Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Nödvändigt att uppgradera?

Hej,

Jag kommer i slutet av månaden ha en del pengar att göra lite vad jag vill med (runt 10k, eller mer) och köpfingret har börjat klia igen. I dagsläget har jag följande specs:

i7 4770K @ 4.3ghz, vattenkyld (h80i v2)
GTX 1080 Ti
16GB DDR3 RAM (1600mhz)

4K-TV (Samsung KS8005, 55')
21:9-skärm (AOC AGON 35', 3440x1440p)

Det jag är sugen på är en ny CPU, moderkort, RAM samt en snabbare SSD för Windows 10, och jag sneglar på en i7 8700K. Frågan är om det är värt det? Jag spelar främst i 4K 60hz, samt 3440x1440p 100hz G-sync. Nyare spel, som AC:O, pressar min processor rätt så hårt, och den fps jag når upp i är inte "alltid" tillfredsställande. Jag spelar de flesta nya storspel som intresserar mig, så det är ofta väldigt grafiktunga spel som körs.

Skulle det vara bortkastade pengar, eller en helt okej uppgradering tror ni? Processorn är ju ändå närmare 3-4 år om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Hedersmedlem

CPU kommer möjligtvis göra viss skillnad i 1440p men jag tror ärligt talat att du vinner mer på att sätta in ett till 1080 Ti.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

CPU kommer möjligtvis göra viss skillnad i 1440p men jag tror ärligt talat att du vinner mer på att sätta in ett till 1080 Ti.

Det är visserligen sant om man ser till rå prestanda, men SLI är så kasst nu för tiden tycker jag Det är inte ofta det fungerar problemfritt i spel, och det var därför jag gjorde mig av med mitt 1080-SLI och köpte ett 1080 Ti vid release istället.

Permalänk

Kikar man på prestandatester verkar de flesta fokusera på 1080p för att visa hur stor skillnad en ny CPU innebär, men samtidigt läser man väldigt skilda åsikter om hur stor skillnad det verkligen skulle bli med en ny CPU i högre upplösningar som de jag tänkt spela i.

Någon med egen erfarenhet av det här som kan dela med sig?