Nu är det väldigt lätt att får för sig att drop-box, onedrive, Gdrive är huggna i sten, men så är det inte, avtalsvillkor kan ändras ensidigt med kort tidsfrist, generations-backupper (retension-tid, gamla fil-versioner försvinner inte fast samma filnamn skrivs om med ny data som ransoware-kryptering) finns inte om det inte är specifikt avtalat etc.
Somliga har blandad retension-villkor som OneDrive där retension/versionhantering finns för office-paketets filer men inte för andra filer som fotofiler etc.
Sedan har en del villkor för ägandeskapet för filerna som lagras - en del har villkor att få förfoga över filerna som lagras fritt utan ägarens tillstånd om de känner för det, i utbyte mot fri/låg-kostnads lagring - hur många kollar efter sådant i avtalsvillkoren på ibland många sidor lång juridisk text i ett främmande språk och främmande lands juridiska system??
Se också på paniken som blev när Crasplan ändrade sina villkor och folk började toktanka tillbaka sina TB-volymer och det går så långsamt att de snart insåg att det inte skulle hinna innan tidsfristens slut... ...och Blackblaze blev helt nedlastad när dessa storlagrare sökte sig nya depå-ställen.
Väldigt långsam återhämtningsfart och långa återhämtningstider är närmast standard för de flesta molntjänster, skall det gå fortare så får man betala extra (tex låg upplagrings-kostnad räknat per GB men högre återhämtningskostnad med typ 4ggr högre pris per GB som Amazon S3 eller Blackblaze B2) eller betala för att få en lånedisk med sina data skickad med DHL om det skall gå väldigt fort (tjänst som blackblaze erbjuder) .
Med mindre publika lagringstjänster så får man se upp att datat man lagrar inte blir tagen som gisslan (tyvärr inte alltför ovanligt inom företagsvärlden och där man outsourcar IT (för att det var så billigt!) och det närmar sig ny upphandling...), däri också ägarskapet av filerna som är lagrad - går lagringsföretag i konkurs så upphör alla avtal om ägarskap upp i rök samma sekund och filerna som finns på lagringsföretagets diskar är egendom som kan säljas av konkursförvaltaren till det som bjuder högst - det finns fall där konkurrerade företag kommit åt andra företags hela intellektuella egendom den vägen - helt lagligt!.
Med andra ord känslig data/data med värde i som lagras på molntjänst skall vara krypterade innan det lämnar värddatorn och med väl vald password/passfras för att klara uthållig offsite-attack - aldrig någonsin lita på någon molnföretags kryperingslösning eller av molnföretagets levererad klientlösning för kryptering av datat - huvudnyckeln finns någonstans - och i konkursförvaltarens händer den dagen när företaget går i putten.
Konkurser hanteras på ungefär samma sätt i dom flesta länder - dvs allt innehåll som finns på diskarna blir en handelsvara som kan köpas och säljas fritt till vem som helst som är villig att betala.
---
Att ha en speglad kopia på alla filer som ligger på olika molntjänster är en högst vettig säkerhetsgrej/backup - dessutom är filerna mycket snabbare tillgänglig från disk(arna)/NAS hemma ä någon molntjänst. Märks kanske inte så mycket om man skall hantera enskilda filer, men märks mycket om man skall flytta hela arkiv-volymer.