SweClockers drop!
Permalänk

Varierande uppladdningshastighet

Hej.

Jag har nyligen flyttat till en lägenhet, har anslutit mig till Bahnhofs 250/100 Mbit/s fiberanslutning. Jag kör en ASUS RT-AC68U Nordic (AC1900) (https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/202948...) router, med tråd rätt in i datorn.

Jag har märkt att när jag kör Bredbandskollen, så har jag cirka 314 Mbit/s ned, och 124 Mbit/s upp, men oregelbundet, och ofta när jag precis startar upp datorn och kör en bredbandskoll, så får jag endast runt 19 Mbit/s i uppladdningshastighet. Då går jag in i routern och kör en omstart, (detta tar cirka en minut) och därefter så vips, är uppladdningshastigheten tillbaka på runt 124 Mbit/s igen.

Konstigt tycker jag. Någon som har några idéer/tips på vad detta kan bero på?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z390-F GAMING | Intel i-9 9900K | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | EVGA Supernova G2 750W | Samsung Odyssey G9 G93SC OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem

Måste du starta om routern för att få tillbaka hastigheten? Har du provat koppla datorn direkt i väggen utan router?

Om du har killer-nic i datorn ska du ta bort den programvaran för den stör internetförbindelsen

Permalänk

@jocke92:

Ja precis! Efter jag har startat om routern, och kör en bredbandskoll så är hastigheten tillbaka där den ska ligga igen. Killer-nic är inget jag känner till alls. Jag har inte provat direkt i datauttaget. Behöver ha routern till mina olika enheter i hemmet, förstår att det är för "felsökningens" skull, men har ju betalt en slant för en rejäl router för att slippa allt klydd

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z390-F GAMING | Intel i-9 9900K | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | EVGA Supernova G2 750W | Samsung Odyssey G9 G93SC OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Januklovski:

@jocke92:

Ja precis! Efter jag har startat om routern, och kör en bredbandskoll så är hastigheten tillbaka där den ska ligga igen. Killer-nic är inget jag känner till alls. Jag har inte provat direkt i datauttaget. Behöver ha routern till mina olika enheter i hemmet, förstår att det är för "felsökningens" skull, men har ju betalt en slant för en rejäl router för att slippa allt klydd

Vad har du för moderkort i datorn?

Permalänk
Medlem

Gissar att jag har samma problem

Det jag har kunnat klura ut är att deras limiter (den som säger vilken fart du ska ha), är för generöst ställd, så när du laddar upp eller ner stora filer så överskrider du din "budget", och då kickar en annan begränsning in som helt enkelt stryper din trafik tills du kommer ner på din godkända "budget".

Gissar att Januklovski har 250/100 , men får ut 314/124.
Jag får ca 125/125 på bredbandkollen på mitt 100/100
Jag hade liknande siffror på mitt 250/100, som jag testade ett tag för att se om det hjälpte. men det gjorde det inte, så bytte tillbaka till 100/100.

Det som händer är att så fort steam får för sig att ladda ner updates så dör uppkopplingen, för att den tankar för fort. Det är samma sak med Youtube uploads. *suck* Steam går iallafall att begränsa till 56mbit, men det är kört så fort jag laddar upp till youtube.

Har Gigabit hela vägen ut på nätet, och det har funkat felfritt på tidigare ISP. (bytte ISP i början av året.)
Har snackat med supporten, som efter en snabb koll med pingplotter konstaterade att, "jupp det är timeouts och lagg, om du vill att vi skickar ut en tekniker så kan du få betala för det." !..fuckdat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Januklovski:

Hej.

Jag har nyligen flyttat till en lägenhet, har anslutit mig till Bahnhofs 250/100 Mbit/s fiberanslutning. Jag kör en ASUS RT-AC68U Nordic (AC1900) (https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/202948...) router, med tråd rätt in i datorn.

Jag har märkt att när jag kör Bredbandskollen, så har jag cirka 314 Mbit/s ned, och 124 Mbit/s upp, men oregelbundet, och ofta när jag precis startar upp datorn och kör en bredbandskoll, så får jag endast runt 19 Mbit/s i uppladdningshastighet. Då går jag in i routern och kör en omstart, (detta tar cirka en minut) och därefter så vips, är uppladdningshastigheten tillbaka på runt 124 Mbit/s igen.

Konstigt tycker jag. Någon som har några idéer/tips på vad detta kan bero på?

Jag skrev lite om större filer nedan till Lordsqueak som delvis kan vara ett svar. Ett annat sannolikhet är att du har flera anslutna klienter med program som av någon anledning drar mycket bandbredd som får sina sessioner brutna när du startar om routern. När du mäter direkt efter kan det vara så att de inte hunnit ansluta de sessionerna igen. Efter en stund när de anslutit igen börjar de äta bandbredd. Du ska kunna sätta upp bandwidth monitoring i din router, titta hur det ser ut där när det inte går så snabbt. Prova även att ställa in ditt trådlösa att endast göra 801.11ac för att tvinga den till 5ghz.

Skrivet av Lordsqueak:

Det jag har kunnat klura ut är att deras limiter (den som säger vilken fart du ska ha), är för generöst ställd, så när du laddar upp eller ner stora filer så överskrider du din "budget", och då kickar en annan begränsning in som helt enkelt stryper din trafik tills du kommer ner på din godkända "budget".

Vad gäller stora filer är det också möjligt att en del nedladdning hinner ske innan kvarvarande tid eller hastighet hinner kalkyleras. Då kommer det först se ut som att du har en högre nedladdningshastighet innan det hinner jämna ut sig.

Skrivet av Lordsqueak:

Det som händer är att så fort steam får för sig att ladda ner updates så dör uppkopplingen, för att den tankar för fort. Det är samma sak med Youtube uploads. *suck* Steam går iallafall att begränsa till 56mbit, men det är kört så fort jag laddar upp till youtube.

Allting som kan fylla hela linan kommer försöka göra det om mjukvaran inte kan begränsa hastigheten den nyttjar. Då kommer paket att börja kastas och linan upplevas som seg. Detsamma gäller Youtube men där brukar det oftare vara så att hastigheten i den andra sidan inte räcker till för att fylla 100 Mbps. Jag sitter själv på det och har inte upplevt något sådant problem mot Youtube, men kommer inte heller upp i full hastighet när jag laddar upp där.

Skrivet av Lordsqueak:

Har Gigabit hela vägen ut på nätet, och det har funkat felfritt på tidigare ISP. (bytte ISP i början av året.)
Har snackat med supporten, som efter en snabb koll med pingplotter konstaterade att, "jupp det är timeouts och lagg, om du vill att vi skickar ut en tekniker så kan du få betala för det." !..fuckdat

Pingplotter är inte jätterättvisande när man bara tittar på svaren. Många routrar kan vara konfigurerade att bara besvara ett visst antal ICMP-paket per x tid från ett och samma IP. Vad som är mer intressant är latencyn och jittret. Av ren nyfikenhet, har du lust att ladda upp något av dina pingplotter resultat så att man kan titta på det?