uppgradera dator - vilka delar ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

uppgradera dator - vilka delar ska jag köpa?

Hej!

Jag är otroligt dålig på det här med datorer, eller iallafall vilka delar som går ihop med varandra, så jag vänder mig till er som kan något om detta till skillnad från mig!

datorn köptes färdigbyggd från cdon runt 2011-2012. det enda som jag gjort med datorn var att uppgradera från 4GB ram till 16gb med hjälp av en vän.
Jag hade tänkt att det hade varit roligt att spela lite nyare spel på datorn utan att köra på minimum med 30fps. jag kör oftast en hel del FPS, battlefield 4&1, EA's Battlefront 2 när det kommer ut, gta online, sugen på arma och pubg med. vill helst att dom flesta spelen ska ligga på 60fps eller mer med high settings, förutom pubg och arma. är det möjligt eller är jag orealistisk?

CPU: Inel Core i3-2100, 3.1Ghz
moderkort: MS7756
GPU: Gtx 550Ti

så nu till min fråga, skulle jag kunna klara mig på att bara köpa ett grafikkort? jag antar att det går inte, men värt att fråga ändå.
Min tanke var att köpa ett gtx 1060 6gb då jag har en ganska liten budget. går det ens att köpa med mitt moderkort eller hur ligger det? om det gör det och jag behöver en processor också, vad rekommenderar ni?

hoppas ni har lite tips till min otroligt luddiga fråga!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Det första som åker är grafikkortet.
Sätt en budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det första som åker är grafikkortet.
Sätt en budget.

okej, har du lust att förklara varför just det inte funkar? budget på runt 4k hade jag tänkt mig.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Hej!

Jag är otroligt dålig på det här med datorer, eller iallafall vilka delar som går ihop med varandra, så jag vänder mig till er som kan något om detta till skillnad från mig!

datorn köptes färdigbyggd från cdon runt 2011-2012. det enda som jag gjort med datorn var att uppgradera från 4GB ram till 16gb med hjälp av en vän.
Jag hade tänkt att det hade varit roligt att spela lite nyare spel på datorn utan att köra på minimum med 30fps. jag kör oftast en hel del FPS, battlefield 4&1, EA's Battlefront 2 när det kommer ut, gta online, sugen på arma och pubg med. vill helst att dom flesta spelen ska ligga på 60fps eller mer med high settings, förutom pubg och arma. är det möjligt eller är jag orealistisk?

CPU: Inel Core i3-2100, 3.1Ghz
moderkort: MS7756
GPU: Gtx 550Ti

så nu till min fråga, skulle jag kunna klara mig på att bara köpa ett grafikkort? jag antar att det går inte, men värt att fråga ändå.
Min tanke var att köpa ett gtx 1060 6gb då jag har en ganska liten budget. går det ens att köpa med mitt moderkort eller hur ligger det? om det gör det och jag behöver en processor också, vad rekommenderar ni?

hoppas ni har lite tips till min otroligt luddiga fråga!

Leta efter annonser som denna:
https://www.sweclockers.com/marknad/146082-processorer-saljes...
Och hugg en billig i5 eller i7'a (moderkortet stöder alla 3'e generationens Intel Core processorer)
Bästa modellen från annonsen är 2600 (utan K).

Kombinera med ett GTX 1050TI som börjar på c:a 1800:-
Eller ett 1060 för ungefär en tusing mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Leta efter annonser som denna:
https://www.sweclockers.com/marknad/146082-processorer-saljes...
Och hugg en billig i5 eller i7'a (moderkortet stöder alla 3'e generationens Intel Core processorer)
Bästa modellen från annonsen är 2600 (utan K).

Kombinera med ett GTX 1050TI som börjar på c:a 1800:-
Eller ett 1060 för ungefär en tusing mer.

oh okej. så om jag fattade rätt så funkar det att jag köper in i5 eller i7 med det morderkortet jag har? tack för hjälpen!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

oh okej. så om jag fattade rätt så funkar det att jag köper in i5 eller i7 med det morderkortet jag har? tack för hjälpen!

Du måste köpa rätt version av i5/i7, du kan inte ta vilken som.

Gissningsvis 2500k/2600k, här t.ex. säljs en för 800 spänn.
https://www.sweclockers.com/marknad/146082-processorer-saljes...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du måste köpa rätt version av i5/i7, du kan inte ta vilken som.

Gissningsvis 2500k/2600k, här t.ex. säljs en för 800 spänn.
https://www.sweclockers.com/marknad/146082-processorer-saljes...

ahaaa, då fattar jag, haha. antar att dom funkar bra med gtx1060 6gb?
tack för att du orkar med mina dumma frågor!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

I7 2600 (utan k) går för 6-800 på tradera. Det ihop med ett gtx 1060 3gb (2200kr) alt ett lite dyrare 6gb kort så har du helt okey prestanda. 2600 lär generera lite mer värme så kan vara aktuellt att kombinera med lite bättre kylning efter behov. Skippa K modeller om ditt moderkort inte stödjer överklockning så spar du en slant. I5or går att fynda runt
3-600kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

ahaaa, då fattar jag, haha. antar att dom funkar bra med gtx1060 6gb?
tack för att du orkar med mina dumma frågor!

Ingen fara. Det finns ju processorer som funkar bättre ihop men då du isåfall måste köpa nytt moderkort och RAM så är det inte värt det, särskilt inte på din budget. 2600k överklockad verkar funka väldigt bra för människor. Se även det som killen ovanför sa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Halloj!
Passar på att låna denna tråden lite då TS verkar fått svar på sina frågor.
Är också i "uppgraderingsfasen".. Men vet inte om det är värt att uppgradera eller om det överhuvudtaget är någon idé att behålla datorn som jag har idag från 2012 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1469146). Kan jag med den specen uppgradera med endast ett nytt grafikkort exempelvis ett 1060 och där med komma billigt undan?

anser ni att jag borde skeppa hela min nuvarande och köpa nytt.. Visst det är alltid bättre med nytt, men också dyrare. I dagsläget lirar jag endast PUBG när tid finns över till datorn därav också inte helt motiverat att köpa helt nytt system. Om jag då ska sälja burken jag har idag, får jag något för den ?

Tack på förhand
//D-nez

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darknez:

Halloj!
Passar på att låna denna tråden lite då TS verkar fått svar på sina frågor.
Är också i "uppgraderingsfasen".. Men vet inte om det är värt att uppgradera eller om det överhuvudtaget är någon idé att behålla datorn som jag har idag från 2012 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1469146). Kan jag med den specen uppgradera med endast ett nytt grafikkort exempelvis ett 1060 och där med komma billigt undan?

anser ni att jag borde skeppa hela min nuvarande och köpa nytt.. Visst det är alltid bättre med nytt, men också dyrare. I dagsläget lirar jag endast PUBG när tid finns över till datorn därav också inte helt motiverat att köpa helt nytt system. Om jag då ska sälja burken jag har idag, får jag något för den ?

Tack på förhand
//D-nez

3770K med 16Gb minne är helt OK fortfarande.
GTX680 däremot har inte åldrats bra.
Så en nu GPU kommer att göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

3770K med 16Gb minne är helt OK fortfarande.
GTX680 däremot har inte åldrats bra.
Så en nu GPU kommer att göra stor skillnad.

King!
Tack för snabba svaret. Ytterligare en fundering, är det värt att klocka något. Vad är nästa uppdatering jag bör blicka mot?
Duger detta https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793825 eller vad skulle ni rekommendera för att komma "billigt" undan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

I7 2600 (utan k) går för 6-800 på tradera. Det ihop med ett gtx 1060 3gb (2200kr) alt ett lite dyrare 6gb kort så har du helt okey prestanda. 2600 lär generera lite mer värme så kan vara aktuellt att kombinera med lite bättre kylning efter behov. Skippa K modeller om ditt moderkort inte stödjer överklockning så spar du en slant. I5or går att fynda runt
3-600kr.

Skickades från m.sweclockers.com

aah okay! tack så mycket för tipsen, lutar nog mot en i7 2600 då!

Skrivet av Pelegrino:

Ingen fara. Det finns ju processorer som funkar bättre ihop men då du isåfall måste köpa nytt moderkort och RAM så är det inte värt det, särskilt inte på din budget. 2600k överklockad verkar funka väldigt bra för människor. Se även det som killen ovanför sa.

nje det är ju sant, har verkligen inte lust att köpa nytt moderkort, kan liksom ingenting om detta. tack så mycket för alla tips!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

vilka datordelar bör jag köpa?

Hej! för ungefär en vecka sedan gjorde jag en tråd där jag förklarade att jag ville uppgradera min dator en aning. kraven jag hade och har är att kunna spela pubg och dom senaste spelen på medium-high med minst 60fps.

kan inte så mycket om vilka delar som passar med varandra och vad som krävs. fick svaret att jag mer eller mindre har ett litet för dåligt moderkort (?) Jag hade velat byta upp mig till ett gtx 1060 6gb men har som jag misstänkte för dålig processor. Fick tipset att köpa en använd i7 2600(?) då mitt moderkort inte klarade av en nyare processor.

går nu och tänker, är det mer värt för mig att lägga till pengar på ett mer modernt moderkort som klarar av en nyare processor och det grafikkortet jag vill ha?

vad skulle detta isåfall kosta mig? har ingen stor budget. Max 5k är jag redo att lägga ut, änsålänge.
har sett att det finns en 3gb version av 1+6+ men vill gärna ha ett kort som klarar sig bra i spel så länge som möjligt, trivs inte med att bygga datorer och är livrädd för att göra sönder något.

så, min luddiga fråga: vilket moderkort och vilken processor bör jag matcha med ett gtx 1060 6gb för att få så bra valuta för pengarna som möjligt?

väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Beganad 2600k och 1060 bör ge bäst valuta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ItsLea:

Går nu och tänker, är det mer värt för mig att lägga till pengar på ett mer modernt moderkort som klarar av en nyare processor och det grafikkortet jag vill ha?

Om du kan hitta 2600K begagnad för ett okej pris så är det inte värt att skaffa ny processor och nytt moderkort.

2500K skulle kunna funka okej också om du får den extremt billigt:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Beganad 2600k och 1060 bör ge bäst valuta

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om du kan hitta 2600K begagnad för ett okej pris så är det inte värt att skaffa ny processor och nytt moderkort.
https://www.youtube.com/watch?v=gMFd0aVhVKU&t=2s

2500K skulle kunna funka okej också om du får den extremt billigt:
https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

aha okej! för det kändes lite som att dom som svarade på min förra tråd tyckte att 2600k verkligen var bottenskrap eller vad man ska säga haha. men okej, är det en i7 eller i5 jag ska satsa på? ursäktar min okunnighet

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

i7 2600k eller i7 3770k är de som gäller för den sockel du har. Skippa i5orna. Vilket moderkort har du exakt? Hur mycket ram? Hastighet på ram?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tänk på vid köp att om ditt moderkort inte stödjer överklockning så presterar i7 2600 lika med 2600k. Det kan vara värt och tänka på ifall det skiljer i pris mellan dom.
En beg i7 ihop med ett 1060 är bland de mest prisvärda alternativ för dig för att få en rejäl boost.
Nytt moderkort ihop med ryzen/coffelake plus 16gb ram går loss på ca 4-5000kr då är ej grafikkort medräknat.
Alternativ kan vara om du ser en komplett dator med en bra komponenter på blocket typ gtx 970 och en säg haswell i5 men även detta lär troligtvis gå för ett betydligt högre pris än en beg processor och 1060.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

i7 2600k eller i7 3770k är de som gäller för den sockel du har. Skippa i5orna. Vilket moderkort har du exakt? Hur mycket ram? Hastighet på ram?

märkte nu när du frågade att jag aldrig skrev vilket moderkort jag hade, sorry!
moderkortet heter: MS7756
ingen aning om det är bra eller helt värdelöst men okej, kör på i7 när jag hittar en!
Jag har 16gb ram i datorn, tror det är ddr3.

Skrivet av Elektron:

Tänk på vid köp att om ditt moderkort inte stödjer överklockning så presterar i7 2600 lika med 2600k. Det kan vara värt och tänka på ifall det skiljer i pris mellan dom.
En beg i7 ihop med ett 1060 är bland de mest prisvärda alternativ för dig för att få en rejäl boost.
Nytt moderkort ihop med ryzen/coffelake plus 16gb ram går loss på ca 4-5000kr då är ej grafikkort medräknat.
Alternativ kan vara om du ser en komplett dator med en bra komponenter på blocket typ gtx 970 och en säg haswell i5 men även detta lär troligtvis gå för ett betydligt högre pris än en beg processor och 1060.

Skickades från m.sweclockers.com

ah okej bra att tänka på, tack så mycket! jag är väldigt osäker på om mitt moderkort, MS7756 stödjer överklockning. jag får kolla upp det när jag ska köpa. det känns som att det blir en begagnad i7 2600/2600k. låter absolut bäst för mig. har itne så mycket att lägga på delar. tack för tipsen!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Hedersmedlem

@ItsLea *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ItsLea:

moderkortet heter: MS7756
ingen aning om det är bra eller helt värdelöst men okej, kör på i7 när jag hittar en!

Det är ett MSI H77MA-G43, H77 är vilket chipset/styrkrets moderkortet är utrustat med och MA anger formfaktorn i detta fallet micro-ATX. H77 stödjer inte högre överklockning än processorns turbofrekvens, vilket brukar vara ett fåtalet hundra MHz över processorns standardfrekvens.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|