Permalänk
Skrivet av BrusE:

Det är konstigt. I min förening så har vi BBB och vi har SLA på vår anslutning. Avtalet reglera hur snabbt
problem ska fixas inklusive kabelavbrott. Du vill inte hamna i en sits där er internet ligger nere över en vecka.

SLA för företag är betydligt bättra, vilket inte är så konstigt. Dock så kostar det för mycket för konsumentanslutningar.

Vi hade BBB tidigare och inget SLA. Aldrig sett en gruppanslutning som haft det (sett ett antal stycken genom åren). Bad ni om det speciellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vi hade BBB tidigare och inget SLA. Aldrig sett en gruppanslutning som haft det (sett ett antal stycken genom åren). Bad ni om det speciellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var inte med i upphandlingsprocessen så jag vet faktiskt inte.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Jag var inte med i upphandlingsprocessen så jag vet faktiskt inte.

Vad har ni för villkor då? Hur snabbt ska fel vara åtgärdade och vad händer om de drar över den tiden?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vad har ni för villkor då? Hur snabbt ska fel vara åtgärdade och vad händer om de drar över den tiden?

Jag har tyvärr inte detaljerna.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Det stämmer att vi har en gemensam fiber som definitivt är överbokad i förhållande till 1000/1000 till varje lägenhet. Men menar du att leverantörerna vanligtvis levererar högre hastighet in i huset/mindre överbokning om man väljer att ha ett fibernät istället?

Nu var det iofs 2001-2003 som jag pluggade som nätverkstekninker. I den vevan vart BBB ganska stora, de satsade allt och lite till.
Jag vet inte hur de drog in fibern till källaren här då jag flyttade in sent 2001 men under utbildningen fick vi ta del av hur man istället för att bara skicka en ljussugnal via ett fiberparr kan separera ljuset i flera spektrum och läsa av dem separat.
Det innebar att man kan använa samma fiberkablar men måste byta utrustningen på varje sida "bara".
En del har hänt sedan dess får man anta. Inte mitt specialområde.

Edit:
olika våglängder som inte krockar nämnvärt kanske är mer korrekt att beskriva det som.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

CAT6 kommer överleva det mesta... 20-30-50år..

Gigabit nätverk är vad hemma nätverk har stannat vid i årtionden nu och där är ingen fördel att byta ett fungerande Cat 6 vs fiber... för detta. Fiber har sina problem det också, och det är snarare deras (IP-Onlys) 1-fiber lösning som ligger i riskzonen då det inte går att uppgradera så långt, samt att det med 1 tråd och deras teknik har typ samma kapacitet som Cat6 har idag ändå.

Som du kan se här så finns tom standarder redo för att trycka ut 2.5 och 5Gbit ur dina Cat 6 kablar, upp till 100m. Så redan här så slår de IP-Onlys 1 fiber optik lösning i prestanda, då de behöver mycket dyrare sändare/mottagare och fler frekvenser eller annat teknik för att ens nå 5Gbps.

Nä, så är det ju inte riktigt.

BIDI SFP+ har vi redan, på en ensam fiber, och de kostar verkligen inte mycket. Idag får du tag i en SFP+ modul för BIDI för runt tusenlappen, och ännu billigare om man köper dem i bulk som operatör. Där skjuter du genom 10 Gbps direkt utan problem. Går vi upp till QSFP så har du ökat direkt till 40 Gbps.

Nu vet jag däremot inte om IP-Only installerar dubbla fiberpar i alla bostäder, men hos oss har vi iaf två stycken per lägenhet som leder bort till access-switchen, dock används enbart en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nä, så är det ju inte riktigt.

BIDI SFP+ har vi redan, på en ensam fiber, och de kostar verkligen inte mycket. Idag får du tag i en SFP+ modul för BIDI för runt tusenlappen, och ännu billigare om man köper dem i bulk som operatör. Där skjuter du genom 10 Gbps direkt utan problem. Går vi upp till QSFP så har du ökat direkt till 40 Gbps.

Nu vet jag däremot inte om IP-Only installerar dubbla fiberpar i alla bostäder, men hos oss har vi iaf två stycken per lägenhet som leder bort till access-switchen, dock används enbart en av dem.

Att de kunde nå 10Gbit på 1 tråd hade jag för mig inte var helt standardiserat än, men jag kanske missat lite där. Men 2-tråd vet jag är detta enkelt dock. Men poängen är dock samma... Cat 6 klarar också 10Gbit, i kort stäcka. Och du har högre nivå av RJ45, Cat 6a, som klarar det 100m. Du har även 2,5/5Gbit som mellansteg på Cat 6 så där är marginal att uppgradera även där med 100meter. Tom gamla 5e ska klara 2,5Gbit... allt under IEEE 802.3bz.

Om vi bara tittar på hur länge 10Gbit funnits, och hur lång tid det tog bara att ens filtrera sig in i tom entusiasters hem. Vi pratar 10+ år... lätt. Och tittar vi på hur behovet har skalat över tiden så räcker 100/100 enormt långt idag. 500+ är mer bara "för det är coolt", men sällan värt pengarna, om du inte räknar företagsbruk med servrar. Ska du upp över 10Gbit så ja, då hade jag nog också tittat på fiber, men under... nej.

Varför ?
Cat6a Kablage kostar betydligt mindre än fiber + konvertrar. Det klarar 5-10x mer kapacitet än någon ISP levererar till hem/privatpersoner idag, och få har ens behovet över 100MBit många gånger, och de få som behöver 1Gbit. Så Cat 6 kommer räcka bra, även om 6a är bättre att installera idag om du vill ha lite framtids tänk.

Du slipper risken med fiberkonvertrar som havererar efter några år, eller någon drar ut strömmen till. Något som jag kan hänvisa båda till bara under dec 2017 här på jobbet. En fiberkonverter la av och en på våningen drogs ut av städare. Båda gav larm och problem. Och du som (hemma) kund vill inte ha en sådan... du vill ha en kabel du kan direkt trycka in i routern. Så tills routrar börjar ha optiska anslutningar som standard, är det onödig kostnad.

Cat 8 är redan på väg och har både 25 och 40Gbit på kartan. Avståndet är problemet där vi pratar 30-50m typ, och jag tror det blir svårt för dem att gå mycket högre. (Även om lyckade test har visat på mer) Men vi är redan uppe på nivå långt över vad en vanlig hemanvändare kommer behöva på 20+ år. Och vem vet vilka tekniker som finns då...

RJ45 är här för att stanna... i många år, då den fyller behoven som behövs. Tror HDDn kommer försvinna innan RJ45 försvinner. Och hypen om optisk fiber är bara trams för enkla behov.

Permalänk
Medlem

Så här nästan ett år senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att de kunde nå 10Gbit på 1 tråd hade jag för mig inte var helt standardiserat än, men jag kanske missat lite där. Men 2-tråd vet jag är detta enkelt dock. Men poängen är dock samma... Cat 6 klarar också 10Gbit, i kort stäcka. Och du har högre nivå av RJ45, Cat 6a, som klarar det 100m. Du har även 2,5/5Gbit som mellansteg på Cat 6 så där är marginal att uppgradera även där med 100meter. Tom gamla 5e ska klara 2,5Gbit... allt under IEEE 802.3bz.

Om vi bara tittar på hur länge 10Gbit funnits, och hur lång tid det tog bara att ens filtrera sig in i tom entusiasters hem. Vi pratar 10+ år... lätt. Och tittar vi på hur behovet har skalat över tiden så räcker 100/100 enormt långt idag. 500+ är mer bara "för det är coolt", men sällan värt pengarna, om du inte räknar företagsbruk med servrar. Ska du upp över 10Gbit så ja, då hade jag nog också tittat på fiber, men under... nej.

Varför ?
Cat6a Kablage kostar betydligt mindre än fiber + konvertrar. Det klarar 5-10x mer kapacitet än någon ISP levererar till hem/privatpersoner idag, och få har ens behovet över 100MBit många gånger, och de få som behöver 1Gbit. Så Cat 6 kommer räcka bra, även om 6a är bättre att installera idag om du vill ha lite framtids tänk.

Du slipper risken med fiberkonvertrar som havererar efter några år, eller någon drar ut strömmen till. Något som jag kan hänvisa båda till bara under dec 2017 här på jobbet. En fiberkonverter la av och en på våningen drogs ut av städare. Båda gav larm och problem. Och du som (hemma) kund vill inte ha en sådan... du vill ha en kabel du kan direkt trycka in i routern. Så tills routrar börjar ha optiska anslutningar som standard, är det onödig kostnad.

Cat 8 är redan på väg och har både 25 och 40Gbit på kartan. Avståndet är problemet där vi pratar 30-50m typ, och jag tror det blir svårt för dem att gå mycket högre. (Även om lyckade test har visat på mer) Men vi är redan uppe på nivå långt över vad en vanlig hemanvändare kommer behöva på 20+ år. Och vem vet vilka tekniker som finns då...

RJ45 är här för att stanna... i många år, då den fyller behoven som behövs. Tror HDDn kommer försvinna innan RJ45 försvinner. Och hypen om optisk fiber är bara trams för enkla behov.

(OBS: när jag nedan skriver 10 GbE så syftar jag på koppar/RJ45)

Vi kommer nog få se fiber slå igenom med 10 Gbps mot privatkunder innan koppar.

Största anledningen till det är kostnad.

Det kostar inte lika mycket att köpa en access-switch med 48 SFP+ portar som en med 48 10GbE portar. Dessutom, precis som du säger, behöver de flesta inte sådana hastigheter. Därför fyller man på med billiga SFP-moduler tills en kund beställer 10 Gbps, och enbart då byter man ut SFP-modulen mot en SFP+. Man sparar alltså pengar på att rulla ut enbart då kunden efterfrågar det, och dessutom blir modulerna billigare ju längre man väntar.

Från en operatörs håll så räknar man inte alls med att kunden har eget, m.a.o. ingår det inte i någon kalkyl. Man räknar alltid med att kunna förse kunden med en CPE, och om CPE:n agerar mediakonverter eller ej gör inte någon större skillnad än att man tar det som finns i fastigheten. Går den CPE:n sönder så byter operatören/nätägaren ut den.

Det är ingen bra idé att räkna på hur mycket trafik man kommer behöva om 5 år med dagens tjänster. De tjänster vi använder oss av just nu är anpassade efter vad som finns tillgängligt för konsumenterna och kan prisanpassas. Det kommer att ändras, och grovt.

Skrivet av Paddanx:

Så tills routrar börjar ha optiska anslutningar som standard, är det onödig kostnad.

På tal om detta, så har vi redan minst en konsumentrouter som har en SFP+ upplänk, men ingen med 10 GbE Återigen så är det billigare för tillverkare att ha en SFP+ port än 10 GbE, och fler sådana modeller kommer inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Obenetwork har ju sålt 10 Gbit/s till privatpersoner sedan hösten 2016..

Obenetwork

Klarar mig gott med 1/1 Gbit för den delen

Permalänk
Avstängd

CAT6a klara 10 Gbit/s. Och fiber som har (OM3) klara 100 Gbit/s.

Då fiber inte leder någon ström så är risken för störningar mindre men då koppar leder ström så är risken större för störningar.

Skrivet av Spiffman:

Så här nästan ett år senare...

Jag får väl passa på.

@IceKey Jag skicka väg ett e-post till dom bliv sugen på vad det kostar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

(OBS: när jag nedan skriver 10 GbE så syftar jag på koppar/RJ45)

Vi kommer nog få se fiber slå igenom med 10 Gbps mot privatkunder innan koppar.

Jasså.
Jag tittar på 10GbE.. på koppar. Har 0 intresse av optiskt hemma.
Har sett problemen med skadade fiber trådar, trasslet när nån idiot borrat nära och skadat en sådan, eller som sagt, konvertrar som dör. För att inte tala om antalet lindor med 5m+ kablar som sitter i varje sabla hörna, för självklart hade de inte 0,5m kabel... Kul att gömma dem i karmarna hemma.

Jag vill gärna ha 10GbE som standard på moderkort, vilket börjat komma på high-end nu iaf. Inte en enda jag sett har SFP. Gigabit blev standard först när detta kom, och jag gissa rätt friskt på att samma blir med 10GbE. För innan dess körde man också optisk fiber.... multi-mode var då "framtiden". Lusigt hur det gick...

För privatkunder, är SFP och optiskt fiber bara ett problemsteg.

Skrivet av Soir:

Största anledningen till det är kostnad.

Det kostar inte lika mycket att köpa en access-switch med 48 SFP+ portar som en med 48 10GbE portar. Dessutom, precis som du säger, behöver de flesta inte sådana hastigheter. Därför fyller man på med billiga SFP-moduler tills en kund beställer 10 Gbps, och enbart då byter man ut SFP-modulen mot en SFP+. Man sparar alltså pengar på att rulla ut enbart då kunden efterfrågar det, och dessutom blir modulerna billigare ju längre man väntar.

Detta förutsätter att den switchens backbone har nog med kapacietet också, något många operatörer snålar på, och sedan måste den bytas ändå. Mao... man tjänar inget i slutändan. Du kan inte sätta in billiga 100Mbit SFP heller, för kunden förväntar sig kunna uppgradera med ett samtal, utan du måste sätta in Gigabit direkt.

Så kostnaden är mer vettig att bara sätta 10-40Gbit på anslutningspunkterna och sedan sätta en billig RJ45 Gig switch med manage bakom denna till kunden. Går snabbt och enkelt att byta från 10/10 till 1000/1000 utan något byte och RJ45 in till lägenheterna. Det går sedan att byta switchen och som jag sa ovan köra 10Gbit på samma RJ45 kabel....

I kopplingsstationer där du behöver kunna gå över 10Gbit, och kan gå från inkommande till en SFP och sedan från Switch till Switch så ja.. där kör man fiber. Men då behöver du också ha en skalbarhet som är användbar.

Går vi över till linkar till företag, så blir det ofta fiber. Detta då företagen på ett eller annat sätt betalar för installationen och helt annat pris för länken, SLA osv. Där låter din lösning ovan som bra väg, och liknande design sattes in i vårt nya nät i december från Tele2.

Skrivet av Soir:

Från en operatörs håll så räknar man inte alls med att kunden har eget, m.a.o. ingår det inte i någon kalkyl. Man räknar alltid med att kunna förse kunden med en CPE, och om CPE:n agerar mediakonverter eller ej gör inte någon större skillnad än att man tar det som finns i fastigheten. Går den CPE:n sönder så byter operatören/nätägaren ut den.

Njae, inte på de typ av tjänster som är just föreningar och större fastighetsinstallationer. Där lämnar man över i en överlämningspunkt, sen får företaget eller föreningen ta över länk och ansvar från det. Och här kommer åter SLA in i bilden. Som hemanvändare så har du lägsta möjliga SLA och det är totalt onödigt att riskera en felpunkt till.

Skrivet av Soir:

Det är ingen bra idé att räkna på hur mycket trafik man kommer behöva om 5 år med dagens tjänster. De tjänster vi använder oss av just nu är anpassade efter vad som finns tillgängligt för konsumenterna och kan prisanpassas. Det kommer att ändras, och grovt.

Både ja och nej.

Håller med att det man säger är ren spekulation, men du får inte glömma bort att många länder kommer köra ADSL i 10+ år till. Mobila nät är redan maxade där 4G har kapacitet för "få användare" men räcker inte till mycket med pris/GB och 50Mbit (om ens det) i hög last.

Sen tittar vi på hur vi konsumerar bandbredd idag. Det som gör att jag ens brydde mig om att gå upp över 100Mbit var att installationen av 50GB spel tog tid... Men redan vid 1Gbit så har inte en HDD en chans att hänga med, då det inte direkt är sekventiell data. Så du måste ha SSD. Och redan vid 5000Mbit kommer SATA SSDer att totalt maxas. Och detta som sagt förutsätter att andra sidan ens har kapaciteten.

Så det går att spekulera rätt bra på vad folk kommer behöva, då deras förmåga att ens förbruka det är inte så stark. M.2 SSD med TLC kan ofta bara skriva en kort "burst" av prestanda, innan alla buffrar är slut, så där är minimal med nytta också. Och då MLC är på väg att skrotas för konsumentbruk, så är toppen redan här.

Och om vi sen tittar vidare på vad folk gör... de ser på Netflix. De spelar. De laddar ner drivrutiner. De läser på forum... ärligt. Vad ska du med mer än 1000/1000? De flesta kommer tom har svårt att förbruka 100/100 som sagt. Antalet Twitch, Netflix strömmar och Online spel du kan köra på bara 100Mbit är rätt förvånande.

Även 4k film tar inte så mycket som du verkar tro. Om vi överdriver och tittar på blueray film, så pratar vi ca 100Mbit/s. Så din 250-500Mbit lina kan se på fullskalig blueray film + spela online + läsa forum och ha nog med bandbredd över för att har TV sändning i andra rummet utan problem.

Var i tusan ska du hitta "behovet" att ha mer?

Skrivet av Soir:

På tal om detta, så har vi redan minst en konsumentrouter som har en SFP+ upplänk, men ingen med 10 GbE Återigen så är det billigare för tillverkare att ha en SFP+ port än 10 GbE, och fler sådana modeller kommer inom en snar framtid.

Inget emot att de har SFP+ port, men samtliga av konsumentroutrarna har också RJ45. Handlar bara om att 10GbE inte är standard i alla moderkort och switchar... än. Med tanke på att många klarat sig på 1GbE nu sedan P4an runt 2002-ish, så tror jag vi klarar oss ett litet tag till med RJ45