Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vilken manual till vilken bil säger att man ska avaktivera ABS?

Normalt brukar ett verkstadsbesök rekommenderas så fort ABS-funktionen verkar vara ur funktion. Dessutom brukar det bara vara möjligt att kunna avaktivera ABS genom att dra ur en säkring.

https://i.imgur.com/3AH8jk7.png

ESC/ASR däremot, dessa system rekommenderas att avaktivera vid vissa tillfällen, givetvis med varningar. https://i.imgur.com/OKMyQDZ.png

Vet att en av de billigare peugeot har detta.
Finns också 20 år gamla bilar på marknaden, där detta finns nästan mekaniska ABSer fortfarande. Eller menar du att bara folk som kör nyaste modellen ska få lov att köra?

Och du måste väl ändå kunna köra bilen till verkstaden, säkert... när den är trasig, eller?

Sluta nu blåsa upp detta. Jag säger inget mer än följ din bils manual, och att ABS inte är 100% perfekt. Och dessa kan du tjafsa om hela dagen, det förändrar inte mitt råd, min åsikt eller faktumet om ABS.

Skrivet av Broder Truck:

Pårökt much? Ska folk läsa varenda årsmodell av hittills tillverkade bilars manual innan man får bemöta dina begåvningsbefriade påståenden?

Nej.
De ska bara läsa sin egen bils manual, för du har väl gjort det?
Står det att du alltid ska ha ABS på, så ska du självklart alltid ha det på.

Permalänk
Medlem

Jo, det är ofta man undrar... men tydligen är det ännu värre i Ryssland...

https://www.svtplay.se/video/16710769/the-road-movie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Jo, det är ofta man undrar... men tydligen är det ännu värre i Ryssland...

https://www.svtplay.se/video/16710769/the-road-movie

Finns hur mycket som helst på Youtube från Ryssland.. Det är så sjukt att man bara skrattar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jojojo.
För som jag sa ovan, finns det en del bilar man SKA göra det, dvs ska stänga av ABS för vissa underlag. Läs manualen till bilen innan du gnäller på mig.

Men om du får chansen, testa nödbromsa i grus/snö utan ABS... så kommer du förstå varför ABS inte är "perfekt". Just därför kan man på tex många lyx 4-hjulsdrivna fordon ställa in "vad det är för underlag", så den kan anpassa sig. I den sitsen ska du ju göra detta så klart.

Du får nog ta och ge några faktiska exempel för jag har aldrig kört eller ens hört om en vanlig bil med avstängningsbar ABS.

Sen så anpassas vad jag vet endast antispinn, 4-hjulsdrift samt hill control funktioner i bilar där man kan ställa in underlaget, påverkar inte ABS systemet.

Skrivet av Paddanx:

Vet att en av de billigare peugeot har detta.
Finns också 20 år gamla bilar på marknaden, där detta finns nästan mekaniska ABSer fortfarande. Eller menar du att bara folk som kör nyaste modellen ska få lov att köra?

Och du måste väl ändå kunna köra bilen till verkstaden, säkert... när den är trasig, eller?

Sluta nu blåsa upp detta. Jag säger inget mer än följ din bils manual, och att ABS inte är 100% perfekt. Och dessa kan du tjafsa om hela dagen, det förändrar inte mitt råd, min åsikt eller faktumet om ABS.

Nej.
De ska bara läsa sin egen bils manual, för du har väl gjort det?
Står det att du alltid ska ha ABS på, så ska du självklart alltid ha det på.

Tror jag du tagit fel på hur länge elektroniska ABS system funnits då detta började på 70 talet (50 år sedan).

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Skrivet av Mighty Mic:

Jo, det är ofta man undrar... men tydligen är det ännu värre i Ryssland...

https://www.svtplay.se/video/16710769/the-road-movie

Det sjukaste är flertalet av olyckorna i det klippet är orsakade av hög hastighet. Den man ser 1 timme in är riktigt kul Flera kan ju aldrig gått på trafikskola eller gått den på sommaren. Är ju vansinnigt dåligt kontroll på hastigheten (är ju mer som det är regel att köra platta i matta än se vad man har framför sig i detta klipp).

Par minuter innan är det om en dam/tjej som taxin tydligen kör ifrån med hennes grejer (runt 56/57min). Frågan är ju varför hon väljer åka med helt främmande person (kanske funkar bättre i Ryssland än Sverige)?

Sen det puckot som bara sitter på knä på huven är ju rätt märkligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Pendlar motorväg till.jobbet varje morgon, då och då händer det, när man ligger i vänsterfilen, att någon dåre kör en upp i röven och blinkar med helljuset för att signalera "flytta på dig!".

Jag hade väl för fan flyttat in mig i högerfilen om de är en lucka, tänker inte kasta mig in framför en bil i högerfilen bara för att du har bråttom....

Vid dessa situationer brukar jag istället trycka på bromsen ( ja jag vet de är möjligen lika korkat ), men jag blir så förbannad på alla stressade dårar i trafiken 😂

Anledningen att folk kör upp i röven är dels att de är narcissister, men också att många bilister är slöa. Ser alltför ofta på E4 att folk kör om lastbilar i +5-10 km/h, börjar omkörningen 300 m innan lastbilen och inte går in innan nästa lastbil. Håller man sig respektfullt på avstånd fattar de inte vinken, trots att man närmat sig raskt. Om det däremot kommer en svart tysk bil och lägger sig bakom fattar de direkt.

Min lösning är att hålla avstånd och använda ljustutan, men folk skiter mestadels i det. Annars brukar jag åka i kölvattnet efter tyskarna, då får de hetsa, och jag kommer faktiskt framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Anledningen att folk kör upp i röven är dels att de är narcissister, men också att många bilister är slöa. Ser alltför ofta på E4 att folk kör om lastbilar i +5-10 km/h, börjar omkörningen 300 m innan lastbilen och inte går in innan nästa lastbil. Håller man sig respektfullt på avstånd fattar de inte vinken, trots att man närmat sig raskt. Om det däremot kommer en svart tysk bil och lägger sig bakom fattar de direkt.

Min lösning är att hålla avstånd och använda ljustutan, men folk skiter mestadels i det. Annars brukar jag åka i kölvattnet efter tyskarna, då får de hetsa, och jag kommer faktiskt framåt.

Lastbilarna får ju köra 90 km/h max, och vissa kör 100 km/h. Då tar det lite längre tid att göra en "laglig" omkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Lastbilarna får ju köra 90 km/h max, och vissa kör 100 km/h. Då tar det lite längre tid att göra en "laglig" omkörning.

Ja lastbilar kör ju om lastbilar också, tar också sin tid.

Men nu var ju andemeningen i inlägget att folk ligger i vä körfält när de inte behöver och inte byter tillbaka till höger för att släppa fram folk, sådant beteende är inte tillåtet även om man ligger och kör i gällande hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja lastbilar kör ju om lastbilar också, tar också sin tid.

Men nu var ju andemeningen i inlägget att folk ligger i vä körfält när de inte behöver och inte byter tillbaka till höger för att släppa fram folk, sådant beteende är inte tillåtet även om man ligger och kör i gällande hastighet.

Och vad vill du komma fram till här, att folk i vänsterfil ska köra snabbare än vad hastighetsgränsen tillåter? För det är ju heller inte tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja lastbilar kör ju om lastbilar också, tar också sin tid.

Men nu var ju andemeningen i inlägget att folk ligger i vä körfält när de inte behöver och inte byter tillbaka till höger för att släppa fram folk, sådant beteende är inte tillåtet även om man ligger och kör i gällande hastighet.

Skrivet av Broder Truck:

Och vad vill du komma fram till här, att folk i vänsterfil ska köra snabbare än vad hastighetsgränsen tillåter? För det är ju heller inte tillåtet.

Nej. Är det fritt i höger körfält så är det detta man ska köra i. Detta gäller då hastigheten är 80 - 120 km/h.

Vid 70 km/h så får man välja det körfält som är lämpligast beroende på vart man tänkt åka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Och vad vill du komma fram till här, att folk i vänsterfil ska köra snabbare än vad hastighetsgränsen tillåter? För det är ju heller inte tillåtet.

Det där måste du tolkat så fel man bara kan med flit va?

Edit: Men ok jag får utveckla: Nej det menade jag inte och ingenstans skrev jag nått om det heller. Det handlade om att man inte i onödan får ligga och blocka vä fil, detta gäller även om man själv håller laglig hastighet och bilen som kommer ikapp kör för fort. När man då kan byta till högerfil ska man göra det för att släppa fram bakomvarande.

Hoppas detta förklarade lite bättre.

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Och vad vill du komma fram till här, att folk i vänsterfil ska köra snabbare än vad hastighetsgränsen tillåter? För det är ju heller inte tillåtet.

Vad jag fått låta mig är att köra om så skyndsamt som möjligt och inte slöa om en bil. Sen om omkörning är lämpligt beror på väglag och sikt. Kör någon i 70 på 90 väg så kör jag runt 100/110 för att snabbt komma över till säkrare sidan så fort jag kan.

Har inte hört det är olagligt att vid omkörning ligga över hastighetsgränsen tilfäligit. Vet att man inte ska ta onödig lång tid på sig vid omkörning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag fått låta mig är att köra om så skyndsamt som möjligt och inte slöa om en bil. Sen om omkörning är lämpligt beror på väglag och sikt. Kör någon i 70 på 90 väg så kör jag runt 100/110 för att snabbt komma över till säkrare sidan så fort jag kan.

Har inte hört det är olagligt att vid omkörning ligga över hastighetsgränsen tilfäligit. Vet att man inte ska ta onödig lång tid på sig vid omkörning.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får inte köra för fort. Spelar ingen roll om du kör om.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Du får inte köra för fort. Spelar ingen roll om du kör om.

Finns det någon lag på det? Vet att man inte får ta onödigt lång tid på sig vid omkörning (kan få böter för det, vad jag hört).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns det någon lag på det? Vet att man inte får ta onödigt lång tid på sig vid omkörning (kan få böter för det, vad jag hört).

Nej det behövs inte. Det finns heller ingen lag som säger att man får överskrida hastighetsbegränsningen när man kör om. Vilket innebär att hastighetsbegränsningen gäller.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns det någon lag på det? Vet att man inte får ta onödigt lång tid på sig vid omkörning (kan få böter för det, vad jag hört).

Min enda fortkörningsbot fick jag när jag körde om en bil med släp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Lastbilarna får ju köra 90 km/h max, och vissa kör 100 km/h. Då tar det lite längre tid att göra en "laglig" omkörning.

Då ser man till att gå ut i ett sent läge, så man är ur vägen. De flesta som kör 90-100 går ut jättetidigt och oavsett om en pågående omkörning finns. När jag kört 100 på 120 har jag undvikit att gå ut förrän det finns långa luckor, eller inte gått ut om differensen är för liten.

Problemet är att folk är vana att bli räddade av andra, samma sak med motorvägspåfarter. "Alla har väjningsplikt", vilket genidrag när många bara hör "Den andra har väjningsplikt"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppa till 7:25 (cirkulationsplats). Är det korrekt att båda bilarna lägger sig i vänsterfilen? Dessutom tutar han för den vita bilen. Det är ju vita som gör korrekt om man ska rakt fram?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

https://www.youtube.com/watch?v=PV3wOwj3Gxs

Hoppa till 7:25 (cirkulationsplats). Är det korrekt att båda bilarna lägger sig i vänsterfilen? Dessutom tutar han för den vita bilen. Det är ju vita som gör korrekt om man ska rakt fram?

Det är ju tydligt markerat att högerfilen endast är för att köra höger, titta på markeringen i asfalten.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Då ser man till att gå ut i ett sent läge, så man är ur vägen. De flesta som kör 90-100 går ut jättetidigt och oavsett om en pågående omkörning finns. När jag kört 100 på 120 har jag undvikit att gå ut förrän det finns långa luckor, eller inte gått ut om differensen är för liten.

Problemet är att folk är vana att bli räddade av andra, samma sak med motorvägspåfarter. "Alla har väjningsplikt", vilket genidrag när många bara hör "Den andra har väjningsplikt"

Skickades från m.sweclockers.com

Ett litet problem är alla fartdårar som snabbt kommer upp i röven på en när man ska göra en omkörning. Först, när man kollar bakåt är det ingen i närheten, men så fort man bytt fil för att köra om så är de framme och nosar.

Försöker alltid lägga mig till vänster en bra bit innan man är ikapp lastbilarna, så man slipper bromsa/accelerera... utan kan då hålla en jämn hastighet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ett litet problem är alla fartdårar som snabbt kommer upp i röven på en när man ska göra en omkörning. Först, när man kollar bakåt är det ingen i närheten, men så fort man bytt fil för att köra om så är de framme och nosar.

Försöker alltid lägga mig till vänster en bra bit innan man är ikapp lastbilarna, så man slipper bromsa/accelerera... utan kan då hålla en jämn hastighet istället.

Visst i storstäderna. Men på E4 i övrigt har du ofta 500-1000 m sikt, och då ska de plöja extremt fort för att komma som en överraskning.

Exempel: med 500 m avstånd tar det 20 s för en bil som kör i 200 km/h att köra ikapp en som kör 100. Omkörningssträckan för dig är max 100+50 m marginal samt 25 m lastbil, minimalt 50+25+25 m. Det bör man kunna lösa. Eller titta två gånger bakåt istället för bara en.

Du säger emot dig själv. Du behöver inte lägga dig i vänsterfil långt innan om hastighetsdifferensen är liten, för då dröjer det ändå länge tills du kommer ikapp. Du kan byta på ordinarie 3-5 s köravstånd = 75-125 m i 100 km/h

Eventuell acceleration ska du alltid ha skött i din egen fil innan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Visst i storstäderna. Men på E4 i övrigt har du ofta 500-1000 m sikt, och då ska de plöja extremt fort för att komma som en överraskning.

Exempel: med 500 m avstånd tar det 20 s för en bil som kör i 200 km/h att köra ikapp en som kör 100. Omkörningssträckan för dig är max 100+50 m marginal samt 25 m lastbil, minimalt 50+25+25 m. Det bör man kunna lösa. Eller titta två gånger bakåt istället för bara en.

Du säger emot dig själv. Du behöver inte lägga dig i vänsterfil långt innan om hastighetsdifferensen är liten, för då dröjer det ändå länge tills du kommer ikapp. Du kan byta på ordinarie 3-5 s köravstånd = 75-125 m i 100 km/h

Eventuell acceleration ska du alltid ha skött i din egen fil innan

Skickades från m.sweclockers.com

Med långt innan så menade jag givetvis inte en halv kilometer, utan mellan 100 - 200 m. Beroende på väglag såklart... är det sämre så får man öka avståndet rätt rejält. Alternativt sänka farten och låta bli att köra om.

Pendlar dagligen E4:an mellan Norrköping och Linköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Med långt innan så menade jag givetvis inte en halv kilometer, utan mellan 100 - 200 m. Beroende på väglag såklart... är det sämre så får man öka avståndet rätt rejält. Alternativt sänka farten och låta bli att köra om.

Pendlar dagligen E4:an mellan Norrköping och Linköping.

Då så, då är vi nog egentligen överens. Är bara väldigt jobbigt med segpropparna när man åker längre sträckor och träffar 20+ av dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Då så, då är vi nog egentligen överens. Är bara väldigt jobbigt med segpropparna när man åker längre sträckor och träffar 20+ av dem

Skickades från m.sweclockers.com

Du syftade främst på dessa som ligger i vänsterfilen när de inte behöver eller hur?

Jag försöker köra så som jag fick lära mig på körskolan en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Då så, då är vi nog egentligen överens. Är bara väldigt jobbigt med segpropparna när man åker längre sträckor och träffar 20+ av dem

Skickades från m.sweclockers.com

Ett exempel på egoism i trafiken, ifall man inte kör mer än några km/h fortare än framförvarande och det är mycket bilar på vägen bör man stanna bakom istället för att vara ivägen för andra trafikanter.

