Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Dem kan väl ta pengar från privatkopieringsavgiften, kemikalieskatten eller TV-avgiften som de övre makterna tvingar på oss!
Men då är det synd om Postnord för att det kostar mycket pengar. Nää höj de stackars privatpersonernas utgifter ännu mer bara!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Ja, antalet paket lär ju reduceras med 80% eller något kolossalt.
Sedan ska dom ta längre tid på sig, hur ska dom gå till väga med "25% moms", dom vet ju inte vad priset är.

Sedan går postnord ännu mer åt helvete.

Det blir ju som all annan E-handel från utomlands man företagen tar ut momsen, eller så måste en import sedel vara med paketet som meddelar värdet vid tulldeklarationen.

Däremot får inte Postnord ta ut 25% utan det är tullverket evuntellt skatteverket man ska rapportera in tullmoms på, och tullen tar tullmoms för privat personer med 25% baserad på tulldeklaration och tull id som bekräftar vilken typ av vara det rör sig om.

Vissa varor är inte tullbelagda även från utomlands min Nivida Shield TV är en media spelare med 500GB den var inte tullbelagd endast tullmoms utgick tror var 12% på den tullvaran.

däremot kan Postnord ta ut 125:- för hanterningen om de inte strider mot tidigare avtall Postnord har haft med just kina etc.

Däremot kommer ju kineserna bara skicka dem till ett annat Asien land sedan där ifrån till Sverige för kringgå avgiften i sådan fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Dem kan väl ta pengar från privatkopieringsavgiften, kemikalieskatten eller TV-avgiften som de övre makterna tvingar på oss!
Men då är det synd om Postnord för att det kostar mycket pengar. Nää höj de stackars privatpersonernas utgifter ännu mer bara!

Om du tycker man ska förflytta pengar från avgifter som är öronmärkta, varför ska man då förflytta dem till något så ofantligt oviktigt som att importera prylar från Kina och inte till viktiga samhällsfunktioner?

Du tycker alltså det fortfarande är bättre att vi skattebetalare ska stå för notan istället för att säljföretagen sätter upp utskickningsställen i EU så de står för strulet när det är de som tjänar alla pengar på situationen?

Permalänk
Medlem

Så ett sätt att rädda mitt företag vore då att beställa till tyskland, finland eller liknande och ha någon därifrån som skickade hit?

Vill inte gå tillbaka till bidrag igen, jag behöver verkligen mina paket från kina för att tillverka mina saker. Min vinst per såld vara är mindre än posten avgifter ifall de ska ta 125:-

Det måste finnas nått kryphål för oss som går under utan kinas marknad. Alternativet är att köpa in två års produkter nu, tills jag kan beställa en kontainer när allt går bra, men då måste jag hitta en investerare och lycka till med det i min sits...

Kände på mig att det skulle bli så här redan i höstas när man hörde om det sjuka antalet paket vi tar in. Säkert över 90% skräp som nu sänker alltihopa...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Bra förslag. Vi som skickar mycket med postnord har hittills fått indirekt betala den subventionerade kinesiska frakten. Vilket också snedvridit konkurrensen mellan svenska butiker och kinesiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Väldigt ogenomtänkt förslag, om förslaget går igenom så straffar detta enbart Sverige och svenskar.

Vi kommer bara få studs-tjänster i något annat EU land istället. Om alla inte har samma spelregler så kommer folk alltid att ta sig över staketet där det är som lägst, defekten med EU är ju olika skattenivåer trots att vi delar på flera andra system, bl.a. införsel.

Så länge de i Kina vill sälja varor till förlustpriser så snälla låt dem få göra det, det kommer inte vara för evigt. Någongång ser vi en rekyl på kinesiska Yenen och det blir inte värt det längre.

Det märkliga är dock att Postmords huvuduppgift verkar vara att sänka detta land ekonomiskt, även om man tittar på export så gör de ju allt för att det skall vara dyrt och bökigt att exportera saker utomlands, vilket är vansinne. Export är grunden i ett lands ekonomi, får man inte in kapital så täcker man inte räntor. Det blir en negativ spiral.

I kombination med EU's dyraste arbetskraft så ser det mörkt ut...

Nej Svenskar straffar endast sig själva genom att beställa från Kina istället för att gynna inhemsk handel, det må höja din tillfälliga levnadsstandard men i längden är det att gräva din grav, men så långt går inte tanken så länge man kan komma undan billigt. Jag klandrar ingen, jag har själv beställt en del skit från Kina, musfötter, mobilskal etc för 10-30kr med subventionerad frakt, men någonstans i bakhuvudet förstår även jag att allt inte står rätt till. Jag jobbar också som brevbärare och har säkerligen levererat 1000-tals av dessa Kina paket även fast det troligtvis varit en ren förlustaffär att springa runt med.

Ett lands handelsöverskott är alltid ett annat lands underskott, och Kina tjänar stora pengar från västvärldens konsumtion. Yenen är japansk, yuanen är däremot kinesisk och med en fast växelkurs så glöm din rekyl, skulle något sådant ske är det bara devalvera ner värdet som de gjort flera ggr tidigare, även om de så skulle skapa bubblor inom inhemsk ekonomi, den risken är värd att ta så länge du kan kontrollera den globala handeln. En sak har du möjligtvis rätt i, det kommer inte vara för evigt, levnadsstandarden är påväg upp i Kina, med löner och annat som följd, men håll inte andan innan bara.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det gamla vanliga och bättre systemet vi hade innan..där man faktiskt kunde lita på posthanteringen.

När var detta? På 40-talet? Under mina över 30 år i livet har jag haft och göra med Posten och har hela tiden haft problem. Allt från att de packat sina skrindor fel så mitt paket krossats till brev som aldrig dykt upp och spel som försvunnit. Det "vanliga systemet" var inte bättre. Skillnaden var att färre hade tillgång till forum så folk var bittra på rummet istället för på internet. Jobbade dessutom för Posten innan man gick ihop i Postnord.. Var exakt samma problem som nu.. skillnaden var att internetköp inte var lika vanligt.

**bort /måd**

Skrivet av Maarus:

kan kontrollera den globala handeln. En sak har du möjligtvis rätt i, det kommer inte vara för evigt, levnadsstandarden är påväg upp i Kina, med löner och annat som följd, men håll inte andan innan bara.

Detta är varför allt fler företag börjar se över en flytt till t.ex. Afrikanska länder och Indien.

§1.6
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ase:

Det är väl som så att kina har ingen strafftull, som vi i eu har mot Afrika tex eller eu/usa har mot varandra på vissa varor, detta känns mest som nåt jävla jippo av trump & hans vänner som vill införa tullar mot fattigare länder så vi blir rikare själva.

Förutom att Kina har rejäla tullar och väldigt mycket avgifter på import av de flesta varor. Ofta betydligt värre än vad EU-länder och USA har. Det är bland annat därför nästan alla bilar som säljs i Kina också produceras där. Det är inte lönsamt att importera dem, även om produktionen kunde skett mycket effektivare/billigare någon annan stans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Så ett sätt att rädda mitt företag vore då att beställa till tyskland, finland eller liknande och ha någon därifrån som skickade hit?

Vill inte gå tillbaka till bidrag igen, jag behöver verkligen mina paket från kina för att tillverka mina saker. Min vinst per såld vara är mindre än posten avgifter ifall de ska ta 125:-

Det måste finnas nått kryphål för oss som går under utan kinas marknad. Alternativet är att köpa in två års produkter nu, tills jag kan beställa en kontainer när allt går bra, men då måste jag hitta en investerare och lycka till med det i min sits...

Kände på mig att det skulle bli så här redan i höstas när man hörde om det sjuka antalet paket vi tar in. Säkert över 90% skräp som nu sänker alltihopa...

Så ditt företag går i dagsläget ut på att du importerar som privatperson för slippa avgiften som övriga företag betalar..? Med andra ord du konkurrerar med andra på olika villkor. Är stommen i ens företag uppbyggt av att slippa denna avgift så bör man ju tänka om imo. Förhandla om priset med andra leverantörer, kontakta ALMI för rådgivning, eller höja priset på produkten.

Visst är det tråkigt om du måste lägga ned verksamheten på grund av detta. Men det rättfärdigar inte att du ska slippa avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Så ett sätt att rädda mitt företag vore då att beställa till tyskland, finland eller liknande och ha någon därifrån som skickade hit?

Vill inte gå tillbaka till bidrag igen, jag behöver verkligen mina paket från kina för att tillverka mina saker. Min vinst per såld vara är mindre än posten avgifter ifall de ska ta 125:-

Det måste finnas nått kryphål för oss som går under utan kinas marknad. Alternativet är att köpa in två års produkter nu, tills jag kan beställa en kontainer när allt går bra, men då måste jag hitta en investerare och lycka till med det i min sits...

Kände på mig att det skulle bli så här redan i höstas när man hörde om det sjuka antalet paket vi tar in. Säkert över 90% skräp som nu sänker alltihopa...

Troligen kommer vi få fler inhemska grossister/återförsäljare som tar in dessa produkter iom dessa nya regler. Då 125 kr är en struntsumma vid importer av större partier. Det gör att vi får mer företag i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta är varför allt fler företag börjar se över en flytt till t.ex. Afrikanska länder och Indien.

Givetvis, men platserna sinar för varje år, flytten från Kina till Indien eller Vietnam har pågått länge, samma procedur där. Det finns givetvis risker inblandat också. Afrika är stora områden också direkt olämpliga, inte ens förnödenheter kan nå sitt mål.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av anon173292:

Det är ju bara rätt? Hittills har ju folk egentligen gjort fel själva.

Beställer du från ett land utanför EU ska du betala tull, moms och eventuellt andra skatter. Du ska också tulldeklarera varan.

Stämmer, men endå inte. Det är enligt lag tillåtet att beställa varor för upp till 200kr tror Jag beloppet ligger på idag utan att det behöver läggas på moms/tullavgifter.

Jag har importerat/sålt/köpt från hela världen i 17 år och haft mycket att göra med tullen under den tiden, samt läst på en hel del för att göra processen mer effektiv.

Mao, köpa småsaker som sladdar, laddare, batterier och annat har alltid varit fritt från moms även från Kina, och alltså ingen som gjort något fel. Det handlar om värdet, däremot räknas hela beloppet du betalat som värde, dvs. Vara + leveranskostnad = summan som du beräknar införselavgifter på.

Men alltså varor som inte överstiger 200kr inklusive frakt ska alltså inte belastas med införselavgifter.

Postnord gör fel, frågan är om detta ens är tillåtet? Även om det är det så verkar det ju bara vara Postnord som äcklar sig, kan tänka mig att Kina kommer ändra på sina samarbeten med Postnord och istället ta användning av något annat fraktbolag som ju börjar bli ganska så vanligt även i Sverige. DHL, TNT, FEDEX, osv osv.

Nåja, detta är verkligen vidriga nyheter tycker Jag.

Visa signatur

* Intel core i7 4930K (6 core) @ 4.5Ghz + Corsair Hydro H100i | 64GB (8x8GB) Corsair DDR3 Vengeance Pro Series Silver 2133Mhz | Asus Rampage IV Extreme Black edition | 2x Samsung 840 Pro 256gb SSD (RAID-0) | 2x MSI Nvidia Geforce GTX 970 4Gb Twin Frozr (SLI) | Dell Ultrasharp U3011 30" 16:10 (2560x1600) | 2x Eizo 24" EV2411W 16:10 (1920x1200) (Multiscreen setup)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ungwe Lianti:

Stämmer, men endå inte. Det är enligt lag tillåtet att beställa varor för upp till 200kr tror Jag beloppet ligger på idag utan att det behöver läggas på moms/tullavgifter.

Jag har importerat/sålt/köpt från hela världen i 17 år och haft mycket att göra med tullen under den tiden, samt läst på en hel del för att göra processen mer effektiv.

Mao, köpa småsaker som sladdar, laddare, batterier och annat har alltid varit fritt från moms även från Kina, och alltså ingen som gjort något fel. Det handlar om värdet, däremot räknas hela beloppet du betalat som värde, dvs. Vara + leveranskostnad = summan som du beräknar införselavgifter på.

Men alltså varor som inte överstiger 200kr inklusive frakt ska alltså inte belastas med införselavgifter.

Postnord gör fel, frågan är om detta ens är tillåtet? Även om det är det så verkar det ju bara vara Postnord som äcklar sig, kan tänka mig att Kina kommer ändra på sina samarbeten med Postnord och istället ta användning av något annat fraktbolag som ju börjar bli ganska så vanligt även i Sverige. DHL, TNT, FEDEX, osv osv.

Nåja, detta är verkligen vidriga nyheter tycker Jag.

Nu är ju inte moms en införselavgift så din argumentering faller.

Permalänk
Medlem

Otroligt högt med över 100kr per paket imo. Hade räckt med 20kr.

Som det är idag är det klart ett problem. Hundratusentals paket i veckan utan att tjäna något på det, så skulle ingen vilja ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta är varför allt fler företag börjar se över en flytt till t.ex. Afrikanska länder och Indien.

Källa på detta?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk

Det roligaste av allt, paketburarna på Arlanda som står ute i regn å rusk p.g.a. för liten personalstyrka att förtulla allt kommer ju bli mindre nu när ALLT ska förtullas istället för 90% som slipper förtullas nu.
Kina paket som kommer till Sverige, 6-18 veckors liggtid på Arlanda väntas i ösregn...
Det är nu Kjell o Ohlsson och liknande kommer fä valuta för sina 91% prispåslag...

Permalänk

Betyder detta att det redan ligger en avgift om 125:- på alla paket från alla andra länder?

Permalänk

Postnord borde läggas ner failure all the way!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Betyder detta att det redan ligger en avgift om 125:- på alla paket från alla andra länder?

Det gäller egentligen alla paket som Postnord utför importförtullningen för, de har bara struntat i att göra det på de flesta paketen från Kina förut. https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Om detta endast gäller kina paket så borde shoppandet kunna fortsätta, köper det mesta på Ebay från Singapore hur som helst pga av snabbare frakt. Synd för alla wishare dock

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Stackars inkompetenta Postnord

Detta är bara ett sätt för Postnord att bevisa att de är helt inkompetenta. Stackars Postnord får en massa paket att hantera! Är det inte det de är till för? De vill ha mer betalt eftersom deras inkompetenta företag går med förlust. Inte på grund av alla paket utan för att de inte har kunskap att driva företag och går ihop med förlusttyngda utländska bolag.. Inför de denna regelvidriga avgift kommer helt enkelt andra mer kompetenta företag att ta över. Postnord fortsätter som vanligt att gräva sin egen grav.
När folk slutar skicka brev skriker Postnord eftersom de går med förlust. Om pakethanteringen ökar skriker de också, fast de får mer att göra.. Kanske ska de i stället anpassa företaget efter folks behov och vanor utan att straffa folk för deras nya vanor? Företag som inte anpassar sig till folks vanor på ett bra sätt har helt enkelt inget berättigande. Anpassa er till verkligheten Postnord, annars finns andra företag som kommer ta över. Världen ser inte ut som när ni hade monopol..

Permalänk
Medlem

Har nu läst nästan alla inlägg och tycker att det är lite märkligt hur många blandar "äpplen och päron"

Om det nu har blivit ett problem med "kinapaket" för att man har ingått ett "dåligt" avtal mellan Postnord (Sverige) och Kina så är det väl där man ska lösa problemet genom att exempelvis förhandla om avtalet eller liknande.

Nu har man ingått ett dåligt avtal som man förmodligen inte kommer ur eller har tid att vänta på att komma ur och i stället straffar man den enskilda konsumenten för att den vägen få handeln att upphöra.

Visst , det är väl inget snack om att det är en förlustaffär för postnord, men det är det väl för alla oss andra som skriver dåliga avtal också.

Skriver man ett dåligt avtal får man väl "bita i det sura äpplet" under avtalstiden och betala eller lösa det mellan parterna på något sätt men att blanda in oss konsumenter som i den bemärkelsen inte är avtalande part är illa och det är väl där i mitt missnöje ligger.

Jag betalar till Handlaren i Kina vad han begär , frakt eller inte ,sen har jag uppfyllt mina åtaganden.

Sen är ju tull och moms en annan fråga men som tidigare nämnts så skall det väl inte vara tull och moms på lägre belopp och även om det skulle vara det så är det inte ett problem om man exempelvis betalar tull och moms på 50kr.

Det är avgiften på 125kr som är ful och ett sätt att komma ur ett dåligt avtal "bakvägen" genom att straffa konsumenten.

Permalänk
Inaktiv

**Tråd (grov)rensad från Off-topic och mindre trevliga uttalanden. Försök hålla er till trådens ämne, utan alltför vidlyftiga paranteser/ Måd **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thuna:

Har nu läst nästan alla inlägg och tycker att det är lite märkligt hur många blandar "äpplen och päron"

Om det nu har blivit ett problem med "kinapaket" för att man har ingått ett "dåligt" avtal mellan Postnord (Sverige) och Kina så är det väl där man ska lösa problemet genom att exempelvis förhandla om avtalet eller liknande.

Nu har man ingått ett dåligt avtal som man förmodligen inte kommer ur eller har tid att vänta på att komma ur och i stället straffar man den enskilda konsumenten för att den vägen få handeln att upphöra.

Visst , det är väl inget snack om att det är en förlustaffär för postnord, men det är det väl för alla oss andra som skriver dåliga avtal också.

Skriver man ett dåligt avtal får man väl "bita i det sura äpplet" under avtalstiden och betala eller lösa det mellan parterna på något sätt men att blanda in oss konsumenter som i den bemärkelsen inte är avtalande part är illa och det är väl där i mitt missnöje ligger.

Jag betalar till Handlaren i Kina vad han begär , frakt eller inte ,sen har jag uppfyllt mina åtaganden.

Sen är ju tull och moms en annan fråga men som tidigare nämnts så skall det väl inte vara tull och moms på lägre belopp och även om det skulle vara det så är det inte ett problem om man exempelvis betalar tull och moms på 50kr.

Det är avgiften på 125kr som är ful och ett sätt att komma ur ett dåligt avtal "bakvägen" genom att straffa konsumenten.

Du har läst slarvigt. Det är ett gammalt internationellt postavtal som överlevt sig självt. Postnord sluter inga avtal med Kina. Genom att det är ett internationellt avtal med många inblandade länder tar det tid att förhandla om.

Permalänk
Medlem

@Thuna: Nej det handlar om internationella lagar och avtal med rötter från 1874 som handlar om att subventionera frakt för länder under ett utvecklingsstadie, det är inget anställningsavtal om du trodde det.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Bra förslag. Vi som skickar mycket med postnord har hittills fått indirekt betala den subventionerade kinesiska frakten. Vilket också snedvridit konkurrensen mellan svenska butiker och kinesiska.

Där har du fel, det är inte Kineserna som konkurera ut svenskarna, utan det är Sverige som konkurera ut sig själv genom försöka vara globala, och höjer skatter på varor och tjänster medans övriga globala länder sänker dem.

Man kan inte vara konkuranskraftig genom vara bland av värdens dyraste skatteländer medans andra länder sänker dem, jag har inte handla mycket i Sverige sedan vi gick med i EU.

Handla från Tyskland, nederländerna etc du kan spara tusenlappar på det en TV för 10.000 i nederländerna betalar du i snitt 7000:- med frakt för exakt samma TV.

Kemikalskatterna tar vi endast ut på varor köpa i Sverige så importera från annat land så kringgår vi denna skatt.

Länder som har billigare skatter på arbetare, hyror, varor och tjänster, kan så klart ta lägre pris för sina varor än ett land som skattar sönder företagen det är dyrt och anställa folk i Sverige, jämfört mot andra EU länder.

Varorna som säljs ska ju betala hyror, el, personalkostnader, varan, + vinst etc.

Permalänk
Medlem

@UMJ:

Hur menar du att billig frakt från kina för privatpersoner gör att du handlar mer från svenska företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Då har du nog inte varit mycket på Ebay eller så tittar du inte på rätt grejer. Farsan köpte en telefon för 2000kr som i Sverige kostade nästan 3000kr. Vissa produkter som inte finns i Sverige också, beställde en sak till min kollega en gång för 50 spänn som han inte kunde hitta någonstans varken på svenska nätbutiker eller i fysisk butik. Vad gäller småsaker som adaptrar, sladdar och telefon/dator tillbehör så kanske man kan lägga en tia istället för 100kr. Stor skillnad för den med dålig ekonomi.

Kostade den 2000kr så är kostnaden +500 i moms +125 i avgift. Så totalt 2625kr. Är det värt att spara 375kr och inte ha garanti? Är det värt att spara 1000kr och inte ha garanti?

Visst finns det billiga saker för 10kr på ebay men letar du bara finns det för ett par 10 till i landet och du slipper vänta 30 dagar eller mera.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Gäller detta även eBay paket? Säg att eBay tar skatt för köpet (jag vet inte om de gör det nu) så behöver det ju inte skattas när det når Sverige. Det är det enda stället jag köper ifrån när det kommer från Kina

eBay kina?
Vad är URL?

Permalänk
Medlem

**bort /måd**

Skrivet av skog1s:

Nu när jag läst hela tråden, sett en massa "fulhantering" av paket på tuben, pratat med arbetskamrater om postnord etc etc i alla dessa år.

Så känns det som att:
Jag är den enda människan på denna planet, som inte har haft ett ända problem med postnord.

Jag kan faktiskt inte komma på ett ända exempel där postnord har strulat för mig.
Allt har gått på som det skall.

Inte för att jag får paket sällan, tvärtom.
Köper alltid en eller flera saker vid löning, och har gjort det i många år.

Är det bara för mig postnord har varit 100% rätt i allt ?

Postföretag i allmänhet kan vara dåliga, själv har jag inte haft problem men pratade med en chef från ett företag som sade att de t.ex. "tappade bort" en hel pall med färg, som hade hamnat i norge istället för där det skulle hamna.

Skrivet av Whaleboobs:

Här kommer en lista på obskura saker som inte går att köpa i Sverige till en vettig peng.
AliExpress ID i parantes ifall någon vill köpa.

PCB fräs bit 7kr styck, 80kr styck i Sverige (32781078004)
80m fiberkabel 320kr, 9000kr i Sverige (32306363221)
Vart hittar man avloppspropp i Sverige? (32563478305)
eller M3 6mm torx bult? (32812918454)
Flexibel chuck i toppenkvalité 150kr Vs svenska 320kr (32822299475)

Vill någon ha mer exempel?

1. Det har funnits liknande bits för dremel för många år sedan men vars vi fick tag i dom vet jag inte.
2. Kan inte hitta någon lång variant på just den, de längsta verkar vara 30 meter.
3. https://www.velltra.se/produkt/gummipropp-kromad-overdel-45-5... alternativt https://www.velltra.se/produkt/gummipropp-kromad-overdel-40-5... Annars finns det oftast helgummi varianter på diverse sidor.
4. Ibland bra med ELFA
5. Enbart dubbla priset jämtemot kina och man vet att man får rätt grejer låter ganska billigt i mitt tycke, helt subjektivt dock.

§1.6
Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"