Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Paddanx: Det är ju onekligen en bra idé att kolla upp skillnader i trafikregler om man ska utanför Sveriges gränser. Kan tänka mig att generella regler som vi tar lite "för givet" kan te sig helt annorlunda i andra länder.

Det är givetvis så. Man bör ju också ha lite koll på vad överträdelser innebär, t.ex. att i vissa länder ska böterna betalas direkt innan man får åka vidare, etc.

Hur väjningsplikten funkar i det land man tänker sig köra i är också rätt bra att kolla upp. När jag skulle köra bil i England så försökte jag kolla upp om dom hade en "vänsterregel", men det gick inte att utröna då, så jag antog att dom hade det

Annat som kan vara bra att ha koll på är om dubbdäck är tillåtna. Jag åker ner och handlar i Tyskland ibland och då gäller ju normalt att man inte får ha dubbdäck där, men så länge man bara kör mellan färjeläget i Puttgarten och in till närmast byn, Burg, så är det numera tillåtet att ha dubbdäck.

Det finns en artikel med lite olika kända och okända regler:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160...

En del av dom är ju så konstiga att man undrar om det är sant, t.ex:

  • I Denver, USA, får du inte köra en svart bil på söndagar.

  • I Glendale, USA, är det förbjudet att hoppa mellan bilar i högre farter än 103 km/h.

  • I Alabama, är det förbjudet att köra bil barfota eller med ögonbindel.

Som om det skulle vara säkert att hoppa mellan bilar i lägre farter än 103km/h, eller varför man specifikt måste lagstifta om förbud mot ögonbindel vid framförande av fordon...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men... du kan faktiskt lära dig stanna bättre än ABS bromsarna mha "threshhold breaking" och anpassa sig efter underlaget på det sättet, något många professionella förare använder. För ibland vill du låsa hjulen, för att få ner bromssträckan. I grus och snö tex är det bättre att gräva ner däcken med låst hjul om du måste snabbt stanna helt (vilket är varför vissa fabrikat och bilar råder dig att stänga av dem). Medan på torrt väglag vill du "nästan" låsa hjulen, men inte helt, utan ligga på gränsen konstant istället (utan pumpande).

Nejnejnej.
Dela inte farliga "tips" snälla.
Manuell bromsning kommer normalt aldrig i närheten av ABS då du inte kan styra bromstrycket individuellt per hjul.
Myterna om att duktiga förare (intressant att så många identifierar sig med dessa) kan nå bättre resultat med ABS avslaget härstammar från tidiga relativt primitiva ABS system med låg frekvens (och i vissa fall t.o.m. mekaniska).
Numera kan man ju inte stänga av ABS på bilar av en anledning.

Det som gäller med ABS om man hamnar i en paniksituation är att stampa så hårt man kan på bromsen, sluta inte att trycka bara för att pedalen pulserar utan fortsätt att trycka så hårt du kan.
Och att försöka styra förbi ev. hinder.

Enda anledningen till att många motorsporter inte tillåter ABS (eller annan förarhjälp) är att det är just racing.
Publiken vill gärna se lite rykande däck, drifting och misstag.
Och de serier som tillåter elektronisk hjälp utvecklar en helt annan körstil, t.ex. så kan man bromsa mycket längre in i kurvor utan att tappa kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sedan som någon nämnde om halkbanan när man tar körkort. Ja, den var ganska löjlig. Visst, det var svinkul men inte speciellt lärorik. Jag körde den på sommaren så det var våt asfalt eller våt betong man körde på och man fick göra typ 3-4st rejäla sladdar för att känna på hur det känns, men man fick aldrig öva på att häva en sladd eller så. Sedan var det många av deltagarna som körde för mesigt och aldrig riktigt fick sladd. Själv laddade man järnet och gjorde några rejäla piruetter. Sa handledaren att man skulle köra in i kurvan i 60km/h så låg jag på 60-65, inte 45-50 som många andra gjorde. Men vad vet jag, det kanske är bättre om man gör halkbanan på vintern. Det är ju lite enklare att få till jävligt väglag då än på en solig sommardag.

Nej sådant får man inte lära sig på en så kallad "riskutbildning". På körskolan så får man lära sig att man ska köra på ett sådant sätt så man helt enkelt undviker att ens hamna i en sådan situation.

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Haha, mycket intressant länk! Verkligen läsvärd om man ska iväg!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot folk som kör 10-20km/h under hastighetsgränsen när väglaget är jävligt, better safe than sorry. Men om jag kan köra om dig i ett fordon som inte går snabbare än 45, då kanske du skulle ha lämnat bilen hemma.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Myterna om att duktiga förare (intressant att så många identifierar sig med dessa) kan nå bättre resultat med ABS avslaget härstammar från tidiga relativt primitiva ABS system med låg frekvens (och i vissa fall t.o.m. mekaniska).

Rätt intressant är att tidiga ABS system i Citroën ansågs vara bättre än konkurrenternas. Detta härleddes till att bromsarna var kopplade i samma hydraulsystem som fjädringen och därmed opererade med ett mycket högre tryck, vilket innebar att frekvensen var betydligt högre.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Visst kan dessa hjälpmedel vara i vägen för en om man är beredd på att själv göra jobbet. Svåra är att när du får panik och bara vill stanna, kunna behålla lugnet och göra rätt manöver, som faktiskt inte alltid är att just "stanna". Därför är det viktigt att faktiskt öva och kunna sitt fordon, för du kan då få en instinkt i att göra rätt istället för panikbromsen som långt från alltid räddar dig.

ABS fungerar kanon... i rätt situation. Men det är enorm skillnad på ABS och ABS system. En del är så dåliga att man kan göra det bättre själv, medan andra är så bra att du verkligen vill ha dem oavsett (nästan iaf).

Men... du kan faktiskt lära dig stanna bättre än ABS bromsarna mha "threshhold breaking" och anpassa sig efter underlaget på det sättet, något många professionella förare använder. För ibland vill du låsa hjulen, för att få ner bromssträckan. I grus och snö tex är det bättre att gräva ner däcken med låst hjul om du måste snabbt stanna helt (vilket är varför vissa fabrikat och bilar råder dig att stänga av dem). Medan på torrt väglag vill du "nästan" låsa hjulen, men inte helt, utan ligga på gränsen konstant istället (utan pumpande).

Så varför har man ABS som standard!?

Jo pga när du låser hjulen, har du ingen möjlighet att styra längre. För okunniga förare kan detta innebära katastrof i en panik, att de inte kan bromsa och "ducka" undan samtidigt, vilket är var bra ABS system verkligen gör under, och här kan även stabilitetskontroll rädda dig om du inte vet instinktivt hur du häver sladden av "röven som sticker iväg". Det är mao lättare att konsistent bromsa bra med ett ABS system än utan, varje gång.

Men som sagt ovan, ABS system skiljer sig något enormt från bil till bil. Vissa är verkligen så dåliga så man skulle tro det är en 80 åring som sakta puttar upp och ner pedalen, och den knappt applicerar någon bromsverkan alls. Därför måste man också testa hur ens bil är, och vad den klarar.

Vill du se ex på bromsträckan på en förare som kan dock, kan du titta på detta:
https://www.youtube.com/watch?v=2oU9OSINyTY
Där kan du se de 3 olika sätten, och hur de påverkar bromssträckan.

Jo, men just threshold metoden lär ta ett tag att lära sig så den sitter i ryggmärgen Har bara provat utan ABS på halkkörningen (då snurrade jag inte runt, fick dock klagomål att trycka hårdare på bromsen )

Tack för varningen, något jag lär kolla nästa gång en bil står på inköpslistan. ABS:en på nuvarande stannar bilen riktigt effektivt (hänger i bältet), är helt okej på lite halare mark med (dock snorhalt blir det ju så klart längre bromssträcka).

Har bilen så dåligt klipp i ABS:en bör den säljas utan eller fixas. Inte att ska bromsa som 80 åring (i min bil är det rejält klipp i, när den fullt aktiverad), då är den fel konstruerad (kanske Mercedes iblandade med sina elektroniska pedaler )

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej sådant får man inte lära sig på en så kallad "riskutbildning". På körskolan så får man lära sig att man ska köra på ett sådant sätt så man helt enkelt undviker att ens hamna i en sådan situation.

Så om man kör 50/60Km/h på 70 väg och får sladd, har man bedömt risken fel då? I verkligheten är det inte lätt i alla lägen att veta hur halt det är på vägen (i mitt fall var det inte i typiskt ställe det blir extra halt). Körde med rätt nya dubbdäck, kvällstid visste det var/kunde bli halt (så körde inte över 60Km/h).

Det jag är ute efter, man aldrig vet exakt när helt plötsligt greppet försvinner. Jag personligen pressar inga gränser och speciellt inte vintertid, men kör helst inte 30 på 70 eller 90 väg om inte det är extremt snöoväder och mycket snö/is (is kvittar mängd ) på vägen (har hänt en gång i december, jag tog mig ut i nästan noll sikt och blåst mycket snö på vägen, tog mig då fram i 30/40 på 90 väg ).

Jag lär inte välja diket om jag kan rädda bilen/mig själv från det (något man bör få lära sig under kontrollerade former). Kan bli minst lika otrevligt som fronta en bil (T.ex köra på ett träd/sten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

Elektroniska system för att kontrollera/stabilisera bilen fungerar bättre än de bästa förare, därför är de förbjudna i F1, troligen är de flesta förare på vägarna inte bättre än F1 förarna utan hade nog haft ännu mer nytta av hjälpsystemen.
Från regelboken för F1.>
No braking system may be designed to prevent wheels from locking when the driver applies pressure to the brake pedal.
Continuously variable transmission systems are not permitted to transmit the power of the power unit defined in Article 5.1.
Automatic gear changes are considered a driver aid and are therefore not permitted
Each individual gear change must be separately initiated by the driver
Traction control : No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive torque demand by the driver.
Any system or device the design of which is capable of transferring or diverting torque from a slower to a faster rotating wheel is not permitted.

https://www.fia.com/file/64927/download/20785?token=XN2hTEj2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enklaste är att föreställa sig babianer bakom en ratt så får man en rätt så bra bild utav vad som kan inträffa.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Just sommardäck på vinterväglag är en synnerligen dum idé. Många sommardäck blir såphala vid minsta lilla snö. Att ge sig ut att köra under dom förutsättningarna tycker jag är tämligen dumdristigt.

Det där tycker jag är ett bra och riktigt beteende som jag själv praktiserat ända sen jag tog körkortet. Parkeringsplatser kan vara bra, men se upp för dolda hinder!

Om man är ute och kör ensam på någon lagom väg så kan man t.ex. prova att köra med ena hjulparet i mittsträngen. Det viktiga är att se till att det finns gott om plats att parera samt att man är ensam på vägen och kan upptäcka annan trafik i god tid. Se provar man sig fram försiktigt och börjar långsamt.

Tyvärr så blir det inte så mycket övande sen jag flyttade till Skåne.

Självklart förespår jag inte sommardäck mitt i vintern. Men kan ju komma snö/bli halt i oktober/september t.ex, bara säger det att sommardäck inte är enda orsaken man hamnar i diket. Anpassar man farten efter däck och förhållanden går det köra sommardäck (men är ju inte rekommenderat och kan vara livsfarligt om man inte tar hänsyn vad man kör med för däck och väglag), det är dit jag vill komma. Det går, men jag skulle undvika köra med fel däck i fel klimat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, men enligt fysikens lagar är det pga just detta (den orimliga chansen till en perfekt krock) också alltid bättre att krocka med ett annat fordon än en vägg. Energi går åt till förflyttning i sidled med mera.
Skickades från m.sweclockers.com

Tror du får ta in lite mer faktorer innan du skriver att det alltid är bättre att krocka med ett annat fordon...

Om jag som har en lite tyngre bil, som dessutom är lite högre än genomsnittet skulle smälla med en liten bil typ Micra, skulle det bara bli mos av den bilen. Skulle jag krocka med en långtradare skulle det bli mos av min bil...

Säg att jag gör en omkörning och missar den lilla bilen, pga. att den inte har några lysen på... (händer). Skulle jag då med vilje köra in och frontalkrocka med den, för att det skulle bli en lättare krock för mig. De i den andra kommer troligtvis dö och andra kommer troligtvis bli inblandade, men jag överlever ju och skulle även gjort det om jag väjt och krockat mot ett träd i diket.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart förespår jag inte sommardäck mitt i vintern. Men kan ju komma snö/bli halt i oktober/september t.ex, bara säger det att sommardäck inte är enda orsaken man hamnar i diket. Anpassar man farten efter däck och förhållanden går det köra sommardäck (men är ju inte rekommenderat och kan vara livsfarligt om man inte tar hänsyn vad man kör med för däck och väglag), det är dit jag vill komma. Det går, men jag skulle undvika köra med fel däck i fel klimat.

Givetvis kan man råka ut för oförutsedda väderförhållanden och då får man ju liksom göra det bästa man kan under rådande förhållanden. Jag har en under färd från Stockholm ner till Skåne råkat ut för snöoväder kring Kolmården så sent som i Maj och då satt ju definitivt sommarsulorna på.

Jag skulle dock i det längsta undvika att ge mig ut och köra när vinterväglag råder om jag har sommardäck på bilen, även om det för årstiden råkar vara lagligt. Sen har du ju rätt i att rent tekniskt sett så funkar det, iaf inom vissa ramar. I många år hade vi ju inte ens vinterdäck till bilarna, men att dagsläget ge sig ut med sommardäck i vinterväglag känns iaf för mig rätt respektlöst mot medtrafikanterna.

Sen kan man ju faktiskt bara anpassa farten till en viss grad. Jag har åkt med morsan och åkt i diket. När hon stannat (skulle släppa av mig och sa nånting om nåt) så blev vi plötsligt varse att bilen sakta gled sidledes ner i diket! Farten framåt var verkligen noll och i sidled kanske en halv fjärt eller så. Det var så satans såphalt att det inte gick att stå på vägen och jag antar att nån liten vind helt enkelt blåste ner bilen i diket.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror du får ta in lite mer faktorer innan du skriver att det alltid är bättre att krocka med ett annat fordon...

Om jag som har en lite tyngre bil, som dessutom är lite högre än genomsnittet skulle smälla med en liten bil typ Micra, skulle det bara bli mos av den bilen. Skulle jag krocka med en långtradare skulle det bli mos av min bil...

Säg att jag gör en omkörning och missar den lilla bilen, pga. att den inte har några lysen på... (händer). Skulle jag då med vilje köra in och frontalkrocka med den, för att det skulle bli en lättare krock för mig. De i den andra kommer troligtvis dö och andra kommer troligtvis bli inblandade, men jag överlever ju och skulle även gjort det om jag väjt och krockat mot ett träd i diket.

Fast nu handlade det om att krocka med en exakt likadan bil. Självklart är det skillnad att smälla med en långtradare. Det är ju värre än en vägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så om man kör 50/60Km/h på 70 väg och får sladd, har man bedömt risken fel då?

Bevisligen hade du det, annars hade bilen inte fått sladd.

Skrivet av Broken-arrow:

tog mig då fram i 30/40 på 90 väg ).

Mitt "rekord" är 30 på en 100-väg. Det var sånt kaos att det gick från att vara läskigt till fascinerande. Som tur var kunde jag gasa på efter bara ett par kilometer. Till 50 km/h...

Skrivet av Broken-arrow:

Jag lär inte välja diket om jag kan rädda bilen/mig själv från det

Well... Vem skulle välja att köra i diket om det fanns något bättre alternativ?

Skrivet av Broken-arrow:

Anpassar man farten efter däck och förhållanden går det köra sommardäck

Det stämmer ibland men väldigt ofta inte alls. Har du sett nån idiot stå i en backe och desperat försöka köra upp för den bara för glida bakåt? Det behöver inte ens vara en brant backe. Sen har jag tappat greppet i en kurva när jag körde ca 30 km/h med dubbdäck. Vill inte veta hur det hade gått med sommardäck.

Jag säger inte att det inte går att köra med sommardäck i vinterväglag men jag säger att man är duktigt jävla korkad om man försöker sig på det. Jag bryr mig inte om du hamnar i diket med din bil men det jag bryr mig om är ifall en mötande bil inte kan hålla sig på sin sida av vägen.

På tal om vinterväglag så har det varit ett riktigt helvete här på västkusten senaste dagarna. Slask ovanpå is är inte roligt. Blev faktiskt rädd igår för första gången på väldigt länge. Körde ca 40 (70-väg) på en smal och efter att ha rundat ett krön ser jag en mötande bil lite längre bort. Trycker ner bromsen lite lätt och ingenting händer. Jag kunde inte ens känna ABSen jobba, bilen fortsatte rakt fram som om den hånade mig. Efter ett tag hittade den lite grepp och kunde saaaakta bromsa ner till en mer lagom hastighet.
Jag har varit med om västkusthalkan förut men det där var något alldeles speciellt.

Permalänk
Medlem

Kört fram och tillbaks till Uppsala några dagar nu. Ingen blinkar alls i rondeller, vare sig vänster eller höger. Folk ligger i innerfil och ska rätt fram när folk i ytterfilen ska till vänster.

Hatar folk som ligger som klistermärken i arslet på mig/varandra!

80sträcka merparten av vägen (gamla E4an, numer Väg 600). Jag håller hastighet och har alltid någon som ligger så nära bakom att jag inte ser deras regskylt i backspegeln, ser knappt deras strålkastare i backspegeln och då snackar vi vinterväglag!

När de sen får chansen så kastar de sig om och drar iväg i snömoddsträngarna. Sen när fartkamerorna kommer så ser man bromslamporna på dem och hur de puttrar förbi kamerorna i 75isch bara för att gasa på därefter igen.

Likadant inne i stan. Noll framförhållande vad gäller avstånd. Fick mig itutat av farsgubben när jag övningskörde att hålla säkerhetsavstånd till framförvarande. Problemet idag är att när jag håller mitt avstånd så dyker folk in emellan, utan blinkers eller så vilket resulterar i att jag får bromsa/sakta ner för att få nya avstånd vilket betyder "ohh, en lucka! Där kör jag in emellan!" igen. Jag håller alltså numer luckor i stadskörning på ca två billängder.

Har mycket mer gnäll men zippar igen nu...................

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jo jag läste det du sa och är fullt medveten om vad du säger, bl.a. skrev du "Mao, de får, ska och kommer fortsätta köra den hastighet de anser säkert." och det är en variant på det som du upprepar här. En enskild förare väljer givetvis vad den anser vara en lämplig hastighet, men i slutändan är det inte den enskilda föraren som avgör om hastigheten var lämplig. M.a.o, bara för att man anser att det är en lämplig hastighet så innebär det inte att det per automatik är en giltig anledning att hålla den hastigheten.

För att?
Avgör du det då för andra?
Avgör du att det är lämpligt att ligga i 90km/h på 90-vägen för dig själv? Eller är det jag som ska bedöma dig?
För exakt samma tanke som du har ovan, kan jag sätta på dig, om du kör 90 på en 90 väg, du inte borde köra så fort.

Förstår inte vad du vill ha sagt, för du säger verkligen mot sig själv som jag läser ovan.
Det är upp till varje förare att bedöma sig själv, står tom i det själv skrivit innan "Givetvis ska man köra i en lägre hastighet när det är påkallat, se 3:e kap, §§ 14 och 15 i Trafikförordningen."

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
15 § Ger dig en enorm lista på anledningar, som alla är giltiga, måste jag citera dem, eller kan du hitta dem själv?

Vad är det som är så svårt förstå är det jag undrar. Som sagt... du är snabb i ditt citat, men läser inte på nog i vad du själv skriver. Lagen säger att de ska anpassa hastigheten, och att den aldrig får vara högre än att de har kontrollen över fordonet. Det finns mao tonvis med giltiga skäl, till varför du anser dig behöva kör långsammare än du bakom kanske anser.

Och du som trafikant kan ej, får ej, ska ej, bedöma andras beslut (det är polisens jobb), utan anpassa dig efter dem.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har inte hävdat att man inte får anpassa sig. Jag hävdar att det finns gränser där en anpassning leder till en orimlig och omotiverat låg hastighet.

Det kan jag hålla med om.
Men... det är något som du som förare av den bilen, samt ev polis får avgöra. Andra bilister har inget med detta att göra, då det är en tolkningsfråga efter omständigheterna. En poäng du väljer att gång på gång skita it.. rent ut sagt.

Skrivet av Hurtigbullen:

Nej du, nu får du ta och skärpa till dig med påhoppen och lägga ner halmdockorna. Gå tillbaka och läs mina inlägg. Inte någonstans har jag hävdat att man får ta lagen i egna händer, att man får köra om som ett svin, eller att man inte får anpassa hastigheten. Det är rena påhitt från din sida.

Mer ursäkter och löjliga bortförklaringar.
Vill du läsa det du själv citerat igen?

Jag säger att du har ingen rätt att beskylla någon annan i trafiken för ditt beteende. Har inget sagt att du kör som svin. Men du verkar inte kunna grundläggande regler, då du gärna läser det du vill, men inte det du inte vill.

Skrivet av Hurtigbullen:

Det jag däremot har argumenterat för att att de som kör för sakta också har ett ansvar för en osäkrare trafikmiljö.

De som kör enligt polisens bedömning, "onödigt sakta", ja.
De som du bedömer inte kör i hastighet X... nej.
Ska du läsa lagen du själv har hänvisat till igen?
"Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

Det blir mao inte "osäkrare trafikmiljö" för att man faktiskt följer reglerna. Utan genom att sänka farten minskar du risken för allvarliga olyckor, vilket är varför vi sänker farten på våra vägar sakta men säkert där man bedömer att det går för fort.

Det blir däremot osäker och rent av farlig miljö om folk antar att man måste köra i skyltens hastighet, när den är just "upp till", och inte kan acceptera att lägre fart är fullt giltigt.

Skrivet av Hurtigbullen:

Ock du fortsätter med påhopp och halmdockor. Återigen jag har argumenterat för att de som kör för sakta också har ett ansvar för en osäkrare trafikmiljö. Det är du som fått för dig att det är samma sak som att argumentera för andra dumma trafikbeteenden.

Du har dock inga lagliga argument. Enda du har är egna känslor och åsikter, som har absolut noll mening i trafiken, eller lagens synpunkt.

Skrivet av Hurtigbullen:

Vägen blir tvåfilig, vilket inte per automatik betyder bättre.

Mycket sant.
Finns en hel del av dessa som brukar den gamla vägrenen som inte är bra gjorda.

Skrivet av Hurtigbullen:

Vad det gäller förtjänande av respekt är vi eniga. Fast hur var det med laglydigheten nu och att man inte får ta lagen i egna händer, eller för den delen det där med tankeläsande som du nyss använde i din argumentation.

Du får inte ta lagen i egna händer, men du får anpassa dig så långt lagen tillåter. Mao.. du får köra i 90km/h på 1 filiga delen, och sedan 110km/h på tvåfiliga delen, om vägens maximala fart är 110km/h. Fullt lagligt.
Sen att det är lite... "dumt", är en annan sak, men inte olagligt om du bedömer vägen "bättre" tex.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du menar att om du upplever att en annan förare har varit respektlös så ger du igen genom att göra det svårare för denne att komma om när vägen blir tvåfilig, eller?

Om personen varit grovt respektlös, nära på vårdslös, visar jag dem ingen hänsyn överhuvudtaget, inom lagens ramar.

Skrivet av Hurtigbullen:

Ock där är en av våra meningsskillnader. Du anser att om en förare anser att den lägre hastigheten är påkallad så är det en giltig anledning, vilket jag inte håller med om. Vore det så så skulle ingen bli fälld för att köra för sakta.

Jo jag förstår att detta är vad hela dessa "vägg med tex inlägg vi har" handlar om. Men något du måste förstå, acceptera och gå vidare i livet med är... det är inte du som bestämmer var den nivån är. Du får som jag sagt tidigare, anmäla det om du vill och anser det fel, men du har ingen rätt att bestämma gränsen och för allt du vet kan det finnas ett giltigt skäl. Du får lov att tycka, så klart. Men det betyder inte ett skvatt enligt lagen.

Beviset på detta är... inte alla blir fällda. Långt ifrån tom. Du skrapade fram två fall... på rätt många år.
Vill du kanske titta lite på fortkörningsstatistiken? Eller andra trafikbrott? Finns enormt mycket fler fall av folk som kör med mobilen (nya lagen), berusade, utan giltigt kort, utan giltigt fordon osv, än detta.

Skrivet av Hurtigbullen:

En annan meningsskiljaktighet vi har är att du anser att folk som stressar andra förare inte har något ansvar för en sämre trafikmiljö och inte kan lastas för några olyckor.

Min åsikt är kliven, för jag vill kunna beskylla dem, precis som du gör. Men jag kan inte enligt lagen. Det ligger i ansvaret på dig att anpassa din körning efter rådande omständigheter. Sker en olycka så ligger det också på dig att bevisa att det var någon annans fel som stressat, men du hålls ändå ursprungligt ansvarig för olyckan om du kört in i något. Förstår du vad jag vill ha sagt?

Skrivet av Hurtigbullen:

En riktigt dåligt argument. Bara för att många fler gör någon annan dumhet så innebär det inte per automatik att ett annat beteende inte skulle vara en dumhet. Sen måste du ju själv inse att argumentet om "köra sakta och säkert" faller hårt; om man blir kuggad för att ha kört för sakta så ansåg uppenbarligen inte kontrollanten att det beteendet var trafiksäkert.

Det var precis lika dåligt som det jag citerade när jag svarade på det.
Du skrapar efter ett halmstrå att någon få blev kuggad pga de körde sakta, men vill inte se sanningen att över 50% faktiskt verkar kuggas minst en gång pga motsatt anledning, nämligen kör för fort. Har hjälp flera att ta kort, och alla utom en tyvärr kuggade en gång på detta. (Ofta ser de en 50/60 skylt framför, men är fortfarande på 40 väg, och gasar på, och kuggas)

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har inte "rage svarat" dig en enda gång. Faktum är att det var du som skrikandes kastade dig in i diskussionen. Däremot börjar jag bli lite less på dina påhopp och insinuationer nu.

Därför jag försökt svara lite vänligare nu. Men det är väldigt enerverande med en som lägger in lagar, inlägg och sedan inte ens verkar ha läst dem själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Hurtigbullen: Då förstår jag hur du tänkte och jag håller definitivt med om att man bör läsa hela artikeln.

Japp, jag tycker det var ett riktigt bra svar som fanns där och dessutom med hänvisningar in i trafikförordningen. Jag hoppas att fler läste den.

Jag tar mig friheten att kommentera dina andra stycken i en annan ordning än vad du skrev dom. Jag hoppas att det inte väcker anstöt.

Skrivet av scienta:

Jag skulle ju personligen se det som att det här med "huvudansvaret" mest handlar om att titta i döda vinkeln och se till att man inte medvetet kör ut framför någon som kör i högre hastighet.

Tar du bort ordet "medvetet" i din mening så är vi i princip eniga och i så fall så sammanfattar du ju rätt väl 3:e kap, 23 §, 1:a stycket i trafikförordningen:

"En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder."

Skrivet av scienta:

Att regeln "väger tyngst" låter viktigare än vad det kanske är. Men då sitter såklart jag också och spekulerar utefter vad jag minns att jag lärt mig när jag tog körkort, då man sa att man ska "släppa in" dem som kör i accelerationsfältet.

Jag lärde mig samma sak. Som allt annat i trafiken så kokar ju ner till att om man hjälps åt och visar hänsyn så funkar det smidigare. Just att man ska släppa in folk sägs i 3:e kap, 43 §, 2:a stycket:

"En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."

Som jag ser det så kommer sig det där med huvudansvaret från att §23 "hårt formulerat" ställer krav på den som färdas på påfarten, utan några "om och men". I §43 däremot, så är kraven på den som färdas på motorvägen något "mildare formulerade", med lite "om och men" (dvs typ "om man uppmärksammat, ska man ...").

Skrivet av scienta:

Jag vill nog mena att det där med huvudansvar bara blir ett halvt svar då frågan kvarstår vilka scenarion som åberopar vilka regler. Däri ligger också min poäng att det är nog för luddigt för oss juridiskt inkompetenta att sitta och gissa.

Jag har ovan försökt utröna lite av det, men du har helt rätt i din poäng, vi är ju inga jurister.

Dock tror jag att de tolkningsskillnader av artikeln som vi har egentligen är ganska små och att vi nog båda faktiskt både försöker visa hänsyn och agerar för att det ska flyta på smidigt i trafiken.

Jag vågar därför mig på en förutsägelse; om våra vägar korsas vid någon motorvägspåfart, så tror jag knappast någon av oss skulle bli irriterad på den andre

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

På så vis alltså? Låter som att du knappt har någon erfarenhet bakom ratten dock.

Det är personer som delar din attityd som man numera får lära sig att inte efterlikna inom körutbildningar. Varför? För att ni helt enkelt tillhör den statistik som har flest olyckor/dödsolyckor. Även om du inte kanske råkat ut för något ännu så är du absolut med i den kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Det är personer som delar din attityd som man numera får lära sig att inte efterlikna inom körutbildningar. Varför? För att ni helt enkelt tillhör den statistik som har flest olyckor/dödsolyckor. Även om du inte kanske råkat ut för något ännu så är du absolut med i den kategorin.

Du har för lite erfarenhet gällande framförande av fordon för att uttala dig, det är ganska tydligt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Du har för lite erfarenhet gällande framförande av fordon för att uttala dig, det är ganska tydligt.

Har du någon form av fakta som stödjer detta eller är det bara ditt egna tyckande?

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Mitt "rekord" är 30 på en 100-väg. Det var sånt kaos att det gick från att vara läskigt till fascinerande. Som tur var kunde jag gasa på efter bara ett par kilometer. Till 50 km/h...

Det stämmer ibland men väldigt ofta inte alls. Har du sett nån idiot stå i en backe och desperat försöka köra upp för den bara för glida bakåt? Det behöver inte ens vara en brant backe. Sen har jag tappat greppet i en kurva när jag körde ca 30 km/h med dubbdäck. Vill inte veta hur det hade gått med sommardäck.

Jag säger inte att det inte går att köra med sommardäck i vinterväglag men jag säger att man är duktigt jävla korkad om man försöker sig på det. Jag bryr mig inte om du hamnar i diket med din bil men det jag bryr mig om är ifall en mötande bil inte kan hålla sig på sin sida av vägen.

Nä man ska ju inte utmana ödet, men sätter inte på vinterdäcken om det kommer lite snö i maj eller augusti/september (byter bara två gånger om året). När det är lagligt att köra med vinterdäck oavsett väderlek, är ju inte realistiskt att göra som formel 1

Citat:

Bevisligen hade du det, annars hade bilen inte fått sladd.

Kan vara så jag missbedömde den kurvan, tidigare kurvor både skarpare och planare var inget problem.

Citat:

Well... Vem skulle välja att köra i diket om det fanns något bättre alternativ?

Det lär dom ut idag på halkutbildningen, ta diket om du börjar tappa kontrollen på bilen eller väja för hinner.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Du har för lite erfarenhet gällande framförande av fordon för att uttala dig, det är ganska tydligt.

92 i ditt användarnamn råkar inte syfta på födelseåret?

Om så är fallet har inte du själv speciellt mycket erfarenhet bakom ratten.

Sedan så har erfarenheten ingen betydelse när attityden är fel.

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Jag har mer erfarenhet bakom ratten än vad de flesta "svenssons" på 40 bast har. Mina timmar bakom ratten per år är runt 2000h. Detta yrket har jag haft i 4.5 år.

Om man säger att ett arbetsår har 220~ dagar. Ganska schysst sträcka till jobbet är ca 30min? 220h/år. Detta är då bara arbetsdagar inräknat & inget till affären osv.

Men ja, du ser skillnaden.

Edit: En vanlig arbetare, körandes till jobb & hem: Tar ca 40 år att komma upp i dessa siffror. Om nu min matte inte felar helt totalt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Mitt "rekord" är 30 på en 100-väg. Det var sånt kaos att det gick från att vara läskigt till fascinerande. Som tur var kunde jag gasa på efter bara ett par kilometer. Till 50 km/h...

Mitt rekord är 30 på motorvägen, började i kungsbacka och fortsatte norr om göteborg en bit.
mellan kungsbacka och göteborg låg alla bilar i vänster körfält, detta var mitten av januari för 1-2år sen, när den där snöstormen drog in försökte köra i 40km/h och köra insåg efter 100 meter att det var meningslöst då det var frusen slask i körfältet, studsade som på den värsta grusväg.

För övrigt körde min chef in i väggen på jobbet i förrgår, Ny ford med ABS och fan å hans moster vad all teknik heter, kunde inte bromsa PGA is och friktionsdäck, jag hade inga problem att parkera med mina dubbdäck, men den diskusionen kan vi ta nån annanstans

Skrivet av gurkburk92:

@Kaine_Uro: Jag har mer erfarenhet bakom ratten än vad de flesta "svenssons" på 40 bast har. Mina timmar bakom ratten per år är runt 2000h. Detta yrket har jag haft i 4.5 år.

Om man säger att ett arbetsår har 220~ dagar. Ganska schysst sträcka till jobbet är ca 30min? 220h/år. Detta är då bara arbetsdagar inräknat & inget till affären osv.

Men ja, du ser skillnaden.

Edit: En vanlig arbetare, körandes till jobb & hem: Tar ca 40 år att komma upp i dessa siffror. Om nu min matte inte felar helt totalt.

En dålig chaufför blir inte bra för att denne har en jävla massa timmar bakom ratten, denne måste även vilja förbättra sig och se sina brister ibland.

Inse att du inte är störst bäst och vackrast och förstå att även du gör fel ibland så kommer du bli en bättre chaufför. Dessutom har du bara jobbat 4½år som yrkeschaufför, det är ingenting, kom tillbaks när du har 20år bakom ratten

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

@Kaine_Uro: Jag har mer erfarenhet bakom ratten än vad de flesta "svenssons" på 40 bast har. Mina timmar bakom ratten per år är runt 2000h. Detta yrket har jag haft i 4.5 år.

Om man säger att ett arbetsår har 220~ dagar. Ganska schysst sträcka till jobbet är ca 30min? 220h/år. Detta är då bara arbetsdagar inräknat & inget till affären osv.

Men ja, du ser skillnaden.

Edit: En vanlig arbetare, körandes till jobb & hem: Tar ca 40 år att komma upp i dessa siffror. Om nu min matte inte felar helt totalt.

Då kanske är en gud bakom ratten men din attityd till bilkörning är så absurd att det blir patetiskt. Och som jag nämnt tidigare borde du med ditt kunnande förstå att alla andra inte är gudar bakom ratten och att du därför ska ta några andetag och justera tankarna därefter.
Jag har under mitt liv känt en hel del yrkeschaufförer (skåp- och lastbil) varav ett par har fler timmar bakom ratten än vad du har levt. Jag vet inte om de är representativa för yrkeschaufförer i helhet men jag hoppas det. De skulle nämligen bara titta på dig och sucka.

Men men, det verkar ju vara som att prata med en Trumpsupporter så det här blir det sista jag säger i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nejnejnej.
Dela inte farliga "tips" snälla.
Manuell bromsning kommer normalt aldrig i närheten av ABS då du inte kan styra bromstrycket individuellt per hjul.
Myterna om att duktiga förare (intressant att så många identifierar sig med dessa) kan nå bättre resultat med ABS avslaget härstammar från tidiga relativt primitiva ABS system med låg frekvens (och i vissa fall t.o.m. mekaniska).
Numera kan man ju inte stänga av ABS på bilar av en anledning.

Jojojo.
För som jag sa ovan, finns det en del bilar man SKA göra det, dvs ska stänga av ABS för vissa underlag. Läs manualen till bilen innan du gnäller på mig.

Att dessutom öva på säker plats med detta är något du bör göra.... för du kan få motorfel, eller något annat som gör att ABSen slutar fungera. Ska du då ge tusan i att stanna eller? Du behöver både ha upplevt, och veta hur det känns utan ABS för att ens ha en chans att hantera det.

Som sagt också, olika ABS är verkligen olika bra. Har provkört flertalet nya bilar som rent av... suger i bromsfunktion. Blir så när bilarna är "billigare" byggda.

Om du läser resten av inlägget ovan igen, förstår du kanske varför jag skrev som jag gör. För säger tillverkaren "gör detta med vår bil", gör du det. Finns en anledning till varför de skriver det. Och jag skrev även till "Så varför har man ABS som standard!?" Och sedan förklarar varför du bör ha det.

Men om du får chansen, testa nödbromsa i grus/snö utan ABS... så kommer du förstå varför ABS inte är "perfekt". Just därför kan man på tex många lyx 4-hjulsdrivna fordon ställa in "vad det är för underlag", så den kan anpassa sig. I den sitsen ska du ju göra detta så klart.

Skrivet av Svensktiger:

Det som gäller med ABS om man hamnar i en paniksituation är att stampa så hårt man kan på bromsen, sluta inte att trycka bara för att pedalen pulserar utan fortsätt att trycka så hårt du kan.
Och att försöka styra förbi ev. hinder.

Yes mr Trafikskollärare.
Har du också läst manualen?
Har jag påstått något annat?

Jag kan dock påstå en sak... styr hellre undan hindret, än att bromsa så hårt du inte kan styra. Finns flera inlägg ovan som säger samma sak, och om du verkligen behövt använda detta i verkliga livet, lär du också veta att helt ducka hinder gör betydligt mindre ont än att smälla i dem i lägre fart. Du ska mao inte få panik... redan då har du ev brustit som förare.

Skrivet av Svensktiger:

Enda anledningen till att många motorsporter inte tillåter ABS (eller annan förarhjälp) är att det är just racing.
Publiken vill gärna se lite rykande däck, drifting och misstag.
Och de serier som tillåter elektronisk hjälp utvecklar en helt annan körstil, t.ex. så kan man bromsa mycket längre in i kurvor utan att tappa kontrollen.

Njae, håller inte med. Tvärt om brukar förare som ha det som yrke vilja ha mer kontroll.

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tar du bort ordet "medvetet" i din mening så är vi i princip eniga och i så fall så sammanfattar du ju rätt väl 3:e kap, 23 §, 1:a stycket i trafikförordningen:

"En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder."

Jag lärde mig samma sak. Som allt annat i trafiken så kokar ju ner till att om man hjälps åt och visar hänsyn så funkar det smidigare. Just att man ska släppa in folk sägs i 3:e kap, 43 §, 2:a stycket:

"En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."

Som jag ser det så kommer sig det där med huvudansvaret från att §23 "hårt formulerat" ställer krav på den som färdas på påfarten, utan några "om och men". I §43 däremot, så är kraven på den som färdas på motorvägen något "mildare formulerade", med lite "om och men" (dvs typ "om man uppmärksammat, ska man ...").

Att det ena är hårdare än det andra har jag svårt att se då det står "skall" i båda. Inga om och men. Det är sådär typiskt lagstiftat så där inget kan vara riktigt rätt eller fel, vilket kan vara ett problem i sig.

Dock är det ju ganska trivialt då allt kokar ner till det vi uppenbarligen är överens om - uppsikt och solidaritet. Allt handlar ju egentligen om situation, då det kan se väldigt olika ut.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jojojo.
För som jag sa ovan, finns det en del bilar man SKA göra det, dvs ska stänga av ABS för vissa underlag. Läs manualen till bilen innan du gnäller på mig.

Vilken manual till vilken bil säger att man ska avaktivera ABS?

Normalt brukar ett verkstadsbesök rekommenderas så fort ABS-funktionen verkar vara ur funktion. Dessutom brukar det bara vara möjligt att kunna avaktivera ABS genom att dra ur en säkring.

ESC/ASR däremot, dessa system rekommenderas att avaktivera vid vissa tillfällen, givetvis med varningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jojojo.
För som jag sa ovan, finns det en del bilar man SKA göra det, dvs ska stänga av ABS för vissa underlag. Läs manualen till bilen innan du gnäller på mig.

Att dessutom öva på säker plats med detta är något du bör göra.... för du kan få motorfel, eller något annat som gör att ABSen slutar fungera. Ska du då ge tusan i att stanna eller? Du behöver både ha upplevt, och veta hur det känns utan ABS för att ens ha en chans att hantera det.

Som sagt också, olika ABS är verkligen olika bra. Har provkört flertalet nya bilar som rent av... suger i bromsfunktion. Blir så när bilarna är "billigare" byggda.

Om du läser resten av inlägget ovan igen, förstår du kanske varför jag skrev som jag gör. För säger tillverkaren "gör detta med vår bil", gör du det. Finns en anledning till varför de skriver det. Och jag skrev även till "Så varför har man ABS som standard!?" Och sedan förklarar varför du bör ha det.

Men om du får chansen, testa nödbromsa i grus/snö utan ABS... så kommer du förstå varför ABS inte är "perfekt". Just därför kan man på tex många lyx 4-hjulsdrivna fordon ställa in "vad det är för underlag", så den kan anpassa sig. I den sitsen ska du ju göra detta så klart.

Yes mr Trafikskollärare.
Har du också läst manualen?
Har jag påstått något annat?

Jag kan dock påstå en sak... styr hellre undan hindret, än att bromsa så hårt du inte kan styra. Finns flera inlägg ovan som säger samma sak, och om du verkligen behövt använda detta i verkliga livet, lär du också veta att helt ducka hinder gör betydligt mindre ont än att smälla i dem i lägre fart. Du ska mao inte få panik... redan då har du ev brustit som förare.

Njae, håller inte med. Tvärt om brukar förare som ha det som yrke vilja ha mer kontroll.

Pårökt much? Ska folk läsa varenda årsmodell av hittills tillverkade bilars manual innan man får bemöta dina begåvningsbefriade påståenden?