Socket-1151 bakåtkompatibel med Socket-1155?

Permalänk
Medlem

Socket-1151 bakåtkompatibel med Socket-1155?

Har köpt en ny dator, då Socket-1155 moderkortet är slut på min gamla för tredje gången.
Sist moderkortet gick sönder för ett par år sedan köpte jag ett nytt för 650kr.

Nu verkar det som moderkort för Socket-1155 inte skapas längre i princip så utbudet är lågt och det billigaste jag hittar kostar 1750kr.

Hade tänkt göra om min gamle PC till en server. Men är inte sugen på att betala 1750kr för det.

Är 1151 bakåtkopatibla med 1155 (hittat moderkort för 500kr där)? Eller någon annan socket jag kan använda?

Edit, det nuvarande är chipset B75. Vet inte hur det påverkar, måste vara riktigt chipset också (då finns det inte någon att köpa alls för min modell)?

Permalänk
Medlem

Nej, processorer för en sockel är nästan aldrig kompatibel med en annan sockel, och så är även fallet med de olika 115X-socklarna. Om du har en processor för 1155 så behöver du även ett sådant moderkort.

När det gäller styrkrets så är det däremot lite flexiblare, och det bör fungera med alla styrkretsar ur 70-serien (se Wikipedia för lista). Det är troligtvis enklare att hitta ett begagnat Z77-moderkort, då de var vanligare bland de som byggde dator själv. Tillverkarna brukar ha listor på vilka CPUer ett visst moderkort har stöd för.

Permalänk
Medlem

På Intels sida vad jag vet finns ingen bakåt eller framåt kompilatet på socklarna varje sockel för sin generation .

AMD har övergångar typ AM2 till AM2+ och AM3 till AM3+ som gör att man kan ha nyare moderkort till en äldre cpu men inte tvärt om .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

NEJ!

Seriöst dock så nej. Intel gillar när du ger dem pengar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du får leta begagnat om du vill ha 1155, de slutade tillverka 1155 för läääänge sen. Andra alternativet är att köpa en 4690k/4790K eller liknande med moderkort och använda begagnat ifall du inte vill köpa nytt.

Skrivet av simon253:

NEJ!

Seriöst dock så nej. Intel gillar när du ger dem pengar.

Intel gillar när du ger de pengar, rätt ska vara rätt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kolla på aliexpress, finns massor för runt 500kr med frakt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simon253:

NEJ!

Seriöst dock så nej. Intel gillar när du ger dem pengar.

I det här fallet har det troligen mer att göra med att plattformarna kom med ungefär fem år och flera generationers mellanrum.

Skrivet av Vzano:

Intel gillar när du ger de pengar, rätt ska vara rätt

"Dem" är dock rätt i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

AMD har övergångar typ AM2 till AM2+ och AM3 till AM3+ som gör att man kan ha nyare moderkort till en äldre cpu men inte tvärt om .

Du får nog läsa på lite...

Here is a summary of the compatibility between AM2, AM2+, AM3, and AM3+ processors and motherboards:
You cannot install Socket AM2 or AM2+ processors in Socket AM3 motherboards.
You can install Socket AM2 processors in Socket AM2+ motherboards.
You can install Socket AM3 or AM2+ processors in Socket AM2 motherboards; however, the BIOS must support the processor, the FSB will run at lower HT 2.0 speeds, and only DDR2 memory is supported.
You can install Socket AM3 processors in Socket AM2+ motherboards, but the BIOS must support the processor, and only DDR2 memory is supported.
You can install Socket AM3 processors in Socket AM3+ motherboards, but the BIOS must support the processor.

Utöver detta finns det även AM3 moderkort som stöder AM3+ CPU.
(Dock långt ifrån alla, men tex Gigabyte GA-890GPA-UD3H (rev. 3.1))

http://www.tomshardware.co.uk/processors-cpu-apu-features-upg...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips!

Har beställt ett begagnat från AliExpress som BalleR tipsade om.

Se om det kommer fram och fungerar