Permalänk
Snusfri

Spela hög musik i lägenhet?

Jag som många andra här bor i lägenhet och vi är säkert ett antal som gillar musik.

Hur gör ni när det gäller att spela musik, högt?

Jag har en granne som är trummis i ett band och som är borta på helgerna så jag kan dunka på rätt fritt.

Men hur gör ni andra? Plågas ni med lurar eller får ni leva ut musik på riktigt?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Dagtid kan jag köra på med hyfsad volym utan att tänka så mycket på det. Kvällar låter jag bli.

Vet att grannarna hör, men inga klagomål hittills. Bara man inte spelar konstant, överdrivet högt eller obekväma tider tror jag att de flesta är okej med lite musik.

Permalänk
Medlem

Bor otroligt lyhört, så blir mest lurar. Har ett 2.0 system men får inte riktigt släppa på vad de klarar av, tyvärr.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

@THB: bor i hyresrätt så har fått endel klagomål men har anpassat mig så på dagen kör jag min Bose companion 5 på lagom volym och sedan mot kvällen o midnatt då det är skrivet på kontraktet att man måste hålla nere ljudnivån efter 22:00 så kör jag på mitt trådlösa SteelSeries Siberia 840 lite drygt i början men det är en vanesak.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

Spelar man under rimliga tider och inte konstant tror jag att få stöter på problem. Eller?

Säg 10:00 till 20:00 under någon timme åt gången. Med hög volym då, sedan kan man självklart ha musik på i bakgrunden när man vill.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag som många andra här bor i lägenhet och vi är säkert ett antal som gillar musik.

Jag har en granne som är trummis i ett band och som är borta på helgerna så jag kan dunka på rätt fritt.

Men hur gör ni andra? Plågas ni med lurar eller får ni leva ut musik på riktigt?

Kör aldrig på högre volym än vad jag själv skulle stå ut med om grannen körde schlager hits 24/7.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jadu... basic stuff. Man ser till att spela musik på dagtid. Har man fest så får man försöka hålla det till någon gång i månaden och max kl 22-23.

Kan inte direkt säga att jag plågas med lurar då ljudet är både behagligare och bättre, men visst är det fint med lite diskosound ibland också!

Har du grannar som aldrig väsnas så får du väl vara ett föredöme och väsnas. Vaf*n ska man sitta helt knäpptyst för?
Åandrasidan, är man superkänslig mot andra människors liv och ljudnivå ska man nog fundera på att flytta ut i en koja i skogen.

Visa signatur

[ Stationär ] i7 13700K, RTX3080Ti
[ Laptop ] AMD AI 9 HX 370, RTX4070
Bild: 32" 4K 240hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem

Mina grannar under, bredvid och snett under brukar alla spela hög musik lite då och då. Vilket är idealt för mig eftersom man då själv kan ha på hög musik när man vill. Tycker jag har en väldig tur med grannarna, hatar folk som klagar på lite musik, låt folk leva.

Permalänk
Medlem

Bor i hyresrätt och kan dra på fullt ut om jag känner för det. Men brukar hålla mig till "tiderna" och tystar ner runt 21 om jag inte råkar glömma bort vad klockan är. Aldrig haft några klagomål än så länge.
Det positiva för mig är jag bor i lägenheten in emot trapphuset så i det rummet jag har högtalarna i finns det ingen vägg i vägg däremot så har jag folk under mig.

Däremot så skulle jag vilja gå upp en våning och ge grannarna ovanför en redig utskällning men dem fattar inte svenska..

Deras ungar kan sitta och leka med en boll eller w/e vilka tider som helst. Låter som att dem har en golfboll och tror att det är en studsboll. Eller de senaste veckorna så låter det som att dem håller på att möblera näst intill varje kväll runt 23 typ.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Spelar aldrig direkt högt, och försöker framförallt hålla nere basen, då det är det som är så extremt irriterande oftast.

Jag beter mig som jag vill andra ska bete sig mot mig helt enkelt.

Folk som säger "tål man inte oväsen ska man kanske inte bo i lägenhet", man kan säga exakt samma om "vill man spela musik som en galning kanske man ska flytta ut i skogen", bor man bland folk ska man också bete sig som en civiliserad människa. Annars är skogen bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Spelar aldrig direkt högt, och försöker framförallt hålla nere basen, då det är det som är så extremt irriterande oftast.

Jag beter mig som jag vill andra ska bete sig mot mig helt enkelt.

Folk som säger "tål man inte oväsen ska man kanske inte bo i lägenhet", man kan säga exakt samma om "vill man spela musik som en galning kanske man ska flytta ut i skogen", bor man bland folk ska man också bete sig som en civiliserad människa. Annars är skogen bättre.

Detta är fan det bästa jag läst på länge! well said broder!

Permalänk
Snusfri

Ska nog förklara mitt boende
Jag bor centralt, det är 4 lägenheter i mitt hus och det är runt 50-60cm betong mellan varje lägenhet.
Jag bor i en hörnlägenhet och närmsta grannen är trummis i ett band så han smattrar på ibland, dock ej efter kl 22 så det är inget att klaga på.

Nästan varje helg är han på spelning så då kan jag poppa på bäst fan jag vill typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

dumt att spela allt för hög musik då man kan få tinnitus lätt, men det skiter väl ungdomar i att dom får dålig hörsel sedan

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har grannar åt fyra håll, dvs till höger, till vänster, ovanför och under. Det är också lyhört. Allmänt hör man när folk städar och det måste man ju göra själv också så det får alla stå ut med. Men hög musik blir det ingenting av för någon av oss. Har dock ett stolpskott till granne diagonalt ovanför som har efterfest hemma hos sig runt 3-5 ibland. De gånger de har väckt mig har jag ringt störningsjouren och de har fått varningar av hyresvärden så nästa gång blir de vräkta.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Piece of Cake:

Har grannar åt fyra håll, dvs till höger, till vänster, ovanför och under. Det är också lyhört. Allmänt hör man när folk städar och det måste man ju göra själv också så det får alla stå ut med. Men hög musik blir det ingenting av för någon av oss. Har dock ett stolpskott till granne diagonalt ovanför som har efterfest hemma hos sig runt 3-5 ibland. De gånger de har väckt mig har jag ringt störningsjouren och de har fått varningar av hyresvärden så nästa gång blir de vräkta.

Förstår dig.
Dock så kommer de tyvärr inte att bli vräkta, det krävs betydligt mer idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bor i en nyproducerad lägenhet som följer något klimat tänk så den är i miljöklass silver vilket gör att väggarna är lite extra tjocka vilket gör att huset inte blir lyhört. Utöver detta har jag en gavellägenhet högst upp så har enbart en granne under mig och en bredvid.

När jag spelar musik så gör jag detta på min Sonos anläggning där jag har en eller flera högtalare per rum vilket gör att behovet av att spela högt för att höras inte är lika stort. Normalt kör jag på 10-15% när jag drar på så blir det 30% av max volymen.

Var lite orolig när jag beslutade att skaffa en sub men har inte fått några klagomål. Tror detta delvis pga hur Sonos sub är konstruerad för att minska vibrationerna. Så är i sin helhet är jag nöjd med köpet och ljudet blev klart mycket bättre.

Under mina 3 år som jag har bott i lägenheten så har jag enbart hört granden under mig en ett par gånger, då de har haft fest och då har jag inte haft några problem att somna då enbart basen hördes lite grann.

Permalänk
Skrivet av THB:

ja det gör jag.

om du bor i en lägenhet så borde du väl ha fler än en granne ? över, under, sidorna, diagonalt, så ca:7 lägenheter som ligger mot din.
i vissa hus så transporteras vibrationerna i betongen så man kan höra basen 3våningar längre ner.

jag har själv en granne som är halvdöv alkis som tycker det är helt normalt att ha på TV'n på högsta volym vilken tid på dygnet som helst.

en annan granne (kvinna 20års åldern) hade fest nästan varje helg från 22-02 och sen ska alla ut, givetvis fulla och ylar i trappen, sen kommer dom hem vid 05 och grisar ner. när man ringer på och ber dom stänga av så säger hon, varför då men jag ska inte jobba imorron.

har du kollat med dom andra grannarna om dom hör något ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kör med hörlurar, går inte att spela musik på ett bra sätt i lägenhet. Skulle dock inte säga att man plågas med hörlurar, om inte annat för man mycket mer för pengarna. Man får ju tio par hd650 innan man har högtalare och akustik i rummet som låter samma/bättre.

Jobbar natt så sover på dagen, hatar de som tycker det är chill att hålla konsert mitt på dagarna bara för att det är dag (dock emot reglerna på många ställen så kan ringa störningsjour mitt på dagen).

Grannen körde nyss förfest, hörde alla låtar tydligt (är inte lyhört här) sen en låt vred de på basen på max så t.om min skärm skakade :7
Som tur var håll de bara på i två timmar och med egen musik i lurarna hördes inget (utom låten med max bas).

Och ja, jag skulle inte bo i lägenhet om jag hade råd med hus. Men en tvåa på 60kvm kostar 4000:- i månaden (med allt inräknat) och ett hus glider in på närmare 10-15k i månaden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Skrivet av THB:

Förstår dig.

Piece of Cake om det blir flera gånger så skriv ett pappersbrev till Hyresvärden "Rekommenderad brev" där du skriver att gör inte X nånting åt saken så går du vidare till hyresnämnden.. det kommer dock krävas en hel del jobb och är inte lätt.

störningsjouren > polis >Hyresvärd >hyresnämnden

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förstår dig.

Säg inte det, min syster blev störd sena kvällar av grannen ovanför och denne granne blev vräkt efter några tillsägningar. Min hyresvärd sa också uttryckligen att de åker ut nästa gång störningsjouren bekräftar en störning hos dem.

Hur som helst, nog med off topic. Inget högre än medel-låg volym hos mig i alla fall. Har inte testat att spela högre eftersom jag vet hur lyhört det är, men ingen har klagat på mig heller.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ett tips, alla jobbar inte 7-16 mån-fre. Skulle du själv vilja bli väckt på natten av att grannen spelar hög musik? Inte? Tror du personen som har nattskift vill bli väckt av musiken som spelas dag/kvällstid?

Hörlurar är det absolut bästa, använder de jämt och ärligt talat så är jag spy less på att höra basljud från andra lägenheter som inte ens ligger vägg-i-vägg.
Jag kan ärligttalat sitta med mina hörlurar, lyssna på rätt så högvolym men ändå höra vad grannen två lägenheter spelar, eller ja, vilken takt basen går i...

Förövrigt så står det ingenstans att man får spela hur högt som helst under dagtid, däremot så säger hyresgästföreningen så här:

Citat:

Vilken tid är det för sent att spela musik?

– Det handlar inte om vilken tid på dygnet det är, utan ljudnivån i huset ska ligga på normal nivå hela dagen. Det är inte så enkelt att du kan leva rövare och spela hög musik fram till klockan 22 och sedan vara tyst, säger Zeljko Kranjec, jurist och enhetschef på Hyresgästföreningen.

Alltså, om du stör under dagtid så att de andra hyresgästerna kan använda sina lägenheter på ett normalt sätt så är det också en störning.

Här kan ni läsa mer om att bo i lägenhet och "busta" era egna myter direkt:
https://www.metro.se/artikel/juristen-det-h%C3%A4r-g%C3%A4lle...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Är i princip den enda i huset som spelar tror jag, men bara fredagskvällar och rx6 spelar inte jättehögt direkt och bara ett par timmar. Ibland efter jobb men aldrig efter kl21.

2.0-sys och det är ingen bas som dånar direkt.

Lever om efter vad jag tänker mig att jag skulle stå ut med själv.

Hade en granne i en tidigare hyreslägenhet med bärande väggar av papp som spelade närsomhelst på dygnet, öppnade aldrig när jag ringde på, tassade tyst fram till dörren sen tillbaks, vred ner nån minut efter.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har ibland spelat högt som satan när jag blir förbannad på grannarnas musik.

Gillar själv att spela musik högt men...

Musik låter inte bra genom ett betonggolv, det är bara irriterande och det är som att betong är det perfekta filtret för att ta bort allt som är bra med musik, nummer 2 på listan av oljud efter borrhammare.

Sen spelar varken jag sådan musik som grannarna vill höra eller vice versa, så man får helt enkelt gilla läget och respektera att det bara är en vägg/ett golv mellan som inte dämpar mycket.

Permalänk
Medlem

Jag bor väldigt centralt och i princip mittemot en nattklubb, mina grannar har även ingen hänsyn till ljudnivå vid fest t.ex vilket resulterar att jag inte heller har det när jag väl lyssnar på musik eller tittar på film. Man får ge och ta lite

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Hörlurar till 99 %. Skaffar man bara bra behöver man inte lida.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en jobbig jävel som bodde ovanför mig som inte bangade för att dra på stereon på hög volym typ vid femtiden på morgonen när dom kom hem från krogen i ett gammalt lyhört hus. Så när jag ändå skulle renovera passade jag på att dra upp 4 lager gips i taket samt montera in en extra högtalare ovanför taket. Riktad uppåt. Behöver jag säga att problemen minskade rätt snabbt efter det

Permalänk
Medlem

Bor i Parvilla och har suraste jävla gubben som granne. kan aldrig se på film med vettigt ljdu efter kl 21 för då kommer han och knackar på dörren eller skriver på messenger.

Hade jag vetat om att det var han som bodde där när jag köpte hade jag aldrig köpt huset.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Bor i Parvilla och har suraste jävla gubben som granne. kan aldrig se på film med vettigt ljdu efter kl 21 för då kommer han och knackar på dörren eller skriver på messenger.

Hade jag vetat om att det var han som bodde där när jag köpte hade jag aldrig köpt huset.

Försökte förgäves komma på var i Sverige Parvilla låg men insåg sen att du nog menade parvilla som i parhus

Permalänk
Medlem

när jag hade fester förr, så satte jag upp en lapp i förväg och bad om ursäkt för störande och skrev att jag skulle ha partaj, och dom hade förväg möjllighet att komma å säga att det går inte eller dyligt, aldrig någon som klagade.
säkert tacksama att man förvarnade grannarna

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Funkar endast hörlurar för mig då jag lyssnar dagligen typ efter midnatt också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB