Vilken molntjänst skall jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken molntjänst skall jag välja?

Hej

Har idag 3 olika molntjänster, onedrive, dropbox och pCloud. Nu har jag dock slagit i taket vad gäller deras gratisalternativ. Kan börja använda google drive också men då har jag fyra molntjänster. Så jag är väl i fasen där jag känner att jag skall satsa på 1 och då kan betala lite för det. Dock är jag snål så det ska ju vara så billigt som möjligt. Jag använder molnet till att spara bilder/dokument så jag har tillgång till de både i datorn och via mobilen. Just nu kanske jag har ca 40GB lagrat.

De alternativen jag mest lutar år är antingen google drive eller pClloud.

Google Drive har sitt 100GB alternativ som kostar 190:- per år och med det hade jag klarat mig många år med. Eftersom jag kör android och använder gmail och så vidare kanske detta är ett smart alternativ med backuper av bokmärken och grejer med.

pCloud har ett alternativ med en livstidsförbrukning på 500GB för 125 Euro just nu. Då slipper man alla kostnadsökningar som säkert lär ske med google drive med åren. Dock känns det surt att hosta upp så mycket pengar på ett bräde då man även inte är helt säker på om detta pCloud kommer finnas kvar så länge? Google drive lär finnas kvar i överskådlig framtid just för att det är google. pCloud har alltid fungerat kanon för mig men jag är lite orolig över om de ska försvinna om några år om jag lägger 125 euro. Jag får trots allt google drive i lite över 6 år för de pengarna. Så hjälp mig, vad tycker ni jag skall göra?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Om du skaffar en domän kan du köra Google G suite, där det officiellt ingår 1TB om du har en användare, obegränsad data med 5 användare eller fler. Det kostar ju dock kanske lite mer än du är beredd att betala. (9eur mån).

Undvik livstidsabonnemang, håller oftast inte i längden ändå.

Permalänk
Medlem

Microsoft har med 1tb för egen domän, dock ~60kr/användare.

Permalänk
Medlem

Mega har 50gb gratis, krypterat och bra!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kör själv Google Drive 100GB för 18 kr (?) i månaden. Funkar utmärkt

Fördelar enligt mig:

• Kostar 18 kr. Det finns få tjänster/varor som är billigare. Det är alltså så nära gratis du kan komma med dagens inflation.

• Det är ett pålitligt företag. Med pålitligt menar jag att, troligtvis, när du ligger i dödsbädden så lever företaget vidare. (man ska aldrig säga aldrig, men det är inget fattigt företag om vi säger så)

• Det finns appar till filerna som du lägger upp på Google Drive. Redigering-appar, bild-appar och även appar som fungerar som extension till självaste Google Drive för utökad funktionalitet.

• Google Drive finns som program i skrivbordsversion, mobilapp, app till surfplattan, till Mac o.s.v.

Nackdelar enligt mig:

• Sökningen är dålig. Du kan t.ex. inte söka efter en mapp. Det är 2018 nu men men...

• Information. Finns inte så mycket info om dina filer och mappar. Hur många GB ligger mappen Bilder på? Är det 50GB eller 1GB? Det kan du inte se. Finns dock extension/tillägg som kan få fram den informationen. Men som sagt hade det varit trevligt att få fram det direkt.

• "Det är Google". Foliehatt på: De lever på att sälja information. Vem vet vad de gör med informationen och med filerna. Fast å andra sidan: vilket företag säljer inte information?

Har använt Google Drive i ca 6-7 år. Ger det betyget 4/5 och kan rekommendera det

Permalänk
Medlem

Betala du inte för förvaring så är 'du' produkten för någon annans försäljning och handelstransaktioner.

Ingen kan hålla igång stora datacenter utan att ha inkomster och att nyttja gratistjänster innebär att någon del av dig själv, vad du göre eller din data kommer att säljas i någon form... se till att det är värt det och helst också veta vilken del av dig som säljs....

slutligen - ha alltid en lokal kopia på det som finns lagrat på de olika molntjänster - så att en oetisk aktör (tex efter en försäljning) inte kan hålla dina data som gisslan och du måste betala dyrt för att få tillbaka dessa.

Detta ser man dessvärre för ofta inom, kommun och landsting där man tex. lagt ut ritningsarkiv mm. till underentreprenörer och utan att inse sålt ut kritiska delar för hela verksamhetens underhåll och drift och sedan måste köpa till baka dyrt sida för sida.

Det är mycket 'det känns skönt att pinka i byxan' utan att tänka på vad som händer kort efter... bland dom som beslutar om sådana saker

Permalänk
Medlem

Det blev google drive. Valde att synka hela datorn eftersom jag tyckte det var lättast. Så nu synkas allt automatisk. Så det blir nog till att avveckla de andra aktörerna nu. Tack för råden!

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |