Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nätverkskort för min pc

Håller på med en packard bell imedia s2100, men tyvärr så har nätverket lagt av i den.

Någon här som vet hur man endera kan komma åt inställningarna i bios för nätverket? (Finns inga val i bios för nätverk), och försöker jag "Skapa en anslutning" står det att nätverket är avstängt, men som jag skrev innan så finns det inget val någonstans att slå på nätverket, vare sig i bios eller ute i windows/linux..

Annars om någon kan rekommendera ett nätverkskort som passar i den? Dom jag hittar verkar vara för större datorer, med tanke på att plåten man fäster i chassit är för lång för att kunna användas i detta chassi..

Kommer köra linux i datorn, och det lutar åt en ren debian installation så kortet ska stödjas i linux miljö..

Tack för svar.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

@mindflow: Kollat drivrutiner?
Har du testat boota upp linux från någon live cd och sett om nätverket funkar där?

Det finns nätverkskort över USB och det är väl den enda som funkar till den datorn om det behövs ett nytt.
PCI kort får inte plats i allafall.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köper oftast Intel-kort eftersom de alltid brukar fungera, och bra.

Googling (http://www.annonce225.ci/Ordinateur-Bureau-d-occasion--PACKAR...) verkar visa att din dator har en pcie 1x-port och med detta kort medföljer en lågprofils-bracket (minns inte svenska namnet just nu): https://www.dustin.se/product/5010618973/gigabit-ct-desktop-a...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Många nätverkskort kommer med en halv höjds PCI I/O plåt, har flera stycke intel och dom kom med en extra halv höjds I/O plåt.

https://www.komplett.se/product/477934/datorutrustning/natver...

googla på modellen och kolla på bilder så ser du vad jag menar.
EXPI9301CTBLK

Annars ring komplett och få det bekräftat.

Borde ha linux stöd,
http://www.linux-hardware-guide.com/2012-07-08-intel-expi9301...

Intel brukar fungera lysande, kör det i nästan alla burkar, främst server modellerna men även desktop modeller har jag integrerat eller som instickskort.

Dom avlastar processorn med så en trevlig fördel dock inte unikt för intel lägre men många billiga nätverkchip har inte sådan funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag köper oftast Intel-kort eftersom de alltid brukar fungera, och bra.

Googling (http://www.annonce225.ci/Ordinateur-Bureau-d-occasion--PACKAR...) verkar visa att din dator har en pcie 1x-port och med detta kort medföljer en lågprofils-bracket (minns inte svenska namnet just nu): https://www.dustin.se/product/5010618973/gigabit-ct-desktop-a...

Nog samma kort som jag rekomenderade, inte provat kortet då mina är lite äldre men rent fysiskt bör det passa, fungera i linux. Borde vara ett säkert val.

Permalänk
Medlem

Sedär ja, såg inte att det fanns plats på de bilderna jag fick upp.
Då funkar det utmärkt med ett sånt kort.

Dock om specen är AMD E1 CPU: 1.4 GHz RAM : 2Go HDD : 160 Go Intel Graphic HD
Så skulle inte jag lägga några större pengar på denna.
Men det finns väl fler modeller förhoppningsvis

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har köpt några WIFI kort av märket TP-link och där följde det med korta plåtar. Det är ju inte mycket elektronik på ett nätverkskort så det behöver inte vara så högt. Det kanske finns kort med korta plåtar. Mejla till några leverantörer och fråga om dom har några kort med korta plåtar.
Jag kom på att jag har en dator vid TV:n för play TV, på den datorn var ljudnivån från datorn så låg att jag fick ställa ljudet varje gång jag använde datorn. Då använde jag ett nätverkskort och byggde en enkel transistorförstärkare på det kortet. Plåten gjorde jag om så det passade i den låga lådan. Så lite plåtslöjd kan också lösa problemet. Nätverkskortet använde jag för att få en PCI kontakt. Kapade alla förbindningar till kretskortet och tog ström från PCI kontakten.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad han ska ha den till, kör en Celeron J1900 baytrail-D i min router, den har 2st intergrerade RTL8111 nätverkskort som avlastar processorn så spelar ingen roll om det passerar 100Mbit över båda korten så arbetar inte processorn mätabart.

Ska det vara någon liten server eller liknande så är intel korten trevliga om processorn är slö.

Körde gamla Athlon64 burkar med intels 1Gb kort, 1000GT, gjorde gött på dom med som budget filserver då belastningen på processorn sjunk markant.

Men det kommer ju inte göra processor tunga applikationer trevligare dock då det blir frågan om olidligt och mer olidligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag har köpt några WIFI kort av märket TP-link och där följde det med korta plåtar. Det är ju inte mycket elektronik på ett nätverkskort så det behöver inte vara så högt. Det kanske finns kort med korta plåtar. Mejla till några leverantörer och fråga om dom har några kort med korta plåtar.
Jag kom på att jag har en dator vid TV:n för play TV, på den datorn var ljudnivån från datorn så låg att jag fick ställa ljudet varje gång jag använde datorn. Då använde jag ett nätverkskort och byggde en enkel transistorförstärkare på det kortet. Plåten gjorde jag om så det passade i den låga lådan. Så lite plåtslöjd kan också lösa problemet. Nätverkskortet använde jag för att få en PCI kontakt. Kapade alla förbindningar till kretskortet och tog ström från PCI kontakten.

Enklare är att bara ta plåtsaxen och korta ner I/O plåten om man köper ett snikkort för 50-100kr på ebay tex.

I/O brakets är inte direkt svåra att göra själv om man inte har tummen mitt i näven.

Permalänk
Medlem

@mindflow: Dum fråga kanske, men har du kollat via enhetshanteraren/nätverksinställningarna om nätverkskortet helt enkelt är inaktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@mindflow: Dum fråga kanske, men har du kollat via enhetshanteraren/nätverksinställningarna om nätverkskortet helt enkelt är inaktiverat?

Då fler frågat ungefär samma sak så svarar jag på denna.

Nätverkskortet finns inte med någonstans, vare sig i bios eller ute i windows, testade då att lägga in debian på burken, men samma sak där, kortet finns inte med någonstans, i windows då jag försökte skapa en anslutning stod det något om att kortet är avaktiverat, men finns som sagt inget ställe att aktivera det på. Nätverket nämns inte ens i bios på denna dator, brukar i alla fall finnas med Wake on lan, men inte ens det valet finns..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Sedär ja, såg inte att det fanns plats på de bilderna jag fick upp.
Då funkar det utmärkt med ett sånt kort.

Dock om specen är AMD E1 CPU: 1.4 GHz RAM : 2Go HDD : 160 Go Intel Graphic HD
Så skulle inte jag lägga några större pengar på denna.
Men det finns väl fler modeller förhoppningsvis

Jag har inte ens kollat upp spec så noga på denna, fick datorn och tänkte ha den mer som en test burk. Vill inte sitta och leka allt för mycket med en dator som jag använder mig utav då man lätt kan förstöra hela systemet, så om den är slö spelar ingen roll..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Plåtsaxen

@pa1983: Det Du beskriver är vad jag gjorde. Jag kallade det för "Plåtslöjd". När jag skrev var jag först på plan. Men när när det kom in var det många bra inlägg före mej. Det finns tydligen gott om nätverkskort med korta plåtar så då är problemet löst.