Permalänk
Medlem

Ta backup av Onedrive

Hej,

Jag använder Onedrive till att spara diverse filer som foton, dokument med mera. Vissa av mapparna är rätt stora och finns bara i molnet, dvs jag har inte syncat hem dom till min laptop eftersom det är filer jag inte använder så ofta.

Nu skulle jag vilja ta backup på det jag sparat i Onedrive, både sådant jag synkat till laptopen, men även dom mappar som bara finns i Onedrive. Har ni några förslag på lösning?

Permalänk
Medlem

Den backupmedia du använder kopplar du till datorn. ex. extern hårddisk.

Via webbläsaren synka ner de filer/mappar du vill göra backup och peka på den plats du vill ha kopia/backup av.

När allt är nersynkat kan du stänga av synken.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju ett alternativ såklart. Dock känns det väldigt omständigt att behöva göra det manuellt. Bara att synca hem alla filerna tar en bra stund (många GB data), dessutom har jag inte plats för dom på laptopen samtidigt, så det måste göras i flera steg.

Helst skulle jag vilja skicka backupen till molnet (sparat på en annan tjänst än Onedrive då), men som alternativ har jag en liten htpc som kör debian som kanske skulle kunna ta den?

Har tittat runt efter jag skrev inlägget, verkar som om rclone kan automatisera det ganska smidigt. Har dock inte testat ännu.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna synka till både Onedrive och Google Drive och där med få dubbla backups.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Hej,

Jag använder Onedrive till att spara diverse filer som foton, dokument med mera. Vissa av mapparna är rätt stora och finns bara i molnet, dvs jag har inte syncat hem dom till min laptop eftersom det är filer jag inte använder så ofta.

Nu skulle jag vilja ta backup på det jag sparat i Onedrive, både sådant jag synkat till laptopen, men även dom mappar som bara finns i Onedrive. Har ni några förslag på lösning?

Varför? Är du rädd att Microsoft ska gå i konkurs?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Varför? Är du rädd att Microsoft ska gå i konkurs?

Jo precis. Det är ju det han är orolig över. Att Microsoft ska gå i konkurs. Inte att han kan råka radera några filer eller mappar. Eller att synkningen ballar ur och tar bort filerna. Eller att hans Microsoft-konto blir hackat. Eller att OneDrive blir hackat. Eller Microsoft får ett haveri på OneDrive.

GIVETVIS ska man ha minst en säkerhetskopia på alla sina viktiga filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jo precis. Det är ju det han är orolig över. Att Microsoft ska gå i konkurs. Inte att han kan råka radera några filer eller mappar. Eller att synkningen ballar ur och tar bort filerna. Eller att hans Microsoft-konto blir hackat. Eller att OneDrive blir hackat. Eller Microsoft får ett haveri på OneDrive.

GIVETVIS ska man ha minst en säkerhetskopia på alla sina viktiga filer.

Precis! Det onedrive skyddar mot är främst att min dator eller telefon går sönder, men det finns ju massor av andra sätt att tappa bort data på. Förutom det du tog upp finns även ransomware.

Så sätt är det väldigt lurigt med moln-lagring typ Dropbox, Onedrive, GDrive osv, man luras lätt att tro att man är säker när man inte alls är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Varför? Är du rädd att Microsoft ska gå i konkurs?

Nu kommer jag säkerligen att få en hatstorm över mig..

Men skitsamma, jag upplever att man kan ladda snabbt och bra UPP till OneDrive, men om man ska ha tillbaka sina filer laddar man NER i snigelfart..Är det något Microsoft gör medvetet? Det var så förr, typ i våren 2017..jag kunde inte tanka hem mina bilder pga det skulle ta flera månader från MS's servrar..men att ladda upp till de gick blixtsnabbt..

Igen..de kanske har ändrat på detta..

Sitter förövrigt på 100/100Mbit/s statslina och en publik IP-adress.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Nu är det väldigt lätt att får för sig att drop-box, onedrive, Gdrive är huggna i sten, men så är det inte, avtalsvillkor kan ändras ensidigt med kort tidsfrist, generations-backupper (retension-tid, gamla fil-versioner försvinner inte fast samma filnamn skrivs om med ny data som ransoware-kryptering) finns inte om det inte är specifikt avtalat etc.

Somliga har blandad retension-villkor som OneDrive där retension/versionhantering finns för office-paketets filer men inte för andra filer som fotofiler etc.

Sedan har en del villkor för ägandeskapet för filerna som lagras - en del har villkor att få förfoga över filerna som lagras fritt utan ägarens tillstånd om de känner för det, i utbyte mot fri/låg-kostnads lagring - hur många kollar efter sådant i avtalsvillkoren på ibland många sidor lång juridisk text i ett främmande språk och främmande lands juridiska system??

Se också på paniken som blev när Crasplan ändrade sina villkor och folk började toktanka tillbaka sina TB-volymer och det går så långsamt att de snart insåg att det inte skulle hinna innan tidsfristens slut... ...och Blackblaze blev helt nedlastad när dessa storlagrare sökte sig nya depå-ställen.

Väldigt långsam återhämtningsfart och långa återhämtningstider är närmast standard för de flesta molntjänster, skall det gå fortare så får man betala extra (tex låg upplagrings-kostnad räknat per GB men högre återhämtningskostnad med typ 4ggr högre pris per GB som Amazon S3 eller Blackblaze B2) eller betala för att få en lånedisk med sina data skickad med DHL om det skall gå väldigt fort (tjänst som blackblaze erbjuder) .

Med mindre publika lagringstjänster så får man se upp att datat man lagrar inte blir tagen som gisslan (tyvärr inte alltför ovanligt inom företagsvärlden och där man outsourcar IT (för att det var så billigt!) och det närmar sig ny upphandling...), däri också ägarskapet av filerna som är lagrad - går lagringsföretag i konkurs så upphör alla avtal om ägarskap upp i rök samma sekund och filerna som finns på lagringsföretagets diskar är egendom som kan säljas av konkursförvaltaren till det som bjuder högst - det finns fall där konkurrerade företag kommit åt andra företags hela intellektuella egendom den vägen - helt lagligt!.

Med andra ord känslig data/data med värde i som lagras på molntjänst skall vara krypterade innan det lämnar värddatorn och med väl vald password/passfras för att klara uthållig offsite-attack - aldrig någonsin lita på någon molnföretags kryperingslösning eller av molnföretagets levererad klientlösning för kryptering av datat - huvudnyckeln finns någonstans - och i konkursförvaltarens händer den dagen när företaget går i putten.

Konkurser hanteras på ungefär samma sätt i dom flesta länder - dvs allt innehåll som finns på diskarna blir en handelsvara som kan köpas och säljas fritt till vem som helst som är villig att betala.

---

Att ha en speglad kopia på alla filer som ligger på olika molntjänster är en högst vettig säkerhetsgrej/backup - dessutom är filerna mycket snabbare tillgänglig från disk(arna)/NAS hemma ä någon molntjänst. Märks kanske inte så mycket om man skall hantera enskilda filer, men märks mycket om man skall flytta hela arkiv-volymer.