Litet företag med kass server. Nytänk behövs. Vad?

Permalänk

Litet företag med kass server. Nytänk behövs. Vad?

Jobbar på ett litet konsult-företag med 5 personer. Det finns en kass server driven av Windows Server eller nåt. Den servern driver ett mindre affärssystem(?) (Prodtime). Jag själv undviker o lägga filer (eller arbeta mot LAN) pga "skakigheten". Jag jobbar lokalt och sen gör jag backuper mot gemensam filplats. Nu muttras det som ett mantra "måste byta server". Orsak? När den ena personen slår på sin dator så däckar trafiken till administratören. 10 min väntetid på nåt dokument. Han är less på servern. Innan vi rusar på o installerar ny server vill jag tänkte ett steg längre. Vill lägga ett förslag på ett måndagsmöte. Därav detta inlägg.
Vad behöver vi? Plats att lagra gemensamma filer som vi kan komma åt utifrån, folders som kunder kan komma åt, affärssystemet med bla stämpla in o ut jobb, daglig backup.

Så min fråga är:
Måste vi ha en server? Finns affärssystem att lägga på en egen vanlig jäkla dator med utdelad katalog så folk kan stämpla? Vi behöver stämpling, löner, lager o budget liggande på det systemet.
Finns det nyare "moln" som man kan ha internt och vissa folders är utdelade till kunder?
Vad ska vi ha för gemensam plats, typ Projekt-foldern?

Vi använder inga tunga grafiska program mot nån gemensam dator. Det är lite dokument hit o dit och lite enklare CAD-filer.

Kom gärna med idéer. Tack.

Permalänk
Medlem

Låter på mig som att det räcker med att ni kör en dator med Windows server och kör en nätverksdelad mapp som ni mountar i windows bara

jag har inte någon större koll på säkerhet inom företag.

Ett alternativ är väl att köra typ esxi eller nåt och köra en maskin med lagring för LAN och sen en maskin med prodtime (då jag antar det behöver vara anslutet mot internet kanske?)

känns inte som det ni behöver ska kräva särskilt mycket tanke(?)

kanske en https://www.dustin.se/product/5011038832/proliant-microserver... (eller gen8) räcker
eller en t30 https://www.dustin.se/product/5011017322/poweredge-t30

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Fick en hel del nya infallsvinklar i denna tråden..

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495516-vad-for-hardva...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Jobbar på ett litet konsult-företag med 5 personer. Det finns en kass server driven av Windows Server eller nåt. Den servern driver ett mindre affärssystem(?) (Prodtime). Jag själv undviker o lägga filer (eller arbeta mot LAN) pga "skakigheten". Jag jobbar lokalt och sen gör jag backuper mot gemensam filplats. Nu muttras det som ett mantra "måste byta server". Orsak? När den ena personen slår på sin dator så däckar trafiken till administratören. 10 min väntetid på nåt dokument. Han är less på servern. Innan vi rusar på o installerar ny server vill jag tänkte ett steg längre. Vill lägga ett förslag på ett måndagsmöte. Därav detta inlägg.
Vad behöver vi? Plats att lagra gemensamma filer som vi kan komma åt utifrån, folders som kunder kan komma åt, affärssystemet med bla stämpla in o ut jobb, daglig backup.

Så min fråga är:
Måste vi ha en server? Finns affärssystem att lägga på en egen vanlig jäkla dator med utdelad katalog så folk kan stämpla? Vi behöver stämpling, löner, lager o budget liggande på det systemet.
Finns det nyare "moln" som man kan ha internt och vissa folders är utdelade till kunder?

Vi använder inga tunga grafiska program mot nån gemensam dator. Det är lite dokument hit o dit och lite enklare CAD-filer.

Det är så många fler frågor man behöver svar på för att kunna ge ett bra ex. Kan stapla upp några:

budget?
vem underhåller den?
krav på affärssystemet?
Specs på bef. server?
framtidsplaner 3-5 år?
Hur beroende av systemet är ni?
Vad har ni för internet?

Av det du skriver så skulle det räcka med en HP microserver och Windows server 2016. 4 diskar i en raid 5 + en NAS-disk för backup. Automatiska uppdateringar och någon som tittar till den par ggr i veckan så backupen körs. Sen beror det som sagt på vad för krav affärsystemet har, har aldrig hört talas om det. Kanske är möjligt att byta? Visma har stämpling, löner, lager etc och de erbjuder en "molnlösning". Så har ni bara internet så har ni tillgång till allt. Sen 2 st NAS lokalt för filer en som används dagligen och en för backup. Då slipper man all typ av underhåll/backup då visma sköter allt och det kostar inte mycket / månad heller.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Så min fråga är:

Allt handlar om vad ni är ute efter och hur ni påverkas. Vad kör ni för backup idag? Hur påverkas ni som företag om servern dör eller ifall en brand skulle uppstå eller en vattenläcka?
Om servern blir otillgänglig kan ni jobba på som vanligt då? Om inte hur stor ekonomisk förlust skulle det påverka bolaget?
Tappar ni 200 000kr på några dagar om servern skulle dö så kanske inte en 30 000kr investering allt för dålig.

Permalänk

Många bra synpunkter att ta till sig. Ni pratar om sånt jag aldrig behövt peta på. Fördelen med Forum är att kommentarerna är opartiska till skillnad mot säljare.

Med tanke på det ni säger så verkar det behövas en server. Jag antar att det beror på att den hanterar gemensamma files o folders effektivt. Dessutom logins och det affärssystem jag nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Många bra synpunkter att ta till sig. Ni pratar om sånt jag aldrig behövt peta på. Fördelen med Forum är att kommentarerna är opartiska till skillnad mot säljare.

Med tanke på det ni säger så verkar det behövas en server. Jag antar att det beror på att den hanterar gemensamma files o folders effektivt. Dessutom logins och det affärssystem jag nämnde.

Införskaffa en server som har den prestandan som ni behöver med raid 5/6 och gör backup mot en nas som finns lokaliserat i en annan byggnad. Sen se till så att backupen sköts rätt.

Permalänk
Medlem

En annan sak som ni bör fundera på är om ni ens vill ha något att administrera själva. Molnlösningar har blivit väldigt populärt då det är bra och bekvämt och väldigt kraftfullt.

En lösning som Office 365 skulle kunna lösa många av era problem för en relativt liten kostnad plus att ni då slipper mycket av administrationen själva.

Angående Prodtime så kanske det kan installeras i Azure om en molnlösning inte finns.

Permalänk

Finns kanske en möjlighet att lägga upp ett serviceavtal med någon IT-firma i närheten. Någon som kan bygga ihop en bra lösning till er, och som kan underhålla servern. Firman kan ju då också ta hand om alla andra delar av systemet också såsom: datorer, internet m.m

Om det nu inte är så att ni har någon som älskar detta med IT på företaget vill säga.

Permalänk
Skrivet av JohnSport:

Finns kanske en möjlighet att lägga upp ett serviceavtal med någon IT-firma i närheten. Någon som kan bygga ihop en bra lösning till er, och som kan underhålla servern. Firman kan ju då också ta hand om alla andra delar av systemet också såsom: datorer, internet m.m

Om det nu inte är så att ni har någon som älskar detta med IT på företaget vill säga.

Jo. Vi har en möjlig samarbetspartner i närheten. Det kan vara en (del) lösning. Vi har haft en här som "älskar" nätverk men han förde med sig en könssjukdom tror jag. Det är amputation som gäller nu.

Permalänk

Med en samarbetspartner så får ni full säkerhet och sekretess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Jo. Vi har en möjlig samarbetspartner i närheten. Det kan vara en (del) lösning. Vi har haft en här som "älskar" nätverk men han förde med sig en könssjukdom tror jag. Det är amputation som gäller nu.

Såg dalarna..., annars har jag tid att ta in en liten kund till. Tyvärr skulle jag suga på hands-on jobb eftersom jag sitter i Storstan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Vi kör med agda PS för schema/tidsrapportering och hantering av löner,kvitton och allt sånt tråkigt. finns som molntjänst och funkar bra. Ingen aning vad det kostar.

Office 365 Business Premium kostar ~100 kr / månaden per person.
https://products.office.com/sv-se/compare-all-microsoft-offic...
Office ingår såklart, OneDrive+Teams+Sharepoint för att hantera filer och backups. Skype for business för chat/ringa, går att lägga till vanliga skype användare och folk från andra företag som använder sfb.

Här är lite dyrare versioner, vi kör med E3 och E5 för alla.
https://products.office.com/sv-se/business/compare-more-offic...

Då slipper ni böket med servrar. Om ni ändå vill ha filer lagrat själva så köp till en nas, ta bara inte det absolut billigaste. En nas från tex synology för 5-8k+diskar och kör på deras cloud backup så är den biten löst också.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

En Hpe Microserver Gen10 med Ubuntu installerat så kör ni Seafile på servern.
Bam, era problem är lösta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Vill ni lägga tid ni kunde ha lagt på att arbeta debiterbart åt kunden på att fixa med det? Om ni inte har allt för sunkiga timpriser gissar jag att det lönar sig för er att köpa en färdig lösning och låta någon annan sköta den.

Office 365 är stabilt och tillgängligt överallt. Jag jobbar på ett företag med 10 000 anställda och vår IT-avdelning uppmuntrar lite halvt inofficiellt till backup i OneDrive eftersom det är säkrare än de interna filservrarna..

Haken är väl affärssystemet men det finns garanterat sådana som prenumerationstjänster också.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop