Gammal hårdvara värt att uppgradera eller köpa nytt?

Permalänk

Gammal hårdvara värt att uppgradera eller köpa nytt?

Hej, jag har ganska gammal hårdvara från cirka 2007. Datorn som nuvarande använder delarna har en dual core intel Duo, 2gb ddr2 ram och en 550ti, så frågan är om det är värt att köpa nya delar eller om jag bara ska uppgradera smått. Tyvärr så har jag inte mycket extra pengar att lägga ner på sånt. Har en ny skol laptop som jag använder medans.

Permalänk
Medlem

Det är LGA 775 moderkort, det är inte värt att uppgradera enligt mig.

Spara pengar sen sälj allt det gamla och "börja" på nytt är min rekommendation.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@hakd: Men om jag hade planerat att uppgradera skulle det säkert bara va från 2gb ddr2 till 4gb ddr2 för just nu så är lite tight hos pengar för mig

Permalänk
Medlem

@Messisan321: Inte värt att uppdatera, möjligen om du hittar nått begagnad quad core och likaså beggat RAM bägge för några hundralappar, mer är inte värt att lägga på burken..

EDIT: Vill du ha nytt RAM så kanske detta https://www.inet.se/produkt/5305489/corsair-4gb-2x2gb-ddr2-cl...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du får nog en bättre komplett dator för en tusenlapp eller två utan problem.

Begagnat då.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om du kan få tag på lite mer minne, gärna för kostnaden av en bulle och en kopp kaffe eller liknande. Så kan det vara värt det.

har en kompis som sitter på en Q6600/6950 2GB som precis tryckte in 8GB minne (emot tidigare 4GB) och den datorn fungerar utmärkt för enklare spel. Det var minnet som var den största begränsningen för honom.
Men inte direkt värt att lägga pengar på det, han fick minnena gratis så.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Inte värt att försöka uppdatera gamla hederliga 775, som sagt får du mer för pengarna om du köper begagnat eller bygger nytt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gammalt mobo du vill ha ett som klarar msata o ddr4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag tycker nog att om det är supertight med pengar så lär nog 2gb mer göra något! men det kommer ju inte göra datorn mycket bättre men helt klart mer stabil, pratar om egen erfarenhet.

Visa signatur

I7-5820K @4.7ghz, EVGA1080,Ram 16gb 2400mhz, 27" Curved Samsung 144hz