AMD:s processorfamilj Ryzen firar ett år

Permalänk
Melding Plague

AMD:s processorfamilj Ryzen firar ett år

Den 2 mars 2017 lanserade AMD sin processorfamilj Ryzen, med tre modeller som baserades på den helt nya arkitekturen Zen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett år efter att AMD rörde om den 7 (8?) år gamla, orörda grytan på ett ordentligt sett! Starkt kämpat, ser fram emot Ryzen 2 om några månader!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Det blir att fira med tårta! Inte för att prata politik, men varför har inte vår konung uppmärksammat denna dag? Likaså ingen av riksdagspartiernas partiledare

Ryzen har påverkat många, ett fåtal av de berörda är såna som köpte en Ryzen. Men detta tvingade Intel att lansera gen 8 innan de hade fixat klart moderkorten och det prispressade gen 7 cpuerna.

Jag vill se samma sak hända på ram-marknaden, där det nu är milt sagt svindyrt.

Permalänk
Medlem

Stolt Ryzen användare gjorde stor skillnad på spel mot vad man använde en FX-8350 innan. 1070 hittade dessutom en bra kompis. Grattis Ryzen <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tänk vad åren går och jag har inte ens skaffat någon Ryzern/Treadripper. Så länge minnena är så höga så tänker jag inte skaffa någon ny dator

@DJ-SAAB:
Låter bra det. Jag har en FX-8350 processor nu med trasig C disk (väntar bara på att den ska rasa ) endast 8 GB RAM

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir att fira med tårta! Inte för att prata politik, men varför har inte vår konung uppmärksammat denna dag? Likaså ingen av riksdagspartiernas partiledare

Ryzen har påverkat många, ett fåtal av de berörda är såna som köpte en Ryzen. Men detta tvingade Intel att lansera gen 8 innan de hade fixat klart moderkorten och det prispressade gen 7 cpuerna.

Jag vill se samma sak hända på ram-marknaden, där det nu är milt sagt svindyrt.

Det är det som har hänt på minnesmarknaden SK Hynix och Micron och andra "pyttefabriker" har sålt som fan, fast Samsung hängde inte med på ökade försäljningen ( de har nu steppat upp produktionen som vi kommer se effekter på efter sommaren ).

Samsung har varit lite bittra på att de mindre aktörerna tjänat feta stålar på bristen av minnen, då även de sämsta minnena går sälja för hur mycket som helst.

Sen sitter ju samma minneschip i varenda pryl nuförtiden, man skulle kunna tro att standardisering skulle sänka priset men inte om man inte kan hålla uppe produktionen...

Permalänk
Medlem

Vi måste få in Ryzendagen i kalendern ✌️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Gillar min ryzen 1600 men jag är fundersam över mitt 2400(oc till 2666) minne. Om jag bestämmer mig för att köpa 2 st 2x4 3000 minnen(svindyrt tyvärr) kommer jag då få fler fps i mina spel eller det handlar om 3-6%? Känns lite som 2666 är sweet spot just nu men så kan jag inget om ram och hastighet/timings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Tänk vad åren går och jag har inte ens skaffat någon Ryzern/Treadripper. Så länge minnena är så höga så tänker jag inte skaffa någon ny dator

Lägg därtill grafikkorten. SSD har dock stabiliserat sig. Men det är en dyster tid vi lever när det gäller datorkomponentpriser.
Min 1800X som har ett nypris på runt 3000kr, har ram som har ett nypris på över 7000kr och trots detta får jag hela tänken tänka på hur jag jobbar för att ram-minnet inte ska ta slut.

Om vi tar Threadripper 2, så kommer minnespriserna vara A till O i avseende hur försäljningen går, då en fullurustad såna kostar 15 000kr i enbart ram.

Skrivet av Bulan75:

Vi måste få in Ryzendagen i kalendern ✌️

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar som en röd dag då man är ledig? Jag tror väldigt många håller med detta, inte för att de bryr sig om ryzen/AMD utan vill de vill ha en extra ledig dag.

Permalänk
Medlem

Redan?
Shit!
Tiden har bara ryzat förbi

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv

Hoppade på Ryzen tåget med störst fokus på musikproduktion. Är väldigt imponerad och nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Grattis Ryzen.

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/75159/amd-ryzen-7-2700x-spotted-with-c...

Permalänk
Avstängd

Har tänkt att köpa ryzen flera gånger men det har inte blivit av och ha velat ett år för jag behöver varken speciellt med CPU eller gpu prestanda så har kört på det jag har som räcker för mina behov men begäret ligger kvar så tänkte att fan kanske skulle köpa nåt roligare så ser man ram pris och gpu pris så ..nä va fan fuck it när mina 299kr minnen kostar närmare 1000kr idag sen gpu priset är åt helvete för högt på ganska gamla kort som tex 1060 är

Men men vi får se kanske firar in 1år med nått skoj fast kanske är smartare att vänta lite till så velar nog vidare men
nästa dator blir iaf amd 😋

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Gillar min ryzen 1600 men jag är fundersam över mitt 2400(oc till 2666) minne. Om jag bestämmer mig för att köpa 2 st 2x4 3000 minnen(svindyrt tyvärr) kommer jag då få fler fps i mina spel eller det handlar om 3-6%? Känns lite som 2666 är sweet spot just nu men så kan jag inget om ram och hastighet/timings.

Jag kör själv en 1700 @ 3.9Ghz med 4x8GB Kington HyperX Fury 2133Mhz (HX424C15FW2K2) som jag utan problem överklockat till 3000Mhz. Köpte 2 16GB kit i Juni 2017 för ca 1500-1600kr/st. Idag är dom uppe på ca 2000kr tyvärr.
Har sett att folk dragit upp dom till 3200Mhz, men vinsten är mer eller mindre obefintlig och risken för instabilitet ökar så har hållit mig vid 3000Mhz.

Permalänk
Medlem

2017 marks the year of AMD's comeback!
Annammar själv troligen en ryzen i vår

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lägg därtill grafikkorten. SSD har dock stabiliserat sig. Men det är en dyster tid vi lever när det gäller datorkomponentpriser.
Min 1800X som har ett nypris på runt 3000kr, har ram som har ett nypris på över 7000kr och trots detta får jag hela tänken tänka på hur jag jobbar för att ram-minnet inte ska ta slut.

Om vi tar Threadripper 2, så kommer minnespriserna vara A till O i avseende hur försäljningen går, då en fullurustad såna kostar 15 000kr i enbart ram.

Du menar som en röd dag då man är ledig? Jag tror väldigt många håller med detta, inte för att de bryr sig om ryzen/AMD utan vill de vill ha en extra ledig dag.

Exakt alla med Ryzen processor får vara hemma och spela 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Inaktiv

Ett år har gått fort helt klart! Köpte min 1700 rätt sent (BF 2017) men trivs bra med den som huvuddator hemma. Går att lasta den väldigt mycket utan problem även om en högre klockfrekvens inte hade skadat. Lutar åt en till i år fast från nya serien. Eller om jag orkar vänta, serien efter.

Ryzen-lanseringen fick verkligen fart på marknaden. Mycket glädjande IMHO!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte ryzen 1800x rätt tidigt men är nu ett år senare fortfarande riktigt nöjd med den, och ihop med mitt vega 64 så blir iaf mitt liv inte bättre på datorfronten just nu, tänker man tillbaka på FX8350 som ryzen ersatte så höll den bra den med och ännu rullar den i sonens maskin, riktigt glad att AMD kommit tillbaka då jag alltid gillat amd även om intel suttit i många av mina maskiner så ligger mitt hjärta mer åt det röda laget

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Länge leve!

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Tiden går fort när man har roligt. Föreställde min 1800X och fick den från Inet 3e mars så det blir jubileum imorgon
Det var några småproblem i början men efter några uppdateringar blev allt riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag minns det som det var igår. Min FX8350 som fått hänga med ett bra tag fick äntligen lite välförtjänt pension. Vilken lycka det var, och var härligt och kul det var med nya plattformen. Om några månader får min 1700 maka på sig för 2700, och jag längtar... Inte för att 1700 är dålig. Men jag är uppvuxen med att man byter processor ungefär en gång om året, men då det inte fanns något att byta till efter 8350 så fick det bli en väntan. Jag ser på samma sätt fram emot att behålla samma moderkort och byta till 3700 om ett år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Shit... har det redan gått ett år ?!? 😳

Känns mer som 6 månader..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Bra så den fått mogna lite, väntar på o hitta rätt moderkort för min kommande APU baserad på Ryzen.

Man ska inte vara först med det senaste så slipper man lite buggar också kanske

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Grattis mutta fuckaz!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Ryzen räddad mig väl rätt hårt kan man säga. Mitt gamla moderkort paja. Hade en i7 4790k innan. Hade ingen ork att krångla med garanti ärende osv. Så sålde av CPU + minnen till en vän och köpte mig en 1600. Snarlik prestanda lite bättre till och med. Men det var de jag var ute efter snarlik prestanda för en billig peng. Visserligen var minnena rätt dyra men moderkort och CPU var det bra pris på. Hade inte haft råd med nya delar om bara Intel hade varit i matchen. Hipp hipp hurra i efterskott.

Permalänk
Medlem

Bytte innan sommaren och sjukt nöjd med min 1600X! Som dag och natt mellan den och gamla FX-8350 :3

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Från överklockad FX-4100 till en 1700. Tur att det äntligen kom ut något som var värt att uppgradera till.