Muskampen 2025: Segraren korad!

App till Android för köldvarning

Permalänk
Medlem

App till Android för köldvarning

Hej!

Det finns många appar för att visa mobilers cpu- och batteritemperatur, även vissa som varnar vid hög temperatur. Dock har jag inte hittat någon som kan varna vid låg temperatur. Denna funktion hade jag behövt då jag ibland råkar lägga mobilen så att den blir kall när jag är ute i vintern, vilket jag inte tror är bra för batteriet. Dessutom blir den fuktig när den värms upp inne. Försöker såklart alltid lägga mobilen i en inre ficka för att förhindra detta.

Alltså, finns det en mobilapp för Android som kan varna vid låg temperatur?
Tack!

Permalänk
Medlem

Jag kan vet ingen dedikerad app för detta, dock går det att lösa med appen Tasker.
Dvs, du "programmerar" funktionen själv som du vill ha den lägger till larm när temperaturen sjunkit till ett visst värde tex.

Permalänk
Medlem

Problemet är att väldigt få mobiler (känner inte till någon) har någon tempratursensor förutom internt i CPU, och om batteri blir över en viss temp.

Har sett en del och provat appar som rapporterar värden från alla sensorer i en telefon och dessa visar inget alls när det gäller temperatur (förutom CPU och kanske batteri) även om appen har möjlighet att visa det, inte med nån smartphone jag provat med..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ggustavsson:

Problemet är att väldigt få mobiler (känner inte till någon) har någon tempratursensor förutom internt i CPU, och om batteri blir över en viss temp.

Har sett en del och provat appar som rapporterar värden från alla sensorer i en telefon och dessa visar inget alls när det gäller temperatur (förutom CPU och kanske batteri) även om appen har möjlighet att visa det, inte med nån smartphone jag provat med..

Galaxy Note 3 har temp/fuktsensor. Dock är den rätt gammal idag och kanske är svår att fåt ag i.

Permalänk
Medlem

Just tempsensor är nått jag saknar också, dvs för att visa omgivande temperaturen.

Bra att ha när man tex campar i vildmarken med vanligen ingen eller dålig täckning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag kan vet ingen dedikerad app för detta, dock går det att lösa med appen Tasker.
Dvs, du "programmerar" funktionen själv som du vill ha den lägger till larm när temperaturen sjunkit till ett visst värde tex.

Tack så mycket för tipset! Ska pröva detta genast.

Permalänk
Medlem

@ggustavsson Mina senaste mobiler har haft både cpu- och batteritermometer och möjlighet att läsa deras värden. Utetemperaturen har jag koll på.