Skrivet av Soir:
(OBS: när jag nedan skriver 10 GbE så syftar jag på koppar/RJ45)
Vi kommer nog få se fiber slå igenom med 10 Gbps mot privatkunder innan koppar.
Jasså.
Jag tittar på 10GbE.. på koppar. Har 0 intresse av optiskt hemma.
Har sett problemen med skadade fiber trådar, trasslet när nån idiot borrat nära och skadat en sådan, eller som sagt, konvertrar som dör. För att inte tala om antalet lindor med 5m+ kablar som sitter i varje sabla hörna, för självklart hade de inte 0,5m kabel... Kul att gömma dem i karmarna hemma.
Jag vill gärna ha 10GbE som standard på moderkort, vilket börjat komma på high-end nu iaf. Inte en enda jag sett har SFP. Gigabit blev standard först när detta kom, och jag gissa rätt friskt på att samma blir med 10GbE. För innan dess körde man också optisk fiber.... multi-mode var då "framtiden". Lusigt hur det gick...
För privatkunder, är SFP och optiskt fiber bara ett problemsteg.
Skrivet av Soir:
Största anledningen till det är kostnad.
Det kostar inte lika mycket att köpa en access-switch med 48 SFP+ portar som en med 48 10GbE portar. Dessutom, precis som du säger, behöver de flesta inte sådana hastigheter. Därför fyller man på med billiga SFP-moduler tills en kund beställer 10 Gbps, och enbart då byter man ut SFP-modulen mot en SFP+. Man sparar alltså pengar på att rulla ut enbart då kunden efterfrågar det, och dessutom blir modulerna billigare ju längre man väntar.
Detta förutsätter att den switchens backbone har nog med kapacietet också, något många operatörer snålar på, och sedan måste den bytas ändå. Mao... man tjänar inget i slutändan. Du kan inte sätta in billiga 100Mbit SFP heller, för kunden förväntar sig kunna uppgradera med ett samtal, utan du måste sätta in Gigabit direkt.
Så kostnaden är mer vettig att bara sätta 10-40Gbit på anslutningspunkterna och sedan sätta en billig RJ45 Gig switch med manage bakom denna till kunden. Går snabbt och enkelt att byta från 10/10 till 1000/1000 utan något byte och RJ45 in till lägenheterna. Det går sedan att byta switchen och som jag sa ovan köra 10Gbit på samma RJ45 kabel....
I kopplingsstationer där du behöver kunna gå över 10Gbit, och kan gå från inkommande till en SFP och sedan från Switch till Switch så ja.. där kör man fiber. Men då behöver du också ha en skalbarhet som är användbar.
Går vi över till linkar till företag, så blir det ofta fiber. Detta då företagen på ett eller annat sätt betalar för installationen och helt annat pris för länken, SLA osv. Där låter din lösning ovan som bra väg, och liknande design sattes in i vårt nya nät i december från Tele2.
Skrivet av Soir:
Från en operatörs håll så räknar man inte alls med att kunden har eget, m.a.o. ingår det inte i någon kalkyl. Man räknar alltid med att kunna förse kunden med en CPE, och om CPE:n agerar mediakonverter eller ej gör inte någon större skillnad än att man tar det som finns i fastigheten. Går den CPE:n sönder så byter operatören/nätägaren ut den.
Njae, inte på de typ av tjänster som är just föreningar och större fastighetsinstallationer. Där lämnar man över i en överlämningspunkt, sen får företaget eller föreningen ta över länk och ansvar från det. Och här kommer åter SLA in i bilden. Som hemanvändare så har du lägsta möjliga SLA och det är totalt onödigt att riskera en felpunkt till.
Skrivet av Soir:
Det är ingen bra idé att räkna på hur mycket trafik man kommer behöva om 5 år med dagens tjänster. De tjänster vi använder oss av just nu är anpassade efter vad som finns tillgängligt för konsumenterna och kan prisanpassas. Det kommer att ändras, och grovt.
Både ja och nej.
Håller med att det man säger är ren spekulation, men du får inte glömma bort att många länder kommer köra ADSL i 10+ år till. Mobila nät är redan maxade där 4G har kapacitet för "få användare" men räcker inte till mycket med pris/GB och 50Mbit (om ens det) i hög last.
Sen tittar vi på hur vi konsumerar bandbredd idag. Det som gör att jag ens brydde mig om att gå upp över 100Mbit var att installationen av 50GB spel tog tid... Men redan vid 1Gbit så har inte en HDD en chans att hänga med, då det inte direkt är sekventiell data. Så du måste ha SSD. Och redan vid 5000Mbit kommer SATA SSDer att totalt maxas. Och detta som sagt förutsätter att andra sidan ens har kapaciteten.
Så det går att spekulera rätt bra på vad folk kommer behöva, då deras förmåga att ens förbruka det är inte så stark. M.2 SSD med TLC kan ofta bara skriva en kort "burst" av prestanda, innan alla buffrar är slut, så där är minimal med nytta också. Och då MLC är på väg att skrotas för konsumentbruk, så är toppen redan här.
Och om vi sen tittar vidare på vad folk gör... de ser på Netflix. De spelar. De laddar ner drivrutiner. De läser på forum... ärligt. Vad ska du med mer än 1000/1000? De flesta kommer tom har svårt att förbruka 100/100 som sagt. Antalet Twitch, Netflix strömmar och Online spel du kan köra på bara 100Mbit är rätt förvånande.
Även 4k film tar inte så mycket som du verkar tro. Om vi överdriver och tittar på blueray film, så pratar vi ca 100Mbit/s. Så din 250-500Mbit lina kan se på fullskalig blueray film + spela online + läsa forum och ha nog med bandbredd över för att har TV sändning i andra rummet utan problem.
Var i tusan ska du hitta "behovet" att ha mer?
Skrivet av Soir:
På tal om detta, så har vi redan minst en konsumentrouter som har en SFP+ upplänk, men ingen med 10 GbE Återigen så är det billigare för tillverkare att ha en SFP+ port än 10 GbE, och fler sådana modeller kommer inom en snar framtid.
Inget emot att de har SFP+ port, men samtliga av konsumentroutrarna har också RJ45. Handlar bara om att 10GbE inte är standard i alla moderkort och switchar... än. Med tanke på att många klarat sig på 1GbE nu sedan P4an runt 2002-ish, så tror jag vi klarar oss ett litet tag till med RJ45