Permalänk
Medlem

Tja, jag slänger in mitt bidrag i tråden. Gillar ju att prata lön.

48300 innan skatt. Chef för en planeringsavdelning för kollektivtrafik.
Ingen utbildning. Började som förare när jag var 20. Är 32 idag.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Tja, jag slänger in mitt bidrag i tråden. Gillar ju att prata lön.

48300 innan skatt. Chef för en planeringsavdelning för kollektivtrafik.
Ingen utbildning. Började som förare när jag var 20. Är 32 idag.

Du vill verkligen ha igång diskussion
Hoppas det inte är i storstadsregion.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Tja, jag slänger in mitt bidrag i tråden. Gillar ju att prata lön.

48300 innan skatt. Chef för en planeringsavdelning för kollektivtrafik.
Ingen utbildning. Började som förare när jag var 20. Är 32 idag.

Bara å gratulera! Jag jobbat som ingenjör inom det privata i 25 år och har knappt över 40 ksek. Har jobbat på Chalmers(CTH) men gillade inte det statliga(på den tiden) så jag bytte till en större bil/lastbils tillverkare i Göteborgsregionen. Men, man skulle stannat kvar inom det statliga verkar det som..
Nä skämt åsido. Vill hellre ha kul på jobbet!

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomSH:

Bara å gratulera! Jag jobbat som ingenjör inom det privata i 25 år och har knappt över 40 ksek. Har jobbat på Chalmers(CTH) men gillade inte det statliga(på den tiden) så jag bytte till en större bil/lastbils tillverkare i Göteborgsregionen. Men, man skulle stannat kvar inom det statliga verkar det som..
Nä skämt åsido. Vill hellre ha kul på jobbet!

Tack! Det har ju gått lite inflation i mitt yrke de senaste åren då stora förändringar på Västtrafik "svalde" en stor del av yrkeskårens kompetens inom sin egna organisation vilket har påverkat många av bussbolagen som fick skaffa sig egna trafikplanerare då Västtrafik tidigare gjorde all tidtabellsplanering, och helt plötsligt upphörde i och med nya modeller på avtal. Då var erfarenhet extra hett och lönerna steg. Min lön är en offentlig sådan som har följt med för den privata sidan tjänar hutlösa pengar. I toppskiktet bland planerare där ute, särskilt i Stockholm, så ligger min lön i underkant. Särskilt som chef. Så, jag tackar och tar emot...

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du vill verkligen ha igång diskussion
Hoppas det inte är i storstadsregion.

Haha, menar du att den är uppseendeväckande?

Det är verkligen i storstadsregion...

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wande:

Universitetslektor, 40 k

36 år

Utbildning: Civilingenjör 5 år, doktorsexamen 4 år, jobbat 2 år som postdoc i USA

Ta inte detta fel men vet inte om det är folk som du man vill ha som lärare på universiteten. Du har lång utbildning men i princip ingen verklig arbetslivserfarenhet att föra vidare till studenterna.

Känns nästan som 15år i yrket vore minimum innan man får en sådan tjänst. Iallafall inom ingenjörsyrkena man har i industrin (mek/el/elektro/mjukvara/bygg osv).

/Ingenjör

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Ta inte detta fel men vet inte om det är folk som du man vill ha som lärare på universiteten. Du har lång utbildning men i princip ingen verklig arbetslivserfarenhet att föra vidare till studenterna.

Känns nästan som 15år i yrket vore minimum innan man får en sådan tjänst. Iallafall inom ingenjörsyrkena man har i industrin (mek/el/elektro/mjukvara/bygg osv).

/Ingenjör

Välkommen till verkligheten, lektorer precis som politiker har väldigt sällan jobbat praktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ta inte detta fel men vet inte om det är folk som du man vill ha som lärare på universiteten. Du har lång utbildning men i princip ingen verklig arbetslivserfarenhet att föra vidare till studenterna.

Känns nästan som 15år i yrket vore minimum innan man får en sådan tjänst. Iallafall inom ingenjörsyrkena man har i industrin (mek/el/elektro/mjukvara/bygg osv).

/Ingenjör

Jag har läst ett år mot ingenjör (öppen ingång) innan jag skolade om mot statistik och ekonomi. När jag läste matte och teoretisk fysik så tyckte inte jag det var någon större skillnad om det var en forskare eller doktorand som hade lektionerna eller om det var en veteran från branschen. Det handlade mer om deras pedagogiska förmåga att lära ut tänket och logiken i uppgifterna och ekvationerna osv.

När jag sedan började läsa mer "Mjuka" ämnen som business to business marketing eller om globala affärsmiljöer var det verkligen dag och natt om det var en gammal räv från branschen eller någon forskare som aldrig varit med och sålt en produkt eller gjort en affär i sitt liv, utan endast hade forskat på det.

Jag upplevde det i alla fall som att dom "teoretiska" kurserna var mer oberoende av arbetslivserfarenhet än de "praktiska" om man säger så. Det är ju inom många ämnen och sektorer så att "Det är ABC i teorin, men BCA i praktiken, eller rakt av 12Kalas". Detta är ju sedan högst subjektivt. Nog offtopic från mig

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

25.000 efter skatt, CNC operatör och nattjobb.. Slappt jobb på 6h per natt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av nutsukao:

Trågare, ca 18-20k efter skatt beronde på vilket skift man har.

Som sagt, nettolönen säger ju ingenting om ens lön.

Jag får tex ut mellan 27-35.000kr efter skatt beroende på en del omständigheter. Men då har det även dragits av 1.200kr netto i extra inbetald skatt samt att jag förmånsbeskattas för ett par saker.

Så vad säger min nettolön?

Permalänk
Medlem

Bor i Manchester, UK
Har ca 23.000kr baserad på dagens "currency exchange" innan skatt. Lönen har inte ökat de senaste 6 åren.
Min titel är 3rd Line Systems Engineer och har snart 8 års erfarenhet i området samt 3 år på universitet i "nätverk och datasäkerhet". Jobbar skift inkluderat med natt skift. Ingen övertidsersättning, ingen jourersättning samt ingen OB för kväll eller natt skift. Detta då det inte finns några lagar för det i England.

Grammar issues
Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

~43500kr (konsult inom Supply Chain på SAAB)
32 år
Civilingenjör

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Haha, menar du att den är uppseendeväckande?

Det är verkligen i storstadsregion...

Ja, det är ett en jäkligt bra lön för ett jobb som inte verkar utföras.
Tvivlar inte på att du har fullt upp men det går sådär med trafiken runtom Gbg

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Så där, precis diskuterat min lön med chefen efter att ha fått överta en del ansvarsområden efter en kollega som slutat. En tusenlapp upp, men ligger fortfarande i underkant med mina nu 36 200:- som kemist i läkemedelsbranschen. Men många bäckar små...

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pottsork666:

Så där, precis diskuterat min lön med chefen efter att ha fått överta en del ansvarsområden efter en kollega som slutat. En tusenlapp upp, men ligger fortfarande i underkant med mina nu 36 200:- som kemist i läkemedelsbranschen. Men många bäckar små...

Hur många år har du i branschen? Kul att veta då jag snart är färdig civilingenjör inom läkemedelsbranschen

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Jag har läst ett år mot ingenjör (öppen ingång) innan jag skolade om mot statistik och ekonomi. När jag läste matte och teoretisk fysik så tyckte inte jag det var någon större skillnad om det var en forskare eller doktorand som hade lektionerna eller om det var en veteran från branschen. Det handlade mer om deras pedagogiska förmåga att lära ut tänket och logiken i uppgifterna och ekvationerna osv.

När jag sedan började läsa mer "Mjuka" ämnen som business to business marketing eller om globala affärsmiljöer var det verkligen dag och natt om det var en gammal räv från branschen eller någon forskare som aldrig varit med och sålt en produkt eller gjort en affär i sitt liv, utan endast hade forskat på det.

Jag upplevde det i alla fall som att dom "teoretiska" kurserna var mer oberoende av arbetslivserfarenhet än de "praktiska" om man säger så. Det är ju inom många ämnen och sektorer så att "Det är ABC i teorin, men BCA i praktiken, eller rakt av 12Kalas". Detta är ju sedan högst subjektivt. Nog offtopic från mig

Du har helt rätt. På teoretiska kurser är det mindre viktigt :). Men efter år 1-2 så blir det mera och mera viktigt med folk som har branch erfarenhet. Ofta blir det att de lär ut massa annat nyttigt som inte står strikt i läroplanen men är endå kritiskt när man väl börjar jobba.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Pahwn:

Hur många år har du i branschen? Kul att veta då jag snart är färdig civilingenjör inom läkemedelsbranschen

I läkemedelsbranschen har jag jobbat i snart 9 år, dock på samma ställe hela tiden så löneutvecklingen har väl varit lite dassig.

