Funderingar på hur man tjänar pengar på bitcoins ?

Permalänk
Medlem

Satsa aldrig mer än det du kan riskera och riskera aldrig mer än vad du har råd att förlora. Man kan tjäna pengar jävligt snabbt men även förlora dom lika snabbt. Var smart!

Permalänk
Medlem

@forcevision: Till att börja med MÅSTE du sätta dig in och förstå vad "kryptovalutor" egentligen är och vad som särskiljer dem från varandra samt FIAT (ex. valutor). Som tidigare nämnts är "crypto" en extremt volatil marknad, om man inte har någon tidigare erfarenhet från trading kan situationen bli väldigt tuff, väldigt snabbt. Mitt tips är att läsa på om grunderna kring aktiehandel, om du sen basera dina investeringar på fundamenta eller Teknisk analys (eller kombination) är helt upp till en själv. Men för guds skull, ta det lugnt och försök uppnå en viss grad av förståelse innan du investerar större belopp; och som alltid investera ALDRIG mer än vad du redan kan tänka dig att förlora. Lycka till!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

@forcevision: Hej,

Personligen rekommenderar jag Bitstamp. De har EU-licens i Luxemburg, har generösa avgifter (0.25% när du köper/säljer och 1€ per uttag). Du kan köpa: Bitcoins, Litecoins, Ethereum, Ripple & Bitcoin Cash där. Du lägger in pengar med banköverföring (SEPA-betalning inom EU) och de kostar då inget extra i växlingsavgifter. Varför jag rekommenderar Bitstamp över Coinbase är att jag hört mycket dåligt om Coinbase på diverse forum, många som inte får in deras pengar där och de får inget svar av supporten etc.

Eventuell vinst du gör på dina kryptovalutor beskattas sedan med 30%, du kan ta ut pengarna från Bitstamp till ditt bankkonto i Sverige. Bitstamp tillhandahåller en e-plånbok så du kan hålla pengarna på deras sida - detta medför nackdelar, det finns en risk att Bitstamp blir hackad (läs om MtGox 2013) eller liknande - så att rekommendera är att spara sina Bitcoins på en egen plånbok offline.

Ett annat alternativ är att investera i Certifikat på Avanza som tidigare nämnt här i forumet, det finns Bitcoin Certifikat och Ethereum. Dessa certifikat tillhandahålls av XBT Provider och där värdet exponeras mot kryptovalutornas värde, där de tar ut en avgift på 2.5%. Det som är positivt med detta är att du inte behöver oroa dig om säkerheten, då Avanza Bank är en stor etablerad bank, sedan slipper du beskatta vinster med 30% utan skattar då istället enligt ISK (vilket blir runt 0.5%).

Sedan bör du sätta dig in lite om vad kryptovalutor är - och vara medveten om att det är en volatil marknad som kan likväl gå ner 50% som upp 50% - dina pengar är inte säkra.

Hoppas detta hjälpte lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är la billigare att använda internationella överföringar och skicka euro direkt till börsen istället för att gå genom en extratjänst?

De jag sa fel var att man ska föra över btc till gdax och där sälja för euro. Sedan till revolut. Tricket har jag fått från r/nicehash och det ska vara det billigaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Jag tackar verkligen för alla som hjälper till, och jag håller på att lära mig mer om kryptovaluta. Läser lite varje dag på om detta. Men det kommer sidofrågor hela tiden därav mina frågor här
Det är verkligen en spännande detta med kryptovaluta, jag har investerat i avanza certifikat för bitcoin. Det som även här sagts innan är att man kan inte sälja och köpa när man vill utan det är börstider vilket jag kan känna är ett minus.

Permalänk
Medlem

Du kan handla krypto från etoro, där har du tillgång till ett gäng olika coins, kolla guide :

https://cashbloggen.se/2017/11/28/passiv-inkomst-en-guide-til...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Läst på lite om mining och där kan man tjäna coins också om jag fattat det rätt ? Någon som har en miningdator ? Är det värt att investera i ?

Permalänk
Medlem

Jag var med i en signaturkampanj på ett känt forum för kryptovaluta och nu efter 8 veckor så verkar det som jag ska bli belönad för detta. Med mina mått mätt var det ganska bra betalt så det var helt klart värt jobbet.

Det finns så kallade "bounties" man kan få om man hjälper till med marknadsföring. Kan handla om att översätta dokument till andra språk, skriva guider eller lägga upp klipp på youtube eller som i mitt fall ha en forumsignatur med reklam för en viss kryptovaluta. Men får betalt i den kryptovaluta man marknadsför. Hur mycket man får betalt varierar nog och har man tur har kursen ökat under kampanjen så när man väl får betalt kan det vara ganska mycket värt.

Så man måste inte spekulera eller mina för att tjäna pengar på krypto. Man kan jobba också.

Permalänk

kan någon här förklara hur lång tid det skulle ta att mina 1BTC? snackar vi veckor, månader?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag var med i en signaturkampanj på ett känt forum för kryptovaluta och nu efter 8 veckor så verkar det som jag ska bli belönad för detta. Med mina mått mätt var det ganska bra betalt så det var helt klart värt jobbet.

Det finns så kallade "bounties" man kan få om man hjälper till med marknadsföring. Kan handla om att översätta dokument till andra språk, skriva guider eller lägga upp klipp på youtube eller som i mitt fall ha en forumsignatur med reklam för en viss kryptovaluta. Men får betalt i den kryptovaluta man marknadsför. Hur mycket man får betalt varierar nog och har man tur har kursen ökat under kampanjen så när man väl får betalt kan det vara ganska mycket värt.

Så man måste inte spekulera eller mina för att tjäna pengar på krypto. Man kan jobba också.

Vart vänder man sig om man vill marknadsföra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Vart vänder man sig om man vill marknadsföra ?

Skickades från m.sweclockers.com

https://bitcointalk.org/index.php?board=238.0
Fast man får sålla rejält för att hitta seriösa projekt ser jag.
För min del så sökte jag på coins jag gillade och kollade om de hade någon bounty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

kan någon här förklara hur lång tid det skulle ta att mina 1BTC? snackar vi veckor, månader?

Det beror helt på vad du har för dator. Med normala konsumentdatorer är det tror jag helt meningslöst att mina bitcoin.

Permalänk
Medlem

Proof-Of-Stake är ett alternativ till mining. Man kan jämföra det med att ha pengar på banken eller äga en aktie som ger utdelning.

En kryptovaluta som ger hyfsat bra utdelning med PoS är Bean cash (hette tidigare BitBean). Ger ca 60% fler coins på ett år genom att låsa in sina coins i en wallet i sin dator (funkar alltså inte att ha dem på en Exchange wallet).

Kalkylator: http://sproutingcalculator.com/

Så om man köper 100000 BEAN så har det ökat till 104000 på en månad, alltså 4%. Med ränta-på-ränta blir detta ca 60% på ett år. Kruxet är att man måste ha sin wallet igång hela tiden så det får ju vara på någon server eller liknande som alltid är på. Sedan får man hoppas att priset på de digitala bönorna inte sjunker. Det är väl en möjlig risk om det blir inflation om för många nya bönor genereras eller om "kryptobubblan spricker" vilket också kan hända.

https://coinmarketcap.com/currencies/bean-cash/

De rekommenderar ju att man har minst 100000 BEAN för att få en utbetalning med 1000 BEAN per vecka ungefär. Då kostar investeringen ca 9300 SEK i dagens kurs. Man kan ha mindre insättning också men då tar det längre tid att få sina belöningar. Varje belöning är på 1000 bönor. Säg att man köper 10000 stycken istället för 100000 så kan det ta 10 veckor innan man får sin första belöning på 1000 BEAN vilket är tråkigt. De delar inte ut mindre än 1000 åt gången. Å andra sidan är 1000 stycken på 10000 10% vilket ändå inte är dåligt på 10 veckor bara man har tålamod.

Finns andra PoS-valutor också och det är tal om att Ethereum ska gå över till detta konceptet framöver. Men det hindrar ju inte att man testar redan nu med någon PoS-valuta. BeanCash använder ingen mining med hårdvara utan går enbart på PoS så de som gnäller över att kryptovalutor är dåliga för miljön kan ju testa detta istället (man kan köra på någon strömsnål liten dator eller VPS i molnet för att minska driftskostnaden för att köra sin wallet).

Hade man vetat att kursen höll sig stabilt så hade detta varit en säker investering men nu är det en kryptovaluta så kursen kan gå ner om man har otur och upp om man har tur. Så ja man kan tjäna pengar men man kan också förlora så detta får mer ses som lotteri där man hoppas på vinst. Så satsa inget ni inte har råd att förlora.

Man ska också vara medveten om att "svårighetsgraden" kan variera. Just nu får man 4% per månad men om detta blir jättepopulärt blir det lägre avkastning i procent. Samtidigt ökar efterfrågan och priset går upp om det blir populärt. Om det floppar blir kanske avkastningen i procent bättre räknat i bönor men samtidigt kanske priset på dem går ner så man inte tjänar på det. Bästa är då att investera i en period av nedgång, tjäna mycket i procent så man får många bönor och sedan vänder det och man säljer dem dyrt. Men att förutspå något sådant är inte lätt.

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt, du måste ha ASIC. typ en Antminer S9 eller hellst 10 om man ska köra BTC.
Men det går att mina alla andra coins, exempelvis ethereum, zcash eller om man vill chansa lite.. Darkcoins.
Man minar bara ASIC resistenta coins om man vill tjäna någonting på det.

Skrivet av Kevlarheart:

kan någon här förklara hur lång tid det skulle ta att mina 1BTC? snackar vi veckor, månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

kan någon här förklara hur lång tid det skulle ta att mina 1BTC? snackar vi veckor, månader?

Jag har en rig med 4 st 1070 + min gaming rig med ett 1080ti som jag kör när jag inte spelar. Om min nuvarande projection på nicehash stämmer skulle jag mina ungefär 0,7 BTC på ett är, så typ ett år och fyra månader skulle det väl ta.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag har en rig med 4 st 1070 + min gaming rig med ett 1080ti som jag kör när jag inte spelar. Om min nuvarande projection på nicehash stämmer skulle jag mina ungefär 0,7 BTC på ett är, så typ ett år och fyra månader skulle det väl ta.

Det där kan omöjligt stämma, så bra är inte avkastnigen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Det där kan omöjligt stämma, så bra är inte avkastnigen

Jodå, ett 1080 Ti ger ca 6 USD per dag just nu. Ett 1070 ger ca 4. 22 USD * 365 = 8030 USD. Kursen just nu är 9900 USD så 0,7 BTC stämmer ganska bra när man räknat bort elkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Jodå, ett 1080 Ti ger ca 6 USD per dag just nu. Ett 1070 ger ca 4. 22 USD * 365 = 8030 USD. Kursen just nu är 9900 USD så 0,7 BTC stämmer ganska bra när man räknat bort elkostnad.

O shit du har rätt känns som så mycket pengar bara för 5 gpu haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

O shit du har rätt känns som så mycket pengar bara för 5 gpu haha

Kan vara därför det är omöjligt att få tag på en bra GPU idag utan att bli rånad

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Kan vara därför det är omöjligt att få tag på en bra GPU idag utan att bli rånad

Jo det vet jag haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Det där kan omöjligt stämma, så bra är inte avkastnigen

Skrivet av donfalcon:

Jodå, ett 1080 Ti ger ca 6 USD per dag just nu. Ett 1070 ger ca 4. 22 USD * 365 = 8030 USD. Kursen just nu är 9900 USD så 0,7 BTC stämmer ganska bra när man räknat bort elkostnad.

Precis, ligger lite lägre just nu på ca $18/dygn men har haft lite nertid också men generellt sett drar jag in ca 0,0015-0,002 BTC per dygn och elkostnaden är ungefär 7-8 kr per kort och dag. Har undervoltat de en del, dels för elkostnad men även för att hålla dem under 70 grader för längre livslängd. Coola är att man kan ändå överklocka dem lite grann så hashen påverkas inte nämnvärt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Jag har en rig med 4 st 1070 + min gaming rig med ett 1080ti som jag kör när jag inte spelar. Om min nuvarande projection på nicehash stämmer skulle jag mina ungefär 0,7 BTC på ett är, så typ ett år och fyra månader skulle det väl ta.

Okej

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av donfalcon:

Jodå, ett 1080 Ti ger ca 6 USD per dag just nu. Ett 1070 ger ca 4. 22 USD * 365 = 8030 USD. Kursen just nu är 9900 USD så 0,7 BTC stämmer ganska bra när man räknat bort elkostnad.

Jag har ingen aning om detta stämmer, däremot måste du tänka på att om 1 månad kan svårighetsgraden vara mycket högre.

Släpps en ny Antminer eller annan ASIC maskin så sticker svårighetsgraden enormt.

Idag kanske du får 6 dollar men om 1 månad kan det vara 1 dollar.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du har mentalt fel inställning. Du förutsätter att du kommer tjäna pengar. Om du inte är beredd att faktiskt FÖRLORA pengar så ska du inte investera. Gäller alltid: Investera inte pengar som du inte har råd att förlora.

Senast igår kom ju nyheten att Sydkorea har ett lagförslag om att förbjuda kryptovalutor. Om fler hänger på, vad tror ni händer med er "riskfria" investering då?

Men som sagt, investera en peng du har råd att förlora och hoppas på det bästa. No pain, no gain

Är nog inte så effektivt att förbjuda kryptovaluta. Ungefär som att förbjuda att solen ska lysa eller vatten att söka sig mot havet.

Permalänk
Medlem

Vi ska ju vara tydliga med att berätta att när man kör Nicehash så minar man inte bitcoin utan andra coins men får betalt i btc. Sen tar de en ganska bra procent själva. Dvs att faktiskt mina bitcoin är meningslöst utan asic.

Skrivet av Bjebbosten:

Jag har ingen aning om detta stämmer, däremot måste du tänka på att om 1 månad kan svårighetsgraden vara mycket högre.

Släpps en ny Antminer eller annan ASIC maskin så sticker svårighetsgraden enormt.

Idag kanske du får 6 dollar men om 1 månad kan det vara 1 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Kan vara därför det är omöjligt att få tag på en bra GPU idag utan att bli rånad

Läste detta häromdagen...
Østeuropæere tømmer danske butikker

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Goddamn ze Russianz! 100000 GPUer till en ryss. En riktig entusiast.

Permalänk
Skrivet av Eth-Dec:

Vi ska ju vara tydliga med att berätta att när man kör Nicehash så minar man inte bitcoin utan andra coins men får betalt i btc. Sen tar de en ganska bra procent själva. Dvs att faktiskt mina bitcoin är meningslöst utan asic.

Tack för att du poängtera det! Oavsett gäller samma princip för alla valutor som inte är ASIC resistant.

Läste nyss att Samsung har planer på ASIC maskiner, släpps sådana och intresset är stort så gäller inte dagens "vinstberäkningar".

Min personliga åsikt är att det är bättre att köpa mynten istället för att gräva dem.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag tror du har rätt med att köpa... trots att jag minar
Att köra ASIC är som att köpa en Porsche och att köra GPU är som att köpa en gammal popnitad Mustang som du trycker in diverse lågbudget pryttlar i MEN med en gigantisk kompressor. Ibland går den bra, ibland rasar det.. Men charmigare än en fulländad Porsche som du aldrig behöver pilla på.

Skrivet av Bjebbosten:

Tack för att du poängtera det! Oavsett gäller samma princip för alla valutor som inte är ASIC resistant.

Läste nyss att Samsung har planer på ASIC maskiner, släpps sådana och intresset är stort så gäller inte dagens "vinstberäkningar".

Min personliga åsikt är att det är bättre att köpa mynten istället för att gräva dem.

Permalänk
Skrivet av Eth-Dec:

Jag tror du har rätt med att köpa... trots att jag minar
Att köra ASIC är som att köpa en Porsche och att köra GPU är som att köpa en gammal popnitad Mustang som du trycker in diverse lågbudget pryttlar i MEN med en gigantisk kompressor. Ibland går den bra, ibland rasar det.. Men charmigare än en fulländad Porsche som du aldrig behöver pilla på.

Kan ju dock vara roligt att minea, det var det 2011 i alla fall när jag testade.

Har sett flera som köpt dyra maskiner för att minea, grafikkort osv detta utan att tänka på att svårighetsgraden kommer gå kraftigt uppåt.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607