För att sluta röka med hjälp av Relief (laserterapi)

Permalänk
Avstängd

För att sluta röka med hjälp av Relief (laserterapi)

Tjo,

Jag vill börja med att säga att jag inte röker men min mamma gör det och jag vill att hon ska sluta med att röka för henne hälsa och hade tänkte att ge henne det när hon fyller år men undra om det är någon som har testat detta och hur bra funkar det?

https://www.bokadirekt.se/places/relief-g%C3%B6teborg-19564

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett bra sätt att bli av med en redig hög pengar, men inte ett bra sätt att sluta röka.

https://www.cbsnews.com/news/group-stop-smoking-lasers-a-frau...
https://www.reuters.com/article/us-lasers-smoking/can-lasers-...
https://en.wikipedia.org/wiki/Low_level_laser_therapy

Citat:

By 1987 companies selling lasers were claiming that they could treat pain, accelerate healing of sports injuries, and treat arthritis, but there was little evidence for this at that time. By 2016 they had been marketed for wound healing, smoking cessation, tuberculosis, and musculoskeletal conditions such as temporomandibular joint disorders, carpal tunnel syndrome, fibromyalgia, osteoarthritis, and rheumatoid arthritis, and there was still little evidence for these uses, other than a possible use in temporarily treating muscle or joint pain.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Rökte i 20 år, ett paket om dagen i snitt. Försökte med allt för att sluta. Allt utom laserterapi då kanske. Fick pröva en sån här e-cigg av en polares sambo på ett bröllop. Köpte en själv och slutade tvärt med rökat samma dag jag tog den i bruk. Efter ett år slutade jag med e-ciggen också och idag är jag lyckligt rökfri sedan sept 2015.

Länk: https://youtu.be/cv0LlLyjIgc

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd

@twit:

Så dom som har lyckas har bara lurad sig själva?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@twit:

Så dom som har lyckas har bara lurad sig själva?

Det beror lite på vad du menar med "lurat" men ja, det är troligtvis vad det handlar om.
För att en metod som denna skall sägas fungera måste den ha ett statistiskt säkerställt "bättre" resultat än placebo, alltså i detta fall att fler slutar röka som blir belyst på enligt metoden "rätt" ställen än de som blir belysta på ställen som enligt metoden inte skall ha någon effekt. Jag har inte satt mig in i det hela mer än lite snabbt sökande och skummande av några artiklar, men det finns lite forskning inom området och den som finns visar att det inte är någon skillnad mellan att belysa "rätt" eller "fel" ställen, vilket tyder på att metoden i sig inte har någon effekt.
Det som har effekt är helt enkelt att människor tror på det. Om jag har ont i armen och tar en värktablett kommer värken troligtvis avta, även om värktabletten i sig inte har någon medicinsk verkan, detta är tämligen väldokumenterat och kallas placeboeffekt.

Akupunktur är ett utmärkt exempel. Har praktiserats i några tusental år och har mängder av förespråkare och utövare. Hela poängen med akupunktur är att du skall sticka nålarna på rätt ställen beroende på vilken åkomma du vill bota. Eftersom akupunktur är såpass utbrett har det också gjorts mängder med studier och det anses idag klarlagt att akupunktur inte har någon faktisk effekt utan är helt beroende av placeboeffekten. Har du huvudvärk spelar det alltså ingen roll om jag sticker nålar i huvudvärkspunkterna eller i impotenspunkterna - effekten är densamma.

Det innebär också att det i princip inte är något fel på alternativa metoder i de fall där kroppen kan självkorrigera åkomman. Går man på laserterapi eller akupunktur för att sluta röka och tror på metoden kommer det antagligen också vara lättare att sluta röka, men man hade lika gärna kunnat lägga 2k på att gå till en shaman som sjunger magiska sånger som skall minska abstinensen om man tror att det skulle hjälpa, eller att kolla på tre säsonger av Vänner på raken om man är övertygad om att det skulle hjälpa.

Det är alltså lurendrejeri Relief sysslar med, men det innebär inte att det är utan effekt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

@twit:

Då förstår jag tack för din förklaring.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Min fru slutade med "hjälp" av laser.

Hoppas hon inte läser här
Hon tror på allt sånt där trams, så självklart funkade det för henne...
Så om din mamma tror på "alternativa" behandlingar, kristaller, silvervatten, ormolja och sombreros så kanske det funkar för henne.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är nog att hon VILL sluta, annars blir det riktigt svårt.

Jag "ville" sluta röka i 3 år men köpte ändå alltid ett paket till sist. Började snusa som nödlösning och nu har jag nog inte rökt mer än 4 paket på lika många år. Snuset vill jag helst inte sluta med men det ligger i bakhuvudet

Har du berättat för henne att du skulle vilja att hon slutade? Jag själv hade absolut sett större anledning att sluta om mitt barn hade bett mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evirob:

Det viktigaste är nog att hon VILL sluta, annars blir det riktigt svårt.

Jag "ville" sluta röka i 3 år men köpte ändå alltid ett paket till sist. Började snusa som nödlösning och nu har jag nog inte rökt mer än 4 paket på lika många år. Snuset vill jag helst inte sluta med men det ligger i bakhuvudet

Har du berättat för henne att du skulle vilja att hon slutade? Jag själv hade absolut sett större anledning att sluta om mitt barn hade bett mig.

Hon har försökt flera gånger men inte lyckas med någon hjälpmedel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Hon har försökt flera gånger men inte lyckas med någon hjälpmedel.

Viljan måste finnas, och sedan får man hitta rätt hjälpmedel för sig. Min syster och min svägerska gick till läkaren och fick tabletter utskrivna för att sluta röka, de är båda rökfria sedan flera år nu... minns inte vad det var för tabletter men de bara sa till sina läkare att de ville sluta röka och frågade om råd...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Viljan måste finnas, och sedan får man hitta rätt hjälpmedel för sig. Min syster och min svägerska gick till läkaren och fick tabletter utskrivna för att sluta röka, de är båda rökfria sedan flera år nu... minns inte vad det var för tabletter men de bara sa till sina läkare att de ville sluta röka och frågade om råd...

Kan det vara denna http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20060105000057?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Placebo är bevisat att det fungerar. Jag bekanta som har armband emot åksjuka, jag tiger och låter placebon verka.
Men jag ger ett plus åt rådet att besöka en läkare och ta några piller istället, dessa ger ju en verkan utöver placebo.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det kan vara svårt att sluta röka. Man vet att man dödar sig själv bit för bit vid varje cigarett. Vill man ev. Dö i förtid?

//Snusare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte direkt slutat men provade polarens ecig i lördags (förra helgen) och funderade på att testa nikotinfritt.
Dagen efter hamnade jag på akuten och fick stanna till tisdag kväll. Diabetes var diagnosen med 30 i blodsocker.

Nikotin bidrar till insulin tolerans så fick låna en av polarens ecig och 3mg/ml e-juice (4-14mg/ml säger dom i en vanlig cig) fram tills i dag.
Fick i dag en ejuice utan nikotin och kör på den nu.

Har jag tur slipper jag sprutor om jag har typ 2 diabetes och då bör avsaknad av nikotin hjälpa.

Får se hur det går men även med 3mg/ml vilket är det lägsta innan nikotinfritt man kan köpa så behövde jag inga vanliga cigaretter, inget sug på dom alls så i det avseendet fungerar ecig med nikotin i alla fall.

Får se hur det går på nikotinfria men oavset så borde ecig vara bättre, enligt en artikel på SVT från 2017 så var antalet farliga ämnen i blodet samma som nikotinplåster, avsevärt lägre än cigaretter, 95-97%.

En brittisk studie jag läste om från 2015 så verkade ejucen vara mycket snällare mot lungceller med.

Finns ju dessutom ecig som är avsedda för munbloss också innan man drar ner det, en sådan bör ju göra det enklare att köra enbart munbloss om det är nåt man vill med i fall man är rädd att ecig skadar lungorna.

Oavsett ecig verkar lovande för att sluta röka eller i alla fall röka mindre farligt, är det inte värre än nikotinplåster, och jag kör nu utan nikotin så bättre för mig så kan jag nog leva med en övergångs period i 6-12 månader med ecig än att gå omkring och tjuvröka.

Om inte annat kan man få andra smaker och det verkar inte stinker ner kläder mm som cigaretter gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Förstår inte hur det kan vara svårt att sluta röka. Man vet att man dödar sig själv bit för bit vid varje cigarett. Vill man ev. Dö i förtid?

//Snusare

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde läsa på om missbruk hör jag

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Kortfattat:

Vill du verkligen sluta röka kan/gör du det.
Gjorde det själv för x antal år sedan efter att ha rökt i många år.
Kastade de cigg som fanns kvar i paketet och bestämde mig.

Vill man egentligen inte sluta röka kommer man misslyckas.

Missbruk i all ära men så <cenur> kraftig är inte abstinensen.
Vanan i sig är bra mycket värre än själva nikotinet, sabla massa mer reklam
har man sett istället för en rökpaus varje reklamavbrott 😂

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Kan vara, minns som sagt inte vad de hette men det eller något liknande preparat var det...

Skrivet av anon159643:

Placebo är bevisat att det fungerar. Jag bekanta som har armband emot åksjuka, jag tiger och låter placebon verka.
Men jag ger ett plus åt rådet att besöka en läkare och ta några piller istället, dessa ger ju en verkan utöver placebo.

Jag trodde inte åksjukearmband skulle hjälpa, men de fick mig ändå att sluta må illa när vi var i Alaska. Köpte ett par för att de var billiga och jag inte hade något att förlora när åksjuketabletterna ändå inte fungerade. Den värsta sjögången på den resan så kombinerade jag de två med mycket goda resultat... hur de fungerar vet jag inte men de verkar fungera... Sitter de rätt är det en form av akupressur där en nerv i handleden blockerar någon form av signal till hjärnan... http://decomeddesign.se/sa_funkar_det
http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/6200/Akupressur.pdf?sequence=1

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Förstår inte hur det kan vara svårt att sluta röka. Man vet att man dödar sig själv bit för bit vid varje cigarett. Vill man ev. Dö i förtid?

//Snusare

Skickades från m.sweclockers.com

Har hört att det är väldigt svårt att sluta snusa också... Kanske skulle prova så har du en förståelse för de som röker?
Ditt resonemang hade varit bättre utan att nämna att du snusar om jag ska vara ärlig...
Säga att det bara är att sluta så "missbrukar" du själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Kan vara, minns som sagt inte vad de hette men det eller något liknande preparat var det...

Jag trodde inte åksjukearmband skulle hjälpa, men de fick mig ändå att sluta må illa när vi var i Alaska. Köpte ett par för att de var billiga och jag inte hade något att förlora när åksjuketabletterna ändå inte fungerade. Den värsta sjögången på den resan så kombinerade jag de två med mycket goda resultat... hur de fungerar vet jag inte men de verkar fungera... Sitter de rätt är det en form av akupressur där en nerv i handleden blockerar någon form av signal till hjärnan... http://decomeddesign.se/sa_funkar_det
http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/6200/Akupressur.pdf?sequence=1

Kan det inte vara så att fokuset flyttas till handleden där armbandet sitter? Precis som när man ber små barn att nypa öronsnibben när det ska tas sprutor. När man är dyngrak och börjar må riktigt illa mot slutet av natten brukar det hjälpa med så enkla saker som att sitta och knäcka fingrarna för att man ska må bättre. Bättre att ha någonting att fokusera på istället för att bara "åka med" i åksjukan.

Personligen tror jag inte på att armbandet påverkar någon speciell punkt för att blockera signaler till hjärnan, skulle det nu gå så måste ändå alla människor pricka precis rätt punkt.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag o frun lyckades tredje gången vi försökte, och då mha sugtabletter.
Det svåra är inte att bli av med nikotinet, vanan är rent djävlig att bli av med. Alla 'moments' man har med cigg... Kaffe och ölkonsumtionen rasade för dim var så starkt kopplade till cigg. Nu 15 år senare kan jag fortfarande känna suget. Idag hade vi nog kört ecigg just för att kunna hantera vanan och bryta den lite mer kontrollerat.
Så mitt tips: Köp ecigg som ser ut precis som vanliga cigg och fråga om hon vill testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Kan vara, minns som sagt inte vad de hette men det eller något liknande preparat var det...

Jag trodde inte åksjukearmband skulle hjälpa, men de fick mig ändå att sluta må illa när vi var i Alaska. Köpte ett par för att de var billiga och jag inte hade något att förlora när åksjuketabletterna ändå inte fungerade. Den värsta sjögången på den resan så kombinerade jag de två med mycket goda resultat... hur de fungerar vet jag inte men de verkar fungera... Sitter de rätt är det en form av akupressur där en nerv i handleden blockerar någon form av signal till hjärnan... http://decomeddesign.se/sa_funkar_det
http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/6200/Akupressur.pdf?sequence=1

Det du upplever är just placeboeffekten. Akupressur är lika verkningslöst som akupunktur.

Apropå akupunktur vill jag till det utmärkta inlägget av @twit tillägga att akupunktur var så gott som utrotat i Kina i mitten av 1900-talet, men återupplivades av kommunistregimen för att kunna erbjuda alla medborgare "sjukvård" pga brist på riktiga läkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evirob:

Det viktigaste är nog att hon VILL sluta, annars blir det riktigt svårt.

Precis. Man slutar röka när man tagit sin sista cigg, och sedan röker man helt enkelt inte mer - Cold Törkey, helt enkelt. Jag slutade röka och snusa, samma dag, och eftersom jag ville det, gjorde jag det.

"Metoder" annat än det, är, för att vara helt ärlig, trams och slöseri med tid såväl som pengar.

Permalänk
Medlem

Min vän slutade faktiskt röka efter han hade läst någon bok. Vet inte riktigt vad den heter, men han sa att den fick en att tänka på ett sätt som gjorde det lättare att sluta. Det är ju oftast psyket som ska "behandlas".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MonkeN:

Du borde läsa på om missbruk hör jag

Fast det där har väl ingenting med 'missbruk' att göra. Missbruk är ju bokstavligen brukande av något utöver det normala, det vill säga, man missbrukar ju inte bara för att man dricker alkohol, röker, snusar, röker braj eller går på morfin. Bruk och missbruk är olika saker.

Dock skulle jag vilja hålla med om att som före detta snusare, så är det ganska vanligt att man är synnerligen arrogant gällande faran för snusning gentemot rökning. Det finns överhuvudtaget inga positiva effekter från snusning, tvärt om, och att då slå sig på bröstet och säga; "ja, men jag röker ju i alla fall inte" är bara dumt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Placebo är bevisat att det fungerar. Jag bekanta som har armband emot åksjuka, jag tiger och låter placebon verka.
Men jag ger ett plus åt rådet att besöka en läkare och ta några piller istället, dessa ger ju en verkan utöver placebo.

Jo, visst, placebo "fungerar", på vissa, på andra, inte. När jag var grabb fick min psycho-farsa för sig att göra experiment och bevisa för både sig själv och av någon anledning sin 10-åriga son att placebo fungerar och gav mig en Pez-tablet för min huvudvärk, och när jag efter tre timmar inte längre hade någon huvudvärk, så berättade han för mig att jag aldrig fick någon huvudvärkstablett, men se - jag har ju inte längre huvudvärk. Detta skulle på något sätt bevisa att placebo fungerar, men varför min huvudvärk inte gick över av någon annan anledning, sades det inget om. Den kunde ju tydligen inte ha gått över av sig själv.

Efter detta fungerar inte placebo på mig, bara för att "jag vet om...", ungefär som ödmjukhet; man är ödmjuk ända tills man inser att man är det.

Permalänk
Medlem

Ofta finns det gratis sluta-röka-hjälp inom Landstinget. Plus nikotinersättningsprodukter samt kanske medicinen Champix.

Men viljan är det viktigaste. Det är vuxna människor som vet om riskerna men ändå inte kan sluta, självklart vill väl ingen röka. Men beroende är svårt att hantera.

Har du själv ngn dålig vana så ni kan utmana varann eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är alltså lurendrejeri Relief sysslar med, men det innebär inte att det är utan effekt.

Bra förklaring överlag, men jag håller inte med om din slutsats. Placeboeffekten innebär att behandlingen i sig inte har någon effekt alls, utan det handlar helt om tro och övertygelse. Eller, jo, en viss effekt finns ju; köparen blir ju av med en hög pengar...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n3crosis:

självklart vill väl ingen röka. Men beroende är svårt att hantera.

Fast om det var så hade ju aldrig någon börjat. Uppenbarligen finns det därför en vilja att röka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Förstår inte hur det kan vara svårt att sluta röka. Man vet att man dödar sig själv bit för bit vid varje cigarett. Vill man ev. Dö i förtid?

//Snusare

Det är nog sannolikt så att man dödar sig själv bit för bit även som snusare. Att sluta röka kan vara skitsvårt. Att sluta snusa är minst lika svårt, men det svåraste är fan att gå ner i vikt...

/// F.d. rökare & f.d. snusare

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Fast om det var så hade ju aldrig någon börjat. Uppenbarligen finns det därför en vilja att röka.

Fast att vilja röka för rökandes skull är det nog få som gör. De flesta börjar röka för att känna sig cool, få vara med i en grupp.
Så det handlar om att man vill vara delaktig och cool, inte nödvändigtvis att man vill röka. Hade gruppen istället varit EMO, punkare eller veganer hade man sannolikt anpassat sig och blivit just detta för att få passa in.
Hjärnan är inte mogen förrän runt 25års ålder så det handlar också om att man inte har samma möjlighet att se risker (beroendet).

Jag känner inte en enda person som börjat röka efter de fyllt 25år, de allra flesta har varit 13-17år. Den tiden där man är som mest känslig och känner ett stort behov att inte känna sig utanför.