Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Nej här:
https://www.conrad.se/Anslutningskabel-%5b1x-SATA-str%f6mkont...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

@Calby: En strömadapter? Jag tror du missförstår vad jag är ute efter, jag vill ha en adapter så att min SSD inte hänger löst i SATA-porten utan kan sättas fast i hårddisksläden.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

@Capitán General:
Jaha! då fattar jag, jag är på jakt på en själv.

Tidigare köpte jag denna:
https://www.dustinhome.se/product/5010804096/ezconvert-air-25...

Men den kommer inte in igen förens i April så försöker hitta någon annan jag med som passar.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Någon som kan mäta måtten på PSU:n i gen8? skulle behöva bred, längd och höjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Okej vad bra, nej har inte installerat ännu. Kör fortfarande 5.5 och tänkte höra mig för hur det var nu med senaste eftersom jag läst attt det varit problem även i de senaste versionerna.
Då kan jag tryggt installera då
Bäst att köra med hp:s image alltså..

Skickades från m.sweclockers.com

Har du hunnit uppgradera än?
Jag har en ganska sen version av esxi 6.5 och har inte fått till samma fart som i 5.5.
Jag har provat de hpvsa drivers jag hittat mellan 88 och 102 men ingen ger samma fart som esx 5.5
Det räcker med ett par sekunders filöverföring för att hastigheten ska gå ner mot 20mb/s istället för tidigare stabila 100+.
VM:arna bootar även märkbart långsammare.

Hpvsa 102 är väl från q1 2017, är det någon som hittat en senare version eller något annat sätt att komma runt problemet?
För att förtydliga så kör jag med den inbygda storage controllern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du hunnit uppgradera än?
Jag har en ganska sen version av esxi 6.5 och har inte fått till samma fart som i 5.5.
Jag har provat de hpvsa drivers jag hittat mellan 88 och 102 men ingen ger samma fart som esx 5.5
Det räcker med ett par sekunders filöverföring för att hastigheten ska gå ner mot 20mb/s istället för tidigare stabila 100+.
VM:arna bootar även märkbart långsammare.

Hpvsa 102 är väl från q1 2017, är det någon som hittat en senare version eller något annat sätt att komma runt problemet?
För att förtydliga så kör jag med den inbygda storage controllern.

Nej tyvärr inte installerat ännu. Ena servern står avstängd för tillfället. Okej, det var synd att höra, hade hoppats på att farten skulle vara ok igen, eftersom felet skulle vara åtgärdat.. Men så är alltså inte fallet, med andra ord..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

@Calby: En strömadapter? Jag tror du missförstår vad jag är ute efter, jag vill ha en adapter så att min SSD inte hänger löst i SATA-porten utan kan sättas fast i hårddisksläden.

Om du har tillgång till 3d skrivare fungerar denna ok
https://www.thingiverse.com/thing:323694

Jag var tvungen att använda skruvar med platt skalle för att de inte skulle ta emot plåten, men ändå rätt nice lösning.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Om du har tillgång till 3d skrivare fungerar denna ok
https://www.thingiverse.com/thing:323694

Jag var tvungen att använda skruvar med platt skalle för att de inte skulle ta emot plåten, men ändå rätt nice lösning.

3D print service finns det gott om; 3dhubs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nej tyvärr inte installerat ännu. Ena servern står avstängd för tillfället. Okej, det var synd att höra, hade hoppats på att farten skulle vara ok igen, eftersom felet skulle vara åtgärdat.. Men så är alltså inte fallet, med andra ord..

Annars kan man göra som jag köpa ett separat raid kort.
Då kommer de inte bli problem me ESXi

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som testat montera en AIO CPU kylare? Känns verkligen som man måste ha en tredjepartskylare när man bytt CPU'n då den blir upp emot +80c. Problemet är att jag har noll tillgång till verktyg (pelarborr m.m) vilket gör att det blir svårt att modifiera en kylare typ NH-L9i som en användare gjort i tråden.

Ett alternativ är att skaffa en AIO vattenkylning och bara fästa kylaren med två skruvar istället för fyra..men känns sådär stabilt även om det förmodligen kommer prestera bättre än den passiva kylningen som sitter på nu. Lär vara problem även med radiatorn då som jag förstått det inte bara går att byta ut fläkten som redan sitter på plats. Eller finns det någon adapter man kan köpa någonstans?

Permalänk
Skrivet av Rorax:

Någon som testat montera en AIO CPU kylare? Känns verkligen som man måste ha en tredjepartskylare när man bytt CPU'n då den blir upp emot +80c. Problemet är att jag har noll tillgång till verktyg (pelarborr m.m) vilket gör att det blir svårt att modifiera en kylare typ NH-L9i som en användare gjort i tråden.

Ett alternativ är att skaffa en AIO vattenkylning och bara fästa kylaren med två skruvar istället för fyra..men känns sådär stabilt även om det förmodligen kommer prestera bättre än den passiva kylningen som sitter på nu. Lär vara problem även med radiatorn då som jag förstått det inte bara går att byta ut fläkten som redan sitter på plats. Eller finns det någon adapter man kan köpa någonstans?

Blir nog ruggigt trång med en AIO även om du löser infästningen mot moderkort/CPU

Denna kylare kör jag med:
https://new.webhallen.com/se/product/164608-Akasa-K25-CPU-kyl...
Har modifierat den likt bilderna nedan:
https://lasias.com/nextcloud/index.php/s/hOTra1pb7UPJpDg
Har du inte tillgång till vinkelslip så köp en:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Går på 498:-

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Blir nog ruggigt trång med en AIO även om du löser infästningen mot moderkort/CPU

Intressant, verkar vara en väldigt billig lösning och lär fungera bättre än den passiva som sitter på just nu. Kan dock inte se bilderna men antar det är något i stil med det som gjordes här: https://homeservershow.com/forums/topic/6170-active-cpu-cooli...

Hur kopplade du in fläkten till kylaren?

Permalänk
Skrivet av Rorax:

Intressant, verkar vara en väldigt billig lösning och lär fungera bättre än den passiva som sitter på just nu. Kan dock inte se bilderna men antar det är något i stil med det som gjordes här: https://homeservershow.com/forums/topic/6170-active-cpu-cooli...

Hur kopplade du in fläkten till kylaren?

Köpte en adapter från kjell&co molex till fläkt uttag.
Testa att ladda om länken med bilder ett par gånger så bör dom dyka upp.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Köpte en adapter från kjell&co molex till fläkt uttag.
Testa att ladda om länken med bilder ett par gånger så bör dom dyka upp.

Testade med Edge/Firefox/Chrome, ingen av dom ville ladda bilderna oavsett hur många ggr jag laddade om. Men beställde kylaren, ska se om jag har någon adapter liggandes hemma, annars går jag till kjell och köper en adapter jag med. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@Rorax:
Så länge CPU:n ligger under 80c så ska det inte vara några problem men över 80c så börjar det bli lite jobbigt.

Jag har satt en rad med Noctua 140mm fläktar (3st) som blåser in kalluft i fronten på min server ströp dom till 1200rpm med medföljande adapter och för mig har det gjort stor skillnad.

Funderar lite på att byta ut fläkten som sitter inne i chassit med till Noctua men problemet blir att den då inte kommer att styras av moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@Rorax:
Så länge CPU:n ligger under 80c så ska det inte vara några problem men över 80c så börjar det bli lite jobbigt.

Jag har satt en rad med Noctua 140mm fläktar (3st) som blåser in kalluft i fronten på min server ströp dom till 1200rpm med medföljande adapter och för mig har det gjort stor skillnad.

Funderar lite på att byta ut fläkten som sitter inne i chassit med till Noctua men problemet blir att den då inte kommer att styras av moderkortet.

Varit uppe i 87c som mest när den konverterar filer från plex för att synca till surfplattan, vilket är anledningen till att jag ville fixa annan kylning. Hade också velat byta fläkten inne i chassit. Men deras 6-pins kontakt är orsaken till att jag inte gjort det. Verkar dock inte finns någon marknad för en 6-pins till 4 pins adapter, har iaf inte hittat någon. Annars hade jag gärna köpt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Annars kan man göra som jag köpa ett separat raid kort.
Då kommer de inte bli problem me ESXi

Vilket raidkort kör du med?
Själv kör jag med ett p212 med 256MB cache utan batteri. Funkar fin fint

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Jag har också stoppat in Akasa kylaren, men jag modifierade den med hjälp av en avbitare för att ta bort "plastpluggarna" och sen tog jag en polygrip och bände fram och tillbaka så att två av fyra fästpunkter försvann. Tog inte många minuter att göra och det är verktyg de flesta har hemma :).

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Vilket raidkort kör du med?
Själv kör jag med ett p212 med 256MB cache utan batteri. Funkar fin fint

LSI 9211-8i SAS SATA 8-port PCI-E Card

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så idag fick jag äntligen mina nya minnen från Ebay, trodde jag.

Hade beställt 2 stycken kingston KTH-PL316E/8G men fick 2 stycken Patriot PSD38G1333K.
Dom goda nyheterna är dock att jag fick tillbaka hela summan och fick behålla minnena gratis.

Går dessa att använda överhuvudtaget i servern eller borde jag försöka sälja vidare dom?

Permalänk
Medlem

@Zormac: Om det är dessa kan de inte användas. Saknar ECC.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@Zormac: Om det är dessa kan de inte användas. Saknar ECC.

Misstänkte det. Är dessa värt att försöka sälja eller är det bara att kasta?

Permalänk
Medlem

Hej!
Har ett P212 raid kort med 512mb minne och batteri liggande. Funderar på om jag ska montera det i min server. Vad vinner jag på det förutom stöd för några raid format till om man jämför med den inbyggda raid kontrollern.

Hur är det med värme? Har hört att raid korten kan bli ganska varma?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Medlem

@depalma:
Bla så kommer det fungerar bättre med ESXI om du använder det.
Annars, well du får 6gb/s på alla diskarna osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Calby:
Ok, hur är det med värme?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can

Permalänk
Medlem

@depalma: Vet faktist inte, har inte prövat själv - har ett kort som är på G men kineserna är sega på att skicka saker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är nu optimalt för ESXi drift på Microserver.
Jag tänker att jag monterar mitt P222 Smart array kort iallafall.

Enbart använda P222 och installera esxi på en liten partition?
Installera på SSD:n som används för OS idag, medför väl användning av både B120 och P222
Installera på bootbart USB som sätts i interna USB porten (Krångligt att få microserver att boota på den?)

Hur hade ni valt?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE

Permalänk

Köpte en begagnad G8, så nu har jag två... Undrar hur det slutar.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Har en gen8 med en G1610T 4GB som stått i minst ett år (kanske två) och samlat damm i väntan på att jag ska få ändan ur vagnen. Nu börjar jag tröttna på mitt velande så ska sätta igång den. Jag vill använda den som filserver för bilder/filmer som jag vill kunna sköta via något snyggt webgränssnitt. Är dock helt ny på det här med egen server så undrar om någon vet om det finns en hyfsat enkel guide på hur jag ska gå till väga. Kör nu smugmug och skulle vilja ha något liknande den.

Om ni tror detta kommer bli för svårt för en noob så kanske jag låter den åka upp på marknaden istället. Misstänker att mitt tålamod inte är stabilt nog om det är för avancerat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Har en gen8 med en G1610T 4GB som stått i minst ett år (kanske två) och samlat damm i väntan på att jag ska få ändan ur vagnen. Nu börjar jag tröttna på mitt velande så ska sätta igång den. Jag vill använda den som filserver för bilder/filmer som jag vill kunna sköta via något snyggt webgränssnitt. Är dock helt ny på det här med egen server så undrar om någon vet om det finns en hyfsat enkel guide på hur jag ska gå till väga. Kör nu smugmug och skulle vilja ha något liknande den.

Om ni tror detta kommer bli för svårt för en noob så kanske jag låter den åka upp på marknaden istället. Misstänker att mitt tålamod inte är stabilt nog om det är för avancerat.

Släng upp Seafile!

Visa signatur