Är uppgradering till i5 vettig och är mer än 8GB DDR4 motiverat?

Permalänk
Medlem

Är uppgradering till i5 vettig och är mer än 8GB DDR4 motiverat?

Hej.

Dags att uppgradera 13-åringens speldator. Jag har grottat runt och har två frågor:

1. Ofta påstår det att Win 10 inte drar nytta av mer än 8GB internminne. Stämmer det och är det annat som påverkar i en speldator?

2. Är detta ett vettigt uppgraderingspaket?
- Intel Core i5-7600K 3.80GHz
- Gigabyte Z370XP SLI - ATX /Z370
- Crucial Ballistix Elite DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x4GB

och
3. Vad kan vara en vettig kylare till detta?

Det hela ser ut att landa på 4.938:-

Tacksam för synpunkter.

/chris

Permalänk
Medlem

Vad har barnet idag? Svårt att berätta om en uppgradering är vettig utan att veta vad som används idag.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

1: Påståendet så 8GB ram räcker fint till en enklare surf och speldator. Ditt påstående var dock lite att ta i, men har man liten budget så får man spara in på något.

2: Paketet, så varför inte gå upp lite i klockfrekvens på minnena? De kostar ofta lika mycket såvida du nu inte väljer de mest extrema.

3: Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo för 300kr är en rimlig kylare till denna dator.

4: Vad för grafikkort du har påverkar om du istället bör spara in mer och satsa mer på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jchris:

Hej.

Dags att uppgradera 13-åringens speldator. Jag har grottat runt och har två frågor:

1. Ofta påstår det att Win 10 inte drar nytta av mer än 8GB internminne. Stämmer det och är det annat som påverkar i en speldator?

2. Är detta ett vettigt uppgraderingspaket?
- Intel Core i5-7600K 3.80GHz
- Gigabyte Z370XP SLI - ATX /Z370
- Crucial Ballistix Elite DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x4GB

och
3. Vad kan vara en vettig kylare till detta?

Det hela ser ut att landa på 4.938:-

Tacksam för synpunkter.

/chris

16gb är rekomenderat, 8gb klart minimum som börjar agera flaskhals idag.

I5 7600k passar ej det moderkortet, ta en 8600k eller 8400.

Personligen hade jag nog valt snabbare ram även om skillnaderna är små idag på ett Intel system så syns det tydliga tendenser att spel börjar gilla snabba minnen.
Ramminne nyttjas även som avlastning mot vram när de inte räcker till så beroende på val av gpu är 16gb extra viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Ett krävande spel kan dra 6-8gb ramminne ensamt. Då räcker inte 8gb långt. windows10 drar säkert 1.5-2gb idle, då har du ynka 6gb kvar att röra dig med. 12gb är iprincip minimum, 8gb är möjligtvis det lägsta kravet.

2. Då är ju Intel Core i3 8350K eller 8400 ett bättre val, samt billigare. Du har ju t.om valt ett moderkort med stöd för 8:e generationen. Hade t.om tagit ett kliv upp till 8600k.

3. Finns många bra kylare, högklassiga noctua nh15 till mer budget alternativ som Cryorig H7 Universal, be quiet! Pure Rock etc.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

16gb är rekomenderat, 8gb klart minimum som börjar agera flaskhals idag.

I5 7600k passar ej det moderkortet, ta en 8600k eller 8400.

Personligen hade jag nog valt snabbare ram även om skillnaderna är små idag på ett Intel system så syns det tydliga tendenser att spel börjar gilla snabba minnen.
Ramminne nyttjas även som avlastning mot vram när de inte räcker till så beroende på val av gpu är 16gb extra viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Den har stöd för 7:e generationen, men som du säger hellre 8600k/8400.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jchris:

Hej.

Dags att uppgradera 13-åringens speldator. Jag har grottat runt och har två frågor:

1. Ofta påstår det att Win 10 inte drar nytta av mer än 8GB internminne. Stämmer det och är det annat som påverkar i en speldator?

2. Är detta ett vettigt uppgraderingspaket?
- Intel Core i5-7600K 3.80GHz
- Gigabyte Z370XP SLI - ATX /Z370
- Crucial Ballistix Elite DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x4GB

och
3. Vad kan vara en vettig kylare till detta?

Det hela ser ut att landa på 4.938:-

Tacksam för synpunkter.

/chris

Det finns spel idag som ensamt lägger beslag på 8GB+ så 16GB RAM är vad som gäller idag vid nybygge/uppdatering om den ska hålla några år också, minneskraven minskar ju inte med tiden utan ökar...
Visst man kan skaffa 8GB idag dvs 2x4GB men då man vill utöka får man lätt andra problem som är lätta att undvika med att från början skaffa 2x8GB minne...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det finns spel idag som ensamt lägger beslag på 8GB+ så 16GB RAM är vad som gäller idag vid nybygge/uppdatering om den ska hålla några år också, minneskraven minskar ju inte med tiden utan ökar...
Visst man kan skaffa 8GB idag dvs 2x4GB men då man vill utöka får man lätt andra problem som är lätta att undvika med att från början skaffa 2x8GB minne...

Skrivet av Maarus:

1. Ett krävande spel kan dra 6-8gb ramminne ensamt. Då räcker inte 8gb långt. windows10 drar säkert 1.5-2gb idle, då har du ynka 6gb kvar att röra dig med. 12gb är iprincip minimum, 8gb är möjligtvis det lägsta kravet.

Detta är inte hur RAM används av spel, spelet har ett minimum "krav", i det kravet räknas Windows etc in men att ett spel kan nyttja 8GB är inte alls samma som att det på något sätt är i behov av det, många ggr är det att spelet cache:ar saker i RAM för att slippa tiden det tar att ladda från disk senare.
Saker som inte behövs rensas ur RAM när utrymmet behövs av något annat och det inte finns mer plats att nyttja, du kan förlora några FPS i vissa spel då det ibland måste ladda saker från disk etc men skillnaden är minimal.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Angående ramdebatten så om man har en snabb ssd så klarar man sig med mindre ram än när man har hdd. Sedan om ett spel behöver 16GB ram och man bara har 8GB så går det ändå spela då windows swappar, räkna dock med att det hackar

Nå vad som är bäst måste se i helhet emot budget och spel är idag generellt väldigt lättdrivna och man behöver ej ha så dyr hårdvara för att köra de senste.
*edit'
Med ha en ssd så ska självklart spelet ligga på ssdn och inte bara windows, annars får man dålig accetid dit och man blir mer beroende av mer ram. Men som sagt, man måste utgå från budget,vad som finns och vad behovet är. Men har man rammängden som behövs så kan spelet ligga på hdd utan det märks vid mer än laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Detta är inte hur RAM används av spel, spelet har ett minimum "krav", i det kravet räknas Windows etc in men att ett spel kan nyttja 8GB är inte alls samma som att det på något sätt är i behov av det, många ggr är det att spelet cache:ar saker i RAM för att slippa tiden det tar att ladda från disk senare.
Saker som inte behövs rensas ur RAM när utrymmet behövs av något annat och det inte finns mer plats att nyttja, du kan förlora några FPS i vissa spel då det ibland måste ladda saker från disk etc men skillnaden är minimal.
https://www.youtube.com/watch?v=r8hU1J8f8G0

https://www.youtube.com/watch?v=iKIavpEQQGg

Jag har inte förnekat att du kan köra på virtuellt minne på din lagringsenhet, dina videos säger ingenting alls om var det virtuella minnet lagras, det är stor skillnad på en m.sata disk med 3200mb/sek och en mekanisk hårddisk 5400rpm med 190mb/sek. Visa mig en video där dem faktiskt använder mer än 8gb och det virtuella minnet lagras på en hdd.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Dagens konfig

Skrivet av Daz:

Vad har barnet idag? Svårt att berätta om en uppgradering är vettig utan att veta vad som används idag.

Processor: AMD FX-6300
RAM: 8 GB DDR3 937 MHz
Moderkort: Gigabyte GA-78LMT USB3 6.0

Grafikkort: GeForce GTX 750Ti

Vi köpte den för 2 år sedan. Har funkat fint men senaste månaderna har den börjat krascha och starta om när han spelar. Counterstrike och olika bilspel bland mycket annat.

Vi har tre barn och köpte tre likadana maskiner. Den ena är redan uppgraderad men till en AMD Ryzen 7 eftersom den kör mer videoredigering och rendering än spel. Den var också drabbad av omstartproblemet men 6 månader tidigare.
Den tredje maskinen har också drabbats av omstarter på seenaste tiden.

Vi lyckades aldrig hitta någon orsak under det halvår vi letade för första maskinen men jag har en krypande känsla av att Win10 lämnat en del hårdvara/drivrutiner bakom sig :-/
Tips på motsatsen mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag har inte förnekat att du kan köra på virtuellt minne på din lagringsenhet, dina videos säger ingenting alls om var det virtuella minnet lagras, det är stor skillnad på en m.sata disk med 3200mb/sek och en mekanisk hårddisk 5400rpm med 190mb/sek. Visa mig en video där dem faktiskt använder mer än 8gb och det virtuella minnet lagras på en hdd.

Jag har inte nämnt virtuellt minne, det jag prata om är hur RAM används och poängen är att visa att de inte nyttjas så mycket som folk tror utan att det används för att cache:a saker för snabbare access mer än att det är nödvändigt för spelet att nyttja så jag vet inte riktigt vad du syftar på?

EDIT:
Eller är det att du inte förstår skillnaden mellan KAN NYTTJA och MÅSTE HA??
Om du har 16GB RAM kommer spelet använda så mycket de kan av det, då kanske du ser siffror som 8GB etc men om du bara har 8GB kanske samma spel bara använder 5GB för att resten är inte nödvändigt för att spelet ska fungera. Samma spel kan använda olika mängder RAM på olika system med exakt samma inställningar.

EDIT2:
För att visa det klart och tydligt, Mass Effect använder mer än 8GB när det finns men funkar mer eller mindre lika bra med mindre än 8GB

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Den har stöd för 7:e generationen, men som du säger hellre 8600k/8400.

Nej. Länka gärna om du hittar någon info. Såvitt jag vet så finns det inte ett enda z370 som stöder kabylake cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag har inte nämnt virtuellt minne, det jag prata om är hur RAM används och poängen är att visa att de inte nyttjas så mycket som folk tror utan att det används för att cache:a saker för snabbare access mer än att det är nödvändigt för spelet att nyttja så jag vet inte riktigt vad du syftar på?

EDIT:
Eller är det att du inte förstår skillnaden mellan KAN NYTTJA och MÅSTE HA??
Om du har 16GB RAM kommer spelet använda så mycket de kan av det, då kanske du ser siffror som 8GB etc men om du bara har 8GB kanske samma spel bara använder 5GB för att resten är inte nödvändigt för att spelet ska fungera. Samma spel kan använda olika mängder RAM på olika system med exakt samma inställningar.

EDIT2:
För att visa det klart och tydligt, Mass Effect använder mer än 8GB när det finns men funkar mer eller mindre lika bra med mindre än 8GB
https://youtu.be/r8hU1J8f8G0?t=1m35s

Och hur vet du att det inte cache:as bland det virtuella minnet på disken när du endast har 8gb? Har du en relativt snabb ssd eller m.sata disk är det troligt att du knappt märker någon skillnad. Värre blir det möjligtvis med 8gb och en långsam hdd.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nej. Länka gärna om du hittar någon info. Såvitt jag vet så finns det inte ett enda z370 som stöder kabylake cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Och hur vet du att det inte cache:as bland det virtuella minnet på disken när du endast har 8gb? Har du en relativt snabb ssd eller m.sata disk är det troligt att du knappt märker någon skillnad. Värre blir det möjligtvis med 8gb och en långsam hdd.

För att access tiden skulle ge mer skillnad, RAM har access tid (access är inte samma som read/write) på kanske 10-20 nanosekunder medan även den bästa SSDn har 50-100 microsekunder och mängden calls som sker i varje scene etc skulle märkas även från en SSD då den läser seriellt och inte parallellt etc. Vore speldata sparat i virutellt RAM så skulle även spelet och därmed Afterburner oxå se det som vanligt RAM, det är operativsystemet som sköter det helt själv och spelet skulle inte se någon skillnad då det bara är en fråga om vart det pekas mot.
Det kan vara så att en del saker sparas där men då är det inget som är aktivt just vid det tillfället, skulle det vara det så skulle du som sagt märka skillnaden, t.ex. märks ju det om du har en GPU med begränsad VRAM som måste läsa in texturer, hur man löser detta varierar i olika spel men du märker klart av det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Och hur vet du att det inte cache:as bland det virtuella minnet på disken när du endast har 8gb? Har du en relativt snabb ssd eller m.sata disk är det troligt att du knappt märker någon skillnad. Värre blir det möjligtvis med 8gb och en långsam hdd.

Även med en SSD är swapen så pass seg att datorn skulle vara mer eller mindre oanvändbar om den nyttjade mer än några få MB för mindre viktiga saker och den måste göra något i realtid på det sättet som spel gör.

Det är dock enkelt att kolla, ta bort swapen helt, eller begränsa till typ 50MB.

Jag har ofta hamnat i den sitsen att jag behövde nyttja swapen på mina maskiner och den är dööööööööö seg på SSD.

Så ja, det märks garanterat, utan problem.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Då ska vi se. Om jag förstår er rätt så vore

Intel i5-8400 6 core 2,8/4,0 GHz,
och minnena kanske
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15 /
och ingen har klagat på moderkortet
Gigabyte Z370XP SLI - ATX /Z370

ett bättre val.

Funkar samma kylare som rekommenderats i tråden till 8400?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jchris:

Då ska vi se. Om jag förstår er rätt så vore

Intel i5-8400 6 core 2,8/4,0 GHz,
och minnena kanske
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15 /
och ingen har klagat på moderkortet
Gigabyte Z370XP SLI - ATX /Z370

ett bättre val.

Funkar samma kylare som rekommenderats i tråden till 8400?

Det brukar ingå kylare med en 8400, kan finnas paket där det inte ingår. Men i vanliga fall ingår den. Och den är nog fullt tillräcklig för en 8400 förutsatt att du har en hyfsat ventilerat chassie.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OK, jag tolkar tystnaden efter kylarinfon som att jag är på rätt spår.
Ett stort tack till er som hjälpt mig. Kul att det blev en liten diskussion om minnesmängd också
God Jul, alla!
/chris

Permalänk
Medlem
Skrivet av jchris:

OK, jag tolkar tystnaden efter kylarinfon som att jag är på rätt spår.
Ett stort tack till er som hjälpt mig. Kul att det blev en liten diskussion om minnesmängd också
God Jul, alla!
/chris

Japp det ser kanon ut
Enda är väl bara att dubbelkolla så ditt chassi stödjer storleken på moderkortet så att det fysiskt får plats i lådan