SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Uppgradera speldator till grabben

Hej,

Har en äldre dator som är riktigt slö och tänkte ett litet projekt med att uppgradera den tillsammans med grabben.

Komponenterna är:

Processor: AMD Phenom II X4 955 3200 MHz (Gammal och långsam)
MB: M4A79XTD EVO (AM3 socket) (ATX)
GPU: AMD Radeon HD 7800
RAM: 8 Gb ram
Långsam HDD
Power: Typ 500W

Köpte datorn (ex GPU) för 1500 kr för typ 2 år sedan så jag har inte lagt mycket pengar på den.

Mitt egna förslag är ny SDD och processor. Vet inte om jag bör byta moderkort och RAM, vet för lite om sånt. Men jag antar det för om jag söker på AM3 processorer på prisjakt får jag inte upp knappt någon.

GPU'n kan få leva kvar ett tag till, den kan vi byta senare, det är den bästa komponenten i datorn.

Så, har ni lust att rekomendera budgetalternativ på moderkort, processor och RAM. Och om ni kommer på något annat jag bör tänka på. Tack på förhand.

MVH
Daniel

Permalänk
Avstängd

@df9517: Vad för budsget hade du tänkt dig? Finns ju alltifrån Ryzen 3/5 till nya Intel i3, som mer eller mindre presterar so men "förra generationes" i5., men ska du ha detta, så är det både ny processor/ram och mobo du behöver, och kan ev springa iväg, beroende på budgeten.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

@Genx031:

Egentligen vet jag inte vilken budget jag har men jag älskar att handla prisvärt. Visst är det kul att spara lådan, GPU och power supply och uppgradera bara det som behövs?

Jag tänker mig att man skall kunna köra exempelvis OW och PUBG men inga krav på högsta inställningar. Låt kanske GPU'n vara vägledande. Hellre rimligt snabba delar för 2000 kr än väldigt snabba för 5000 kr (ex SDD som jag vet vad det kostar).

Jag förstår att jag måste byta både MOBO, processor och RAM.

Jag tror nästa steg blir en helt ny dator om 2 år.

Tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer inte nämnvärt bättre cpuer, och AM3+ sockeln är ju mer eller mindre bortkastade pengar sett till att billigaste ryzen 1200 för socket AM4 presterar bättre än de populära 8350/8370 cpuerna i spel.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

@ArKAN: Fine, vi glömmer att behålla moderkortet från 2009. Jag accepterar att vi måste byta det.

Permalänk
Avstängd

@df9517: I see. Begagnat är inget du kan tänka dig eller? isf räcker dedt förmodligen att byta processor och moderkort (sålänge du kör på typ socket 1155). Då kan du iaf behålla ram från det som finns idag. en 4690k kanske? eller en 4770k?

Visa signatur

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

@Genx031: Jag kan absolut köpa en begagnad (kikade på blocket igår), då får man mycket för pengarna. Men min pojk älskar att bygga saker själv så en del av anledningen till upgraderingen är att det också blir ett byggprojekt som vi gör ihop (han är 10 år). Datorn är ju i princip värelös som den är idag, det vet jag men vissa delar går absolut att använda.

Om du har lust att länka till mobo och processor så hade det vart lysande. Jag hänger inte med överhuvudtaget på formfaktorer, AMD/intel, hastigheter, märken och sånt när det gäller processor och mobo. Om det är rimligt att behålla RAM så är det ju ett lysande sätt att hålla nere kostnaden.

Sökte själv på 4690k som du skrev och då förstod jag att det var i5, det är den nivån jag är på. Jag är bra på mjukvara, kass på komponenter.

Permalänk
Avstängd

@df9517: Jag förstår. Vi alla har ju olika kunskapsnivåer. Man kan inte vara världsbäst på allt! Ge mig några min, Sitter på jobbet atm, men har några min över snart. Ska se om jag kan lägga ihop ngt från AMD och ngt från intel isf. Tycker grabben att det är coolt med ljus? Många nya moderkort har idag stöd för LED, såvida det inte är RGB som nästan uteslutande alla mobos har idag.

Visa signatur

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett prisvärt budget bygge så har jag en Pentium G4560 liggandes + MSI H110M-PRO-VH moderkort, köpte det feb 17 och det är sparsamt använda grejer.

recension av cpun: https://www.youtube.com/watch?v=XWLAayJMIEA

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Avstängd

@df9517: Alltså, jag sitter och filar lite på det. Hittade Detta paket och Det känns svårt att komma under det priset när det gäller Intel dessvärre.

Du har Detta paket Också, där processorn går att överklokca, gentemot Ryzen 5 1400. Hur bra överklockingspotential det är på B350 kan jag dock inte svara på, då jag har och förmoldigen alltid kommer köra på Intel.

Visa signatur

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

@Genx031: Låter ju lysande, bara att åka till Inet och köpa ett paket med mobo, processor och RAM och lägga till en SSD.

Datorn kommer ju flyga i jämförelse efter det.

Permalänk
Medlem

@ArKAN: Tack men jag har nog bestämt mig för att uppgradera istället för att köpa begagnat.

Permalänk

@df9517: Tyvärr tror jag du har svaret i det du skriver, att du köpte hela datorn för 1500kr, dessutom för två år sedan. Då processorn lanserades 2009 så är datorn i fråga säkert kring 8 år gammal. Dvs, det är inte mycket kvar att återanvända tyvärr. Jag skulle iaf vara lite orolig ifall jag köpte nytt moderkort och processor och sedan koppla in på det befintliga nätaggregatet. Så jag tycker att du borde köra på nya eller bättre begagnade prylar om du vill komma ner i pris.

Permalänk
Medlem

@Ericobarco: Javisst men det är ju i princip bara GPU (som är nyare) och power supply och själva lådan som återanvänds. Kan inte se att det skulle vara ett problem.

Permalänk
Medlem

finns nya moderkort till 1150 för ca 600kr
https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-H81M-C-Haswell-Moderkor...
Bara kolla passform, sen har jag aldrig själv handlat hos proshop.
Kombinera med beg processor för 600-1000kr 4670 4690 4770 4790
Så kan du använda dina ramminnen
tot kostnad ca1300-1700kr

processorkylare kan du dock åka på att köpa om du köper beg cpu så lägg till nån hundring på det.

Permalänk
Medlem

@Elektron: Tack för mycket bra förslag. Men jag tror det blir för omständigt för mig att leta begagnad processor.

Men väldigt bra pris, skall ha det i tankarna.

Någon som säljer begagnade processorer i butik?

Kanske bättre med den här då som har samma formfaktor (ATX): https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H81-Pro-BTC-Moderkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

@Jimemy: Tack för mycket bra förslag. Men jag tror det blir för omständigt för mig att leta begagnad processor.

Men väldigt bra pris, skall ha det i tankarna.

Någon som säljer begagnade processorer i butik?

För hitta beg cpu brukar jag köpa från tradera från någon med bra omdöme annars finns ju sweclockers marknad samt blocket, även diverse säljgrupper på facebook.

Nytt kan du köp typ ryzen 1200 (1000kr), 8gb ram (7-800kr), något billigt moderkort (5-600kr)
tot 2200-2400kr. Lite attraktivare i mina ögon

Alternativt ryzen 1300x för 1290kr så får du lite högre klock än 1200 om du köper ett låst moderkort och eller inte vill överklocka.

Alternativt coffelake, dvs intels cpuer, i3:a 8100 har 4 kärnor (1150kr), 8gb ram (7-800kr) och moderkort får du dock vänta till q1 2018 för att få billigt då de nya billigare kommer då. Idag har de reats ut för 1200kr då på dyrare chipset. Så q1 om du vill ha billigt moderkort till Intel.

Färdigt paket 3400kr med i3 8100
https://www.komplett.se/product/964160/datorutrustning/pc-kom...
Uppgraderingsmöjligheter från det paketet är att uppgradera ram till 16gb, bättre cpu till i5 och i7. Så det finns iaf möjlighet att både få helt okey prestanda idag men även uppgradera om man i framtiden behöver mera.

Permalänk

@df9517: Jarå, det kommer nog att fungera finfint. Men du får ha i åtanke att det nätagget snart kan ge upp och det är säkert relativt högljutt jämfört med ett nytt. Sedan tänkte jag bara nämna att PUBG är relativt processortungt. Bara så du inte blir besviken om du får låga fps fast du har "en ny dator". Men att detta kommer bli bättre än vad du upplever med din nuvarande dator, absolut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av df9517:

Hej,

Har en äldre dator som är riktigt slö och tänkte ett litet projekt med att uppgradera den tillsammans med grabben.

Komponenterna är:

Processor: AMD Phenom II X4 955 3200 MHz (Gammal och långsam)
MB: M4A79XTD EVO (AM3 socket) (ATX)
GPU: AMD Radeon HD 7800
RAM: 8 Gb ram
Långsam HDD
Power: Typ 500W

Köpte datorn (ex GPU) för 1500 kr för typ 2 år sedan så jag har inte lagt mycket pengar på den.

Mitt egna förslag är ny SDD och processor. Vet inte om jag bör byta moderkort och RAM, vet för lite om sånt. Men jag antar det för om jag söker på AM3 processorer på prisjakt får jag inte upp knappt någon.

GPU'n kan få leva kvar ett tag till, den kan vi byta senare, det är den bästa komponenten i datorn.

Så, har ni lust att rekomendera budgetalternativ på moderkort, processor och RAM. Och om ni kommer på något annat jag bör tänka på. Tack på förhand.

MVH
Daniel

Behåll grafikkortet, resten är bara att byta ut. Att återanvända ett gammal nätaggregat i ett nybygge är inget som rekommenderas speciellt inte om det är mediokert och har några år på nacken.

Sen den viktigaste frågan, vilken upplösning spelar han i? För allt upp till 1080p kommer Intel ha övertaget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar. Jag har fått mycket hjälp och skall nu fundera på hur jag går vidare.

Jag brukar själv hjälpa till med tips i "dagens fynd" emellanåt. Här har jag inget att ge.