Bra fläktval för Fractal Define C?

Permalänk
Medlem

Bra fläktval för Fractal Define C?

Hej,

Funderar på om det skulle vara vettigt att byta ut de två fläktar som följer med detta chassi till något annat? Alternativt kanske komplettera med någon till fläkt? Frågan är vart den skulle sitta då? Kommer sannolikt sitta en Noctua NH-D15 på CPUn. En tyst låda prioriteras. Jag är lite ute efter den optimala luftlösningen för denna låda.

Tack på förhand.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Två 140 mm fram som inblås, en 120 mm bak som utblås, så bör man få lite övertryck vilket håller dammet ute. Noctua-fläktar känns vettigt om du ska ha en D15.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Två 140 mm fram som inblås, en 120 mm bak som utblås, så bör man få lite övertryck vilket håller dammet ute. Noctua-fläktar känns vettigt om du ska ha en D15.

Damm hålls väl ute men man skapar väl turbulens ( inte bra för kylning ) och oljud med övertryck och define C har ju dammfilter överallt.

Jag brukar i alla fall köra samma flöde in/ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Damm hålls väl ute men man skapar väl turbulens ( inte bra för kylning ) och oljud med övertryck och define C har ju dammfilter överallt.

Jag brukar i alla fall köra samma flöde in/ut.

Det viktiga är att inte ta i för mycket. Det behöver absolut inte bli turbulens och oljud med övertryck, kör bara en lugn fläktkurva.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

En 140 fram och en 140 bak kanske räcker?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

En 140 fram och en 140 bak kanske räcker?

Det räcker nog alldeles utmärkt. Dock kan du inte ha något större än 120 mm bak.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag köpte dom här för nån dag sen och satte i mitt FD C

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11034057/flaktar

fungerar riktigt bra.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Dom såg fina ut. Lyx-varianten? :). Finns ett gäng Noctuna fläktar i 140mm känns det som. Vilka ska man välja att ha som chassifläktar om man inte vill betala mer än 200kr/fläkt?

Skrivet av Citrona:

Jag köpte dom här för nån dag sen och satte i mitt FD C

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11034057/flaktar

fungerar riktigt bra.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Två 140 mm fram som inblås, en 120 mm bak som utblås, så bör man få lite övertryck vilket håller dammet ute. Noctua-fläktar känns vettigt om du ska ha en D15.

Håller med om det. Investera i två st. NF-A14 samt en NF-F12 (alternativt NF-S12A) så blir det så optimalt som du kan ha det i det lilla chassit. Kör 2 st. NF-A14 + 1 st. NF-S12A i ett Define C tillsammans med en NH-D15. Blir så tyst och effektivt som det kan bli tack vare PWM driften. Har du dessutom en andra lägre sittandes pci-e plats på ditt moderkort så sätt grafikkortet där så slipper du problematiken med att varmluft ifrån grafikkortet blandar sig i processorkylarens jobb.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Hittar typ 8st olika NF-A14-fläktar som är 140mm. Vilken ska man ha?

Skrivet av septembro:

Håller med om det. Investera i två st. NF-A14 samt en NF-F12 (alternativt NF-S12A) så blir det så optimalt som du kan ha det i det lilla chassit. Kör 2 st. NF-A14 + 1 st. NF-S12A i ett Define C tillsammans med en NH-D15. Blir så tyst och effektivt som det kan bli tack vare PWM driften. Har du dessutom en andra lägre sittandes pci-e plats på ditt moderkort så sätt grafikkortet där så slipper du problematiken med att varmluft ifrån grafikkortet blandar sig i processorkylarens jobb.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag köpte dom här för nån dag sen och satte i mitt FD C

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11034057/flaktar

fungerar riktigt bra.

Har samma, datorn hörs inte fast 5st fast mina är 1200rpm. Och deras ippc fläktar är guld till cpu kylaren är guld.

Köpte mina här https://www.maxgaming.se/Shop/Product/List?q=redux
Så körde jag en sådan här så jag slapp mixtra med alla fläktar i bios https://www.maxgaming.se/interna-stromkablar/forgreningskabel...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Ser inget fel i att fortsätta använda standard fläktarna samt att komplettera med en eller två Noctua fläktar. På de flesta moderna moderkort kan du ställa in så att fläktarna (förutom cpu fläkten) inte startar förens det behövs därav blir datorn väldigt tyst.

Permalänk

Jag kör de medföljande fläktarna + en extra Fractal 140mm fram. Sen Noctua NH-D15. Min dator är knäpptyst. Har funderat på att byta ut Fractal-fläktarna mot Noctua men kan inte se att jag skulle vinna något på det.

Permalänk
Skrivet av Rickard:

Hittar typ 8st olika NF-A14-fläktar som är 140mm. Vilken ska man ha?

@Rickard:

Dessa: Noctua NF-A14 PWM 140mm Styr dem PWM via UEFIBIOS, samt kalibrera dem via moderkortets fläktstyrningsprogramvara för optimalt resultat.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU