Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så... en fidget spinner från kina för 30 spänn skall nu då alltså kosta, hur mycket då?

Skrivet av Extremaz:

Glöm inte, att äga en fidget spinner kostar en bit av din själ och en rejäl näve självrespekt också.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Intressant. Hur kommer det sig att varor inifrån EU inte behöver betala dessa avgifter? Moms kan jag köpa, även om inte en kotte på detta forumet någonsin har gjort sig mödan att kontakta myndigheterna för att betala in moms på sju och femtio för en fidget spinner, men varför en avgift på 125 spänn skulle på något sätt vara okej för en vara för 30 spänn från Kina men inte från England övergår mitt förstånd. Är det billigare för Postnord att administrativt hantera en fidget spinner från England än från Kina?!?

https://www.ebay.com/itm/NEW-FIDGET-FINGER-HAND-FOCUS-SPIN-SP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Intressant. Hur kommer det sig att varor inifrån EU inte behöver betala dessa avgifter? Moms kan jag köpa, även om inte en kotte på detta forumet någonsin har gjort sig mödan att kontakta myndigheterna för att betala in moms på sju och femtio för en fidget spinner, men varför en avgift på 125 spänn skulle på något sätt vara okej för en vara för 30 spänn från Kina men inte från England övergår mitt förstånd. Är det billigare för Postnord att administrativt hantera en fidget spinner från England än från Kina?!?

https://www.ebay.com/itm/NEW-FIDGET-FINGER-HAND-FOCUS-SPIN-SP...

Ingen tull på varor inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Konstigt hur svenska staten ska införa sanktioner och diskriminering mot Kina

På vilket sätt diskriminerar svenska staten Kina? Mig veterligen är det inget i förslaget som innebär att det införs sanktioner mot Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja det ska bli intressant att se vad avgiften blir framöver, märkligt om kinapaket skulle få en annan avgift än paket från övriga länder, men om den blir lägre klagar jag inte. Har inte särskilt höga förväntningar dock, de har ju egentligen ingenting att förlora på att höja den.

De kan knappast ha en egen avgift för paket från kina, detta är något som måste implementeras lika för alla länder. Om de sänker avgiften för billiga paket så kommer det att bli så oavsett var de kommer ifrån.

Skrivet av Daemon85:

Konstigt hur svenska staten ska införa sanktioner och diskriminering mot Kina

Du menar alltså att eftersom man nu ser till att postnord faktiskt använda det regelverk som redan finns och används för alla andra länder utanför EU (förutom Kina) så är det orättvist för Kina? Intressant infallsvinkel...

Skrivet av VresiBerba:

Så... en fidget spinner från kina för 30 spänn skall nu då alltså kosta, hur mycket då?

37.50 är vad den kommer att kosta. Sedan får du betala en avgift för att postnord hanterar pappersexercisen för moms/tull som det innebär att privatimportera saker från länder utanför EU. Precis som det tidigare varit ifall du köpt samma sak från exempelvis USA.

Skrivet av VresiBerba:

Intressant. Hur kommer det sig att varor inifrån EU inte behöver betala dessa avgifter? Moms kan jag köpa, även om inte en kotte på detta forumet någonsin har gjort sig mödan att kontakta myndigheterna för att betala in moms på sju och femtio för en fidget spinner, men varför en avgift på 125 spänn skulle på något sätt vara okej för en vara för 30 spänn från Kina men inte från England övergår mitt förstånd. Är det billigare för Postnord att administrativt hantera en fidget spinner från England än från Kina?!?

https://www.ebay.com/itm/NEW-FIDGET-FINGER-HAND-FOCUS-SPIN-SP...

Köper du saker inom EU så har den redan tullats för och momsen sköts enligt ett regelverk där priset redan inkluderar moms. Man behöver alltså inte fundera över momsen då den redan är inkluderad när du köper saker. Detta är bör vara möjligt att göra även från Kina, men det kräver att säljaren hanterar momsinbetalningar till svenska staten. Något som jag tror väldigt få säljare är intresserade av att hantera. Regelverket för privatimport säger att speditören ska se till att momsen betalas för det som de fraktar in i från länder utanför EU, och de har då också rätt att ta ut en avgift för att täcka omkostnaderna som är förknippade med denna hantering.

Man kan ju säga som så att om folk faktiskt hade betalat momsen för saker de köpt från Kina så hade detta inte blivit ett problem...

Permalänk
Hedersmedlem

För er som behöver en anledning att sluta handla från Kina:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För er som behöver en anledning att sluta handla från Kina:
https://youtu.be/ehYYoU13i-I

cool "engelska"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För er som behöver en anledning att sluta handla från Kina:
https://youtu.be/ehYYoU13i-I

Skickades från m.sweclockers.com

Kinaprodukter kan vara ganska bra sålänge man vet om att det är vissa segment man ger fan i att shoppa ifrån. Laddare är såklart en sådan, efter ganska många dylika skrämselexempel genom åren!

:edit: segment som faktiskt finns saker att hitta för eget bruk; enklare verktyg, fiskedrag.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För er som behöver en anledning att sluta handla från Kina:
https://youtu.be/ehYYoU13i-I

Skickades från m.sweclockers.com

För er som behöver en anledning att sluta handla nätadaptrar för 5 kr från Kina.

Lite trångsynt att döma en hel marknad baserat på en produkt i en produktkategori från ett land.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

Lika lite som jag förespråkade något speciellt politiskt parti i ett tidigare inlägg, lika lite dömer jag en hel marknad. Läs inte påhittad text mellan raderna.

Jag gillar däremot att informera, som vems ansvar det är att PostNord ändrar sina rutiner nu, eller att laddare från Kina kan vara direkt livsfarliga. Det innebär inte att en hel regering är kaputt eller att Kina bara tillverkar skit. Jag tycker inte så och har aldrig skrivit det.

Personligen handlar jag ofta från Kina, än så länge iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så... en fidget spinner från kina för 30 spänn skall nu då alltså kosta, hur mycket då?

Ska man importera så bör man köpa in en stor batch. Då slår man ut 125kr på batchen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Köper du saker inom EU så har den redan tullats för och momsen sköts enligt ett regelverk där priset redan inkluderar moms. Man behöver alltså inte fundera över momsen då den redan är inkluderad när du köper saker.

Jag pratar inte om tull eller moms, så klart skall det betalas både tull och moms på varor utanför EU. Jag pratar om den avgift man nu skall ta ut för hanteringen av brev och paket.

Skrivet av Frispel:

Man kan ju säga som så att om folk faktiskt hade betalat momsen för saker de köpt från Kina så hade detta inte blivit ett problem...

Fast det är ju en "administrativ" avgift för hantering av paket, och om en sådan avgift skall existera på paket utanför EU borde det väl existera på paket inom EU också, annars är det inte en administrativ avgift utan en straffavgift.

Jag har köpt saker utanför EU många gånger, nu senast från Kanada och Partsconnexion och jag betalade inga avgifter på den tull och moms jag var tvungen och betala. Jag har dessutom köpt småsaker från USA som kostat en femtiolapp utan att betala varken moms eller tull och således inte någon avgift heller.

Men nu skall alltså Postnord anställa hundratals personer som går igenom alla paket från Kina, inklusive dom 10 lysdioderna för sju kronor och lägga på moms, tull och avgift, och detta skall alltså gynna, vem då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Ska man importera så bör man köpa in en stor batch. Då slår man ut 125kr på batchen.

Ja, och det gynnar ju privatpersoner precis lika mycket som sänkningen av krogmomsen gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag pratar inte om tull eller moms, så klart skall det betalas både tull och moms på varor utanför EU. Jag pratar om den avgift man nu skall ta ut för hanteringen av brev och paket.

Fast det är ju en "administrativ" avgift för hantering av paket, och om en sådan avgift skall existera på paket utanför EU borde det väl existera på paket inom EU också, annars är det inte en administrativ avgift utan en straffavgift.

Jag har köpt saker utanför EU många gånger, nu senast från Kanada och Partsconnexion och jag betalade inga avgifter på den tull och moms jag var tvungen och betala. Jag har dessutom köpt småsaker från USA som kostat en femtiolapp utan att betala varken moms eller tull och således inte någon avgift heller.

Men nu skall alltså Postnord anställa hundratals personer som går igenom alla paket från Kina, inklusive dom 10 lysdioderna för sju kronor och lägga på moms, tull och avgift, och detta skall alltså gynna, vem då?

Speditören importdeklarerar inte paket inom EU. Eftersom speditören gör extra jobb vid import, så tar de ut en avgift för det. Inte konstigare än att du måste betala för visum för att resa till Kina (fastlandet) eller vad som helst som kostar pengar i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ja, och det gynnar ju privatpersoner precis lika mycket som sänkningen av krogmomsen gjorde.

Varför ska det gynna privatpersoner att köpa produkter där man kan slippa moms samt där man inte stödjer svenska eller åtminstone europeiska jobb?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför ska det gynna privatpersoner att köpa produkter där man kan slippa moms samt där man inte stödjer svenska eller åtminstone europeiska jobb?

Alltså staten skulle vara glad om speditörerna tog noll i avgift, det är moms och eventuell tull som gör att utländska handlare får samma villkor som de inom EU. Mer behövs inte för att jämna ut spelplanen och få en konkurrensneutral situation. Sen betalar givetvis svenska återförsäljare som direktimporterar (eller indirekt gör så via dist/generalagent) avgifter för att hantera tullarna och alltså till sina tullombud, dessa kan vara högre än för en privatperson när de handlar om att importera en enskild vara.

Svenska varor som importeras till Kina betalar moms och tull, de betalar också tilläggsavgifter när speditören tar hand om importdeklarationen och Kina har varit tvungen att ta till åtgärder för smuggling. Ska paket från Kina ha noll avgifter så kanske mjölkpulver från Sverige också ska ha det. Eftersom ingen betalar moms för dessa paket skulle också momsen behövas tas bort i Sverige för att vi skulle få samma spelregler, och eftersom vi är med i EU får vi inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför ska det gynna privatpersoner att köpa produkter där man kan slippa moms samt där man inte stödjer svenska eller åtminstone europeiska jobb?

Problemet folk tycks ha är väl främst att Postnord vill ta ut en rätt hutlös administrationsavgift för att få stopp på kinapaketen, och använder momsuttaget som svepskäl för detta. Det är oärligt. Tidigare upplägg där försändelser med ringa varuvärde inte momsades är fan så mycket vettigare. Man borde fortsätta med den, och i stället se över sina avtal med Världspostföreningen.

Kan personligen också tycka att det finns en viss skattemoralförhöjande verkan i att man inte försöker krama varenda möjligt skatteöre ur folket, utan att det faktiskt finns någon liten frizon eller vad man ska kalla det kvar. För att dra den obligatoriska billiknelsen; den som kom undan med en tillsägelse efter att ha kört i 51 på 50-vägen kommer nog ha en betydligt bättre inställning till polisen i stort än den som åkte på en fet fortkörningsbot, oavsett vad lagen stipulerar. Lämnar man den här i sammanhanget minimala luckan öppen, kanske folket får lättare att tolerera skattetrycket i övrigt.

Edit: för att illustrera hur liten luckan är; loggade på internetbanken och räknade snabbt ihop alla betalningar till Aliexpress senaste året. Jag handlar rätt ofta, det är iaf nån grej i veckan i snitt, och det landar ändå bara på fyra promille av min disponibla årsinkomst. Resten spenderas mestadels i Sverige på ett eller annat vis, undantaget är det som går åt på semestrar.

Sen är det lite av en tankevurpa att tro att Sverige kommer gynnas särskilt mycket av det här. Det är inte särskilt många som har obegränsat med pengar. När man inte längre kan beställa fidgetspinnern eller vad det nu är för 20:- från Kina, utan tvingas pröjsa 200:- för precis samma produkt hos någon svensk skojare, så kommer man ha 180:- mindre att handla andra grejor för. Är det man väljer bort till förmån för fidgetspinnern svensktillverkat, så blir det totalt sett till och med en förlustaffär för Sverige.

Enda gången det verkligen skulle gynna Sverige är om enda alternativet alltid vore svensktillverkade produkter, och inte precis samma kinagrejor, som importerats av företag istället för privat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför ska det gynna privatpersoner att köpa produkter där man kan slippa moms samt där man inte stödjer svenska eller åtminstone europeiska jobb?

Men jag pratar inte om att slippa moms! Jag pratar om att brev och paket med ett värde på sju kronor skall avgiftsbeläggas med en hutlös kostnad på 125 spänn i administrativa straffavgifter. Det förefaller ju ganska uppenbart att denna ändring inte är till för att göra det rättvist eller rimligt eller nyttigt, det handlar om att artificiellt minska antalet försändelser från Kina och därmed göra det enklare för Postnord så att istället för att investera i bättre posthantering och logistik temporärt anställa hundratals personer som skall administrera en straffavgift i syfte på att avskräcka folk att importera småsaker från Kina och på det sättet minska antalet försändelser.

Det, tycker i alla fall jag, inte gynnar någon i detta landet. Allra minst den enskilda individen varpå jag kraftigt ifrågasätter varför så många i denna tråden tycker detta är så förbannat superbra.

Permalänk
Medlem

Fick smaka på avgiften för första gången idag, +177:- på en t-shirt från USA (52+125).

Det som retar mig mest är:
1, Hur lång tid det förlänger hanteringen, mitt paket passerade USAs gräns 12/12 och kom fram idag.
2, Att det inte finns något sätt att betala in momsen själv, du åker alltid på Postnords avgift på 125:-.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Problemet folk tycks ha är väl främst att Postnord vill ta ut en rätt hutlös administrationsavgift för att få stopp på kinapaketen, och använder momsuttaget som svepskäl för detta. Det är oärligt. Tidigare upplägg där försändelser med ringa varuvärde inte momsades är fan så mycket vettigare. ...

Fast det var inget upplägg som fanns, utan bara PostNord som inte levde upp till reglerna och strunta i att kontrollera de flesta paketen. Eftersom de andra speditörerna inte var lika dålig så blev såklart PostNord utpekat. Avgiften kände folk till sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men jag pratar inte om att slippa moms! Jag pratar om att brev och paket med ett värde på sju kronor skall avgiftsbeläggas med en hutlös kostnad på 125 spänn i administrativa straffavgifter. Det förefaller ju ganska uppenbart att denna ändring inte är till för att göra det rättvist eller rimligt eller nyttigt, det handlar om att artificiellt minska antalet försändelser från Kina och därmed göra det enklare för Postnord så att istället för att investera i bättre posthantering och logistik temporärt anställa hundratals personer som skall administrera en straffavgift i syfte på att avskräcka folk att importera småsaker från Kina och på det sättet minska antalet försändelser.

Det, tycker i alla fall jag, inte gynnar någon i detta landet. Allra minst den enskilda individen varpå jag kraftigt ifrågasätter varför så många i denna tråden tycker detta är så förbannat superbra.

Det är ingen ändring som ska ske nu, ändringen började gälla 1 juli 1992 och avgiften har varit 125 kr inkl moms sedan 1 januari 2015. Hur de motivera att höja avgiften då med tanke på att de inte utförde några kontroller vet jag inte, men om den skulle stannat kvar på 100 kr inkl moms hade väl kvittat!

Permalänk
Medlem

Förutom att Frankrike och Polen också saknar de minimis så ska det som sagt gälla hela EU från och med 2021. Det är inget som går att komma ifrån. Att ändra lagen för att nerskrivna paket ska gå igenom momsfritt för att tvingas införa att alla paket 2021 ska betala moms igen är poänglöst. I förlängningen skulle vi riskera böter i EU om vi inte följer direktivet efter 2021 dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag pratar inte om tull eller moms, så klart skall det betalas både tull och moms på varor utanför EU. Jag pratar om den avgift man nu skall ta ut för hanteringen av brev och paket.

Fast det är ju en "administrativ" avgift för hantering av paket, och om en sådan avgift skall existera på paket utanför EU borde det väl existera på paket inom EU också, annars är det inte en administrativ avgift utan en straffavgift.

Jag har köpt saker utanför EU många gånger, nu senast från Kanada och Partsconnexion och jag betalade inga avgifter på den tull och moms jag var tvungen och betala. Jag har dessutom köpt småsaker från USA som kostat en femtiolapp utan att betala varken moms eller tull och således inte någon avgift heller.

Men nu skall alltså Postnord anställa hundratals personer som går igenom alla paket från Kina, inklusive dom 10 lysdioderna för sju kronor och lägga på moms, tull och avgift, och detta skall alltså gynna, vem då?

Vad är det som är krångligt? Reglerna har funnits länge som säger att speditören ska se till att moms och eventuellt tull tas ut på varor som skickas från länder utanför eu. Denna hantering måste speditören göra och kommer i praktiken att innebära merkostnader. För att speditören inte ska gå back så har de då rätt att ta ut en avgift.

Eftersom momsen tas ut vid försäljning om man köper inom eu så behövs det inte heller att någon ser till att pengarna betalas in, dvs ingen extra hantering och ingen avgift. Att saker slinker igenom från andra länder utöver kina är säker inte ovanligt, men det är inget som kan räkna med då speditören SKA göra det. Räkna med avgiften och bli glad om du har tur och klarar dig utan så slipper man bli upprörd om man måste betala.

Skrivet av kaput:

Problemet folk tycks ha är väl främst att Postnord vill ta ut en rätt hutlös administrationsavgift för att få stopp på kinapaketen, och använder momsuttaget som svepskäl för detta. Det är oärligt. Tidigare upplägg där försändelser med ringa varuvärde inte momsades är fan så mycket vettigare. Man borde fortsätta med den, och i stället se över sina avtal med Världspostföreningen.

Kan personligen också tycka att det finns en viss skattemoralförhöjande verkan i att man inte försöker krama varenda möjligt skatteöre ur folket, utan att det faktiskt finns någon liten frizon eller vad man ska kalla det kvar. För att dra den obligatoriska billiknelsen; den som kom undan med en tillsägelse efter att ha kört i 51 på 50-vägen kommer nog ha en betydligt bättre inställning till polisen i stort än den som åkte på en fet fortkörningsbot, oavsett vad lagen stipulerar. Lämnar man den här i sammanhanget minimala luckan öppen, kanske folket får lättare att tolerera skattetrycket i övrigt.

Edit: för att illustrera hur liten luckan är; loggade på internetbanken och räknade snabbt ihop alla betalningar till Aliexpress senaste året. Jag handlar rätt ofta, det är iaf nån grej i veckan i snitt, och det landar ändå bara på fyra promille av min disponibla årsinkomst. Resten spenderas mestadels i Sverige på ett eller annat vis, undantaget är det som går åt på semestrar.

Sen är det lite av en tankevurpa att tro att Sverige kommer gynnas särskilt mycket av det här. Det är inte särskilt många som har obegränsat med pengar. När man inte längre kan beställa fidgetspinnern eller vad det nu är för 20:- från Kina, utan tvingas pröjsa 200:- för precis samma produkt hos någon svensk skojare, så kommer man ha 180:- mindre att handla andra grejor för. Är det man väljer bort till förmån för fidgetspinnern svensktillverkat, så blir det totalt sett till och med en förlustaffär för Sverige.

Enda gången det verkligen skulle gynna Sverige är om enda alternativet alltid vore svensktillverkade produkter, och inte precis samma kinagrejor, som importerats av företag istället för privat.

Och som många sagt tidigare så är det inte en straffavgift...det är till för att täcka de merkostnader som speditören har för att hantera momsen åt dig. Kan ju fråga hur mycket moms du betalat in till staten för de som du beställt? Troligen inget alls? Gillar normalt sett inte liknelser, men dra till med en ändå: Du är lite i läget när man klagar på parkeringsbot när man har sluppit det tidigare, trots att man varit felparkerad. Reglerna har funnits länge, de kommer nu att appliceras även på kinapaket. Har du inte betalt någon moms självmant tidigare så är ju det en indikation på att det behövs ett system som hanterar det åt oss. Vilket då kostar pengar. Skattemoral bör rimligen gälla hela samhället, annars så kommer argumenten: "Men de slipper ju, varför ska jag då betala?"

Permalänk
Medlem

Jaja kanske inte klockrent exempel då man kan hävda det är skillnad på avgift och böter

Men tänk er att polisen skulle bötfälla _alla_ som körde för fort. Istället för att som nu göra slumpmässiga kontroller. Inte fan hade man kallat det för en ny typ av böter.

Lite är väl som detta. De har ju på vissa brev tagit denna avgift tidigare (själv råkat ut för det då jag köpt sen 2006 online från china). Men att de nu kontrollerar alla. Inte är det en ny avgift för det.

Tl;dr aftonbladetrubrik på tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är ingen ändring som ska ske nu, ändringen började gälla 1 juli 1992 och avgiften har varit 125 kr inkl moms sedan 1 januari 2015.

Det är väl en ändring, annars hade vi väl inte pratat om det.

Skrivet av Petterk:

Eftersom speditören gör extra jobb vid import, så tar de ut en avgift för det.

Precis, extra jobb. Det är okej att man tar ut en avgift på extrajobb, men inte om man skapar extrajobbet själv bara för att kunna ta ut avgiften för extrajobbet. Det extra jobbet uppstår ju när man nu skall ta ut moms och tull för sjukronors-försändelser från Kina och man får väl anta att kostnaden/inkomsten för detta är status quo, och vad är då vitsen med det om det ändå inte mynnar ut i något? Jo, för att Postnord inte skall behöva bygga om terminaler och anställa fler folk för att förbättra sin verksamhet.

150.000 paket från Kina är för Postnord tydligen ett problem, men då är det tydligen också bättre att på artificiell väg försöka minska detta antal istället för att bygga ut så man kan hantera den mängden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Men tänk er att polisen skulle bötfälla _alla_ som körde för fort. Istället för att som nu göra slumpmässiga kontroller. Inte fan hade man kallat det för en ny typ av böter.

Om man inte tagit böter för det tidigare är det väl solklart en ny typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det var inget upplägg som fanns, utan bara PostNord som inte levde upp till reglerna och strunta i att kontrollera de flesta paketen. Eftersom de andra speditörerna inte var lika dålig så blev såklart PostNord utpekat. Avgiften kände folk till sedan tidigare.

Exakt varför det inte gjordes tidigare är väl ganska sekundärt, problemet är att man använder momsuttaget som svepskäl för en oskälig pålaga. Den ärliga vägen att bli av med kinapaketen hade varit att arbeta mot att få Kina, som knappast kan kallas postalt U-land längre, omklassificerat av Världspostföreningen, och därmed tvinga China Post att höja portona till Sverige.

Jag tycker i övrigt fortfarande det gamla upplägget var synnerligen rimligt, helt oavsett att det var någon slags praxis sprungen ur intet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det är väl en ändring, annars hade vi väl inte pratat om det.

Precis, extra jobb. Det är okej att man tar ut en avgift på extrajobb, men inte om man skapar extrajobbet själv bara för att kunna ta ut avgiften för extrajobbet. Det extra jobbet uppstår ju när man nu skall ta ut moms och tull för sjukronors-försändelser från Kina och man får väl anta att kostnaden/inkomsten för detta är status quo, och vad är då vitsen med det om det ändå inte mynnar ut i något? Jo, för att Postnord inte skall behöva bygga om terminaler, anställa fler folk för att förbättra sin verksamhet.

Nej det är ingen ändring, det är en åtgärdsplan (och påpekande) för att de inte följer lagen. PostNord har kommunicerat att avgiften gäller, de har bara struntat i att kontrollera försändelserna, nästan alla då men inte riktigt alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Om man inte tagit böter för det tidigare är det väl solklart en ny typ.

När har de inte tagit ut denna avgift då?

Råkat ut för den själv genom mina 11 år. Köpt kanske i snitt 1-2 ggr i månaden något skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej det är ingen ändring, det är en åtgärdsplan

Äh, men lägg av. Du vet precis vad jag menar med "ändring".

Skrivet av Petterk:

PostNord har kommunicerat att avgiften gäller, de har bara struntat i att kontrollera försändelserna, nästan alla då men inte riktigt alla.

Vadå kontrollera? Ett paket från Kina är väl ett paket från Kina, det är väl inget man behöver kontrollera. Ändringen består ju i att ALLA paket från Kina, oavsett värde skall behandlas och registreras, momsas och tullas och detta merjobb, som inte gjordes tidigare, kostar pengar. Men om inte staten tjänar på denna ändring, vilket de ju i rimlighetens namn inte borde, varför gör man det då.