Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag går in på mitt femte år nu. Är utbildad och behörig att undervisa i både grundskolan och gymnasiet.

Då är du i samma sits som mig. Ligger på 35350:- i månaden före skatt, varav 1000:- är ett tillägg för arbetslagsledare. Jag överväger dock inte att byta arbetsgivare då förutsättningarna för ämnet idrott och hälsa i stort sett är perfekta på min nuvarande arbetsplats.

Ett fantastiskt jobb där man får möjlighet att påverka både attityder och värderingar, precis som du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Då är du i samma sits som mig. Ligger på 35350:- i månaden före skatt, varav 1000:- är ett tillägg för arbetslagsledare. Jag överväger dock inte att byta arbetsgivare då förutsättningarna för ämnet idrott och hälsa i stort sett är perfekta på min nuvarande arbetsplats.

Ett fantastiskt jobb där man får möjlighet att påverka både attityder och värderingar, precis som du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, se där! Kul att du trivs!

Jag bytte jobb pga av flytt, det nya jobbet är mycket närmare den nya bostaden. Det är lite som att köpa grisen i säcken att byta jobb, man vet inte riktigt vad man får. Hur kollegorna, ledning och eleverna är, tex. Det ska bli spännande att se hur det blir!

Permalänk
Skrivet av SNorkSWE:

Hej
Jobbar själv som drifttekniker.
Gick över från supporten så ingen särskilld utbildning, och ingen löneökning i bytet.
Men har i alla fall 23 200Kr i grund +7 500Kr som skift tillägg

Skulle du säga du känner dig mindre kompetent utan utbildningen eller väger erfarenheten av supporten upp saknad av kunskap?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Ingångslönen varierar kraftigt i Sverige vad gäller Folktandvården. Som sagts ovan så finns regioner/landsting som har 28-29k i ingångslön och andra kan ha 38k på vissa kliniker beroende på tillgång och efterfrågan. Lägst löner finns generellt i de stora städerna för där vill många jobba. Är du beredd att flytta ut på landsbygden är 35-38 i ingångslön inte orimligt alls för en helt grön tandläkare.

Med det sagt, det gäller ju för de flesta branscher att det bästa sättet att få in mycket pengar på inte är att harva som anställd hela livet. Jag kollade siffrorna för mina två senaste tandläkare, små privatkliniker. De har båda en utdelning på runt 400-500 tkr per år. Det ger runt 30 000 kr mer per månad om man drar 20% skatt och slår ut det månadsvis.

Så med en fungerande privatklinik verkar inte ~ 57000 kr efter skatt vara en orimlig summa.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

Skulle du säga du känner dig mindre kompetent utan utbildningen eller väger erfarenheten av supporten upp saknad av kunskap?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte särskillt det jag ficl från supporten va kundkunskap och rätt mycket djupare server admin. så det räcker gott och väl för en grund av denna tjänsten.
Sedan hjälper det att man har ett brinnande intresse med, hade nog inte vart lika enkelt som man inte har grejor hemma att labba med.

Permalänk
Medlem

Nytt jobb som utvecklare / arkitekt inom konsultsvängen, 53k / månad. 8 års erfarenhet inom branschen.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Fick precis veta att jag får 2200kr i löneförhöjning, är då uppe i 29k. Dock är denna höjning inte inkluderad i det årliga löneförhandlingen/höjningen, så förhoppningsvis kommer jag upp i en bit över 30 om någon månad. En glad överraskning iaf!

Arbetar som processingenjör med 1 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Ligger på 46k/månad. Är konsult inom systemutveckling (full stack). Jobbat på samma företag sedan högskoleingenjörsutbildning för 3,5 år sedan. Är rätt nöjd, fick nyligen upp lönen rejält efter lönesamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

@PuMaH: Min bakgrund utöver erfarenhet: en 3-årig teknisk gymnasieutbildning med design, cad och fysik inriktning. Därutöver fristående matte och ingenjörskurser på högskola.

Om din högst avklarade utbildning är gymnasieexamen är det nog tyvärr svårt att hävda samma löneanspråk som civil-/högskoleingenjörer, men från vad jag hört av närstående inom samma bransch borde du ändå kunna pusha upp det lite grann.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

ny lön i år på 40k. ingångslönen på detta jobb var 25k och har jobbar här i 3 år nu. ingen dålig löneutvecklingskurva. systemutvecklare/konsult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

så mycket tjänar man verkligen inte på Volvo! och du har ju inget jobb! inge bra att ljuga mannen!
Jag jobbade på Bharat forge i karlskoga där har man bra betalt för ett industrijobb och jag fick ut 32-34 minus skatt.
Så 45k inom industrin nah i dont think so!

Jag har jobbat på volvo. Även haft min praktik där. Beror helt och hållet på vad du har för jobb på volvo. Ingenjörerna/supervisorna ligger på runt 32-35k efter skatt. Sen finns det ju gamla guldkorn på 60+ som ligger ännu högre till. Snacka om bra pension. Underhållarna får ut ca 31k efter skatt. Där tillhörde jag mestadels. Men visst dem som jobbar som packare eller pressare (golvjobb) för att dem skall komma upp i dem här lönerna är det ju att jobba natt/helg som gäller då Volvos OB är GAALEEEEEEET! Ja volvos löner är insane.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Börjar på nytt jobb ofrivilligt inom kort. Dock ökade jag min grundlön med 10k och har nu 32 i grund. Säljer jag lika mycket som på förra bolaget så räknar jag på en lön runt 53 innan skatt men det kommer ju ta elfel år innan allt rullar igen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Landade ett nytt extrajobb under skoltiden nyss!

IT-tekniker i en mindre kommun, 120 pjux i timmen..
Lägsta lönen ja haft på länge men lite erfarenhet jämnar ut det rejält 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare (konsult) med lite mer än fyra års erfarenhet. Räknar dock själv bort mer än ett år pga föräldraledighet och en hel del tid "på bänken" hos första arbetsgivaren.
Precis gått upp från 32 500kr/mån till 34 000kr/mån brutto efter lite mer än ett år hos nuvarande arbetsgivaren (hade dock redan haft 32 500kr i ett år hos förra arbetsgivaren). Blir också 5 000kr bonus i månaden så länge jag är kvar på nuvarande uppdraget.

Jobbar på ett litet företag (bara jag och chefen) och är medveten om att löneutvecklingen inte kommer gå i samma takt som om jag varit kvar hos någon av mina tidigare arbetsgivare, bland annat på grund av vad vi vill göra framöver.

6 veckor semester då vi avtalat bort övertid (arbetar i princip ändå aldrig övertid).

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Nytt jobb som IT-slav, jag pillar med de enklare saker som C#, cad, servrar och liknade. Kompetenta personer tas in och gör grovgörat, jag gör enbart enklare smålir.
Lön strax över 50 000kr/mån och det enda som räknas är vad jag gör, jag kan komma och gå lite som jag vill. Jag tror utvecklingen går till att det enda som räknas är vad man gör, hur lång tid det tar är ens eget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror utvecklingen går till att det enda som räknas är vad man gör, hur lång tid det tar är ens eget problem.

Som hypereffektiv välkomnar jag den utvecklingen. Tyvärr verkar dock den offentliga sektorn inte ha några som helst tankar på att anamma den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Windir87:

Som hypereffektiv välkomnar jag den utvecklingen. Tyvärr verkar dock den offentliga sektorn inte ha några som helst tankar på att anamma den

Skickades från m.sweclockers.com

Vad gör man i den offentliga sektorn om man nu är hypereffektiv?

Det låter ju bra men det är ju helt avhängigt vilken arbetsgivare man har och till viss del godtycke. För frågan är ju om de uppgifter man får ligger inom gränsen för att kunna hanteras under en normal arbetstid. Det måste bygga på en slags accepthantering som är oavhängig påtryckningar. Dock förefaller en sådan tanke helt orealistisk. Inser din arbetsgivare att du är hypereffektiv, ja då kommer kraven på dig och de uppgifter du tilldelas att anpassas till det. Det kan jag nästan garantera.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att vi börjar lägga till ålder och vart man bor i tråden.

"IT-tekniker, 45k" kanske inte är så fantastiskt om man är 50år och bor i stockholm. Lite mera imponerande om du är 32år och bor i ämhult.

EDIT: Tänkte så man få en referens om bakgrunden till en hög/låg lön. Vissa områden är det dyrare att bo i och där kan lönerna vara högre. Sedan kanske det endå inte gör att man har mera kvar i fickan. Statlig skatt slår hårt

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Statlig skatt betalas endast på den del som är ovan skiktgränsen. För 2017 var den 36.575kr/mån och för 2018 är den 37.941kr/mån.

Den överskjutande delen betalar man 20% extra skatt på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Bor i Manchester, UK
Har ca 23.000kr baserad på dagens "currency exchange" innan skatt. Lönen har inte ökat de senaste 6 åren.
Min titel är 3rd Line Systems Engineer och har snart 8 års erfarenhet i området samt 3 år på universitet i "nätverk och datasäkerhet". Jobbar skift inkluderat med natt skift. Ingen övertidsersättning, ingen jourersättning samt ingen OB för kväll eller natt skift. Detta då det inte finns några lagar för det i England.

Updaterar denna.
På måndag skriver man nytt kontrakt för ett ny arbetsgivare. Cirkus 33.000kr plus en ospecifiserad bonus varje år.
Fortsätter som System tekniker men med mer inrikting mot utvekling istället. Men med mindre ansvar. Inget skift arbete, inget nattskift men kommer att ha jour och OB.
Kan tilläggas att man nu är 30 år gammal.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Kanske dags att vi börjar lägga till ålder och vart man bor i tråden.

"IT-tekniker, 45k" kanske inte är så fantastiskt om man är 50år och bor i stockholm. Lite mera imponerande om du är 32år och bor i ämhult.

EDIT: Tänkte så man få en referens om bakgrunden till en hög/låg lön. Vissa områden är det dyrare att bo i och där kan lönerna vara högre. Sedan kanske det endå inte gör att man har mera kvar i fickan. Statlig skatt slår hårt

Syftar du på mig så finns arbetsgivare i Karlstad och jag är 30 plus, lönen beror på ansvaret. Jag är ensam it-nisse på ett ställe och när det krånglar så kontaktar mig alla mig, även detta även för banala saker som att ett SAN inte vill starta etc.
Det skiljer sig egentligen inte ett dugg emot dn supporten många ger till samma mor och farföräldrar..
Vanlig syssla någon vill ha en ny vm, någon vill ha mer kärnor på sin, en annan tycker att dens kollega får för mycket datakraft etc.
Så det är mest att slappa hela dagen, mer än att jag "inofficiellt" har jouren dygnet runt 356 dagar om året och ska inställa mig direkt.

Permalänk
Medlem

Rörläggare, 40500kr brutto

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nytt jobb som IT-slav, jag pillar med de enklare saker som C#, cad, servrar och liknade. Kompetenta personer tas in och gör grovgörat, jag gör enbart enklare smålir.
Lön strax över 50 000kr/mån och det enda som räknas är vad jag gör, jag kan komma och gå lite som jag vill. Jag tror utvecklingen går till att det enda som räknas är vad man gör, hur lång tid det tar är ens eget problem.

Grattis, du är förmodligen Sveriges mest välbetalda icke kompetenta IT-slav

Permalänk
Medlem

simpel industriarbetare. 07-16 fritt arbete ingen stress. Bygger lastbilsskåp
Tar inte med mig jobbet hem eller i tankarna efter arbetspass.

30.000 kr /mån
5000 kr i bonus varje jul

nöjd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Grattis, du är förmodligen Sveriges mest välbetalda icke kompetenta IT-slav

Tackar, Men inom många områden bör man ha kompetens som motsvarar 10 års arbetserfarenhet inom området och jag suger på det mesta, bara det att jag också har pillat med det mesta. Många är riktigt duktig på en sak, men sedan är det också det enda som de kan. Och nu pillar jag lite med allt och när det behövs ett proffs inom något så kallar vi in denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tackar, Men inom många områden bör man ha kompetens som motsvarar 10 års arbetserfarenhet inom området och jag suger på det mesta, bara det att jag också har pillat med det mesta. Många är riktigt duktig på en sak, men sedan är det också det enda som de kan. Och nu pillar jag lite med allt och när det behövs ett proffs inom något så kallar vi in denna.

För att sumera:
Du bor i Karlstad, är mer än 30, pillar på enklare saker som IT-slav men suger på det mesta, kan komma och gå som du vill bara du gör dina enkla IT-sysslor som du egentligen suger på?

Och detta med en lön strax över 50.000kr per månad?

Antingen trollar du väldigt bra eller så försöker du bara spela allan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

För att sumera:
Du bor i Karlstad, är mer än 30, pillar på enklare saker som IT-slav men suger på det mesta, kan komma och gå som du vill bara du gör dina enkla IT-sysslor som du egentligen suger på?

Och detta med en lön strax över 50.000kr per månad?

Antingen trollar du väldigt bra eller så försöker du bara spela allan.

Jag har aldrig påstått att jag bor i Karlstad, bara att jag jobbar på ett företag som finns där.
Men som sagt jag kodar allt ifrån mikrodatorer, asic, FPGA, PLC, Windows (C# och c++), Linux, Webtekniker som angularjs, cad både 2d och 3d där jag programmerar verktyg tilldessa, konfigurerar servrar med hypervisors och san, nätverksteknik med olika metoder för att skydda trafik lokalt och molnet. Har satt upp ett flertal system i molnet som molnet experter säger är väldigt lång tid in i framtiden etc.
Det kan alltså vara tusentals hårdvaror lokalt som på ett säkert sätt ska kunna styras hos en dator i molnet.
Jobbar vanligen med system som kräver runt 40 cores totalt o.s.v. Har läst nästan 2 år elektronik på högskolan och har har flera examens inom andra områden som dataingenjör m.m.

Jag är ingen expert på något, snarare riktigt kass skulle både nätverksteknikern, virtualiseringsexperten, c++ spelprogrammaren etc säga. Men dessa brukar ofta vara kassa på de andras områden. En virtualiseringsexpert är t.ex. inte generellt den bästa på att genom script automatgenerera in saker i cad, eller det motsatta enbart gör ett script i t.ex. powershelll som plockar ut saker från cadfiler till en excelfil genom open xml. (som ej kräver att excel finns på datorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har aldrig påstått att jag bor i Karlstad, bara att jag jobbar på ett företag som finns där.
Men som sagt jag kodar allt ifrån mikrodatorer, asic, FPGA, PLC, Windows (C# och c++), Linux, Webtekniker som angularjs, cad både 2d och 3d där jag programmerar verktyg inom dessa, konfigurerar servrar med hypervisors och san, nätverksteknik med olika metoder för att skydda trafik lokalt och molnet. Har satt upp ett flertal system i molnet som molnet experter säger är väldigt lång tid in i framtiden etc.
Jobbar vanligen med system som kräver runt 40 cores totalt o.s.v. Har läst nästan 2 år elektronik på högskolan och har har flera examens inom andra områden som dataingenjör m.m.

Jag är ingen expert på något, snarare riktigt kass skulle både nätverksteknikern, virtualiseringsexperten, c++ spelprogrammaren etc säga. Men dessa brukar ofta vara kassa på de andras områden. En virtualiseringsexpert är t.ex. inte generellt den bästa på att genom script automatgenerera in saker i cad, eller det motsatta enbart gör ett script i t.ex. powershelll som plockar ut saker från cadfiler till en excelfil genom open xml. (som ej kräver att excel finns på datorn)

Lite annan beskrivning av ditt arbete än hur du beskrev tidigare, tycker du inte? Skulle knappast kalla det för IT-slav som pillar på lite enklare saker...

Som sagt, spela allan kan man ju göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har aldrig påstått att jag bor i Karlstad, bara att jag jobbar på ett företag som finns där.
Men som sagt jag kodar allt ifrån mikrodatorer, asic, FPGA, PLC, Windows (C# och c++), Linux, Webtekniker som angularjs, cad både 2d och 3d där jag programmerar verktyg tilldessa, konfigurerar servrar med hypervisors och san, nätverksteknik med olika metoder för att skydda trafik lokalt och molnet. Har satt upp ett flertal system i molnet som molnet experter säger är väldigt lång tid in i framtiden etc.
Det kan alltså vara tusentals hårdvaror lokalt som på ett säkert sätt ska kunna styras hos en dator i molnet.
Jobbar vanligen med system som kräver runt 40 cores totalt o.s.v. Har läst nästan 2 år elektronik på högskolan och har har flera examens inom andra områden som dataingenjör m.m.

Jag är ingen expert på något, snarare riktigt kass skulle både nätverksteknikern, virtualiseringsexperten, c++ spelprogrammaren etc säga. Men dessa brukar ofta vara kassa på de andras områden. En virtualiseringsexpert är t.ex. inte generellt den bästa på att genom script automatgenerera in saker i cad, eller det motsatta enbart gör ett script i t.ex. powershelll som plockar ut saker från cadfiler till en excelfil genom open xml. (som ej kräver att excel finns på datorn)

Driver du eller? I din första kommentar lät det som att du flyttade personer från en grupp till en annan i AD. Det du gör är väl knappast att vara IT-slav?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Statlig skatt betalas endast på den del som är ovan skiktgränsen. För 2017 var den 36.575kr/mån och för 2018 är den 37.941kr/mån.

Den överskjutande delen betalar man 20% extra skatt på.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på vad man gör för avdrag med.
Tjänar man såpass bor man sannolikt i villa eller bostadsrätt med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."