Skrivet av joakim99:
Kan detta hänga ihop med att en stor andel av tillgänglig åkermark används för att odla djurfoder?
Nej, oavsett hur man väljer att vrida och vända på det, även om alla skulle bli vegetarianer över en natt, så utan GMO, hade det varit helt omöjligt att producera mat till alla.
Skrivet av Söderbäck:
Värt att tillägga är att även dessa nötkreatur också en bra laddning kraftfoder dagligen från odlade grödor som komplement i deras kost.
Troligtvis GMO, säkerligen specifikt odlat, exempelvis fodermajs, eller rester från andra processer, som ingen vettig människa skulle äta i alla fall. Och eftersom lönsamheten i den typen odlingar är sämre än vanliga odlingar till folk-foder, så är det troligt att det är åkermark som inte hade odlat mat åt folk i alla fall. Växelbruk, åkrar som ligger i träda, och allt det där. Det är helt enkelt inte riktigt så svartvitt som det ofta utmålas som.
Skrivet av anon173292:
Man kan odla vertikalt med, det går inte med boskap.
Varför skulle inte det gå? De vertikala odlingar jag sett projekt på, ser ut som enorma parkeringshus, med speglar för att styra in solljus på alla våningsplan, och det finns inget som hindrar en från att odla ängsgräs och klöver, samt ha lösgående kor i parkeringshuset.
Om man har kontorsmodulen omgiven av grönska, med eller utan kor, kan inte gärna spela så stor roll:
Anledningen till att ingen har gjort verklighet av det är som vanligt att det inte anses lönsamt... än. Det kommer säkert.
Skrivet av Söderbäck:
Men GMO innefattar så mycket mer än den delen. Det är så många forskare som jobbar med det här på så många sätt att det inte går att sammafatta ordentligt ens.
Det vanligaste exemplet på svenska åkrar råg & korn med kortare strån, så det ska klara regn och vind bättre utan att lägga sig ned.
Skrivet av Fonus:
Just 50% tog jag ur luften, det var mest ett uttryck för den irritation jag känner varje gång jag måste ösa vatten ur stekpannan för att inte köttet skall bli kokt.
Jo, det är rätt frustrerande när nästan halva vikten i ett paket frysta kycklingfiléer är "marinad" i form av saltlake. Kronfågel, som man ju fick lära sig var "bra" fågel när man var liten.
Skrivet av Hurtigbullen:
Låter rimligt. Det borde gå att göra växter resistenta mot vissa typer av angrepp.
Det gör det. Majs som är mögel och svamp-resistent, sallad som "smakar" illa för vad nu deras skalbagge heter, men som folk inte känner någon smakskillnad på, osv.
Skrivet av Chrisj:
Anekdoter är fina grejer.
Anekdot, någon jag känner sa att det här hände. Personlig erfarenhet, X ger Y, Z ger annat resultat. Att bara avfärda det för att det inte stämmer med ens egna åsikter, är att göra det för lätt för sig.
Det är ingen hemlighet att kött får vatten injicerat, vanligen med någon "smakförstärkare" för att man ska kunna kalla det marinad. Vanligen gäller det främst frysta råvaror, med det ska stå på förpackningen oavsett om det är fryst, eller färskt.