Burger King förklarar nätneutralitet med hamburgaren Whopper

Permalänk
Melding Plague

Burger King förklarar nätneutralitet med hamburgaren Whopper

Det är inte enbart teknikjättarna som slår ett slag för nätneutralitet i USA. Nu sluter Burger King upp med en förklarande video, där frustrerade gäster får betala för snabb service – eller vänta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

Många hungriga människor i den videon.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Då kan vi ju även diskutera expressfrakt hos postnord, dhl med flera.
Varför ska jag betala mer för att paketet inte ska ligga i en vagn i några dagar innan jag får det?
Vill bara belysa synsättet. Säger inte att det är rätt eller fel.

Kanske ska införa "postneuatralitet"? Alla paket ska behandlas lika på bandet, inga paket ska gå före i sorteringsprocessen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stidt-O:

Då kan vi ju även diskutera expressfrakt hos postnord, dhl med flera.
Varför ska jag betala mer för att paketet inte ska ligga i en vagn i några dagar innan jag får det?
Vill bara belysa synsättet. Säger inte att det är rätt eller fel.

Kanske ska införa "postneuatralitet"? Alla paket ska behandlas lika på bandet, inga paket ska gå före i sorteringsprocessen?

Samma, samma...men olika.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

A-post och B-post finns ju. men principen är detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Samma, samma...men olika.

På vilket sätt är det olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

A-post och B-post finns ju. men principen är detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Postnord är emot nätneutralitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Då kan vi ju även diskutera expressfrakt hos postnord, dhl med flera.
Varför ska jag betala mer för att paketet inte ska ligga i en vagn i några dagar innan jag får det?
Vill bara belysa synsättet. Säger inte att det är rätt eller fel.

Kanske ska införa "postneuatralitet"? Alla paket ska behandlas lika på bandet, inga paket ska gå före i sorteringsprocessen?

Finns en tråd om det redan. Håll dig till den.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Postnord är emot nätneutralitet.

Long stretch there bud.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

På vilket sätt är det olika?

På vilket sätt är det samma?

Alla paket har en standardtid på leveransen, man betalar extra för att få det snabbare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Fyfan så bra gjort av Burger King, de verkar kunna politik bättre än vad de kan göra burgare, just sayin.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Postnord är emot nätneutralitet.

Ungefär det jag konstaterade. Som jag ser det är nätneutralitet en kamp mellan infrastrukturen och skaparen av tjänster. Vi konsumenter hamnar i kläm oavsett. Självklart är Google/Netflix/Facebook för nätneutralitet då de skulle drabbas av nya kostnader. Som infrastrukturägare vill du maxa sin vinst och kommer då kräva mer betalt av Netflix för att deras trafik skall prioriteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Då kan vi ju även diskutera expressfrakt hos postnord, dhl med flera.
Varför ska jag betala mer för att paketet inte ska ligga i en vagn i några dagar innan jag får det?
Vill bara belysa synsättet. Säger inte att det är rätt eller fel.

Kanske ska införa "postneuatralitet"? Alla paket ska behandlas lika på bandet, inga paket ska gå före i sorteringsprocessen?

Att betala mer för expressfrakt är som att betala mer för 1 Gb/s istället för 10 Mb/s Internet

Det skulle mer vara som att Postnord levererade paket från t.ex. Inet snabbare än från Komplett trots samma fraktpris.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Snigeln Bert: Tror du missuppfattat nätneutralitet om du jämför det med A och B post.
A och B post kan jämföras med internet-hastigheten du har i ditt hem, Du får betala mer för 1gb än 100Mb men Internetleverantörer bryr sig då inte om innehållet. Det är fair.

Om Post nord dock började försena brev från vissa leverantörer/beroende på innehåll så hade det varit en annan sak.

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet man har på sitt bredband har väl väldigt lite med nätneutralitet att göra?

Konceptet är väl snarare att allt material ska vara tillgängligt och att ISP eller någon annan inte stryper eller priviligerar vissa tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

På vilket sätt är det samma?

Alla paket har en standardtid på leveransen, man betalar extra för att få det snabbare.

Även data på internet har en standardtid på leverans, vilket du kan betala extra för för att påskynda leveransen. Det förekommer t.ex. i Bolivia där vissa snåla människor enbart har en internetanslutning till huset men inget bredbandsavtal. De kan nå upp till maffiga <10 kB/s, men internet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Då kan vi ju även diskutera expressfrakt hos postnord, dhl med flera.
Varför ska jag betala mer för att paketet inte ska ligga i en vagn i några dagar innan jag får det?
Vill bara belysa synsättet. Säger inte att det är rätt eller fel.

Kanske ska införa "postneuatralitet"? Alla paket ska behandlas lika på bandet, inga paket ska gå före i sorteringsprocessen?

Fast det är skillnad på att hantera fysika objekt och digital data.

Postnord får ju billigare hantering om de kan samla paket som ska till samma ställe i en vagn och sedan köra en lastbil en gång mot att köra små leveranser oftare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Även data på internet har en standardtid på leverans, vilket du kan betala extra för för att påskynda leveransen. Det förekommer t.ex. i Bolivia där vissa snåla människor enbart har en internetanslutning till huset men inget bredbandsavtal. De kan nå upp till maffiga <10 kB/s, men internet fungerar.

Njä inte samma sak, du betalar för X-antal i hastighet, om sedan te.x Youtube stryper detta är det ju inte din internetleverantörs fel?

Du beställer ett paket via Postnord, betalar för express, men din leverans segas ner under transport av te.x Ica kvantum som ska ta emot ditt paket, för att speeda upp ditt pakets transport måste du betala ytterligare en summa till Ica för att skynda på transporten. Sen när du väl har fått fram paketet så måste du betala kundservicen lite extra så de skyndar på att hämta ut ditt paket till dig över disken.

Detta är nätneutralitet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jämförelsen är ju mer som att betala mer för snabbare internet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det där var ju inte alls en liknelse med nätneutralitet. De säger att du ska betala mer för att få din whopper snabbare, alltså betala mer för att få samma sak, fast snabbare. Det har ju varenda ISP i Sverige nu, och jag ser ingen här klaga på det.

Edit:
Jämförelsen haltar ju extremt eftersom BK äger hela värdekedjan på sina egna bugare, de behöver ju agera ISP om den ska funka, alltså att leverera sina egna bugare snabbare än om man beställer en Big Mac eller Sibylla 90-grammare hos BK. Skulle BK tvingas kränga Big Macs är jag rätt säker på att de hade tagit ut ett högre pris än för en Whopper, men som sagt, det är bara en larvig jämförelse eftersom hamburgare inte är internetaccess, och att folk kan gå till donken rätt över gatan och köpa burgare till det billigare priset.

Permalänk
Medlem

Telia är väl exemplet i Sverige där vissa sociala medier kostar mindre att surfa på än andra när man har mobilabbonemang. Nätneutralitet handlar om att det inte ska finnas särbehandling så att beroende på någon annans tyckande så prioriteras viss trafik över annan. Det blir osund konkurrens helt enkelt.

I Burger Kings fall så kanske man skulle kunnat tänka sig att det bara fanns en firma som det gick att anställa hamburgerkockar via och så skickar de långsamma kockar till Burger King och snabba kockar till McDonalds trots att båda betalar lika mycket i avgift. Anledningen är att ägaren till uthyrningsfirman personligen tycker att McDonalds burgare smakar bättre och därför vill att de ska vara billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Njä inte samma sak, du betalar för X-antal i hastighet, om sedan te.x Youtube stryper detta är det ju inte din internetleverantörs fel?

Du beställer ett paket via Postnord, betalar för express, men din leverans segas ner under transport av te.x Ica kvantum som ska ta emot ditt paket, för att speeda upp ditt pakets transport måste du betala ytterligare en summa till Ica för att skynda på transporten. Sen när du väl har fått fram paketet så måste du betala kundservicen lite extra så de skyndar på att hämta ut ditt paket till dig över disken.

Detta är nätneutralitet.

Då skulle jag rösta med mina pengar och inte hämta ut via Ica i framtiden, alternativt betala för hemleverans. Helt enkelt byta leverantör av tjänsten jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ungefär det jag konstaterade. Som jag ser det är nätneutralitet en kamp mellan infrastrukturen och skaparen av tjänster. Vi konsumenter hamnar i kläm oavsett. Självklart är Google/Netflix/Facebook för nätneutralitet då de skulle drabbas av nya kostnader. Som infrastrukturägare vill du maxa sin vinst och kommer då kräva mer betalt av Netflix för att deras trafik skall prioriteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa två situationer är dock inte jämförbara. Postnord tar en avgift för att ta tull. Nätneutralitet är bara företags illvilja mot kunder. Det ena är för att finansiera något som är i starkt behov av finanser medan det andra bara är ren girighet. Det enda de har gemensamt är att det handlar om pengar.. men där slutar jämförelsen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Riktigt bra faktiskt. Man kan inte förklara det enklare än så - smart reklam för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Då skulle jag rösta med mina pengar och inte hämta ut via Ica i framtiden, alternativt betala för hemleverans. Helt enkelt byta leverantör av tjänsten jag söker.

Men om du inte får göra detta? Likt USA så finns det inte så många andra sätt att välja på ''Internetleverantörer''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The-Architect:

Ja det där var ju inte alls en liknelse med nätneutralitet. De säger att du ska betala mer för att få din whopper snabbare, alltså betala mer för att få samma sak, fast snabbare. Det har ju varenda ISP i Sverige nu, och jag ser ingen här klaga på det.

Edit:
Jämförelsen haltar ju extremt eftersom BK äger hela värdekedjan på sina egna bugare, de behöver ju agera ISP om den ska funka, alltså att leverera sina egna bugare snabbare än om man beställer en Big Mac eller Sibylla 90-grammare hos BK. Skulle BK tvingas kränga Big Macs är jag rätt säker på att de hade tagit ut ett högre pris än för en Whopper, men som sagt, det är bara en larvig jämförelse eftersom hamburgare inte är internetaccess.

Precis!

En bättre jämförelse vore ju ifall dem slöade ner produktionen av burgare dem har mindre vinst på.

Köper man en whooper (surfar på youtube) så får man den direkt, men tar man en billig kycklingburgare så får man KANSKE vänta i 40 minuter. I värsta fall skulle man även kunna tänka sig att det kan bli timeout då och då så att man inte får kycklingburgaren överhuvudtaget. Eller åtminstone så att bandbredden inte räcker för att man ska kunna streama t.ex en video trots att båda parter på var sin sida sitter med en 100mbit uppkoppling och därmed har betalat fullt pris för sin burgare, dock har någon däremellan prioriterat annorlunda, vare sig det är för deras egna ekonomisk vinning eller pga. politiska åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Då kan vi ju även diskutera expressfrakt hos postnord, dhl med flera.
Varför ska jag betala mer för att paketet inte ska ligga i en vagn i några dagar innan jag får det?
Vill bara belysa synsättet. Säger inte att det är rätt eller fel.

Kanske ska införa "postneuatralitet"? Alla paket ska behandlas lika på bandet, inga paket ska gå före i sorteringsprocessen?


en bättre jämförelse vore att Postnord tar betalt av webbutiken för att skicka paket, men sedan tar dom extra betalt för att inte butikens alla paket lämnas liggande i ett hörn i ett dygn innan dom behandlas. Sedan tar dom betalt av kunden som skall få paketet också, och lägger på extra avgifter om paketet är express, eller om det är stort. Men innan kunden får paketet så öppnar dom paketet och kollar vad kunden har skickat efter för varor, och kanske passar på att lägga dit några reklamblad.

I vilket fall som helst så är det en dåligt jämförelse då paket är en engångskostnad per paket. Internet är en service där man betalar för bandbredd.

Permalänk
Medlem

Klockren video.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Hjälpsam

Jädrigt bra video.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag gillar att när man ska förklara något komplicerat för amerikaner så får man använda sig utav snabbmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag gillar att när man ska förklara något komplicerat för amerikaner så får man använda sig utav snabbmat.

Det eller typ kakor eller Fox News.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |