Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Det du skriver är så Svenskt som det kan bli!
Varför spelar du inte hög musik? Musik ska man ju njuta av och det krävs att man vrider på ibland för att få hela upplevelsen (inte dygnet runt, inte på nätterna, inte dagtid om man nu råkar ha en granne som behöver sova på dagtid för man brukar bo på samma ställe en längre period och därmed ha koll på vilka grannar man har ungefär?, inte på kvällar om grannarna har småbarn).

Vad exakt är en civiliserad människa anser du i musik-väg? Finns det en dB gräns inom musik för vart man är civiliserad?

Sen tycker jag personligen att "bete sig mot andra som man vill bli bemött" är ett indoktrinerat svensk tankesätt som bildar en spärr så man alltid känner att man måste anpassa sig efter andra.
Min poäng är att man lyssnar på musik om man vill, grillar på vintern om man känner för det, fiser på jobbet när man behöver, åker på semester till Kiruna om man vill?

Att spela musik är inte att "bemöta någon som man själv vill bli bemött" utan ett behov.

Det handlar om att ha förmåga att ta hänsyn till andra. Det du beskriver låter som att det bara finns dina behov som du tycker är viktiga.
Att kunna anpassa sig och ta hänsyn är inte lätt för alla. Det är en kompetens som saknas mer och mer i samhället.

Ogillar man musiken så är det extremt jobbigt att ha ett jävla dunkande från grannen om han skiter i att ta hänsyn. Visst kan någon få köra igång ibland en stund och det görs här, men det är för att han visar hänsyn sen och sänker och inte spelar hög musik flera gånger om dagen. Mer några enstaka gånger i månaden.

Men tar inte han hänsyn och kör sitt race ned sitt arab-hardstyle mix som jag avskyr, flera ggr om dagen, länge och sent på kvällarna/mornarna. Så finns det inget annat val än att ringa störningsjouren.

Så kan du inte anpassa dig och ta hänsyn så förvänta dig inte att någon kommer bete sig likadant tillbaka.

Har bott i hyreshus med pulver som dunkar på dagarna/nätterna/mornarna. Hade några som spela såpass att nycklarna på bordet vibrera.
Själv kan jag spela på ibland när jag är själv hemma och med hänsyn till andra grannar. Händer inte ofta och länge. Kör mest lurar för att inte störa andra i lägenheten, och det funkar fint det också

Permalänk
Medlem

Kör alltid med hörlurar eftersom jag vet hur otroligt störande det är att behöva sitta och lyssna på någons basdunk, oavsett om det "bara är på dagtid" eller inte.
Jag upplever rytmiskt dunkande och dunk från actionfilmer som en extrem stressfaktor när jag är hemma

Jag anser inte att det är en rättighet att hålla på och störa sina grannar om man bor i lägenhet och dylikt, och jag tycker att det är den som för oväsen som får "flytta till hus", inte tvärtom. Lyckligtvis bor jag på en plats där alla är rörande överens om att man inte får hålla på och väsnas.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Det handlar om att ha förmåga att ta hänsyn till andra. Det du beskriver låter som att det bara finns dina behov som du tycker är viktiga.
Att kunna anpassa sig och ta hänsyn är inte lätt för alla. Det är en kompetens som saknas mer och mer i samhället.

Ogillar man musiken så är det extremt jobbigt att ha ett jävla dunkande från grannen om han skiter i att ta hänsyn. Visst kan någon få köra igång ibland en stund och det görs här, men det är för att han visar hänsyn sen och sänker och inte spelar hög musik flera gånger om dagen. Mer några enstaka gånger i månaden.

Men tar inte han hänsyn och kör sitt race ned sitt arab-hardstyle mix som jag avskyr, flera ggr om dagen, länge och sent på kvällarna/mornarna. Så finns det inget annat val än att ringa störningsjouren.

Så kan du inte anpassa dig och ta hänsyn så förvänta dig inte att någon kommer bete sig likadant tillbaka.

Har bott i hyreshus med pulver som dunkar på dagarna/nätterna/mornarna. Hade några som spela såpass att nycklarna på bordet vibrera.
Själv kan jag spela på ibland när jag är själv hemma och med hänsyn till andra grannar. Händer inte ofta och länge. Kör mest lurar för att inte störa andra i lägenheten, och det funkar fint det också

Skrivet av Jonny Myran:

Kör alltid med hörlurar eftersom jag vet hur otroligt störande det är att behöva sitta och lyssna på någons basdunk, oavsett om det "bara är på dagtid" eller inte.
Jag upplever rytmiskt dunkande och dunk från actionfilmer som en extrem stressfaktor när jag är hemma

Jag anser inte att det är en rättighet att hålla på och störa sina grannar om man bor i lägenhet och dylikt, och jag tycker att det är den som för oväsen som får "flytta till hus", inte tvärtom. Lyckligtvis bor jag på en plats där alla är rörande överens om att man inte får hålla på och väsnas.

Såklart man visar hänsyn till andra! Jajjemen, jag sätter nästan alltid mig själv först i mitt egna liv, är det fel? Att man har behov betyder inte att man bara bryr sig om sig själv...? Har kanske spelat högt 3 gånger förra året i 10-30minuter. Annars brukar jag ladda ur när jag sitter i bilen på motorvägen.

Att visa hänsyn går i båda riktningar. Lika mycket från dig, som till dig från andra.

En kväll satt jag och spelade och härjade på discord med polare sent på en Fredagkväll. Men det berodde mer på att vi hade så kul att man glömde bort tiden.

Varför är det så viktigt att det är knäpptyst?

PS Har också bott på ställen där hänsynslösa grannar har fest, knarkar, skriker när det är VM, tjutande vattenrör när folk duschar i natten, stampar i golv och fylleskriker, knu**ar högt, står och varvar med bilen utanför fönstret - vardag som helg. Sent på nätterna. Men det är ju upp till en själv att hitta en lösning och flytta ifrån dom områdena.
Idag bor man i angränsning till tant, familj med tonåringar, hundar och bebisar. Och det är jag glad över för att det är skönt att höra normalt liv!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har väl nästan ett unikt problem, senast igår frågade mina grannar som är ett äldre par strax under pensionsåldern, om vi aldrig hade fester eller liknande. "Det är aldrig något liv här och det är lite trist" hette det. Men vi har testat lite och kört film och musik på referensnivå eller strax under, och förutom att vi inte kan vara i rummet då så hörs det faktiskt inte utanför lägenheten heller. Det är nog den tätaste lägenheten jag bott i faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Har väl nästan ett unikt problem, senast igår frågade mina grannar som är ett äldre par strax under pensionsåldern, om vi aldrig hade fester eller liknande. "Det är aldrig något liv här och det är lite trist" hette det. Men vi har testat lite och kört film och musik på referensnivå eller strax under, och förutom att vi inte kan vara i rummet då så hörs det faktiskt inte utanför lägenheten heller. Det är nog den tätaste lägenheten jag bott i faktiskt.

Haha, har en liknande situation.
Har bara en granne som kan störa sig på ifall jag är högljudd och det är pensionärsparet undertill (yttervägg mot två håll och vägg in mot den egna lägenheten åt resterande två håll och bor på översta våningen så har ingen granne ovantill).
Väggarna mellan lägenheterna och våningarna är av tjock betong, vet dock inte hur tjock.

Spelar musik hyfsat högt ibland (vet att dom har sitt sovrum undertill och där är dom inte under dagtid) och ibland är TV:n relativt hög i vardagsrummet, men varje gång jag träffar dom i hissen får jag frågan om "jag verkligen bor där?" för dom tycker det är så tyst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2 @MsSmith

Hade "liknande" problem när jag flyttade till STHLM och blev inneboende med en äldre "man/gubbe"(57 eller nått sånt)

Andra dagen när jag fått upp dator, tv och högtalarna så spelade jag "lite" musik.
Han knackar på om min tanke var väl "kan du sänka?" men nej då! Vad jag får höra är "Höj lite!".
Slutade med att det var för högt för att kunna vara kvar i rummet

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag som många andra här bor i lägenhet och vi är säkert ett antal som gillar musik.

Hur gör ni när det gäller att spela musik, högt?

Jag har en granne som är trummis i ett band och som är borta på helgerna så jag kan dunka på rätt fritt.

Men hur gör ni andra? Plågas ni med lurar eller får ni leva ut musik på riktigt?

"Jag hör dig, du hör mig, låt oss hålla det på en rimlig nivå vid lämpliga tider" kör jag med, funkat nästan alla gånger.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag har försökt prata med de, men jag kan bara svenska och engelska..och de kan bara arabiska eller vad det är..

Deras barn springer så mina tavlor på väggarna trillar ner och fönsterrutorna vibrerar..är det normalt tycker du?

''Detta måste du som granne oftast tåla:

Normala ljud från en familj, även mer störande ljud som inte går att påverka, till exempel spädbarn med kolik som skriker - även nattetid.

Hundar som skäller då och då.

Fest hos grannen någon gång ibland.

Pianospelande, eller andra instrumentspel under begränsade tider.

Grannar som grillar på balkong eller uteplats ibland.

Detta behöver du som granne inte tolerera:

Barn som lever rövare, skriker och leker vilt i trapphuset. <<<<<Deras barn.

Hundar som ylar och skäller ständigt.

Återkommande högljudda och sena fester.

Extremt hög musik.

Röklukt i din egen lägenhet, trots att ingen hos dig röker.

Höga ljud och högt buller från hissar, tvättstugor, portar, eller andra verksamheter i närheten. Normer för buller finns hos Socialstyrelsen.''

https://www.hd.se/2003-10-27/svart-bli-av-med-storande-granna...

Glömde nämna att deras barn även brukar studsa studsboll och dra nån rullande över deras golv så det låter nåt fruktansvärt, de kastar även ner tandpetare i min trädgård samt cigarettfimpar (Antar att fimparna är deras föräldrars) Men ABK gör inget åt dem..utan det är jag som måste flytta om jag vill ha lugn och ro.

Och busringningar på dörren är ju ofantligt skoj eller hur? Jag fick plocka bort ringklockan, men då knackar de på dörren istället de små rövhålen.

Barn ska tydligen få göra allt de vill numera. 0 uppfostran, massa kvantitet istället för få kvalité numera som gäller..

Det är nog inget större fel på grannen men jag hade varit orolig för skicket på huset om det är som du beskriver för det verkar ju vara rena fuskbygget/i så dåligt skicka att det verkar kunna rasa när som helst.

När jag bodde i lägenhet så hälsade jag på hos mina grannar för att lyssna hur ljud fortplantade sig i huset och kom fram till att det var ett välbyggt hus där det inte var några problem att spela tämligen starkt så länge man inte hade dörrar och fönster öppna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog inget större fel på grannen men jag hade varit orolig för skicket på huset om det är som du beskriver för det verkar ju vara rena fuskbygget/i så dåligt skicka att det verkar kunna rasa när som helst.

När jag bodde i lägenhet så hälsade jag på hos mina grannar för att lyssna hur ljud fortplantade sig i huset och kom fram till att det var ett välbyggt hus där det inte var några problem att spela tämligen starkt så länge man inte hade dörrar och fönster öppna.

Jag misstänker att det är ett fuskbygge från 1960.

Alla VVS-rör är utanpå väggen i toalettrummet, gipsväggar och gamla ytterdörrar från 1970..Badrumsgolvet lutar ifrån avloppet så när man duschar rinner vattnet ut på golvet istället för ner i avloppet..patetiskt..

ABK bryr sig inte alls om detta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Bor i en nyproducerad lägenhet som följer något klimat tänk så den är i miljöklass silver vilket gör att väggarna är lite extra tjocka vilket gör att huset inte blir lyhört. Utöver detta har jag en gavellägenhet högst upp så har enbart en granne under mig och en bredvid.

När jag spelar musik så gör jag detta på min Sonos anläggning där jag har en eller flera högtalare per rum vilket gör att behovet av att spela högt för att höras inte är lika stort. Normalt kör jag på 10-15% när jag drar på så blir det 30% av max volymen.

Var lite orolig när jag beslutade att skaffa en sub men har inte fått några klagomål. Tror detta delvis pga hur Sonos sub är konstruerad för att minska vibrationerna. Så är i sin helhet är jag nöjd med köpet och ljudet blev klart mycket bättre.

Under mina 3 år som jag har bott i lägenheten så har jag enbart hört granden under mig en ett par gånger, då de har haft fest och då har jag inte haft några problem att somna då enbart basen hördes lite grann.

Du kan räkna med att lyhördheten ökar efterhand som betongen torkar. Om några år är det som i alla andra betonghus.

Har villa för 1 hushåll. Börjar inse fördelarna med eget boende och kommer ihåg hyreshustiden. Hade 1 granne som borrade i princip varannan helg i betongen. Vet inte ens vilken trappuppgång han bodde i. Fick bara fram hornen men ingen att stångas med.

Permalänk
Medlem

Blir att ta ett beslut i slutet på året.
Bott i lägenhet hela mitt vuxna liv typ. Bor i en liten 1a nu som är fin i sig, helt nyrenoverad osv centralt i stan.
Men det är lyhört som sören, hör grannen under när dom "pratar" ibland, när folk går in och ut ur lägenheterna (sjukt kassa dörrar men även lyhört som sören mot trappuppgången och inga dörrar i lägenheten som kan stoppa ljud)´. Hjälper inte att det bor folk här som aldrig sover på nätterna och dom ofta har typ 10 pers över.

Men nu har jag kanske fått tag i en litet hus i slutet på året av familjemedlem som ska flytta vidare, men behålla huset.
Litet sketet hus i en jäkla håla där det finns shit nada

Lämna bekvämligheten med att bo centralt där man kan gå in till stan på typ 10 min, fin ica maxi 5 min cykel ifrån mig osv. Eller flytta ut mot skogen där det finns en kass ica kvantum i byn, allt annat är tåg eller bil en 20+ min

Skönt att kunna gå och lägga sig typ kl 22 dock, det går inte här. Folk springer in o ut o folk utanför hit o dit (bor ut mot ingången).
Att kunna ha fönstret öppet på sommarnätterna vore mysigt, helt omöjligt här.
Och ja, kunna spela lite musik när man har lust till det som topic handlar om