Testpilot: AOC G2590PX

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC G2590PX

Testpiloten Snorjaers utvärderar vad AOC har att erbjuda i sin nya uppställning av bildskärmar för spel. För dagens omgång handlar det om en billigare variant, med AMD Freesync i upp till 144 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Väldigt fin design, men nästa skärm jag köper ska vara ultrabred med 29", 2560*1080P@60HZ (Om jag minns rätt)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Geeks Gaming

Trevlig recension, grymma bilder och en personlig känsla, kul! Lagom nivå för min förståelse av bildskärmar.

Permalänk
Medlem

orkar inte googla, teritärt?

Ljusstyrkan skriver jag under på. Har min på 10 och bara det är nästan för ljust...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

orkar inte googla, teritärt?

primärt, sekundärt, tertiärt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

primärt, sekundärt, tertiärt.

tyvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Väldigt fin design, men nästa skärm jag köper ska vara ultrabred med 29", 2560*1080P@60HZ (Om jag minns rätt)

Har haft 29" 2560 x 1080 några år nu. Sjukt nöjd. Skulle aldrig byta till 16:9 igen!

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Freesync uppdateringsintervall - 30-144 Hz.

Äntligen är detta åtgärdat.

G-Sync har ju jämt haft en synkroniserings intervall vid 30-144Hz.

Och tidigare hade FreeSync bara lägst åt 48Hz och det ställde ju till en del för folk som inte kanske har så pass kraftfulla AMD grafikkort som kan hålla sig över 48 FPS.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kommer det komma en likadan skärm från AOC fast med nvidia G-sync istället?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av TheMadPanda:

Trevlig recension, grymma bilder och en personlig känsla, kul! Lagom nivå för min förståelse av bildskärmar.

Haha tack Panda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Skummade igenom recensionen men hittade inget om färgåtergivning, kalibreringsmöjligheter eller din subjektiva upplevelse av bildkvaliteten?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skummade igenom recensionen men hittade inget om färgåtergivning, kalibreringsmöjligheter eller din subjektiva upplevelse av bildkvaliteten?

Jag äger inte den utrustningen som krävs för att göra de bedömningarna tyvärr.

Min subjektiva upplevelse av skärmen är att den har en väldigt bra färgåtergivning för att vara en TN-panel. Bästa jag sett så här långt men den kan inte konkurrera med min AOC IPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag äger inte den utrustningen som krävs för att göra de bedömningarna tyvärr.

Min subjektiva upplevelse av skärmen är att den har en väldigt bra färgåtergivning för att vara en TN-panel. Bästa jag sett så här långt men den kan inte konkurrera med min AOC IPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en Acer XF240H (bmjdpr) och äger heller ingen utrustning för att mäta färger mm. Tycker däremot skärmen var svårkalibrerad och gamma 2.4 verkar ligga närmre 2.2 och 2.2 ligga närme 2.0-1.8. Alla presets var helt fruktansvärda. Det finns väldigt goda kalibreringsmöjlgheter men att börja kalibrera färger utan någon extern utrustning är inte det lättaste. Hittade en guide online som hjälpte mig en bit på traven. Det hade varit intressant att ställa dessa budget-gamingskärmar mot varandra. Kanske något för Thomas Ytterberg att bita i?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!
Denna skärmen hamnar definitivt på min lista över "saker jag vill ha och kanske köper".
Skärmar är inget man köper lika ofta som andra komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Freesync uppdateringsintervall - 30-144 Hz.

Äntligen är detta åtgärdat.

G-Sync har ju jämt haft en synkroniserings intervall vid 30-144Hz.

Och tidigare hade FreeSync bara lägst åt 48Hz och det ställde ju till en del för folk som inte kanske har så pass kraftfulla AMD grafikkort som kan hålla sig över 48 FPS.

Skärmen jag har som släpptes någon gång 2015 har freesync 30 till 144hz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Freesync uppdateringsintervall - 30-144 Hz.

Äntligen är detta åtgärdat.

G-Sync har ju jämt haft en synkroniserings intervall vid 30-144Hz.

Och tidigare hade FreeSync bara lägst åt 48Hz och det ställde ju till en del för folk som inte kanske har så pass kraftfulla AMD grafikkort som kan hålla sig över 48 FPS.

Freesync har sen release haft en uppdateringsintervall på 9–240 Hz.

Skillnaden är att det är upp till skärmtillverkaren att använda rätt prylar för att få en bra range jämfört med G-sync där Nvidia bestämmer vad de ska använda.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

Reflexfiltret ser alltså inte ut som att någon smetat matolja över hela bildytan som det gjorde på AOC Agon AG241QX ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Det finns 70+ olika skärmar i basgaming-kategorin så nej tack.

Det vi vet är att ingen är särskilt bra eftersom de är tillverkade för ett annat syfte än färgåtergivning. Med TN-panel är det dessutom meningslöst att försöka kalibrera något. 6-bitars nyansteckning i kombination med färgprofiler brukar bara göra saker och ting värre. Olika mätare kommer också mäta helt olika baserat på hur mätarens optik fångar ljus.

Att ändra vinkeln mot skärmen med 10° har dessutom större effekt än vad något reglage kan påverka. Så även man mätmässigt kan visa upp fina siffror och kurvor för en TN-panel räcker det med att man flyttar sig någon decimeter så stämmer ingenting.

Nya TN-paneler brukar hålla rätt normal färgåtergivning sett rakt framifrån, även på gaming-modeller. Men för att få den konsekvensen över hela ytan måsta man hålla skärmen en 2 - 3 meter framför sig. Så hur du än gör och hur mycket du än mäter...

VA-paneler är påtagligt bättre, men har i grunden samma problem med lågdagrar och skuggtoner hur det påverkas i vinkel.

Permalänk

Skärmen såg rätt nice ut och verkar vara ok

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av GraffeT:

Kommer det komma en likadan skärm från AOC fast med nvidia G-sync istället?

Mycket osannolikt att det kommer en i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av bulybasha:

Reflexfiltret ser alltså inte ut som att någon smetat matolja över hela bildytan som det gjorde på AOC Agon AG241QX ?

Filtret är matt men jag skulle inte beskriva det som oljigt. Mycket effektivt dock. Jag gillade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Kommer köpa skärmen med ett AMD-freesync kort,

Okckså att inbyggda högtalae skulle vara dåligt, så länge det är youtube eller skype där man inte behöver positionering så gör det bara skrivbordet resnare/snyggare

Har ett 6970 i dagsläget men spelar bara dota och millisiekunder spelar roll

Hellre 90 fps utan tearing än pendlande 30-60 med lag från freesync

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Irrationell:

Hellre 90 fps utan tearing än pendlande 30-60 med lag från freesync

Fast kan du köra 90 fps kan du köra 90 fps med Freesync också. Det blir inte långsammare för att du kör Freesync - om det nu var det syftade på.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Fast kan du köra 90 fps kan du köra 90 fps med Freesync också. Det blir inte långsammare för att du kör Freesync - om det nu var det syftade på.

Haha, det ska stå "v-sync" på sista, jag blandade nog även ihop den med en snarlik AOC skärm där freesyncspannet var 40-90 tror jag