Raspberry Pi räcker inte till!

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi räcker inte till!

Tjena!
Skulle behöva lite hjälp och läser gärna andras erfarenheter kring en lite starkare mediaspelare, men fortf. till bra pris.

Idag har jag en Raspberry Pi 2 och en 3:a. Kör Kodi genom LibreELEC.

Jag upptäckte nu under ESL Major i Boston att streama CS:GO matcher genom Twitch med "Source" (i detta fall 1080p60)som kvalitet bara är att glömma.

I övrigt använder jag Plex, så där är det inga problem då min server kan transcoda om det krävs. Vore iofs. nice att kunna se x265 HEVC utan att transcoda.

Jag undviker gärna spelare med android, om det inte går att fimpa för att köra in LibreELEC. Kodi ska tydligen inte funka lika bra som android app.

Vad jag förstår så är Odroid inte helt mogna ännu för LibreELEC etc. Rätta mig om jag har fel.
Vill gärna ha någon form av enkortsdator. Vill absolut inte gå större än Intel NUC (vilket jag har en, men fick aldrig ordning på CEC headern så den kör Lakka just nu)

Så...
Litet format. Ska klara 1080p60 och x265. 4k är inte viktigt då min 4k TV inte är nåt att skryta om. HDMI CEC kompatibel är ett krav. Får gärna kosta lite mindre än NVIDIA Shield
Peka mig gärna i rätt riktning! Har googlat på mycket, men alltid missar man något!

Permalänk
Medlem

Det extremt tråkiga alternativet appleTV?
Jag har testat köra ett par olika enkorts datorer, men gav upp och köpte en appleTV.

Har personligen bara använt det till netflix, twitch och youtube men den funkar ju extremt bra.

Permalänk
Medlem

Jag kör LibreELEC på en Asus Chromebox, vilket har fungerat utmärkt i ett antal år nu. Den enda begränsningen jag har märkt är att den inte klarar av 4K-filmer.

Permalänk
Medlem

@Bjrk: Den går bort, men tack för förslag! För några år sedan bytte jag eko-system från Apple. Är en sån som inte gärna blandar

Permalänk
Medlem

@p.lindblom: Det var nåt jag inte kikat på! Tack! Ska kolla upp det!

Permalänk
Medlem

Meddelar mitt beslut Blev en Odroid C2 med 16GB eMMC! Den visades ha allt jag ville ha och lite till! Ett tips till andra: Köp direkt från hardkernel. Svindyrt på andra ställen. Hoppas den når fram hela vägen från Syd Korea

Permalänk
Medlem

@pwntato: Intressant.

Kan du ta bilder när du fått den och allt är klart tack?
Samt beskriva allt du kopplat i den osv?

Citera mig gärna då så jag hittar tillbaka hit

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Tjena!
Skulle behöva lite hjälp och läser gärna andras erfarenheter kring en lite starkare mediaspelare, men fortf. till bra pris.

Idag har jag en Raspberry Pi 2 och en 3:a. Kör Kodi genom LibreELEC.

Jag upptäckte nu under ESL Major i Boston att streama CS:GO matcher genom Twitch med "Source" (i detta fall 1080p60)som kvalitet bara är att glömma.

I övrigt använder jag Plex, så där är det inga problem då min server kan transcoda om det krävs. Vore iofs. nice att kunna se x265 HEVC utan att transcoda.

Jag undviker gärna spelare med android, om det inte går att fimpa för att köra in LibreELEC. Kodi ska tydligen inte funka lika bra som android app.

Vad jag förstår så är Odroid inte helt mogna ännu för LibreELEC etc. Rätta mig om jag har fel.
Vill gärna ha någon form av enkortsdator. Vill absolut inte gå större än Intel NUC (vilket jag har en, men fick aldrig ordning på CEC headern så den kör Lakka just nu)

Så...
Litet format. Ska klara 1080p60 och x265. 4k är inte viktigt då min 4k TV inte är nåt att skryta om. HDMI CEC kompatibel är ett krav. Får gärna kosta lite mindre än NVIDIA Shield
Peka mig gärna i rätt riktning! Har googlat på mycket, men alltid missar man något!

Lite sent, i och med att du redan har beställt. Du har en RPI3, då kan du överklocka den så spelar den utan problem upp 1080p60 från Twitch.

Något liknande

arm_freq=1300 gpu_freq=500 core_freq=500 over_voltage=4 sdram_freq=580 over_voltage_sdram=5 sdram_schmoo=0x02000020

i /boot/config.txt

Fixar då en hel del x265 material också.

Dock, varmare blir det, speciellt om man spelar upp x265-material, så man bör skaffa en ordentlig lösning för att kyla, och då även se till att man inte kör med en underdimensionerad strömkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Lite sent, i och med att du redan har beställt. Du har en RPI3, då kan du överklocka den så spelar den utan problem upp 1080p60 från Twitch.

Något liknande

arm_freq=1300 gpu_freq=500 core_freq=500 over_voltage=4 sdram_freq=580 over_voltage_sdram=5 sdram_schmoo=0x02000020

i /boot/config.txt

Fixar då en hel del x265 material också.

Dock, varmare blir det, speciellt om man spelar upp x265-material, så man bör skaffa en ordentlig lösning för att kyla, och då även se till att man inte kör med en underdimensionerad strömkälla.

Har provat detta. Men är inte stabilt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jarå! Tar dock 19+5 dagar att få hem den

Permalänk
Medlem

Hur mycket gick frakt på för dig?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på en, uppdatera gärna med hur den funkar. Och vad kostnaden blir totalt när den är framme. Jag har sett den inom EU för 59 euro. Det blir ju mindre än (46$ + 16$) + moms + importdeklaration á 125 kr. Men jag vet inte hur ofta de plockar saker för förtullning nu för tiden.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jag har också funderat på en, uppdatera gärna med hur den funkar. Och vad kostnaden blir totalt när den är framme. Jag har sett den inom EU för 59 euro. Det blir ju mindre än (46$ + 16$) + moms + importdeklaration á 125 kr. Men jag vet inte hur ofta de plockar saker för förtullning nu för tiden.

Orkade inte vänta 19 dagar på att de ens skulle skicka. Beställde istället från odroid.co.uk Får grejerna på torsdag med Fedex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skrivet av boogey:

Nu har den kommit! Valde istället odroid.co.uk då jag kände att jag hoppades på för mycket gällande att slippa momsen från Syd Korea.

Skickades i måndags från england med fedex o har den nu torsdag. Allt som allt ca 1100:- med frakt, eMMC 16GB, ström o case.

Återkommer under kvällen när jag slängt på Libreelec

Permalänk
Medlem

@pwntato: Gött ^^

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Stötte på patrull... Tydligen klarar inte min SD läsare av eMMC adaptern man sätter i microSD slotten. Blir o införskaffa en ny!

Permalänk
Medlem

Nu så!
LibreELEC rullar på eMMC modulen. Flyter på helt fantastiskt i GUI och spelar allt jag slänger på den. Känns precis som att köra LibreELEC på en ordentlig PC.

Twitch i 1080p60 är såklart inga problem längre.

De addons och tjänster jag använder:
TVHeadend client (har backend på min server)
Librespot
Plexkodiconnect
Moonlight
Youtube, Twitch, SVT play

Odroiden blir lite varmare än Raspberry Pi 3. Ligger på ca 60c idle. Då i plastcase bakom min TV.

Vid köp rekommenderar jag verkligen inte den här casen.Skitdåligt case!
Riktigt smäckig. Även om man inte använder casen till annat än nåt som är dolt så hann jag bli tokig på den. Dålig plast, puckad skruvlösning för att sätta fast Odroiden.

Kompatibilitet för eMMC modul i SD kortläsare är lite sketchy. Se länken här för tips.
Verifierade SD läsare med eMMC modul Du använder alltså en liten eMMC -> microSD adapter som ska in i en läsare för att flasha eMMC modulen. Tydligen har många SD läsare problem med just den adaptern. Odroid bootar även direkt från microSD ifall man inte vill lägga ca 300:- på eMMC.

Nöjd med produkten och strålande leveranstid från Odroid.do.uk Beställde måndag, fick den på torsdag.

Permalänk
Medlem

@pwntato
Ser ju väldigt intressant ut!!
Har du prövat att köra något i 4k via kodi?

Permalänk
Medlem

x265 gillar inte raspberry alls, annars kör jag filer upp till 25GB (x264 DTS) på min RPI3 via plex utan problem eller omkodning.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@ezah: Japp! Märker ingen skillnad på prestandan gentemot 1080p. Så bra funkar det Provat med filer dels på interna eMMC modulen och även att spela upp direkt från min server. Både hårt komprimerade x265 och mindre komprimerade testklipp från bla. Samsung.

Tycker det är häftigt med att Kodi gränssnittet flyter så bra i 4k, när Raspberry Pi inte ens kan presentera det laggfritt i 1080p

Permalänk
Medlem

@pwntato: Oj, jag har letat efter något liknande länge. Tror det blir order direkt då och testa

Permalänk
Avstängd

@pwntato:

Denna är den bästa enkortsdator som finns ute än.

LattePanda

Intel Cherry Trail Z8350 Quad Core Processor Base Frequency: 1.44GHz (1.92GHz Burst Frequency) Operating System: Windows 10 Home Edition (Unactivated) RAM: 4GB DDR3L Storage Capacity: 64GB GPU: Intel HD Graphics, 12 EUs @200-500Mhz, single-channel memory USB 3.0 x 1, USB 2.0 x 2 Wi-Fi 802.11n 2.4G Bluetooth 4.0 Integrated Arduino Co-processor: ATmega32u4 (Arduino Leonardo) Video output: HDMI and MIPI-DSI Onboard touch panel overlay connector Supports 100Mbps Ethernet Intel Processor GPIO x 6 ATmega Processor GPIO x 20 Gravity Interface Connectors x 6 Voltage: 5V@2A Board Dimensions: 88 x 70mm / 3.46 x 2.76" Package Dimensions: 110 x 94 x 30 mm/4.33 x 3.70 x 1.18" NET Weight: 55g Gross Weight: 100g

https://www.dfrobot.com/index.php?route=product/product&produ...

Edit:

https://www.kickstarter.com/projects/139108638/lattepanda-alp...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@pwntato:

LattePanda

Intel Cherry Trail Z8350 Quad Core Processor Base Frequency: 1.44GHz (1.92GHz Burst Frequency) Operating System: Windows 10 Home Edition (Unactivated) RAM: 4GB DDR3L Storage Capacity: 64GB GPU: Intel HD Graphics, 12 EUs @200-500Mhz, single-channel memory USB 3.0 x 1, USB 2.0 x 2 Wi-Fi 802.11n 2.4G Bluetooth 4.0 Integrated Arduino Co-processor: ATmega32u4 (Arduino Leonardo) Video output: HDMI and MIPI-DSI Onboard touch panel overlay connector Supports 100Mbps Ethernet Intel Processor GPIO x 6 ATmega Processor GPIO x 20 Gravity Interface Connectors x 6 Voltage: 5V@2A Board Dimensions: 88 x 70mm / 3.46 x 2.76" Package Dimensions: 110 x 94 x 30 mm/4.33 x 3.70 x 1.18" NET Weight: 55g Gross Weight: 100g

Edit:

Ser trevlig ut! Sen är ju enkortsdatorer rätt situationsberoende. Jag ville t.ex ha riktigt stöd för LibreELEC. Därav fick jag begränsa mig lite. Finns en del icke officiella LibreELEC builds till andra enheter. Men jag prioriterar i det här fallet hög kompatibilitet med addons och kringutrustning utan strul med uppdateringar.

Framgår inte riktigt hur det ser ut med hårdvarustöd för x265 på lattepanda? T.ex så avlastas cpu grymt bra i odroiden. Ligger på några procent användning bara vid 4k med x265

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pwntato:

Ser trevlig ut! Sen är ju enkortsdatorer rätt situationsberoende. Jag ville t.ex ha riktigt stöd för LibreELEC. Därav fick jag begränsa mig lite. Finns en del icke officiella LibreELEC builds till andra enheter. Men jag prioriterar i det här fallet hög kompatibilitet med addons och kringutrustning utan strul med uppdateringar.

Framgår inte riktigt hur det ser ut med hårdvarustöd för x265 på lattepanda? T.ex så avlastas cpu grymt bra i odroiden. Ligger på några procent användning bara vid 4k med x265

Hittar inte några info om x265 men jag hittar denna https://www.youtube.com/watch?v=yGktzulZn0M.

LibreELEC stöder X64 så det är bara att installera Linux med X64 så ska det funka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@pwntato:

LattePanda

Edit:

Ska man lägga ut dom pengarna och kan tänka sig aningen större maskin är m-itx med integrerad processor (där finns det åtskilliga nyare & bättre än Pandans Cherry Trail) & grafik ett mycket bättre val som dessutom inte drar mer ström eller blir varmare.
Tex J3160DC som jag kör med LibreELEC på en liten billig SSD, har både HDMI 2.0 och Display Port, klarar 4k och hevc.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

@pwntato

Så här några månader senare, hur nöjd är du med C2 och LibreELEC Kodi?

Funderar nämligen på att uppgradera min gamla trotjänare Gen 1 Pi model B så jag kan titta på x265/HEVC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av antiflash:

@pwntato

Så här några månader senare, hur nöjd är du med C2 och LibreELEC Kodi?

Funderar nämligen på att uppgradera min gamla trotjänare Gen 1 Pi model B så jag kan titta på x265/HEVC!

Mycket nöjd! En tråkig sak är dock att Moonlight (gamestream klient) inte funkar för Odroid. Annars inga problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pwntato:

Mycket nöjd! En tråkig sak är dock att Moonlight (gamestream klient) inte funkar för Odroid. Annars inga problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Åh, jag brukar inte streama på min ändå. Men bra att du är nöjd, har beställt en nu! Verkade inte finnas så många alternativ i till caset du skrev att du inte var nöjd med dock, så fick bli ett sådant ändå.

Tänker köra på SD-kort ist för eMMC, då det inte verkade gå att beställa någon SD- eller USB-adapter för eMMC för flashning, och dels för att jag hade ett SD-kort till övers, så ska se om det funkar prestandamässigt ändå. Lär väl inte vara så mycket skriva/läsa från disk när man väl är igång, inne i Kodi osv? Eller har jag gjort ett gravt misstag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antiflash:

Åh, jag brukar inte streama på min ändå. Men bra att du är nöjd, har beställt en nu! Verkade inte finnas så många alternativ i till caset du skrev att du inte var nöjd med dock, så fick bli ett sådant ändå.

Tänker köra på SD-kort ist för eMMC, då det inte verkade gå att beställa någon SD- eller USB-adapter för eMMC för flashning, och dels för att jag hade ett SD-kort till övers, så ska se om det funkar prestandamässigt ändå. Lär väl inte vara så mycket skriva/läsa från disk när man väl är igång, inne i Kodi osv? Eller har jag gjort ett gravt misstag nu?

Har testat båda. I Kodi märkte jag inte nån mer skillnad än boot tiden. Däremot så var Ubuntu snabbare med emmc