Permalänk

Nybyggd dator stängs inte av

Tjena

Byggde ihop en ny burk igår, och den starta vid första försöket och allt verkade vara frid och fröjd, men när jag väl skulle stänga av datorn från Windows så stängs inte datorn av. Windows säger att datorn ska stängas av och skärmen blir svart och allt verkar gå rätt till, men när jag antar att datorn egentligen ska stängas av så händer det nästan inget. Jag hör hur HDD:erna varvar ner och fläktarna på grafikkorten stannar, men chassiefläktarna, processorkylarens fläktar, och alla lampor på moderkortet och grafikkortet är fortfarande igång. De släks bara ifall jag bryter strömmen till datorn. Bortsett från detta så upplever jag inga problem, så jag antog att jag hade kopplat men jag kan inte hitta något fel. Någon som har någon idé?

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5 7600K
Processorkylare: Noctua
Moderkort: MSI Z270 Carbon Gaming Pro
Minne: 2 x 8GB Corsair DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1080 8GB iCX SC2
Hårddisk: Seagate BarraCuda 2TB, Kingston SSD UV400 240GB
Nätaggregat:OCZ 700w
Övrig kylning: 1x120mm insug

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte installerade Windows 98 eller nåt av misstag...?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Du har använt distanser osv på moderkortet eller ? Har hört liknande fall där folk som inte haft det har fått liknande problem då någonting får kontakt när det inte borde ha det

Permalänk

@Jinwoo: Tror det satt förmonterat i chassiet. Är ett NZXT S340 Elite

Permalänk
Medlem

Struntade du i att installera om Windows efter att du byggt färdigt dator?

Flera fick då olika konstiga fel. Även om man tar sig förbi felen eller struntar i dom så bruka den vara långsammare än vad den borde vara (seg) tills man installerat om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@panpo98: I min gamla dator hade jag en gammal SSD som började spöka, och då jag inte orka installera om allt så klona jag allt från min gamla SSD till min nya. Sen är jag osäker ifall det är en äkta kopia av Windows 10 jag använder