra applikationer som kör på andra skärmar samtidigt som ett spel kör i förgrunden. Ingen aning om det är anledningen till att det finns, men kanske har spelat en roll i det.