Värst är dock trenden av wannabe poliser som inte flyttar sig från vänsterfilen alls.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Du syftade främst på dessa som ligger i vänsterfilen när de inte behöver eller hur?

Jag försöker köra så som jag fick lära mig på körskolan en gång i tiden.

Precis. Ibland kör jag om till höger när de helt somnat, men då skäms jag in i ryggmärgen.

Vänta bara tills du övningskör med någon och sitter med i körskolebilen. Man tror ju att man drabbats av tidig demens när man jämför med sig själv.

Permalänk
Medlem

I ett försök att minska väggen av text provar jag att lägga citat som dold text.

Vad det gäller att köra för långsamt (citat i dold text):

Skrivet av Paddanx:
Skrivet av Hurtigbullen:
Skrivet av Paddanx:

Du är mycket snabb i din citering, men du läser inte vad jag säger.
Om du som förare anser att du behöver köra i den farten för att köra säkert, är detta en giltig anledning. Det krävs verkligen att polisen förkastar din anledning, eller att du inte har någon, vilket du verkar anta (hur kan du läsa folks anledning?). Om du ligger bakom en som kör långsamt, kan du inte läsa deras tanke, eller deras anledning. Så du kan inget annat göra än att lägga dig med rätt avstånd bakom, tills du har ett säkert sätt att köra om.

Jo jag läste det du sa och är fullt medveten om vad du säger, bl.a. skrev du "Mao, de får, ska och kommer fortsätta köra den hastighet de anser säkert." och det är en variant på det som du upprepar här. En enskild förare väljer givetvis vad den anser vara en lämplig hastighet, men i slutändan är det inte den enskilda föraren som avgör om hastigheten var lämplig. M.a.o, bara för att man anser att det är en lämplig hastighet så innebär det inte att det per automatik är en giltig anledning att hålla den hastigheten.

För att?
Avgör du det då för andra?
Avgör du att det är lämpligt att ligga i 90km/h på 90-vägen för dig själv? Eller är det jag som ska bedöma dig?
För exakt samma tanke som du har ovan, kan jag sätta på dig, om du kör 90 på en 90 väg, du inte borde köra så fort.

Förstår inte vad du vill ha sagt, för du säger verkligen mot sig själv som jag läser ovan.
Det är upp till varje förare att bedöma sig själv, står tom i det själv skrivit innan "Givetvis ska man köra i en lägre hastighet när det är påkallat, se 3:e kap, §§ 14 och 15 i Trafikförordningen."

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
15 § Ger dig en enorm lista på anledningar, som alla är giltiga, måste jag citera dem, eller kan du hitta dem själv?

Vad är det som är så svårt förstå är det jag undrar. Som sagt... du är snabb i ditt citat, men läser inte på nog i vad du själv skriver. Lagen säger att de ska anpassa hastigheten, och att den aldrig får vara högre än att de har kontrollen över fordonet. Det finns mao tonvis med giltiga skäl, till varför du anser dig behöva kör långsammare än du bakom kanske anser.

Och du som trafikant kan ej, får ej, ska ej, bedöma andras beslut (det är polisens jobb), utan anpassa dig efter dem.

Dold text

Du bör nog läsa om nedanstående stycke i mitt inlägg igen.

Skrivet av Hurtigbullen:
Skrivet av Paddanx:

SKITSNACK!
De som kör sakta, orsakar inte ett skit. De får enligt lag lov att köra långsamt, om detta behövs för att anses köra säkert. Mao, de får, ska och kommer fortsätta köra den hastighet de anser säkert.

Trafikförordningen, 2:a kap, 1 §: "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik".
Trafikförordningen, 3:e kap, 16 §: "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Detta motiverar ibland Polisen att ingripa och bötfälla personer som kör för sakta, så folk får inte alls lov att köra hur långsamt som helst, t.ex.:
http://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han...
https://www.expressen.se/motor/trafik/10-onodiga-boter--sa-un...

Givetvis ska man köra i en lägre hastighet när det är påkallat, se 3:e kap, §§ 14 och 15 i Trafikförordningen. Gissningsvis finns där ett rätt stort spelrum innan man anses köra så sakta att man riskerar böter. Sen ska väl sägas att såvitt jag vet så finns det inget som talar för att olycksrisken skulle öka om man kör lite under hastighetsbegränsningen på t.ex. en landsväg.

Dold text

Du påstår i princip att man får köra hur sakta som helst, dvs om en förare bedömer att det är påkallat att köra i en viss låg hastighet är det per automatik är ett giltigt skäl att hålla den hastigheten, något som du bekräftar när du i ett senare inlägg skriver "Om du som förare anser att du behöver köra i den farten för att köra säkert, är detta en giltig anledning". Detta är helt enkelt ett felaktigt påstående som jag bemöter. Det jag säger är i princip att:

En förare är inte fri att välja en hur låg hastighet som helst, däremot har man som förare en stor frihetsgrad att välja en låg hastighet. Förstår du skillnaden mellan att man kan välja fritt och att man kan välja inom vissa ramar?

När du nu undrar om vem jag anser avgör om någon kör för sakta så finns det faktiskt i mitt inlägg också en rätt bra ledtråd när jag skriver "innan man ... riskerar böter". Böter utfärdas av polisen, så ett säkert antagande här är att jag anser att det är polisen som avgör. Ock om det inte framgår tillräckligt tydligt av ledtråden, så går det faktiskt bra att fråga i en hövlig ton också.

Sen anser du att det finns någon motsägelse. Du bör nog läsa 2:a kap, 1 §, 3:e kap, 16 § och 3:e kap, §§ 14 och 15 igen, för det finns varken någon motsägelse där eller i det jag skriver.

Att man har en skyldighet att anpassa hastigheten innebär inte nödvändigtvis att den bedömning och anpassning man gör är korrekta. Mao, den bedömning man gör utgör inte per automatik ett giltigt skäl för den hastighetsanpassning man gör.

Vad det gäller att bedöma andras trafikbeteende och hastighetsanpassningar, så står det envar fritt att göra så oavsett om du påstår annat. Att sen dessa bedömningar inte är samma sak som ett avgörande från vårt rättsväsende torde vara självklart.

Vad det gäller åsikter och ansvar (citat i dold text):

Skrivet av Paddanx:
Skrivet av Hurtigbullen:

Ock du fortsätter med påhopp och halmdockor. Återigen jag har argumenterat för att de som kör för sakta också har ett ansvar för en osäkrare trafikmiljö. Det är du som fått för dig att det är samma sak som att argumentera för andra dumma trafikbeteenden.

Du har dock inga lagliga argument. Enda du har är egna känslor och åsikter, som har absolut noll mening i trafiken, eller lagens synpunkt.

Skrivet av Paddanx:

Min åsikt är kliven, för jag vill kunna beskylla dem, precis som du gör. Men jag kan inte enligt lagen. Det ligger i ansvaret på dig att anpassa din körning efter rådande omständigheter. Sker en olycka så ligger det också på dig att bevisa att det var någon annans fel som stressat, men du hålls ändå ursprungligt ansvarig för olyckan om du kört in i något. Förstår du vad jag vill ha sagt?

Dold text

Ja, jag är av åsikten att folk som stressar andra förare har ett ansvar. Det är givetvis inte detsamma lagen lägger ett ansvar där och i den mån den gör det, så innebär det inte att den stressade föraren är fri från juridiskt ansvar för sina dumheter.

Blir man stressad av en som kör för sakta och sen gör något dumt, så får man också ta ansvar för det (vilket jag också sagt tidigare). Skulle man bli stoppad av en polis där och då, så lär man inte kunna skylla ifrån sig, oavsett om polisen också ansåg att den andra föraren körde för sakta i lagens mening och bötfällde den föraren.

När jag skrev "Men att tro att de som kör för sakta är fria från ansvar är också en dumhet" som startade den här debatten, så tyckte jag att det var självklart att jag inte menade ett juridiskt ansvar, men i den mån man undrar så kan man faktiskt fråga.

Men för att besvara din fråga, jo jag förstår precis vad du menar. Att man som förare ska anpassa sig till omständigheterna är självklart och inte något jag ifrågasatt, inte heller har jag ifrågasatt att man får ta ansvar för de fel man själv begår, så varför du känner det måste påpekas är för mig oklart.

Förstår du att även om lagen säger en sak, så kan man ha en åsikt om hur riktigt det är, eller anse att det finns ett moraliskt ansvar? Förstår du också att det inte är detsamma som att man inte förstår sitt juridiska ansvar, eller på något sätt försöker undandra sig det, eller för den delen försöker skylla ifrån sig?

Vad det gäller anpassning och att "ge igen" (citat i dold text):

Skrivet av Paddanx:
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad det gäller förtjänande av respekt är vi eniga. Fast hur var det med laglydigheten nu och att man inte får ta lagen i egna händer, eller för den delen det där med tankeläsande som du nyss använde i din argumentation.

Du får inte ta lagen i egna händer, men du får anpassa dig så långt lagen tillåter. Mao.. du får köra i 90km/h på 1 filiga delen, och sedan 110km/h på tvåfiliga delen, om vägens maximala fart är 110km/h. Fullt lagligt.
Sen att det är lite... "dumt", är en annan sak, men inte olagligt om du bedömer vägen "bättre" tex.

Skrivet av Paddanx:
Skrivet av Hurtigbullen:

Du menar att om du upplever att en annan förare har varit respektlös så ger du igen genom att göra det svårare för denne att komma om när vägen blir tvåfilig, eller?

Om personen varit grovt respektlös, nära på vårdslös, visar jag dem ingen hänsyn överhuvudtaget, inom lagens ramar.

Dold text

Lagen medger knappast en anpassning med ökad hastighet när någon annan avser att köra om. Bara för att man bedömer att vägen blir bättre så innebär det inte att man får bryta mot andra trafikregler, som t.ex. 2:a kap, 1:a §, 3:e kap, 16:e §, eller 3:e kap, 38 §.

Vissa personer kan nog hävda att dom inte uppmärksammat att någon avsåg att köra om för att försöka rättfärdiga sitt beteende eller undkomma ev. påföljd om dom blir stoppade av polis. Ökar man hastigheten, efter att man uppmärksammat att någon avser att köra om, t.ex. i syfte att "ge igen", så har man definitivt inte rätt att göra det oavsett hur man försöker berättiga det. Däremot tror jag att det nog vill väldigt mycket till för att bli fälld eftersom regelbrottet nog måste vara av magnituden vårdslöshet för att kunna vara påvisbart.

Vad det gäller trafikbrott, statistik och kuggningar" (citat i dold text):

Skrivet av Paddanx:
Skrivet av Hurtigbullen:

Ock där är en av våra meningsskillnader. Du anser att om en förare anser att den lägre hastigheten är påkallad så är det en giltig anledning, vilket jag inte håller med om. Vore det så så skulle ingen bli fälld för att köra för sakta.

Beviset på detta är... inte alla blir fällda. Långt ifrån tom. Du skrapade fram två fall... på rätt många år.
Vill du kanske titta lite på fortkörningsstatistiken? Eller andra trafikbrott? Finns enormt mycket fler fall av folk som kör med mobilen (nya lagen), berusade, utan giltigt kort, utan giltigt fordon osv, än detta.

Skrivet av Paddanx:
Skrivet av Hurtigbullen:
Skrivet av Paddanx:

Och jämför du hur många som kuggas i uppkörningen för att köra för fort eller för snabbt i en kurva, vs hur många som kuggats för att köra sakta och säkert, så ser du att detta argument är tunnare än Greklands ekonomi.

En riktigt dåligt argument. Bara för att många fler gör någon annan dumhet så innebär det inte per automatik att ett annat beteende inte skulle vara en dumhet. Sen måste du ju själv inse att argumentet om "köra sakta och säkert" faller hårt; om man blir kuggad för att ha kört för sakta så ansåg uppenbarligen inte kontrollanten att det beteendet var trafiksäkert.

Det var precis lika dåligt som det jag citerade när jag svarade på det.
Du skrapar efter ett halmstrå att någon få blev kuggad pga de körde sakta, men vill inte se sanningen att över 50% faktiskt verkar kuggas minst en gång pga motsatt anledning, nämligen kör för fort. Har hjälp flera att ta kort, och alla utom en tyvärr kuggade en gång på detta. (Ofta ser de en 50/60 skylt framför, men är fortfarande på 40 väg, och gasar på, och kuggas)

Dold text

Att alla som kör för sakta inte blir fällda är väl tämligen ointressant i detta fall. Att fler blir fällda för andra trafikbrott än för att köra för sakta bevisar ingenting annat än att just fler blir fällda för andra trafikbrott. Det säger inte mycket om hur många som i lagens mening faktiskt kör för långsamt eller hindrar annan trafik.

Vad det gäller att kuggas för att köra för sakta så var det jag anmärkte i ditt påstående "... vs hur många som kuggats för att köra sakta och säkert". Återigen, om kontrollanten kuggar någon för att denne körde för sakta så körde denne någon per definition inte säkert. Hur många som kuggas av andra orsaker förändrar inte detta faktum, alldeles oavsett hur dålig Greklands ekonomi är.

Vad det gäller statistik för hur många som kuggas av vilken anledning så har jag inte hittat någon. Däremot har jag hittat en artikel där de listar de 17 vanligaste orsakerna till varför man kuggas. Om man ska tro den artikeln så placerar sig "köra för sakta" som den 5:e vanligaste orsaken till kuggning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Eftersom ni pratar omkörning.
När ni kört om, snälla, gå inte in direkt framför fordonet ni kört om.
Det blir så hemskt många stenskott i rutorna när ni tycker att ni ska vara snabba och smidiga och svänga in tvärt framför (Formel 1-inspirerad körning?).
Lägg gärna ett längre avstånd mellan dig och fordonet du kört om innan du viker in i höger fil igen, om du har möjlighet.
Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Eftersom ni pratar omkörning.
När ni kört om, snälla, gå inte in direkt framför fordonet ni kört om.
Det blir så hemskt många stenskott i rutorna när ni tycker att ni ska vara snabba och smidiga och svänga in tvärt framför (Formel 1-inspirerad körning?).
Lägg gärna ett längre avstånd mellan dig och fordonet du kört om innan du viker in i höger fil igen, om du har möjlighet.
Tack.

Jag håller med, men har överseende med det när de som klipper in framför har en tysk bil med helljus ca 30 cm bakom sig. Hade stenskott på nya rutan bara någon månad efter att jag hade bytt. Har fått flera av folk som tycker att så länge det finns avstånd framför är det lugnt att byta fil.

De värsta är dock de som kör med DRL i dåligt väder och mörker. Både olagligt och livsfarligt, särskilt med så dåliga reflexer som vissa moderna bilar har. Har ett par gånger varit nära att köra in i bilar utan bakljus på natten. Förbannat skrämmande när det plötsligt dyker upp bromsljus på motorvägen 100 meter bort. Antagligen ser de att jag kommer ikapp och bromsar för uppmärksamhet, men det hjälper ju om man kan se bilen innan. Helljus hittar ju de flesta av dem om man inte har möte, men på vägsträckor som till exempel skogspartiet mellan Bro och Bålsta på E18 kan de vara utanför det upplysta området ganska länge oavsett.

Apropå helljus, ska det vara så svårt att ha rätt inställda halvljus och blända av vid möte? Sedan besiktningen privatiserades har jag sett ett kraftigt ökande antal bilar med ett bländande halvljus eller så diffus ljusbild att det lika gärna hade kunnat vara helljus. Xenon med trasig automatisk nivåreglering, och de som tror att LED-matris betyder att man kan köra med helljus permanent, är i en klass för sig.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Möter jag bilar med bländande halvljus ljustutar jag dem lite lätt.
Problemet är ju att många av dessa inte har full koll på vare sig själva eller fordonet så de blinkar i regel tillbaka med helljuset eftersom de antagligen vill markera att deras helljus minsann är av och att de inte gjort/gör något fel.
Man skulle haft en skylt riktad framåt med diverse meddelanden till de man möter.
"Högerregel!"
"Ditt halvljus är felaktigt!"
osv osv

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX