Polisen kan få läsa av datorer i hemlighet i brottsbekämpningssyfte

Permalänk
Melding Plague

Polisen kan få läsa av datorer i hemlighet i brottsbekämpningssyfte

Regeringen presenterar nu ett delbetänkande i sin utredning om hemlig dataavläsning, vilken föreslår att polisen ska få möjlighet att läsa av brottsmisstänktas datorer i hemlighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Klart polisen ska ha verktyg för att bekämpa brott! Alternativet med poliser som saknar verktyg för att utreda är ju galet.
Det här är jag helt för. På precis samma grunder som att jag tycker det är rimligt att polisen kan avlyssna misstänktas telefonsamtal, att de har möjlighet att alls göra husrannsakningar mot misstänkta, placera mikrofoner om så behövs och tillstånd ges och att polisen kan sätta span på någon de brottsutreder.

Det här handlar nämligen inte om massövervakning av icke misstänkta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bara inte resurserna används för piratkopiering så verkar det vettigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Klart polisen ska ha verktyg för att bekämpa brott. Det här är jag helt för. På precis samma grunder som att jag tycker det är rimligt att polisen kan avlyssna misstänktas telefonsamtal, att de har möjlighet att alls göra husrannsakningar mot misstänkta och att polisen kan sätta span på någon de brottsutreder.

Det här handlar nämligen inte om massövervakning av icke misstänkta.

A ju. Precis som massövervakningen som drevs igenom med hjälp av datalagringsdirektivet inte användes mot vanligt folk utan bara terrorister. Att CJEU avrättade datalagringsdirektivet är inget svenska staten eller FRA bryr sig om. Man fick igenom sin massövervakning och nu kommer inget mindre än revolution minska på den och med all den trevliga övervakning kan de säkert förhala densamma en hel del.

Rent teoretiskt är det bra men vi vet ju hur det gick med hela "minst två års fängelse" och även hur objektiva svenska domstolar är (för bevis se TPB målet).

Permalänk
Inaktiv

Den skulle ha för stor påverkan på den personliga integriteten, samtidigt som vi har FRA? Låter som ett mota grisen i säck igenom att starta en debatt om huruvida det är etiskt försvarbart för att åtminstonde ge sken av att det är problematiskt, och sedan gå vidare med ett beslut som dom i sitt tysta redan bestämt sig fatta.

Det här kommer bli minst lika stort som FRA spektaklet, säger min halvtrasiga 8-ball.

Permalänk
Medlem

Alltså är typ som en troja och känner inte antivrus av att det är nån skum fil som inte bör vara där?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara det inte kommer användas till piratkopiering så..

Piratkopiering ger inte minst 2 års fängelse så det gäller inte den typ av brott. Det gäller inte heller försök till mord eller dråp. Inte heller misshandel eller grov misshandel.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

A ju. Precis som massövervakningen som drevs igenom med hjälp av datalagringsdirektivet inte användes mot vanligt folk utan bara terrorister. Att CJEU avrättade datalagringsdirektivet är inget svenska staten eller FRA bryr sig om. Man fick igenom sin massövervakning och nu kommer inget mindre än revolution minska på den och med all den trevliga övervakning kan de säkert förhala densamma en hel del.

Rent teoretiskt är det bra men vi vet ju hur det gick med hela "minst två års fängelse" och även hur objektiva svenska domstolar är (för bevis se TPB målet).

Ähh. Det blands lite för friskt här. Det finns rimlig kritk mot både datalagringsdirektivet och FRA men det här handlar ju som sagt inte alls om massövervakning och det handlar inte heller om övervakning av ej misstänkta.
Klart polisen inte enkom ska sitta kvar med 80talsteknologi i dagsläget.

Skrivet av Unknown:

Den skulle ha för stor påverkan på den personliga integriteten, samtidigt som vi har FRA? Låter som ett mota grisen i säck igenom att starta en debatt om huruvida det är etiskt försvarbart för att åtminstonde ge sken av att det är problematiskt, och sedan gå vidare med ett beslut som dom i sitt tysta redan bestämt sig fatta.

Det här kommer bli minst lika stort som FRA spektaklet, säger min halvtrasiga 8-ball.

Nä men FRA handlar om massövervakning av icke misstänkta. Nuvarande förslag är inte mycket skillnad mot det moilsen redan får göra. De får installera kameror och mikrofoner i ditt hus. De får avlyssna din telefon och öppna din post. De får söka igenom din bostad och din elektronik. Men inte utan grund vilket det här förslaget också bygger på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara det inte kommer användas till piratkopiering så..

Det lär det göra. Fildelning kan väl ge upp till två års fängelse?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Klart polisen ska ha verktyg för att bekämpa brott! Alternativet med poliser som saknar verktyg för att utreda är ju galet.
Det här är jag helt för. På precis samma grunder som att jag tycker det är rimligt att polisen kan avlyssna misstänktas telefonsamtal, att de har möjlighet att alls göra husrannsakningar mot misstänkta, placera mikrofoner om så behövs och tillstånd ges och att polisen kan sätta span på någon de brottsutreder.

Det här handlar nämligen inte om massövervakning av icke misstänkta.

Håller helt med. Om misstanke om grövre brott finns, på med trojanerna bara, inte mig emot. Massövervakning är dock absolut nej tack.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ähh. Det blands lite för friskt här. Det finns rimlig kritk mot både datalagringsdirektivet och FRA men det här handlar ju som sagt inte alls om massövervakning och det handlar inte heller om övervakning av ej misstänkta.
Klart polisen inte enkom ska sitta kvar med 80talsteknologi i dagsläget.

Nä men FRA handlar om massövervakning av icke misstänkta. Nuvarande förslag är inte mycket skillnad mot det moilsen redan får göra. De får installera kameror och mikrofoner i ditt hus. De får avlyssna din telefon och öppna din post. De får söka igenom din bostad och din elektronik. Men inte utan grund vilket det här förslaget också bygger på.

Det var väl det vår käre statsminister svor högtidligt på; att massövervakning inte skulle förekomma? Nej, det finns ingen säkerhet i det här och kommer visa sig användas på andra sätt än sagt.

Permalänk

Bra att det handlar om avlyssning mot dom som är misstänkta och inte massövervakning och att polisen får dom verktyg som dom behöver för att bekämpa och förebygga brott.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Om det används som tänkt så ser jag inga problem med det... Men våra "kära" politiker har ju svart bälte i ändamålsglidning, så upphovsrättsintrång får väl något fint undantag snart, alternativt att fildelning kommer ge minst två års fängelse så att rättighetsalliansen och andra liknande organisationer kan plocka fritt ur gottepåsen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Och detta är anledningen till att ”motståndsrörelser” skapas.

Hejja Sverige !
Viva la revolution!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinitypcw:

Bra att det handlar om avlyssning mot dom som är misstänkta och inte massövervakning och att polisen får dom verktyg som dom behöver för att bekämpa och förebygga brott.

Aldrig i livet att man övervakar för att "förebygga" brott. Då är det bara för dom att "anta" att alla är brottslingar så har vi helt plötsligt massövervakning.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Kör på massövervakning, tänker att det är bättre att alla blir övervakade in i minsta detalj så kanske brotten/Hemligheter försvinner. Har inget o dölja ni får gärna kolla på när jag gör mina privata behov. Jag gillar Open Source satt säga

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr_Torped:

Kör på massövervakning, tänker att det är bättre att alla blir övervakade in i minsta detalj så kanske brotten/Hemligheter försvinner. Har inget o dölja ni får gärna kolla på när jag gör mina privata behov. Jag gillar Open Source satt säga

Hörrö. Tror du har blandat ihop det lite. Det här handlar inte om massövervakning ;).
Det här är likställt med all annan riktad spaningsutrustning som exempelvis att lyssna av telefon, placera kameror, läsa post, sätta mikrofoner, göra husrannsakan och liknande som polisen redan har tillgång till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Torped:

Kör på massövervakning, tänker att det är bättre att alla blir övervakade in i minsta detalj så kanske brotten/Hemligheter försvinner. Har inget o dölja ni får gärna kolla på när jag gör mina privata behov. Jag gillar Open Source satt säga

Så då bör det med andra ord vara valfritt om man vill bli övervakad eftersom det är valfritt att göra sin programvara open source eller ej?

Jag hoppas verkligen inte att du är allvarlig med din åsikt om att alla ska vara övervkade hela tiden.

Som någon jämförde det med yttrandefrihet, bara för att du inte utnyttjar din yttrandefrihet så är det inget vi bör förbjuda, samma sak gäller med övervakning, bara för att du inte har något att dölja så ska vi inte förbjuda personlig integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Torped:

Kör på massövervakning, tänker att det är bättre att alla blir övervakade in i minsta detalj så kanske brotten/Hemligheter försvinner. Har inget o dölja ni får gärna kolla på när jag gör mina privata behov. Jag gillar Open Source satt säga

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr nödvändigt med den nya teknologin att polisen också får nya befogenheter för att ha möjlighet att utreda brott.
Det vi kan hoppas är att dom sätter upp rätt regler så att det inte kan missbrukas i framtiden för massövervakning. (Vilket egentligen redan sker idag på andra sätt, men ändå.)

Permalänk
Medlem

Jag är helt emot detta. Det börjar för en god gärning, sedan spinner det vidare till andra goda gärningar, sedan "goda gärningar" och sedan till helt ursprungsirrelevanta gärningar och tillslut till vad dom än behagar. Usch.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

For en som meg som mener å ha skjønt at rettssikkerheten i Sverige er meget tvilsom, med tanke på hetsingen av Julian Assange i mange år nå, og for meg som er redd for at politistaten allerede er her (I norge altså), og som anser egne myndigheter for å være en terroristorganisasjon som tror de kan bombe Libya og ellers være venner med stater som er direkte involvert i tortur, krig, regimeskifte, sponsing av terrorisme, så er jeg spontant skeptisk til ideer om overvåkning, til tross for at det hele på overflaten kan virke velment (som om velment i all enkelhet innebar en enkel idé om "bekjempelse av kriminalitet").

Jeg tror nok at en type hemmelig etterforskning, som er ment å være helt hemmelig, må ansees some spesielt kontroversielt, når det nok kan påstås at:

1) Myndighetene som intensjon, eller som metode, nok vil komme til å overvåke mennesker på en opportunistisk måte (for å se om de har gjort noe galt, eller for å se om de kan bevise at vedkommende har noe å gjøre med andre som har, eller kanskje har gjort noe galt). Slikt vil i så fall ikke kunne skilles fra tilfelle hvor myndighetene forfølger noen, for å kriminalisere dem, og myndighetene vil da ikke kunne tros å ha en klart intensjon for etterforskningen (eller hva man vil kalle dette), når resultatet vil være opportunistisk, og hvor mydighetene åpenbart kan tenkes å være uærlig og således tale usant og fare med løgnaktige påstander om hva som skulle ha vært deres intensjon i utgangspunktet, liksom norske myndigheters uttalelse om at krigen mot Libya íkke må forstås som å ha vært basert på å ville gjennomføre et 'regimeskifte' som sådan.

2) Myndighetene ønsker å søke etter spor på en opportunistisk måte. En annen måte å forstå dette ene problemet på, vil være å se på politiets arbeid med datainnbrudd og overvåkning, som å ville fiske etter informasjon, hvor enn de tror de kan komme til å finne slik type informasjon.

3) Det minst interessante, vil vel være at man ønsker å sikre bevis, noe som nok burde kunne gjøres allerede i dag, med mindre, man ønsker å sikre bevis på en opportunistisk måte, som da jo vil innebære en umulig rolle for politiet, som nok ikke vil si nei pga. pragmatisk trang til maktmisbruk (som om myndighetene kom til å ville si at "vi må gjøre alt vi kan for å kunne bekjempe kriminalitet").

4) Jeg tror at en hemmelig overvåkning av noen åpner opp for en type korrupt politiarbeid, hvor myndighetene kan arbeide med en parallell konstruksjon (etterfølge mistenkte kriminelle, eller andre, så finner man omsider noe som er galt, kanskje ganske raskt), noe som jeg tror vil være ensbetydende med 'forfølgelse', noe som neppe er noe folk flest vil tro er rettferdig, eller en type politiarbeid som er verdig ideen om en samfunnsstruktur som løst forstås som et 'demokrati'.

Jeg tror det kanskje mest effektive argumentet mot både masseovervåkning og hemmelig overvåkning, er ideen om at slikt arbeid i bunn og grunn gjør alle til 'mistenkte', fordi slikt type arbeid nok virker støtende for folks rettferdigshetssans, og så er det nok noe dypt ubehagelig med det hele. Det er ille nok å benytte et Microsoft Windows produkt, som gjør min egen datamaskin til noe som jeg føler at jeg ikke har noen kontroll eller eierskap over.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Bara inte resurserna används för piratkopiering så verkar det vettigt

det enda det kommer användas för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Lego Master

Well. Jag är inte emot idén konceptuellt; självklart måste polisen ha verktyg för att möta brottslingarnas tekniska framsteg.

Men samtidigt är jag rädd att vi om 5-6 år får en skandal i media där det visar sig att vissa inom polisen slentrianmässigt låtit misstänkta för även smärre brott bli övervakade, och/eller underlåtit att ta bort övervakningsprogramvaran efter att någon blivit avskriven från en utredning, alternativt dömts och avtjänat sitt straff.

Jag känner att byråkratin kring det här kommer vara väldigt luddig och icke-transparent, och öppen för galenskaper antingen av misstag eller med flit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Decoman2:

For en som meg som mener å ha skjønt at rettssikkerheten i Sverige er meget tvilsom, med tanke på hetsingen av Julian Assange i mange år nå, og for meg som er redd for at politistaten allerede er her (I norge altså), og som anser egne myndigheter for å være en terroristorganisasjon som tror de kan bombe Libya og ellers være venner med stater som er direkte involvert i tortur, krig, regimeskifte, sponsing av terrorisme, så er jeg spontant skeptisk til ideer om overvåkning, til tross for at det hele på overflaten kan virke velment (som om velment i all enkelhet innebar en enkel idé om "bekjempelse av kriminalitet").

Jeg tror nok at en type hemmelig etterforskning, som er ment å være helt hemmelig, må ansees some spesielt kontroversielt, når det nok kan påstås at:

1) Myndighetene som intensjon, eller som metode, nok vil komme til å overvåke mennesker på en opportunistisk måte (for å se om de har gjort noe galt, eller for å se om de kan bevise at vedkommende har noe å gjøre med andre som har, eller kanskje har gjort noe galt). Slikt vil i så fall ikke kunne skilles fra tilfelle hvor myndighetene forfølger noen, for å kriminalisere dem, og myndighetene vil da ikke kunne tros å ha en klart intensjon for etterforskningen (eller hva man vil kalle dette), når resultatet vil være opportunistisk, og hvor mydighetene åpenbart kan tenkes å være uærlig og således tale usant og fare med løgnaktige påstander om hva som skulle ha vært deres intensjon i utgangspunktet, liksom norske myndigheters uttalelse om at krigen mot Libya íkke må forstås som å ha vært basert på å ville gjennomføre et 'regimeskifte' som sådan.

2) Myndighetene ønsker å søke etter spor på en opportunistisk måte. En annen måte å forstå dette ene problemet på, vil være å se på politiets arbeid med datainnbrudd og overvåkning, som å ville fiske etter informasjon, hvor enn de tror de kan komme til å finne slik type informasjon.

3) Det minst interessante, vil vel være at man ønsker å sikre bevis, noe som nok burde kunne gjøres allerede i dag, med mindre, man ønsker å sikre bevis på en opportunistisk måte, som da jo vil innebære en umulig rolle for politiet, som nok ikke vil si nei pga. pragmatisk trang til maktmisbruk (som om myndighetene kom til å ville si at "vi må gjøre alt vi kan for å kunne bekjempe kriminalitet").

4) Jeg tror at en hemmelig overvåkning av noen åpner opp for en type korrupt politiarbeid, hvor myndighetene kan arbeide med en parallell konstruksjon (etterfølge mistenkte kriminelle, eller andre, så finner man omsider noe som er galt, kanskje ganske raskt), noe som jeg tror vil være ensbetydende med 'forfølgelse', noe som neppe er noe folk flest vil tro er rettferdig, eller en type politiarbeid som er verdig ideen om en samfunnsstruktur som løst forstås som et 'demokrati'.

hade varit lättare att förstå om du skrivit på engelska långa texter av norska eller danska blir svårläst för vissa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här handlar nämligen inte om massövervakning av icke misstänkta.

Det är precis det gör och det är klart som fan att våra folkvalda och Sveriges rättsväsen kör med samma trötta argument som har flitigt används runtom i världen i jakten på brottslingar och terrorister. Övervakning är inget annat än en Pandoras ask och när man anser sig inte ha verktygen som behövs för att bekämpa brott och terror så suddas gränserna mellan övervakning av misstänkta och övervakning av alla ut allt mer tills alla övervakas.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar det om personer misstänker att någon är iblandad i ett ringa brott som de ändå vill avlyssna folk för, ta fildelning. Sedan lägger de in spionprogram på någons dator när denna jobbar med säkerhetsklassat material, vilket absolut inte för läcka in till skojare hos polisen för det blir då ett säpo-ärende om dataläckage.

Så polisen måste vara väldigt varsamma till vem de sprider dessa trojaner till, utan att de själv inkräktar på saker som de enligt svensk rättsväsende ej har rätt att ta till av.

Förutom att avlyssna systemutvecklare, säg att de övervakar en doktor, där flera läkare har blivit dömda för saker. Då kanske de samtidigt kommer åt sjukjournaler för patienter och inte heller detta har de rätt att ta del utav.

Så problemet med att avlyssna folk är att de lätt kan göra ett betydligt mer allvarsamt brott själva, både emot patientsäkerheten av personer som den misstänkta har tillgång till, men även att de kan öppna läckage av information som kan vara ett hot emot rikes säkerhet.

*edit*
Ju mer man tänker på det ju fler personer jobbar med saker som polisen under inga omständigheter får ta hand om enligt vår lagstiftning. -Det är en sak att folk inte vill sprida sina nakenbilder på sig själv till gubbarna på polishuset, en helt annat sak är när det blir ett lagbrott om just polisen får ta del utav något.

*edit2*
Bara ta en sådan sak. De misstänker en General inom militären köpa droger, men genom att avlyssna denna kommer de åt saker som knappast de punkarna inom sveriges narkotiska span har rätt att ta del av. Det är snarare ett hot emot rikes säkerhet om dessa gjorde detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Decoman2:

For en som meg som mener å ha skjønt at rettssikkerheten i Sverige er meget tvilsom, med tanke på hetsingen av Julian Assange i mange år nå, og for meg som er redd for at politistaten allerede er her (I norge altså), og som anser egne myndigheter for å være en terroristorganisasjon som tror de kan bombe Libya og ellers være venner med stater som er direkte involvert i tortur, krig, regimeskifte, sponsing av terrorisme, så er jeg spontant skeptisk til ideer om overvåkning, til tross for at det hele på overflaten kan virke velment (som om velment i all enkelhet innebar en enkel idé om "bekjempelse av kriminalitet").

Jeg tror nok at en type hemmelig etterforskning, som er ment å være helt hemmelig, må ansees some spesielt kontroversielt, når det nok kan påstås at:

1) Myndighetene som intensjon, eller som metode, nok vil komme til å overvåke mennesker på en opportunistisk måte (for å se om de har gjort noe galt, eller for å se om de kan bevise at vedkommende har noe å gjøre med andre som har, eller kanskje har gjort noe galt). Slikt vil i så fall ikke kunne skilles fra tilfelle hvor myndighetene forfølger noen, for å kriminalisere dem, og myndighetene vil da ikke kunne tros å ha en klart intensjon for etterforskningen (eller hva man vil kalle dette), når resultatet vil være opportunistisk, og hvor mydighetene åpenbart kan tenkes å være uærlig og således tale usant og fare med løgnaktige påstander om hva som skulle ha vært deres intensjon i utgangspunktet, liksom norske myndigheters uttalelse om at krigen mot Libya íkke må forstås som å ha vært basert på å ville gjennomføre et 'regimeskifte' som sådan.

2) Myndighetene ønsker å søke etter spor på en opportunistisk måte. En annen måte å forstå dette ene problemet på, vil være å se på politiets arbeid med datainnbrudd og overvåkning, som å ville fiske etter informasjon, hvor enn de tror de kan komme til å finne slik type informasjon.

3) Det minst interessante, vil vel være at man ønsker å sikre bevis, noe som nok burde kunne gjøres allerede i dag, med mindre, man ønsker å sikre bevis på en opportunistisk måte, som da jo vil innebære en umulig rolle for politiet, som nok ikke vil si nei pga. pragmatisk trang til maktmisbruk (som om myndighetene kom til å ville si at "vi må gjøre alt vi kan for å kunne bekjempe kriminalitet").

4) Jeg tror at en hemmelig overvåkning av noen åpner opp for en type korrupt politiarbeid, hvor myndighetene kan arbeide med en parallell konstruksjon (etterfølge mistenkte kriminelle, eller andre, så finner man omsider noe som er galt, kanskje ganske raskt), noe som jeg tror vil være ensbetydende med 'forfølgelse', noe som neppe er noe folk flest vil tro er rettferdig, eller en type politiarbeid som er verdig ideen om en samfunnsstruktur som løst forstås som et 'demokrati'.

Det låter som att du missförstått något här. Liggande förslag är inte mer kontroversiellt än andra övervakningsmetoder som redan finns. Polisen får montera in kameror i smyg i ditt hem, de får spela in dig i smyg med mikrofoner i ditt hus. De får lyssna av dina telefonsamtal utan att berätta och gå igenom SMStrafik utan att berätta. Polisen får göra husrannsakan och de får sätta span på någon i hemlighet för att säkra bevis. Det här är högst användbara verktyg för att kunna ställa brottslingar inför lagen.
Men ja när mer och mer av vår kommunikation går via krypterad trafik i mobilen så blir det som ett svart hål här som inte fanns innan. Varför denna nya svarta informationsfläck som förhindrar traditionellt polisarbete nu skulle vara bra förstår jag faktiskt inte.
Det här handlar ju inte alls om massövervakning eller som du skriver opportunistisk sökning efter bevis utan det är ett verktyg för att samla in bevis mot redan brottsmisstänkta personer likt de andra metoderna som polisen redan har.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Det är precis det gör och det är klart som fan att våra folkvalda och Sveriges rättsväsen kör med samma trötta argument som har flitigt används runtom i världen i jakten på brottslingar och terrorister. Övervakning är inget annat än en Pandoras ask och när man anser sig inte ha verktygen som behövs för att bekämpa brott och terror så suddas gränserna mellan övervakning av misstänkta och övervakning av alla ut allt mer tills alla övervakas.

Snickesnack. Har du belägg för att det här handlar om massövervakning så får du ta och lägga fram det.
FRA, ja det var klart på förhand att det handlade om att övervaka alla och samma sak med datalagringsdirektivet. Jag förstår och håller med om att det inte är lämpligt att övervaka ej misstänkta medborgare.

Men här ser ju varken upplägg eller förslag alls ut så utan det här handlar om att ge verktyg för att kunna sätta riktat span på redan brottsmisstänkta personer på samma grunder som behövs för att man ska få installera kameror, mikrofoner, lyssna av någons telefon och liknande vilket polisen ju redan har tillgång till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Håller man sig till hur förslaget är utformat är jag klart för. Riktade insatser mot misstänkta för brott med 2år+ på straffskalan hotar enligt min mening inte den personliga integriteten för dessa individer då de gjort ett aktivt val med vetskap om konsekvenserna. Men det är samma tugg om fildelning varenda gång frågor om att Polisen ska få tillgång till olika IT-verktyg diskuteras. Vilket är viktigast, att polisen har en chans att klara upp brotten eller en något lägre risk att åka fast för fildelning? I min värld är svaret självklart! Fildelning är ju också ett aktivt val. Är man beredd att bryta mot lagen och ta konsekvenserna så är det ju bara att köra på. Men att vara mot ett förslag som kan hjälpa polisen att lösa brott för att själv kunna begå ett förefaller lite märkligt kan jag tycka. Men det är ju min högst personliga åsikt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB