Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag sitter och lyssnar på ett par HD800 på lån från en vänlig kollega. Jämfört med mina TH-X00 PH är det helt klart en hel del skillnad –ljudbilden, oh ljudbilden – men när man kommer från ett par lite väl bastunga lurar känns det som om någonting inte riktigt är helt hemma (nu kör jag dem genom en Chord Mojo som jag förstått inte är bästa valet av förstärkare för HD800 – kan hända finns där mer att göra). Å andra sidan är mellanregistret riktigt trevligt och jag kan helt plötsligt höra nyanser av låtar som tidigare varit dolda av basen.

Jag kan ju villigt erkänna att det senare gör att det inte är utan att jag blir lite sugen på något nytt i hörlursväg. Jag hade siktat in mig på ett par Focal Elear, men nu med Clear ute känns inte de riktigt lika roliga längre och 17kkr för Clear tycker jag är ganska många pengar. Kanske är de värda priset – jag har inte hunnit testa dem men Tyll tyckte ju de var ganska ok – men 17kkr räcker till mycket kul. Kanske skall jag bara sitta still i båten med mina PH och vänta på att lönen stiger. Eller finns det något roligt i prisklassen runt Elear/HD800 som har lite mer tryck i basen än HD800 och funkar bra med Mojon?

Mina TH-X00 var jag för övrigt inte stormförtjust i när jag fick dem (jag tänker då aldrig köpa en lur utan att lyssna på den ordentligt före köp igen), men med lite moddning i form av nya kuddar har de blivit ganska trevliga. Det finns ju väldigt mycket man kan göra med den serien lurar från Foster, någon som har erfarenhet av något som kanske dämpar och tightar upp basen lite? Mojon gör dem hur som helst bättre än alla andra förstärkare jag provat. Sämst är utan tvekan min gamla dragonfly som låter som om man kör ljudet genom ett basigt grötfilter. Helt outhärdligt.

Th-X00 den värsta bas boost jag någonsin hört i ett par hörlurar så det tar ett tag att vänja sig av vid.

Elear blir inte sämre pga Clear men förhoppningsvis blir de lite prispress

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kanske inte lika dyra som Focal. Ej hört Focal hörlurar däremot hört Focal Sopra nr2/1 och deras ljud tilltalade inte mig direkt. Jag förstår inte vad som gör det så hype:ed

De här lurarna tycker jag ser riktigt snygga ut. Hembiobutiken har modellen för 10k
PIONEER SE-MONITOR 5

Jag hittar inte jättemycket information om dem, men med tanke på ljudbilden tänker jag mig nog egentligen att jag är ute efter ett par öppna lurar den här gången. Har du hört dem? Vad tycker du om dem?

Skrivet av oqvist:

Th-X00 den värsta bas boost jag någonsin hört i ett par hörlurar så det tar ett tag att vänja sig av vid.

Elear blir inte sämre pga Clear men förhoppningsvis blir de lite prispress

Nej, det blir de ju så klart inte, men liksom det skulle kännas olustigt att köpa HD800 till fullpris när HD800S finns skulle det inte kännas rätt att skaffa Elear när Clear finns. Prispress eller en lämplig utlandsresa kanske man kan hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag hittar inte jättemycket information om dem, men med tanke på ljudbilden tänker jag mig nog egentligen att jag är ute efter ett par öppna lurar den här gången. Har du hört dem? Vad tycker du om dem?

Nej, det blir de ju så klart inte, men liksom det skulle kännas olustigt att köpa HD800 till fullpris när HD800S finns skulle det inte kännas rätt att skaffa Elear när Clear finns. Prispress eller en lämplig utlandsresa kanske man kan hoppas på.

Fast Utopia släpptes ju samtidigt som Elear så du måste punga ut med 40000 inte 17000 för Clear

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Pioneer lurarna är helt nya för min del. Har bara läst om dess storebror. Bor ej i Sverige och den butik jag har närmast till hands säljer mest annat och Pioneer är då enbart som beställning. Medan en annan butik som säljer det mesta i dyr väg har nyss fått in i sitt sortiment. Det är sällan jag besöker butiken. Blir mest gissa via online fast om det är något man verkligen är intresserad utav så lyssnar man. Det som lockar är att lurarna verkar passa bärbart. Blir lite svårt när priset är för högt för egen del och fel användningsområde. Lägga 10k bara för att ha till pendling. Hade de kostat mer säg 5k då hade lurarna varit en topp kandidat. Kör med ett par KEF Space One som inte riktigt väger upp i komfort i jämförelse mot ljudet. Därför spanar jag efter något bra med sköna kuddar. Kommer säkert något nytt så småningom för min målgrupp. Hade jag haft 10k och varit lur fantast så hade jag inte tvekat att prova något nytt. Hellre det än att lägga 40k på ett par Focal som man säker tröttnar på i längden.

Min favorit är annars Beyerdynamic T1 som jag fick chansen att lyssna en gång ihop med Simaudio Moon Neo 430 HA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av osczet:

Funderar på att slå till på ett par Sony WH-1000xm2 eller Sony MDR-1000x, lutar nu mest åt den nyare modellen. Just nu sitter jag på ett par Philips Fidelio m2bt som jag tycker är helt OK men inte mer än så.

Använder en Galaxy S7 där jag streamar Spotify, som jag förstått är varken tfn eller Spotify optimalt för Sonys potential. Har dessvärre inte budget till ny tfn just nu. Någon kunnig kreativ som har förslag på något bättre alternativ? Budgetmediaspelare eller rentav alternativ till Spotify?
Är själv rätt okunnig så jag vet inte riktigt hur jag ska göra; om det ens är värt att köpa lurarna för min del..

Kan tycka att det beror lite på hur du lyssnar. Själv kör jag spotify för att jag är bekväm. Lyssnar mest när jag går till jobbet eller fixar med något annat och då tycker jag kvaliteten helt klart duger. Kör med bluetoothlurar och det kommer väl alltid vara en kompromiss om man vill ha ut bästa möjliga ljudkvalitet, men i många fall väger smidigheten upp det hela.

Använder en Xperia xz1 och den telefonen är magisk när det kommer till bluetooth. Sjukt mycket bättre täckning och har dessutom stöd för alla moderna codecs inkl bluetooth 5 och atp-x HD. Grym skillnad jämfört med min gamla nexus 6p som saknade det mesta och hade riktigt dålig täckning över BT.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Khers:

Jag sitter och lyssnar på ett par HD800 på lån från en vänlig kollega. Jämfört med mina TH-X00 PH är det helt klart en hel del skillnad –ljudbilden, oh ljudbilden – men när man kommer från ett par lite väl bastunga lurar känns det som om någonting inte riktigt är helt hemma (nu kör jag dem genom en Chord Mojo som jag förstått inte är bästa valet av förstärkare för HD800 – kan hända finns där mer att göra). Å andra sidan är mellanregistret riktigt trevligt och jag kan helt plötsligt höra nyanser av låtar som tidigare varit dolda av basen.

Jag kan ju villigt erkänna att det senare gör att det inte är utan att jag blir lite sugen på något nytt i hörlursväg. Jag hade siktat in mig på ett par Focal Elear, men nu med Clear ute känns inte de riktigt lika roliga längre och 17kkr för Clear tycker jag är ganska många pengar. Kanske är de värda priset – jag har inte hunnit testa dem men Tyll tyckte ju de var ganska ok – men 17kkr räcker till mycket kul. Kanske skall jag bara sitta still i båten med mina PH och vänta på att lönen stiger. Eller finns det något roligt i prisklassen runt Elear/HD800 som har lite mer tryck i basen än HD800 och funkar bra med Mojon?

Mina TH-X00 var jag för övrigt inte stormförtjust i när jag fick dem (jag tänker då aldrig köpa en lur utan att lyssna på den ordentligt före köp igen), men med lite moddning i form av nya kuddar har de blivit ganska trevliga. Det finns ju väldigt mycket man kan göra med den serien lurar från Foster, någon som har erfarenhet av något som kanske dämpar och tightar upp basen lite? Mojon gör dem hur som helst bättre än alla andra förstärkare jag provat. Sämst är utan tvekan min gamla dragonfly som låter som om man kör ljudet genom ett basigt grötfilter. Helt outhärdligt.

Clear är ytterst trevliga och imponerade klart mer än Elear på mig, men i väntan på en bra kampanj så.... Bästa dealen just nu är nog Hifiman HE-560 om du beställer utomlands. Särskilt när du redan har en Chord Mojo, de spelar rysligt bra ihop.

Om du vill tämja basen på dina TH-X00 så kan delar av Lawton modden nog hjälpa. Dämpa inre och yttre ringen bakom driver med Dynamat eller liknande. Tyvärr är modden inte reversibel, då du kan skada det tunna pappersfiltret om du försöker ta bort Dynamaten igen. Så när du moddat är det svårt att backa.

Dynamat mod

Nya Lawton modden

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Har hittat en tänkbar kabel till mina KEF lurar. Kollade på fabrikantens hemsida och där finns en jag skulle vilja ha. Har en lokal butik som säljer märket däremot hittar jag inte just den modellen utan de har mer utav mini XLR och tänker fråga om de har annars finns det en lägre modell i butikens sortiment med mini jack .

Det är Wireworld som jag tittar på, har dess HDMI gul i recivern som gör ett väldigt bra jobb till ATV

Permalänk
Medlem

@buddaz: Min upplevelse av Wireworld är att kablarna är rätt styva, så kolla upp det. Inte kul att ha en oföljsam kabel till lurar.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Tack för tipsen! Efter att ha skrivit det där inlägget kom jag att minnas Lawton-modden så jag lade en beställning på ett kit under helgen. Skall bli intressant att se hur det påverkar ljudet och om det blir till det bättre i mina öron. Förhoppningsvis gör det att jag klarar mig undan ett nytt par hörlurar till dess Clear går att finna på lite tillbud, eller någonting annat, lite mer rimligt prissatt, dyker upp. Hade dock inte koll på att HE-560 skulle låta bra med Mojo, kanske kan vara värt att åka och lyssna på dem någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@buddaz: Min upplevelse av Wireworld är att kablarna är rätt styva, så kolla upp det. Inte kul att ha en oföljsam kabel till lurar.

Vet ej vad jag skall göra. Går lost på att hitta ny kabel. Annars väntar jag på ifall det finns något annat i hörlursväg som kanske kommer lanseras under detta år.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Har hittat en tänkbar kabel till mina KEF lurar. Kollade på fabrikantens hemsida och där finns en jag skulle vilja ha. Har en lokal butik som säljer märket däremot hittar jag inte just den modellen utan de har mer utav mini XLR och tänker fråga om de har annars finns det en lägre modell i butikens sortiment med mini jack .

Det är Wireworld som jag tittar på, har dess HDMI gul i recivern som gör ett väldigt bra jobb till ATV

Vad är det för kabel du vill ha? 3.5 i båda ändarna?

Permalänk

Sennheiser visar upp nya HD820 på CES. Förväntas komma till sommaren.

https://www.head-fi.org/threads/meet-the-sennheiser-hd-820.86...

Permalänk
Medlem

Genialt av Sennheiser. Sätta på två skivor i gorillaglas och öka priset med 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Vad är det för kabel du vill ha? 3.5 i båda ändarna?

Yes. Lurarna har 3,5mm kontakt och sedan använder jag min gamla hederliga iPod Classic.

Det skall passa till KEF Space One.

Annars får det vara som det är och vänta till det dyker upp något annat. Det jobbiga är att jag åker på tull kostnad så fort jag beställer utanför min gräns.. Budget är max 1500kr. Gillar lurarna däremot inte kabeln. Rent skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Yes. Lurarna har 3,5mm kontakt och sedan använder jag min gamla hederliga iPod Classic.

Annars får det vara som det är och vänta till det dyker upp något annat. Det jobbiga är att jag åker på tull kostnad så fort jag beställer utanför min gräns.. Budget är max 1500kr. Gillar lurarna däremot inte kabeln. Rent skämt.

Den här då? https://www.hembioconsult.se/kablar/horlurskablar/oehlbach-xx...

Permalänk
Medlem

Har sett på den. Frågan är bara hur jag får tag i märket.

Hittar den här. Skulle det kunna passa.
Onkyo HCMX-HF120(S)

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har sett på den. Frågan är bara hur jag får tag i märket.

Hittar den här. Skulle det kunna passa.
Onkyo HCMX-HF120(S)

Amazon säljer dem, och de bör ju rimligtvis skicka till dig förutsatt att du inte bor på Grönland.

Kabeln du länkade är 3.5->MMCX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Amazon säljer dem, och de bör ju rimligtvis skicka till dig förutsatt att du inte bor på Grönland.

Funderar på att köpa de där Forza jag såg i blått eller leta via Amazon som du nämner.

Sände iväg en fråga till Forza Audio. Hoppas jag kan få köpa rikig kabel och kan återkomma ifall någon vill veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Funderar på att köpa de där Forza jag såg i blått eller leta via Amazon som du nämner.

Sände iväg en fråga till Forza Audio. Hoppas jag kan få köpa rikig kabel och kan återkomma ifall någon vill veta.

Köper du forza så blir du nöjd. Hade Claire till mina SRH1540.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Köper du forza så blir du nöjd. Hade Claire till mina SRH1540.

Får se hur mycket de vill ha för Color i blått. Sedan om jag köper kan man även behålla för övrigt framtida köp. Håller säker väldigt länge. Sedan när jag har köpt min kabel till hörlurar är nästa projekt att uppgradera lite på hemmaljudet och lite på datorfronten.

Sådana fina högtalare som dina Vienna blir det nog inte däremot lite intresserad utav ett par större KEF om det kan komma en ny R serie eller nya Primare CD15 som kommer till våren.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Finns massor av bra kablar på tex Aliexpress. Personligen skulle jag aldrig lägga 1500kr på en kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Genialt av Sennheiser. Sätta på två skivor i gorillaglas och öka priset med 10k.

Reklamen är rolig. De sätter på kåpor som skapar resonanser men de vänder på det i marknadsföringen att de ska dämpa resonanser

Tacksamt prissatta behöver inte ens fundera på dem när mina CD 3K havererar

Fast jag hade mått bra av att hitta ett par lurar med bra komfort som isolerar kungligt men har liknande ljudkvalitet. Svår kombo.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hur står sig HiFiMAN HE-400i mot andra hörlurar i samma prisklass (~3000 kr)?

Och vad för sorts förstärkare behöver man? Just nu har jag bara mitt extra ljudkort i datorn, Asus Xonar D1.

Jag är novis inom ämnet, så ursäkta om frågorna anses "korkade".

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hur står sig HiFiMAN HE-400i mot andra hörlurar i samma prisklass (~3000 kr)?

Och vad för sorts förstärkare behöver man? Just nu har jag bara mitt extra ljudkort i datorn, Asus Xonar D1.

Jag är novis inom ämnet, så ursäkta om frågorna anses "korkade".

Inte hört dom, men du hittar dom för under 2k från Amazon UK. Fick just hem ett par HE-560 som verkar riktigt lovande

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Inte hört dom, men du hittar dom för under 2k från Amazon UK. Fick just hem ett par HE-560 som verkar riktigt lovande

Wow! Vilket jävla pris. Endast det får mitt köpfinger att klia...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

HE400 är väldigt säkra lurar att köpa imho. Lättgillade, sitter skönt och inte svåra att driva. Lyssnar man endast på t.ex. jazz och klassiskt kanske man ska titta på AKG istället, men annars är det en no brainer.

@buddaz: Är det inte dags att du uppgraderar dina fjuttar till Blade 2 snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det är så klart mer hifi med gorillaglas i lurarna, tänk på akustiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

HE400 är väldigt säkra lurar att köpa imho. Lättgillade, sitter skönt och inte svåra att driva. Lyssnar man endast på t.ex. jazz och klassiskt kanske man ska titta på AKG istället, men annars är det en no brainer.

@buddaz: Är det inte dags att du uppgraderar dina fjuttar till Blade 2 snart?

Ja du om du betalar. Sedan vette fasiken om de är värt att ha så bra högtalare. Det räcker att ha Reference serien så kan man sjunga på smilbanden var gång man lyssnar. Blade2 är väldigt korrekt med sjukt bra bas medan Reference är mer förlåtande om man får uttrycka sig på det viset. Sedan måste man ha sjukt stort rum för att de ens skall spela ordentligt. Har även hört LS50w och den högtalaren är ruskigt bra för att vara aktiv mycket tack vare DSP:n. Det negativa hos KEF är att pris spannet är sjukt och lite för få serier. Är faktiskt lite nöjd saknar mest bara den lägsta basen. Det skall jag snart råda bot med hjälp utav en Sumiko sub.

Permalänk
Medlem

Herregud vad bekväma Takstar Pro82 var, superlätta och sköna pleatherpads. I samma komfortnivå som Hifiman HE-400i fast på ett helt annat sätt.

De läcker lite mer ljud än jag hade hoppats på dock, får ersätta mina Superlux 668b på kontoret.

@Wifi

Jag använder mig utav en Geek out 720 och den funkar 99% av tiden, ibland vill jag ha ett steg högre än den klarar av.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Jay-Jay:

Herregud vad bekväma Takstar Pro82 var, superlätta och sköna pleatherpads. I samma komfortnivå som Hifiman HE-400i fast på ett helt annat sätt.

De läcker lite mer ljud än jag hade hoppats på dock, får ersätta mina Superlux 668b på kontoret.

@Wifi

Jag använder mig utav en Geek out 720 och den funkar 99% av tiden, ibland vill jag ha ett steg högre än den klarar av.

Kul att höra åsikter om Pro82. Vi får se när någon gaming tillverkare släpper dom med mic. Precis som med Takstar Pro 80 från Qpad, Kingston och Corsair.
Har du jämfört med Pro80 eller någon av Cloud, QH90, HS50 varianterna?

Och med vilka hörlurar vill du spela högre än vad Geek Out 720 klarar, bara nyfiken?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.