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@Pottsork666: Alright, tack för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Ja, det är ett en jäkligt bra lön för ett jobb som inte verkar utföras.
Tvivlar inte på att du har fullt upp men det går sådär med trafiken runtom Gbg

Göteborg, storstadsregion? Förstår inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det är ett en jäkligt bra lön för ett jobb som inte verkar utföras.
Tvivlar inte på att du har fullt upp men det går sådär med trafiken runtom Gbg

Ja, du menar så. Håller med dig om att resurserna är knappa och trafiksituationen är galen. Det blir ju en arbetsbelastningsfråga för planeringsavdelningar att hålla ordning på byggnation av Västlänk samtidigt som staden växer och kapaciteten i nätet knapp. Men kollektivtrafiken konkurrerar ju med vägnätet om ytor och med sjukvården om pengar. Man jobbar med vad man har. Man kan säga att jobbet egentligen framförallt går ut på att så kostnadseffektivt använda de skattepengar kollektivtrafiken får allokerade i form av smart planering av omlopp och bra tjänster och scheman till förare. Jag tror att det du åsyftar faktiskt är politiska frågor och beslut därefter

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Ja, du menar så. Håller med dig om att resurserna är knappa och trafiksituationen är galen. Det blir ju en arbetsbelastningsfråga för planeringsavdelningar att hålla ordning på byggnation av Västlänk samtidigt som staden växer och kapaciteten i nätet knapp. Men kollektivtrafiken konkurrerar ju med vägnätet om ytor och med sjukvården om pengar. Man jobbar med vad man har. Man kan säga att jobbet egentligen framförallt går ut på att så kostnadseffektivt använda de skattepengar kollektivtrafiken får allokerade i form av smart planering av omlopp och bra tjänster och scheman till förare. Jag tror att det du åsyftar faktiskt är politiska frågor och beslut därefter

Ja, det går utanför trådens diskussion egentligen
Jag åker inte kollektivt men kör in till stan oftast och har kompisar som åker kollektivt.
Det har blivit så mycket sämre senaste 2-3 åren, för alla även utan det dumma påhittet med västlänken som egentligen inte ska beröra oss norr om stan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

ligger väl på 126.32:-/h nuom jag minns rätt, pissjobb där jag packar matpåsar åt militären, bättre än att stämpla a-kassa iallafall. ligger på runt 21kkr under sommarhalvåret med annat jobb efter övertid osv.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Nyexad sen somras, 27500 provanställning utan rörlig del (idag 2500) som konstruktör. Civilingenjör inom produkt- och processutveckling (maskinteknik). Har uppdrag inom fordinsidustrin.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Grundlön 25000 kr, brukar snitta 39k innan skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Grundlön 25000 kr, brukar snitta 39k innan skatt.

Som diskplockare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Bor i Manchester, UK
Har ca 23.000kr baserad på dagens "currency exchange" innan skatt. Lönen har inte ökat de senaste 6 åren.
Min titel är 3rd Line Systems Engineer och har snart 8 års erfarenhet i området samt 3 år på universitet i "nätverk och datasäkerhet". Jobbar skift inkluderat med natt skift. Ingen övertidsersättning, ingen jourersättning samt ingen OB för kväll eller natt skift. Detta då det inte finns några lagar för det i England.

Oj, det var verkligen inte bra. Hoppas att du kan få en lite bättre lön nån gång i framtiden.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

24k innan skatt, blev klar med min utbildning i Maj i år och noll dokumenterad erfarenhet innan det. jobbar som Drifttekniker inom IT

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Lokförare i Skåne.
38300+ 1460 körlärartillägg+ snitt 2000 kr OB/ månad.
1 års utbildning och 10 år i tjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Som diskplockare?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du se bevis på mina lönespecfikationer så ge mig din email.

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Vill du se bevis på mina lönespecfikationer så ge mig din email.

Absolut inte intresserad av din lönespec, var en fundering på vilket yrke det gällde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Absolut inte intresserad av din lönespec, var en fundering på vilket yrke det gällde.

Skickades från m.sweclockers.com

Notera hur snabbt han erbjöd sig att skicka lönespec. Han sitter som på nålar o kan inte hålla sig från att kommunicera ut sin fina-fina lön.
Du kan ladda upp den här i tråden så märker vi hur mycket e-poäng du lyckas skramla ihop.

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd