Radio- och TV-avgiften ersätts av skatt på strax över 100 kronor i månaden

Permalänk
Melding Plague

Radio- och TV-avgiften ersätts av skatt på strax över 100 kronor i månaden

Med en enig riksdag i ryggen lägger public service-kommittén fram förslaget om att slopa dagens Radio- och TV-avgift, som istället ska ersättas av en specialdestinerad skatt på skattesedeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Härligt med mer skatt, snart vinner vi!

Permalänk
Avstängd

För att inte bli bannad här så uttrycker jag mig kort, koncist och väldigt milt: det är förjävligt.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Få cykel på köpet

Får man en TV då också på köpet?
De flesta har nog sin TV i 5-10 år, om inte mer, och räkna på vad licensavgiften är under dessa år så tycker jag att jag är berättigad till att få en TV eller annan enhet att konsumera deras media på.
Jag menar, jag vill ju inte ha SVT appen installerad på telefonen, försöker undvika propaganda så mycket det går på den.

Permalänk
Medlem

Kan inte folk betala sin egen propaganda? 2600kr rakt i sjön.

Permalänk
Medlem

Härligt, äntligen blir denna avgift lite mer logisk. Kunde ju knappast betala den när man var student.

För övrigt alltid lika roligt att läsa hur många idioter det finns som anser SVT vara "propaganda" när det är de facto en av de mest objektiva medier som finns, där allt annat än neutralt ställningstagande bestraffas. Skoj är det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det är väl hela konceptet snarare än finansieringsmodellen som är problemet. Har tjatat om det i tidigare trådar om samma ämne; jag tycker inte TV-sändning tillhör statens uppgifter. Staten ska tillhandahålla samhällsuppbärande och direkt nödvändiga tjänster, som vård, infrastruktur, skola, etc, och inget annat. TV tillhör inte den kategorin.

Jag hade köpt att staten drev en kanal som sände samhällsinformation och andra viktiga meddelanden till allmänheten, men att producera och sända ren underhållning för skattepengar ... näe.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Härligt, äntligen blir denna avgift lite mer logisk. Kunde ju knappast betala den när man var student.

För övrigt alltid lika roligt att läsa hur många idioter det finns som anser SVT vara "propaganda" när det är de facto en av de mest objektiva medier som finns, där allt annat än neutralt ställningstagande bestraffas. Skoj är det

Jag hoppas det det finns en osynlig [ IRONI ] [ / IRONI ] i ditt inlägg, annars är det något som är fel..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket".
Men lägg det på skatten så förstår inte den stora massan att de tvingas betala för det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Härligt, äntligen blir denna avgift lite mer logisk. Kunde ju knappast betala den när man var student.

För övrigt alltid lika roligt att läsa hur många idioter det finns som anser SVT vara "propaganda" när det är de facto en av de mest objektiva medier som finns, där allt annat än neutralt ställningstagande bestraffas. Skoj är det

kan du snälla länka till en debatt i SVT som är objektiv, gärna minst 5st för letar man riktigt noga kan dom nog råkat bjuda in en högerextrem mot Rosanna och sen efteråt gå ut med en ursäkt för att dom haft en extrem i studion.
Tyvärr är det aldrig vänstern som är extrem i SVT, dom älskar AFA också.

Permalänk
Medlem

Inte bara lite obalanserat. Knappt någon skillnad mellan ingen avgift alls och full avgift. Borde varit en liten avgift för de riktigt låginkomstagarna och en högre för höginkomsttagarna. Alla har råd med 200-300:- per år så det skulle funka för de lägsta inkomsterna medan 2000:- per år för någon som tjänar 500 000:- knappt märks för denne heller.

Allt kändes positivt med förändringen av TV-licensen fram tills resultatet kom fram. Rimligast av allt vore givetvis att dra ned budgeten med 90% eftersom det är vad som räcker för att fylla den enda funktion de ska fylla.

Permalänk
Medlem

Men, nej! jag vill inte betala för att ett gäng inavlade vänstermuppar ska göra propaganda för att det är härligt med mångfald, och det finns inga problem med det och personer med 40 olika könsroller är det normala.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Om alla ska betala så tycker jag det är dax att börja bli objektiva, och då kan inte Jan Helin vara kvar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det är ju så att samtliga riksdagspartier är eniga. Vill man rösta på ett riksdagsparti som är emot detta så går det inte för det finns inga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra att det nu äntligen blir billigare för ensamstående och enmanshushåll. Avgiften tidigare har varit tämligen orättvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk kan sluta kalla Svensk Public Service för oberoende media nu i alla fall. För nu ägs skiten av staten.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Folk kan sluta kalla Svensk Public Service för oberoende media nu i alla fall. För nu ägs skiten av staten.

