Permalänk
Medlem

TV gick sönder

Hej! Köpte en tv på cdon 2016-06, garantin gick ut 2017-08. tvn gick sönder 2017-11.21. fick hjälp av cdon att skicka den till infocare som de har samarbete med, de konstaterade att lysröret var sönder, eftersom Thomson har 3 års garanti på det så skulle jag få det fixat gratis.
efter en månad av väntan ringer jag och frågar varför det står "Väntar delar" så länge, då säger han att tvn kommer inte lagas utan jag kommer få en ny, men de väntar på att Thomson ska svara de, han menade att Thomson typ inte prioriterar sånt här och drygar sig, och så sa han att de har många som väntar på att bli ersatta med ny tv. Nu har det gått 2,5 månad och fortfarande inget. Finns det någon gräns hur länge de kan dryga sig, börjar bli otålig nu.

Permalänk
Medlem

Det är bara till att vara på CDON, 2-3 veckor är vad som anses vara skälig tid att vara utan sin produkt.

CDON kan lösa dig om dom vill då dom säkert får TVn krediterad av Thomson dvs får tillbaka sina pengar, så du ska inte behöva lida pga det.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara och kolla så klart på Thomson hemsida se vad de säger gällande garantier och väntetid? Men 2.5 månader låter ju lite långt, det du kan göra är ju kräva att få en ny TV skickad till dig omgående eller att man får igen pengarna.

Däremot är det sällan någon specificera hur länge man kan få vänta på service, finns ju det som har fått vänta över 6 månader innan det fick produkter på garantin, allt beror ju lite på vart TV ska skickas först och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Det är bara till att vara på CDON, 2-3 veckor är vad som anses vara skälig tid att vara utan sin produkt.

CDON kan lösa dig om dom vill då dom säkert får TVn krediterad av Thomson dvs får tillbaka sina pengar, så du ska inte behöva lida pga det.

Ska ringa CDON och se vad de kan göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det är ju bara och kolla så klart på Thomson hemsida se vad de säger gällande garantier och väntetid? Men 2.5 månader låter ju lite långt, det du kan göra är ju kräva att få en ny TV skickad till dig omgående eller att man får igen pengarna.

Däremot är det sällan någon specificera hur länge man kan få vänta på service, finns ju det som har fått vänta över 6 månader innan det fick produkter på garantin, allt beror ju lite på vart TV ska skickas först och tillbaka.

Cdon använder Bring, tvn skickades till Infocare i Linköping. Den kommer inte repareras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Ska ringa CDON och se vad de kan göra

Kan man ringa CDON?
Jag beställde lite Squishy till barnen för typ 2 veckor sen och fortfarande inte fått något.
Mejlade de i fredags men inte fått något svar, hittar ingenstans att man kan ringa de.

Permalänk
Medlem

Har skickat ett meddelande till CDON nu, stör mig på att CDON inte har något nummer man kan ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Kan man ringa CDON?
Jag beställde lite Squishy till barnen för typ 2 veckor sen och fortfarande inte fått något.
Mejlade de i fredags men inte fått något svar, hittar ingenstans att man kan ringa de.

Nej jag insåg att de inte gick att ringa dem, de brukar vara hyfsat snabba med svar via mejl dock, du kommer nog få svar imorgon.

Permalänk
Skrivet av pokerproffset:

Ska ringa CDON och se vad de kan göra

du har köpt TV'n av CDON du har betalat för service, en del av CDON's jobb är då att ordna så tillverkare gör det dom ska..

du behöver inte vara trevlig mot CDON's kundtjänst men inte heller otrevlig men gör klart att du kommer att ringa varje dag, och skriva på CDON's Facebook, Twitter tills problemet är löst.. gör dig lite obekväm,
läs på och lär dig Konsumentköplagen utantill.
tips: om du har problem med företag X fråga då inte företag X vilka rättigheter som du har.. varför skulle dom tala om det för dig?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag väntade i 1 månad på att CDON skulle ta in och byta min defekta CPU-kylare. När jag mailade och frågade hur det stod till efter 1 månads väntan så svarade de att garantin hade gått ut under den månaden, så de tyckte att jag skulle bli utan kylare. Gäller bara att hota om ARN osv så gör dem rätt

Men om det är så att de inte har några nya TV i lager så finns det ju inget du kan göra tills de tar in fler.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag väntade i 1 månad på att CDON skulle ta in och byta min defekta CPU-kylare. När jag mailade och frågade hur det stod till efter 1 månads väntan så svarade de att garantin hade gått ut under den månaden, så de tyckte att jag skulle bli utan kylare. Gäller bara att hota om ARN osv så gör dem rätt

Men om det är så att de inte har några nya TV i lager så finns det ju inget du kan göra tills de tar in fler.

