nätverkskabel är kopplad å funkar men ser inte router:S

Permalänk
Medlem

nätverkskabel är kopplad å funkar men ser inte router:S

en riktigt skum sak har inträffad. Fick hem min nya router från telia, koppla in å allt funkar bra, tänkte öpnna upp lite portar till ps4. men när jag loggar in på routern så står de:

0 ethernet devices connected
2 WiFi devices connected

vilket är väldigt konstigt, då ps4 är med kabel. hur är det ens möjligt? wifi är min mac och min iphone.

allt funkar som de ska på ps4:S inte lätt att öppna portar då

Permalänk

Har du valt att ps4 ska använda nätverkskabeln istället för wifi?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

@berne: Hur vet du att nätverkskabeln fungerar om du inte ser enheten? Alternativt hur vet du att nätverksuttaget i PS4an och/eller routern fungerar?
Har du testat alla grejer med annan utrustning?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@berne: Hur vet du att nätverkskabeln fungerar om du inte ser enheten? Alternativt hur vet du att nätverksuttaget i PS4an och/eller routern fungerar?
Har du testat alla grejer med annan utrustning?

Får IP adress på ps4 kan spela online osv. Gå ut på internet, så det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Har du valt att ps4 ska använda nätverkskabeln istället för wifi?

Yes, försöker ställa statisk IP, för ps4. Men kan ju inte hitta den:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir inte riktigt klok på de här:S
har router, switch å patchpanel... nu så sitter en nätverkskabel från router port nr 4, till patchpanel som går till ett nätverksutag. En kabel från den till ps4. So far so good.

har ställ in ip adress på ps4, internet funkar, å allt är som de ska på ps4. men enligt routern så finns det inte någon 0 ethernet devices connected.

Drar jag ur sladden från routern så funkar inte nätet på ps4. så rätt kabel hela vägen. Hur är det möjligt....

testade att sätta i port 2.. samma sak.

Tar jag bort den statisk ip.. på ps4 så hittar routern den... mkt kostigt

Permalänk
Medlem

@berne: Jäkligt konstigt indeed, men om den nu är kopplad men inte syns i vad som verkar vara någon sorts dhcp lista. Kan du ändå specificera enheten när du ska öppna portarna?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@berne: Jäkligt konstigt indeed, men om den nu är kopplad men inte syns i vad som verkar vara någon sorts dhcp lista. Kan du ändå specificera enheten när du ska öppna portarna?

nepp då routern bara visar vad som är kopplat:(
testat att tvinga fram den vi mac adress men den godkände den inte heller

tror jag ev har löst de nu... lite osäker. men tog bort den manuella ip på ps4, å körde auto. då hitta routern ps4 å allt funkade. Sen så tog jag den ip adress å la in din i routern som statisk, å sen samma sak på ps4. nu verkar det funka:) så har öppnat upp portar men vet ej om det är rätt.
för nu när man öppnar portar så börjar man skriva ip adressen, så kommer den statisk ip upp aut så bör vara rätt nu
har mac, å där finns ett program som heter port scan. knapprade in ip nummret på ps4 å testa men fick inte upp på någon av dom jag har angett:(
sen vet jag inte om datorn/pogramet är så smarta att den kan läsa från ps4 till router

Permalänk
Medlem

mmmmm blir inte bättre:/ har bytt router, å öppnat porta, å även höjt mitt hastigheten, å nu när tror man är klar med allt. å testar för att se Download å upplod på ps4 så är det bra mkt mindre än förut:(

förut låg jag runt 350-400mbps ner och upp ca 150.

nu efter alla försök ner 76.7mbps å upp 4.0:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

nepp då routern bara visar vad som är kopplat:(
testat att tvinga fram den vi mac adress men den godkände den inte heller

tror jag ev har löst de nu... lite osäker. men tog bort den manuella ip på ps4, å körde auto. då hitta routern ps4 å allt funkade. Sen så tog jag den ip adress å la in din i routern som statisk, å sen samma sak på ps4. nu verkar det funka:) så har öppnat upp portar men vet ej om det är rätt.
för nu när man öppnar portar så börjar man skriva ip adressen, så kommer den statisk ip upp aut så bör vara rätt nu
har mac, å där finns ett program som heter port scan. knapprade in ip nummret på ps4 å testa men fick inte upp på någon av dom jag har angett:(
sen vet jag inte om datorn/pogramet är så smarta att den kan läsa från ps4 till router

Om du reserverar en ip i routern, så ska du köra dhcp (auto) i ps4an.

Skrivet av berne:

mmmmm blir inte bättre:/ har bytt router, å öppnat porta, å även höjt mitt hastigheten, å nu när tror man är klar med allt. å testar för att se Download å upplod på ps4 så är det bra mkt mindre än förut:(

förut låg jag runt 350-400mbps ner och upp ca 150.

nu efter alla försök ner 76.7mbps å upp 4.0:(

Jaha, var det ditt mål.
Vet inte vad du lyckats med, men ska inte hjälpa att öppna portar för att få högre hastighet iaf, antingen så är porten öppen och du kan ladda ner/upp. Eller så är den stängd och du får inte ut nånting.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

nepp då routern bara visar vad som är kopplat:(
testat att tvinga fram den vi mac adress men den godkände den inte heller

tror jag ev har löst de nu... lite osäker. men tog bort den manuella ip på ps4, å körde auto. då hitta routern ps4 å allt funkade. Sen så tog jag den ip adress å la in din i routern som statisk, å sen samma sak på ps4. nu verkar det funka:) så har öppnat upp portar men vet ej om det är rätt.
för nu när man öppnar portar så börjar man skriva ip adressen, så kommer den statisk ip upp aut så bör vara rätt nu
har mac, å där finns ett program som heter port scan. knapprade in ip nummret på ps4 å testa men fick inte upp på någon av dom jag har angett:(
sen vet jag inte om datorn/pogramet är så smarta att den kan läsa från ps4 till router

Kanske inte så konstigt egentligen. Många routrar har den egenheten att de i listor med connected devices enbart visar enheter som har fått adress via DHCP. Det gör att man går miste om att se alla enheter med statisk IP. Det stämmer ju överens med det scenario som ts beskriver. Rent generellt hör förmågan att visa samtliga enheter ihop med kvalitet (pris) på routern. Jag såg att ts hade köpt router via Telia, vilket kanske inte har gett den grymmaste kvaliteten.

I och med att du har satt IP-numret statiskt vet du ju vad det är och kan köra port forward osv vid behov.

Jag håller även med föregående inlägg, att mixtra med portarna gör i sig inget för hastigheten. Bättre då att låta dem vara och låta routern sköta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peltors:

Kanske inte så konstigt egentligen. Många routrar har den egenheten att de i listor med connected devices enbart visar enheter som har fått adress via DHCP. Det gör att man går miste om att se alla enheter med statisk IP. Det stämmer ju överens med det scenario som ts beskriver. Rent generellt hör förmågan att visa samtliga enheter ihop med kvalitet (pris) på routern. Jag såg att ts hade köpt router via Telia, vilket kanske inte har gett den grymmaste kvaliteten.

I och med att du har satt IP-numret statiskt vet du ju vad det är och kan köra port forward osv vid behov.

Jag håller även med föregående inlägg, att mixtra med portarna gör i sig inget för hastigheten. Bättre då att låta dem vara och låta routern sköta det.

japp problemet var att även om ps4 hade statisk så vägrade routern låt mig ange den ip, fick felmedellande att de inte finns någon enhet, men är med hur du tänker, tänkte samma sak. att en ip adress=en enhet lätt sagt. men icke då:(
fick telias TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM. men har gett ett bud på en Asus RT-AC66U får se om man får den, å kolla om den kan ge bättre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

japp problemet var att även om ps4 hade statisk så vägrade routern låt mig ange den ip, fick felmedellande att de inte finns någon enhet, men är med hur du tänker, tänkte samma sak. att en ip adress=en enhet lätt sagt. men icke då:(
fick telias TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM. men har gett ett bud på en Asus RT-AC66U får se om man får den, å kolla om den kan ge bättre hastighet.

Vad får du för fart om du kopplar in datorn i ett nätverksuttag. Jag tror inte att det är något fel på EXTREAMen, utan det är dribblet med fasta ip adresser mm som ställer till det. Sätt sen statisk IP adress på PS4 i routern och slå på Upnp, då skall ju det mesta fungera.

Permalänk
Rekordmedlem

När du säger att du satt statisk ip hur har du gjort och hur har du konfat dhcpservern ? Jobbar dhcpservenrn inom det område du har satt den statiska ipn?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Vad får du för fart om du kopplar in datorn i ett nätverksuttag. Jag tror inte att det är något fel på EXTREAMen, utan det är dribblet med fasta ip adresser mm som ställer till det. Sätt sen statisk IP adress på PS4 i routern och slå på Upnp, då skall ju det mesta fungera.

Med samma kabel som är till min apple tv får jag: NER:292.92 upp:111.48mbps
Testa med kabel som sitter i ps4 92.72ner och upp 43.47

Tror jag ska byta kabel.. helt sjukt

testa trådlöst mobil: ner 322mbit upp 124

kollade kabel som satt i ps4, det är cat5E samma som den andra hur kan de diffa så:S?

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: oj nu blir de nog överkurs för mig:S

har anget ip adress på ps4,
sedan angett samma ip i routern till ps4.
De är det enda jag har gjort

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av berne:

@mrqaffe: oj nu blir de nog överkurs för mig:S

har anget ip adress på ps4,
sedan angett samma ip i routern till ps4.
De är det enda jag har gjort

Man bör se till att dhcpservern inte kan dela ut adresser som man sätter statiskt då det ibland kan skapa problem, det brukar gå att ange inom vilket område servern ska arbeta och det är bra att ändra det om man ska ange statiska ip, det kan ibland också gå att ställa in så att dhcpservern tilldelar samma dynamiska ip till samma apparat genom att låta den låsa ip mot mac-adressen.
Det kan hursomhelst vara dumt att sätta statiska ip inom det område dhcpservern kan arbeta inom.
Säg att du använder nätet 192.168.0.0/24 och att du har en normal hemmarouter med statiska ip för admin och standardgateway (vilket ofta är förkonfigurerat)
Då kan du tex låta dhcpservenr arbeta mellan 192.168.0.64 och 192.168.0.253 så kan du ha statiska ip mellan 192.168.0.2 och 192.168.0.63 utan att riskera att det blir adresseringsproblem.
Har man lite skumma problem bör man kolla att allt är rätt inställt så gott det går även om det är osannolikt att det påverkar så är det bra att helt eliminera att det ens kan påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör se till att dhcpservern inte kan dela ut adresser som man sätter statiskt då det ibland kan skapa problem, det brukar gå att ange inom vilket område servern ska arbeta och det är bra att ändra det om man ska ange statiska ip, det kan ibland också gå att ställa in så att dhcpservern tilldelar samma dynamiska ip till samma apparat genom att låta den låsa ip mot mac-adressen.
Det kan hursomhelst vara dumt att sätta statiska ip inom det område dhcpservern kan arbeta inom.
Säg att du använder nätet 192.168.0.0/24 och att du har en normal hemmarouter med statiska ip för admin och standardgateway (vilket ofta är förkonfigurerat)
Då kan du tex låta dhcpservenr arbeta mellan 192.168.0.64 och 192.168.0.253 så kan du ha statiska ip mellan 192.168.0.2 och 192.168.0.63 utan att riskera att det blir adresseringsproblem.
Har man lite skumma problem bör man kolla att allt är rätt inställt så gott det går även om det är osannolikt att det påverkar så är det bra att helt eliminera att det ens kan påverka.

Tvekis på om det går att finlira så pass i Technicolor799. Nu var det ett tag sedan vi hade Telia så det kan ju ha blivit bättre.

Asus tycker jag är trevliga, har köpt ett gäng till mina föräldrars hus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evirob:

Tvekis på om det går att finlira så pass i Technicolor799. Nu var det ett tag sedan vi hade Telia så det kan ju ha blivit bättre.

Asus tycker jag är trevliga, har köpt ett gäng till mina föräldrars hus.

Det går att styra dhcpservern i alla de modeller jag har varit i kontakt med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

@mrqaffe: oj nu blir de nog överkurs för mig:S

har anget ip adress på ps4,
sedan angett samma ip i routern till ps4.
De är det enda jag har gjort

Hur menar du att du har angett IP-adress i routern? Är det port forwarding du menar, eller något annat?

För om du på PS4 sätter en statisk IP som ligger utan DHCP-spannet ska du inte behöva göra något annat i routern än eventuellt port forwarding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peltors:

Hur menar du att du har angett IP-adress i routern? Är det port forwarding du menar, eller något annat?

För om du på PS4 sätter en statisk IP som ligger utan DHCP-spannet ska du inte behöva göra något annat i routern än eventuellt port forwarding.

Det är under.
lokal network
DHCP
även angett mac address där.

såg nu att i router är inställd på DHCP: 64 till 188