Vem menar du ägde den tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Vem menar du ägde den tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Idén var ju att det var fristående i och med avgiften som rånartjänst drev in och använde till Public Service. Så är inte fallet när det här gått igenom.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ett citat från en annan sida jag läste detta på.
Detta är ju egentligen enda vettiga lösningen på problemet:

Skrivet av någon på en annan site:

Dra ner på antalet kanaler både vad gäller TV och radio och sluta visa Melodifestivalen, sport och annan dyr smörja. Sänd endast samhällsnyttiga program och lite myndighetsgranskning samt banta personalstyrkan ordentligt så borde kostnaden sjunka rejält. Runt 250 kr per person och år hade varit mer rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är väl hela konceptet snarare än finansieringsmodellen som är problemet. Har tjatat om det i tidigare trådar om samma ämne; jag tycker inte TV-sändning tillhör statens uppgifter. Staten ska tillhandahålla samhällsuppbärande och direkt nödvändiga tjänster, som vård, infrastruktur, skola, etc, och inget annat. TV tillhör inte den kategorin.

Jag hade köpt att staten drev en kanal som sände samhällsinformation och andra viktiga meddelanden till allmänheten, men att producera och sända ren underhållning för skattepengar ... näe.

Detta är kärnan i mitt motstånd mot ”public service” - det som produceras och sänds faller i huvudsak inte under den rubriken.

Sedan är själva konceptet passé. När det fanns en radiokanal eller så småningom en TV-kanal kunde man kanske påstå att man nådde en betydande del av svenska folket med en utsändning. Men idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Denna läggs på skattesedeln och gör därmed Radiotjänst i Kiruna överflödig, varför myndigheten föreslås avskaffas kort efter att skatten trätt i kraft."

Säg att jag har en skuld hos dem, för att det inte går att resonera med folk på Radiotjänst.. Vad händer med den ifall myndigheten avskaffas?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

@KTL:
Förvisso.
Men det var fortfarande regeringen som beslutade om deras budget var OK eller inte.

Visa signatur

Desktop: AsRock AB350 Gaming-ITX, AMD Ryzen 5 1600, 2x8GB G-Skill Flare X 3200 MHz, Sapphire Tri-X AMD R9 290

Permalänk
Medlem

Varför inte ens fast avgift per hushåll som istället divideras med antal personer över 18 dom upplever kriterierna för att betala skatten? Jaja... dags att gå ur kyrkan då.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Idén var ju att det var fristående i och med avgiften som rånartjänst drev in och använde till Public Service. Så är inte fallet när det här gått igenom.

Ja den var politiskt oberoende, vilket tanken är att den fortsatt ska vara, men SVT var definitivt statligt även tidigare.
Finns rätt mycket i vårt samhälle som är statligt ägt fast politiskt oberoende.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Så sjukt irriterande att få hem den där jäkla radiotjänst fakturan... nu slipper man se skiten och skillnaden i pengar är är så liten att de inte märks (2 vuxna i hushållet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kan de inte driva en tidning istället så blir det billigare och kanske tom mer politiskt obundet?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Men, nej! jag vill inte betala för att ett gäng inavlade vänstermuppar ska göra propaganda för att det är härligt med mångfald, och det finns inga problem med det och personer med 40 olika könsroller är det normala.

SVT är vänster för att dom väljer det, inte för att dom är pålagd det, mao, oberoende av politiska och ekonomiska påtryckningar.
Så även om det skriks om "kommunistpropaganda" från diverse gapstarer är(var?) dom fria att välja.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Och skattens användning ska bli till lyxliv för våra politiker?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett bra första steg, nästa steg är att bli mer effektiva med pengarna och sänka skatten.

Permalänk
Medlem

Jag antar att nu när alla ska betala mer i skatt, kommer huvuden att rulla om de säger fel i tv.
Sköter inte media sig i framtiden blir det garanterat storbråk och folk KOMMER att reagera.

Tror skatten kan sätta munkavel på en del aktivister i tv och radio.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!