Permalänk
Medlem

Samsung s8+ dåligt wifi

Hej

Är det någon mer som har en samsung s8 eller s8+ som har dåligt wifi?
Tjejen Hämtade ut sin s8+ idag och när jag körde en bredbandskollen test så kom mobilen inte upp mer än 120mbit. Jag sitter på ett comhem 500/50 lina. Alla andra enheter kommer upp i 300mbit trådlöst. Och när min polare för några månader sen kom med sin s6 edge så fick han 490mbit på sin mobil.
Har samsung sämre komponenter i sina nya mobiler eller? Eller är det något knas med tjejens mobil

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk

Min S8 har inga wifiproblem så kan vara att din tjej fick ett måndagsexemplar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

kör hon på 2.4ghz eller 5ghz bandet

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Har S8+ och 100/100. Maxar än vad min lina klarar av. Enligt Network Info skall S8+ klara 866 Mbps.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Ja det är 5ghz bandet hon är uppkopplad på. Men det klarar inte ens av att komma upp i 200mbps. Och min sketna iPhone klarar av att komma upp i 300mbps

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem

Om inte gjort det, kör factory reset och se om det löser problemet.

https://www.smartphonetics.com/tech/fixing-galaxy-s8-and-gala...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Mest för att jag är nyfiken, men när behöver mann mer än 120 Mbits på mobilen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av flush_puppy:

När behöver man mer än 10Mb/s? När behövde man mer än Nokia 3310?
Det skapas nya tekniker och det skapas framför allt ett intresse/behov av det på nåt sätt.

Kan inte se att vi någonsin behöver mer än max 10Mb/s..

Permalänk
Medlem
Skrivet av flush_puppy:

Tror mer det handlar om ett tekniskt intresse. Varför flaskhalsar mobilens WiFi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMisho:

Hej

Är det någon mer som har en samsung s8 eller s8+ som har dåligt wifi?
Tjejen Hämtade ut sin s8+ idag och när jag körde en bredbandskollen test så kom mobilen inte upp mer än 120mbit. Jag sitter på ett comhem 500/50 lina. Alla andra enheter kommer upp i 300mbit trådlöst. Och när min polare för några månader sen kom med sin s6 edge så fick han 490mbit på sin mobil.
Har samsung sämre komponenter i sina nya mobiler eller? Eller är det något knas med tjejens mobil

Jag läste ditt inlägg och var tvungen att testa om min S8+ också hade dålig WiFi-speed. Mycket riktigt, på en 200 lina kom jag inte upp i mer än 50 Mbit. De andra telefonerna kom upp i 220 Mbit, alltså liknande som i ditt fall.

Jag googlade runt lite och upptäckte att många andra också hade samma problem. Provade lite föreslagna lösningar men inget hjälpte, tills jag provade att rensa cashen, då gick jag från 50Mbit till 190Mbit direkt.

Det finns två casher på telefonen en App-cash och en System-cash, jag rensade båda.
Så här gjorde jag:

1) Rensade app-cashen med denna guide:
https://www.youtube.com/watch?v=DdgaV3YNSG4

2) Rensade system-cashen med denna guide:
https://www.youtube.com/watch?v=H65L5XUs_b0

3) Gjorde en ytterligare ombootning av systemet efter det att telefonen startat om efter punkt 2)

Tror det är bra att rensa cashen ibland då och då, påminner lite om datorvärlden där det är bra att rensa alla temporära filer ibland.

Permalänk
Medlem

Den här tråden väckte nörden inom mig.

Jag installerade den här appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...
(Som ju naturligtvis kan användas av alla intresserade oavsett telefon).

Den gör det möjligt att i realtid se vilka andra användare som samtidigt är uppkopplade på samma kanal man själv använder och därmed också se vilken kanal man istället skall byta till för att inte förlora speed.

I 2.4G bandet var för mig riktigt späckat, och där spelar det ingen roll vilken kanal man använder (lika dåligt vad man än väljer)

I 5.0G bandet verkade de flesta ligga på 40-48 kanalerna medan 100-128 kanalerna var helt tomma. Genom att byta till 100 kanalen är jag numera helt ensam om att utnyttja det frekvens-bandet och har full speed både dag och natt.

Permalänk
Medlem

@Wickman: men det funkade galant för dig efter du hade rensat cashen?
Får testa senare ikväll när tjejen kommer hem

Visa signatur