Jo, man kan alltid få en annan likvärdig vara, eller få pengar för att handla en likvärdig vara hos en annan återförsäljare.

@TS
2,5 månader är väldigt lång tid, så länge ska man i normalfall inte behöva vänta. Även om garantin har gått ut så har du alltså 3 års reklamationsrätt mot CDON, så det är inget som de på något sätt kan försöka avskriva sig ifrån. Du ska inte heller behöva kontakta tillverkaren direkt (om du inte vill), den kommunikationen är återförsäljaren skyldig att föra för kundens räkning.

Att Thomson inte svarar är inte ditt problem, det är återförsäljarens, nu har det konstaterats att det är ett giltigt garantiärende och CDON får därmed fatta beslut om omleverans eller återköp även om inte tillverkaren behagar att svara. Så stå på dig, det här låter som en done deal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Nej jag insåg att de inte gick att ringa dem, de brukar vara hyfsat snabba med svar via mejl dock, du kommer nog få svar imorgon.

Kontakta CDON här på forumet istället.
(Jag har bara dåliga erfarenheter av deras mail verkar inte vara nån uppföljning efter första mailen som man skickatin lr återkoppling.
Satt och väntade på mail säkert 3v).

Efter kontakt här på forumet, så hade jag svaret dagen efter.
Tycker oxå det är dåligt att ett av nordens största företag inte har telefon system så man kan klara ut saker snabbare än mail. som det ska vara följd frågor på etc.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/940457-cdon-com-hemele...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, man kan alltid få en annan likvärdig vara, eller få pengar för att handla en likvärdig vara hos en annan återförsäljare.

@TS
2,5 månader är väldigt lång tid, så länge ska man i normalfall inte behöva vänta. Även om garantin har gått ut så har du alltså 3 års reklamationsrätt mot CDON, så det är inget som de på något sätt kan försöka avskriva sig ifrån. Du ska inte heller behöva kontakta tillverkaren direkt (om du inte vill), den kommunikationen är återförsäljaren skyldig att föra för kundens räkning.

Att Thomson inte svarar är inte ditt problem, det är återförsäljarens, nu har det konstaterats att det är ett giltigt garantiärende och CDON får därmed fatta beslut om omleverans eller återköp även om inte tillverkaren behagar att svara. Så stå på dig, det här låter som en done deal!

Tack för infon, jag är inte direkt kunnig på rättigheter när det gäller sånt här, men då ska jag va på CDON, trodde inte de va deras skyldighet utan Thomson.

Har nu skrivit ett meddelande till CDON här på Sweclockers, får se vad som sker nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Cdon använder Bring, tvn skickades till Infocare i Linköping. Den kommer inte repareras.

Jo men Infocare kan ju i sin tur skicka den till Kina Tawain eller den fabrik som tillverka den innan den skickar ut en ny från fabriken, det där är ju helt upp till tillverkaren vart TV ska hamna för att kunna börja agera på garantin, det bästa vore ju om du tog kontakta typ den svenska supporten eller någon support på engelsk språkig ställe om ditt ärende.

Finns dock bättre företag än CDON när det kommer till garantier, köper man TV på typ Elgiganten så får du oftast en ny från butiken så väntar Elgiganten bara på en likvärdig eller samma TV till sin butik att sälja den sedan.

Medans vissa företag väntar på tillverkaren att skicka TV innan de sedan skicka ut den till sin kund på garantier.

Därför kollar jag sällan på vem som är billigast på produkten väger in alla faktorer som vem har bästa möjliga garantier, vem får man snabbast utbytesenhet om något skulle hända även sådan service kan göra att de inte behöver vara kanske billigast för att vara värd handla från dem istället.

CDON undviker jag till nästan varje möjliga steg möjligtvis digitala licenser kan man tänkas köpas från där, men skulle då inte köpa någon hårdvara överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jo men Infocare kan ju i sin tur skicka den till Kina Tawain eller den fabrik som tillverka den innan den skickar ut en ny från fabriken, det där är ju helt upp till tillverkaren vart TV ska hamna för att kunna börja agera på garantin, det bästa vore ju om du tog kontakta typ den svenska supporten eller någon support på engelsk språkig ställe om ditt ärende.

Finns dock bättre företag än CDON när det kommer till garantier, köper man TV på typ Elgiganten så får du oftast en ny från butiken så väntar Elgiganten bara på en likvärdig eller samma TV till sin butik att sälja den sedan.

Medans vissa företag väntar på tillverkaren att skicka TV innan de sedan skicka ut den till sin kund på garantier.

Därför kollar jag sällan på vem som är billigast på produkten väger in alla faktorer som vem har bästa möjliga garantier, vem får man snabbast utbytesenhet om något skulle hända även sådan service kan göra att de inte behöver vara kanske billigast för att vara värd handla från dem istället.

CDON undviker jag till nästan varje möjliga steg möjligtvis digitala licenser kan man tänkas köpas från där, men skulle då inte köpa någon hårdvara överhuvudtaget.

Fast ett reklamationsärende måste skötas inom rimlig tid. Att tillverkaren kanske väljer att spänna fast TVn på en åsna och låta den promenera tillbaka till fabriken ska inte gå ut över konsumenten enligt svensk konsumentlagstiftning. Visst finns det olika aktörer som sköter ärenden bättre respektive sämre, men de har alltså inte rätt att hålla på i flera månader. Konsumenten behöver vidare inte försöka få tag i tillverkaren på varken svensk eller engelsk supportsida. Säljaren, CDON, har ingen rätt att kräva att konsumenten själv sköter kontakten (man får givetvis om konsumenten vill), det är säljaren som ska se till att ärendet blir hanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast ett reklamationsärende måste skötas inom rimlig tid. Att tillverkaren kanske väljer att spänna fast TVn på en åsna och låta den promenera tillbaka till fabriken ska inte gå ut över konsumenten enligt svensk konsumentlagstiftning. Visst finns det olika aktörer som sköter ärenden bättre respektive sämre, men de har alltså inte rätt att hålla på i flera månader. Konsumenten behöver vidare inte försöka få tag i tillverkaren på varken svensk eller engelsk supportsida. Säljaren, CDON, har ingen rätt att kräva att konsumenten själv sköter kontakten (man får givetvis om konsumenten vill), det är säljaren som ska se till att ärendet blir hanterat.

Du har ju redan fått reklamationen till börja genom att de tagit emot den och bekräfta att det ska bytas ut därmed har reklamationen redan påbörjas, tror jag aldrig någonsin har kommit över information trotts att man har haft fysisk butik och sålt IT produkter under många år där det står att den ska behövas slutföras inom en viss tidsperiod.

Många företag tomt hänvisar till att man inte utlämnar någon garantier eller reklamationer utöver tillverkarens och hänvisar dem direkt till tillverkaren för garantier och reklamationer, Dustin är ett av dessa företag.

Däremot får de inte sitta med en vara utan gjort något för att reklamationen eller garantin ska hinna löpa ut, den måste påbörjas inom rimlig tid men tror jag aldrig sätt att den ska behöva slutföras inom en viss tid, detta vore orimligt om man behöver skicka vissa produkter till Asien som kan ta typ 1.5 månad sedan ytligare 1.5 månad tillbaka, sedan kan de ha skickad varan utan tulldeklaration vilket gör att tullen tar och håller varan för granska den närmare för varje land den passerar som inte har tullfritt emellan.

Men självklart tycker man att man borde åtminstone ha en bra specificerad information om ärendet vid den här tiden, det är ju bara spamma CDON på telefonen så de får ligga trycka på i sin tur.

Andvända ditt servicenummer och pinkod på
http://cdon.se/kundservice/service_och_reklamation/

Så borde du få mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag väntade i 1 månad på att CDON skulle ta in och byta min defekta CPU-kylare. När jag mailade och frågade hur det stod till efter 1 månads väntan så svarade de att garantin hade gått ut under den månaden, så de tyckte att jag skulle bli utan kylare. Gäller bara att hota om ARN osv så gör dem rätt

Men om det är så att de inte har några nya TV i lager så finns det ju inget du kan göra tills de tar in fler.

Garantin är giltig så länge du påpekar felet inom garantitiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv

Om ett serviceärende har passerat 1 månad i tid så tycker jag man kontakta ÅF och påpeka vad som anses som skälig tid vid en service och kräva en lösning på problemet.
Antingen så lagar de produkten omgående, skickar en ny TV eller ger dig pengarna tillbaka.

Det kan ibland finnas giltiga anledningar till att en service tar längre tid än vad som normalt räknas som skäligt, men det ser inte ut så i detta fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om det framgår i något inlägg, men för att vara väldigt konkret. Skriv något i stil med följande till CDON. Rätta uppgifterna så att det stämmer med dina.

2017-11-21 startade jag ett reklamationsärende på min TV hos Er, dvs ca 2,5 månad sedan. En reklamation ska enligt Konsumentköplagen hanteras inom rimlig tid. Utslag i ARN har angivit rimlig tid för liknande ärenden till ca 3 veckor. Eftersom vi nu är väl förbi rimlig tid vill jag att ni skyndsamt levererar en fungerande TV, min gamla reparerad eller ny motsvarande. Har jag inte en fungerande TV inom tre dagar vill jag bli kompenserad för dröjsmålet enligt Konsumentköplagen 32§.

Man kan även välja att man vill häva köpet samt rätt till täckningsbidrag för att köpa en ny motsvarande TV hos en annan leverantör istället för kompensation enligt 32§, om man tycker att det passar bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Du har ju redan fått reklamationen till börja genom att de tagit emot den och bekräfta att det ska bytas ut därmed har reklamationen redan påbörjas, tror jag aldrig någonsin har kommit över information trotts att man har haft fysisk butik och sålt IT produkter under många år där det står att den ska behövas slutföras inom en viss tidsperiod.

Många företag tomt hänvisar till att man inte utlämnar någon garantier eller reklamationer utöver tillverkarens och hänvisar dem direkt till tillverkaren för garantier och reklamationer, Dustin är ett av dessa företag.

Däremot får de inte sitta med en vara utan gjort något för att reklamationen eller garantin ska hinna löpa ut, den måste påbörjas inom rimlig tid men tror jag aldrig sätt att den ska behöva slutföras inom en viss tid, detta vore orimligt om man behöver skicka vissa produkter till Asien som kan ta typ 1.5 månad sedan ytligare 1.5 månad tillbaka, sedan kan de ha skickad varan utan tulldeklaration vilket gör att tullen tar och håller varan för granska den närmare för varje land den passerar som inte har tullfritt emellan.

Men självklart tycker man att man borde åtminstone ha en bra specificerad information om ärendet vid den här tiden, det är ju bara spamma CDON på telefonen så de får ligga trycka på i sin tur.

Andvända ditt servicenummer och pinkod på
http://cdon.se/kundservice/service_och_reklamation/

Så borde du få mer information.

För att påstå sig ha jobbat med detta så har du tyvärr förvånansvärt dålig koll på konsumentköplagen.

Tror du konsumenten och lagstiftaren är intresserad av att veta hur lång tid det dröjer tills ett reklamationsärende är påbörjat, eller när är ärendet är avslutat?

Garanti är något helt frivilligt och inget som konsumentköplagen (eller någon annan svensk lagstiftning) behandlar överhuvudtaget. Vad som däremot är lagstadgat är 3 års reklamationsrätt mot ursprungsfel. Detta går inte att avtala bort, eller hänvisa kontakten vidare till någon annan. Säljaren har givetvis möjlighet att skicka vidare produkten till tillverkaren för "utredning"/reparation. I normalfallet kan man däremot inte "skylla" tidsfördröjning på att man har dåliga logistiska lösningar. Om man handlat en väldigt unik produkt (alltså inte en lagervara), så kan det vara skäl för en längre "skälig tid". Men en mängdvara som en TV, får man endera laga i Europa, skicka med express, eller helt enkelt ge ut en ny. Man kan inte ha flera flera månader för att skeppa en trasig TV över hela världen.

Vid oskäligt dröjsmål så har köparen rätt att kräva omleverans av varan, eller häva köpet:

Citat:

Rätt till prisavdrag eller hävning
28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

För övrigt så kan inte reklamationsrätten löpa ut under ett pågående ärende. Det är datumet som man meddelade reklamationen till säljaren som är intressant. Alltså kan ett företags långsamma interna processer aldrig påverka kundens rättigheter negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

För att påstå sig ha jobbat med detta så har du tyvärr förvånansvärt dålig koll på konsumentköplagen.

Tror du konsumenten och lagstiftaren är intresserad av att veta hur lång tid det dröjer tills ett reklamationsärende är påbörjat, eller när är ärendet är avslutat?

Garanti är något helt frivilligt och inget som konsumentköplagen (eller någon annan svensk lagstiftning) behandlar överhuvudtaget. Vad som däremot är lagstadgat är 3 års reklamationsrätt mot ursprungsfel. Detta går inte att avtala bort, eller hänvisa kontakten vidare till någon annan. Säljaren har givetvis möjlighet att skicka vidare produkten till tillverkaren för "utredning"/reparation. I normalfallet kan man däremot inte "skylla" tidsfördröjning på att man har dåliga logistiska lösningar. Om man handlat en väldigt unik produkt (alltså inte en lagervara), så kan det vara skäl för en längre "skälig tid". Men en mängdvara som en TV, får man endera laga i Europa, skicka med express, eller helt enkelt ge ut en ny. Man kan inte ha flera flera månader för att skeppa en trasig TV över hela världen.

Vid oskäligt dröjsmål så har köparen rätt att kräva omleverans av varan, eller häva köpet:
För övrigt så kan inte reklamationsrätten löpa ut under ett pågående ärende. Det är datumet som man meddelade reklamationen till säljaren som är intressant. Alltså kan ett företags långsamma interna processer aldrig påverka kundens rättigheter negativt.

Nu har du ju inte ens kommaterad vad jag har påstått, har aldrig påstått att garantier är något lagstadgad eller att reklamationer på 3 år. Du skrev något helt eget där och skriver svar på dina egna påståenden.

Förkortad text sa jag bara att jag har inte sätt någonstans där de påstår att en reklamationsärende ska vara avslutad inom en utsatt tid, det är ingen heller som har påstått att man inte har reklamationsrätt på ursprungsfel.

utan reklamationen kan helt enkelt variera vem tillverkaren är vilken vara det är etc, har du tur kan du få en ersättningsprodukt samma dag, medans vissa fall kan även ta längre tid för att få reklamationen till bli slutförd. Men tar reklamationen för långt tid så finns det vägar att utkräva en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Nu har du ju inte ens kommaterad vad jag har påstått, har aldrig påstått att garantier är något lagstadgad eller att reklamationer på 3 år. Du skrev något helt eget där och skriver svar på dina egna påståenden.

Förkortad text sa jag bara att jag har inte sätt någonstans där de påstår att en reklamationsärende ska vara avslutad inom en utsatt tid, det är ingen heller som har påstått att man inte har reklamationsrätt på ursprungsfel.

utan reklamationen kan helt enkelt variera vem tillverkaren är vilken vara det är etc, har du tur kan du få en ersättningsprodukt samma dag, medans vissa fall kan även ta längre tid för att få reklamationen till bli slutförd. Men tar reklamationen för långt tid så finns det vägar att utkräva en lösning.

Nej, men eftersom du uppvisat en hel del kunskapsbrister gällande konsumentköplagen så skrev jag två meningar extra. Du är varmt välkommen att borste från dessa om du redan hade koll på det. Resterande 15 meningar är däremot ett direkt svar på vad du tidigare sa, men fine, haka upp dig på petitesserna du.

Som lagparagrafen jag citerade i mitt inlägg, så ska en reklamation hanteras inom skälig tid. Skälig tid baseras inte på varje enskild aktör (tillverkare) och dess egna "interna processer", utan av varans art etc. Det står därmed inte i lagen någon uttrycklig definition av vad som är "skälig tid", eftersom det kan variera mellan olika varor. Men ARN använder alltså 3 veckor som praxis för "vanliga" produkter, dit definitivt en helt vanlig TV tillhör (om man alltså inte köpt någon super-"one of a kind"-modell).

Tar vi ett exempel med en fabriksny bil som reklameras på grund av något allvarligt fel, så kan man givetvis inte förvänta sig att bilhandlaren har en identiskt bil i lager att erbjuda (eller att uppbringa inom 3 veckor). Skälig leveranstid av en ny bil som behöver tillverkas kan därmed vara flera månader. Men under denna tid så kan säljaren vara skyldig att tillhandahålla en tillfällig bil till konsumenten, då att vara utan bil ganska sannolikt kvalificerar sig som en väsentlig olägenhet för köparen.

Du säger ju till och med själv att "om det tar för lång tid" så kan man "utkräva en lösning". Vilket är en klar motsägelse till "jag har aldrig sett att en reklamation måste avslutas inom en utsatt tid".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Som lagparagrafen jag citerade i mitt inlägg, så ska en reklamation hanteras inom skälig tid. Skälig tid baseras inte på varje enskild aktör (tillverkare) och dess egna "interna processer", utan av varans art etc. Det står därmed inte i lagen någon uttrycklig definition av vad som är "skälig tid", eftersom det kan variera mellan olika varor. Men ARN använder alltså 3 veckor som praxis för "vanliga" produkter, dit definitivt en helt vanlig TV tillhör (om man alltså inte köpt någon super-"one of a kind"-modell).

Ja reklamationen ska hanteras inom skälig tid, det innebär att reklamationen ska ha påbörjad inom en viss tid så de inte ska kunna bara ha den liggandes och vänta på dussintal produkter och skicka allt i samma veva som drar ut på reklamationen, nu har hans reklamation som tidigare beskrivits redan bekräftad att den ska bytas ut, nu kan tillverkaren kräva att produkten ska skickas till fabriken för bytas ut för sedan skicka en ny, om det inte finns någon service verkstad godkänd i landet som butiken andvänder sig av.

Och varken CDON eller någon kan styra över hur långt tid kanske 1 paket ska skickas från typ Sverige till fabrik i typ Tawain, och sedan ny produkt från tillverkaren till Sverige igen, om inte tillverkaren inväntar produkten till fabriken, för sedan ge kunden en vara att hämta upp hos någon av deras distributör i Sverige.

Sedan om Posten också slarvar bort paketet så kommer den ju inte heller fram vart den ska för att kunna byta ut den då får man ju kolla med postombudet, finns så många faktorer som kan göra att en reklamation drar ut på tiden.

Däremot är produkten redan godkänd hos Reklamationen inom 3 års perioden så är den godkänd.

Han får ju ta kolla med CDON angående uppdaterningar om Reklamationen status på ärendet, om inget har hänt så får man ju ta det vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Ja reklamationen ska hanteras inom skälig tid, det innebär att reklamationen ska ha påbörjad inom en viss tid så de inte ska kunna bara ha den liggandes och vänta på dussintal produkter och skicka allt i samma veva som drar ut på reklamationen, nu har hans reklamation som tidigare beskrivits redan bekräftad att den ska bytas ut, nu kan tillverkaren kräva att produkten ska skickas till fabriken för bytas ut för sedan skicka en ny, om det inte finns någon service verkstad godkänd i landet som butiken andvänder sig av.

Och varken CDON eller någon kan styra över hur långt tid kanske 1 paket ska skickas från typ Sverige till fabrik i typ Tawain, och sedan ny produkt från tillverkaren till Sverige igen, om inte tillverkaren inväntar produkten till fabriken, för sedan ge kunden en vara att hämta upp hos någon av deras distributör i Sverige.

Sedan om Posten också slarvar bort paketet så kommer den ju inte heller fram vart den ska för att kunna byta ut den då får man ju kolla med postombudet, finns så många faktorer som kan göra att en reklamation drar ut på tiden.

Däremot är produkten redan godkänd hos Reklamationen inom 3 års perioden så är den godkänd.

Han får ju ta kolla med CDON angående uppdaterningar om Reklamationen status på ärendet, om inget har hänt så får man ju ta det vidare.

Jag vet inte varför du envisas med att skriva en massa ovidkommande trams. Fastslagen ARN-praxis för den tid en reklamation av hemelektronik skäligen får ta, från det att kunden lämnar in produkten till att kunden har en fungerande vara eller pengarna åter i näven, är två till tre veckor, i undantagsfall uppåt fyra. Erbjuds kunden en fullgod låneprodukt under reklamationsprocessen förlängs den skäliga tiden ytterligare något.

Jag har tyvärr inte kvar ursprungsreferatet från ARN men denna praxis är något de själva återkommer till med jämna mellanrum.

Lawline refererar ofta samma praxis:

Citat:

Vad gäller datorer (och teknisk komplicerade produkter i allmänhet) anses det som acceptabelt med en reparationstid på upp till tre veckor enligt praxis från ARN

därtill ett avgörande i Högsta Domstolen (NJA 1998 s 792 - ärendet i sig berör inte hemelektronik utan en bostadsrätt):

Citat:

Frågan vad som skall anses vara skälig avhjälpningstid påverkas enligt förarbetena till köplagen (NJA II 1990 s 278) av bl a felets komplexitet. I förarbetena till konsumentköplagen (NJA II 1990 s 462 f) utgår man från att avhjälpandetiden normalt skall vara ett par dagar, men det framhålls att tiden kan vara längre om säljaren ställer en ersättningsvara till förfogande och att säljaren får en större tidsmarginal om köparen inte behöver varan under viss tid. Den skäliga avhjälpningstiden torde å andra sidan få anses som obetydlig eller obefintlig, om säljaren vid köpet förstod eller borde ha förstått att ändamålet med köpet skulle förfelas om varan inte var fullgod vid avlämnandet.

edit: Vad gäller ditt påstående att

Skrivet av UMJ:

reklamationen ska hanteras inom skälig tid, det innebär att reklamationen ska ha påbörjad inom en viss tid

torde svaret inte vara längre bort än att faktiskt läsa den relevanta paragrafen i KKöpL:

Citat:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ligg på motparten. Köpeavtalet är mellan dig och CDON(?). I så fall är det bara CDON du skall behöva snacka med. Om de sedan känner för att göra det enkelt för sig och bolla ärendet vidare till sin underleverantör är det ingenting du måste acceptera, deras underlverantörer är deras ensak. I praktiken godtar man som konsument oftast att ta dialogen direkt med underleverantören vid reklamationer, eftersom det ökar chansen för en snabbare reklamationsprocess. Men i det här fallet verkar det ju snarare ha hamnat i ett läge där alla parter tvår sina händer och ingen vill ta ansvar för att de har levererat en skitprodukt. Då är det till syvende och sist fortfarande CDON som har ansvaret att upprätthålla sin del av ert avtal.

Har du skriftligen fått OK på att de har godtagit din reklamation är det bara att fortsätta köra, men låt det inte gå så lång tid mellan varven. Fråga varje vecka vad status på ditt ärende är. Kanske rent av varje dag, om du orkar. Det spelar ingen roll vad som står i köpvillkoren, eller för den delen lagtexter. ARN är bara rekommendationer och självutnämnda juridikexperter finns det överflöd av på nätet. Det som oftast leder någon vart är att påminna sig själv om att det sitter vanligt folk på andra sidan och ansvarar för din kundservice. Vanligt folk som säkert är minst lika trötta på reklamationsärenden som du är. Om du fortsätter fråga om ditt ärende kommer någon till slut att bli tillräckligt trött på dig för att göra någonting åt det. Det finns alltid spelrum för att hantera jobbiga kunder, eftersom de kostar tid och tid är man tillräckligt stor kan man alltid sätta åt tumskruvarna på sina underleverantörer. Tror knappast att CDON skulle ha svårt att få igenom ett utbyte för din del om det bra låg i deras intresse att göra det.

Skulle det efter nya påstötningar ändå inte ske någonting är de garanterat mer måna om att inte få sitt rykte nersvärtat på sociala medier än att göra dig till ett principärende. Gör då som någon annan skrev i tråden: lägg ett publikt inlägg och fråga på deras FB varför de håller på som de gör. Biter inte det kan du lägga en negativ recension på Prisjakt o.s.v.

Jag är själv företagare och det förvånar mig ärligt talat hur fruktansvärt dålig support konsumenter har vant sig vid. Våra kunder blir överlyckliga när de får leverans inom 48h för lagervaror. Bara för att man har gått från att handla i fysiska butiker med personal (kunnig eller ej, men personal som i varje fall är direkt kontaktbar) till näthandel betyder det inte att man från handelns sida skall avveckla allt vad customer service heter. Det är sjukt att man blir så positivt inställd till företag som faktiskt ger god service och snabba responstider, när det i själva verket är något som borde vara norm för alla företag i alla branscher som riktar sig mot konsumenter.

Klart det kan bli fel ibland. Men då skall det rättas till, utan strul och utan krusiduller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Ja reklamationen ska hanteras inom skälig tid, det innebär att reklamationen ska ha påbörjad inom en viss tid så de inte ska kunna bara ha den liggandes och vänta på dussintal produkter och skicka allt i samma veva som drar ut på reklamationen, nu har hans reklamation som tidigare beskrivits redan bekräftad att den ska bytas ut, nu kan tillverkaren kräva att produkten ska skickas till fabriken för bytas ut för sedan skicka en ny, om det inte finns någon service verkstad godkänd i landet som butiken andvänder sig av.

Och varken CDON eller någon kan styra över hur långt tid kanske 1 paket ska skickas från typ Sverige till fabrik i typ Tawain, och sedan ny produkt från tillverkaren till Sverige igen, om inte tillverkaren inväntar produkten till fabriken, för sedan ge kunden en vara att hämta upp hos någon av deras distributör i Sverige.

Sedan om Posten också slarvar bort paketet så kommer den ju inte heller fram vart den ska för att kunna byta ut den då får man ju kolla med postombudet, finns så många faktorer som kan göra att en reklamation drar ut på tiden.

Däremot är produkten redan godkänd hos Reklamationen inom 3 års perioden så är den godkänd.

Han får ju ta kolla med CDON angående uppdaterningar om Reklamationen status på ärendet, om inget har hänt så får man ju ta det vidare.

Nej, nej och åter nej!

Du har fullkomligt fel. Som jag tidigare sa, varför tror du att lagstiftaren vill skydda konsumenten genom att ställa krav när en reklamation ska vara påbörjad? Du säger att så långe man har påbörjat reklamationen inom skälig tid, så kan man sedan få vänta 2 år på att få en ny produkt?

Lagparagrafen jag citerade i mitt förgående inlägg säger att avhjälpande (alltså reparation) eller omleverans (alltså att ge ut en ny vara) ska ske inom skälig tid. Det har på något sätt inget att göra med när tillverkaren "påbörjar reklamationsärendet". Vill säljaren skicka TVn till Taiwan, så får den väl göra det. Men det ska inte på något sätt påverka konsumentens väntetid negativt. Hela ärendet ska fortfarande skötas inom skälig tid.

Om Posten slarvar bort paketet så är det en sak mellan avsändaren och Posten, det gör inte heller att man får några extra månader för att "utreda" vart det tagit vägen. Då får säljaren skyndsamt skicka en ny vara och sedan göra upp med posten på egen hand.

Nu har jag tröttnat på att försöka banka in detta i din skalle. Om du fortfarande tror att du har rätt, så får du ta och hänvisa till en lagtext, eller utlåtande från domstol eller ARN. Du kan inte fortsätta och hävda saker (som går tvärt emot vad Konsumentköplagen säger) helt utan några som helst belägg.

Permalänk
Medlem

Min väntan är över, fick snabbt svar och det löste sig fort, jag kan säga att mitt förtroende för CDON är lika stort som innan efter detta.
Tack till all hjälp här på forumet med.

Hej igen xxxxxxx,

Fredrik från Sweclockers här!

Jag har nu fått svar från Infocare som meddelar att de har skickat utbytes TVn till vårat lager via bring. Denna TV ankom till lagret igår den 13/2 och jag ber mina kollegor där skicka ut din nya TV till dig så snabbt som möjligt.

Jag lovar att återkomma här igen så fort jag erhållit ett svar från lagret!
Med vänliga hälsningar,
Fredrik

Edit! Det hade tydligen blivit fel då jag fick nytt email nu där det står följande.

Hej igen xxxxxxx,

Tyvärr fick jag felaktig information och ingen TV har kommit in än. Infocare väntar på kredit från Thomson som i sin tur inte svarat, jag har fått infocare att skicka högsta prioritet på ert ärende så att vi kan hjälpa dig så snabbt som möjligt och jag lovar att återkomma här så fort jag erhållit svar.
Med vänliga hälsningar,
Fredrik

Permalänk
Medlem

Infocare är ett jävla skämt.

Min bror köpte ett grymt ljudsystem hos Conrad för 6 laxar.

Efter 6 månader så gick nätdelen sönder och då skickade vi tillbaka huvudenheten enligt instruktioner från Infocare.

1 månad senare får han svaret att han måste skicka in alla delar för att nätdelen inte går att laga / det går inte att byta ut pga "Reservdelsbrist"
"Din LG enhet kan inte repareras pga reservdelsbrist, den kommer att krediteras"
Hit tycker jag att det har hanterats enligt förväntan, det kan ta lite tid.

Vi skickar in alla detaljer dagen efter.

1 månad efter det skriver min bror till Infocare igen, dom svarar att pengarna ska betalas tillbaka ( igen )

2 veckor går och min bror skriver igen , den här gången får han svaret att "LG har inte svarat på om varan ska krediteras".

2 månader till går , inga pengar.

Nu tror jag att han fick pengarna till slut , men att det ska ta så lång tid tid och att det ska ta över en månad att få svar ibland är fanemig inte OK.

Företag borde sluta använda infocare som supportleverantör.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Har nu varit i kontakt med konsumentverket, enligt dem så ska jag inte behöva lida pga att Thomson inte svarar deras verkstad, så jag har krävt att få välja en ny likvärdig tv eller lägga till pengar för dyrare tv, eller få tillbaka pengarna. Om inget görs åt detta så kommer jag gå till ombudsmannen på onsdag.

Permalänk
Skrivet av pokerproffset:

Har nu varit i kontakt med konsumentverket, enligt dem så ska jag inte behöva lida pga att Thomson inte svarar deras verkstad, så jag har krävt att få välja en ny likvärdig tv eller lägga till pengar för dyrare tv, eller få tillbaka pengarna. Om inget görs åt detta så kommer jag gå till ombudsmannen på onsdag.

Fortsätt ligg på.. CDON är ett riktigt j*vla skämt. Så fort något strular så börjar dom prata om deras interna policys som inte följer konsumentlagen. Jag har handlat där en gång och det kommer aldrig hända igen

Okunnig support, kassa väntetider så fort något strular osv..

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________