Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

Skrev i texten att jag bara spekulera. Och skapade en tråd på Sweclockers för att få hjälp av forumet vilket jag fick??

Och apropå titeln, förlåt för att jag valde en titel som var lite halvt klickbaitig. Men väldigt mycket media nyttjar klickbait så tycker inte att det är särskilt konstigt.

Och du tror att Svive och komplett kommer att förlora kunder pga min tråd, En tråd där jag blir totalsågad i nästan alla kommentarer, hur tänkte du nu??

Och tycker det är märkligt att du känner ett behov av att agera "keyboard-warrior" för storföretag snarare än att ställa dig på konsumenternas sida? Förstår verkligen inte hur ni inte kan tycka att det är märkligt att skriva 1300Mbp/s som huvudrubrik på en router när 99% av alla konsumenter som köper dessa inte har en aning om vad det betyder?? Vi snackar konsumenter som inte vet skillnad på en hårddisk och en dator. Konsumenter som inte förstår skillnaden på mobilnät och wifi. Konsumenter som inte vet skillnaden på modem och router. För alla dessa konsumenter så är informationen som ges inget annat än vilseledande. Skriv 1300Mbp/s i specsen där det hör hemma istället!

Varför skulle jag ställa mig på samma sida som någon som har fel bara för att denne är en "konsument"? Huruvida Komplett eller Svive förlorar kunder är ointressant, man kan inte hålla på att slänga bedrägerianklagelser kring sig och sedan helgardera sig genom att hävda att det bara är "spekulationer".

Och om man nu är så vilsen som konsument kanske det är läge att skaffa sig lite kött på benen eller rådfråga någon som faktiskt kan innan man köper. Det är lite som att beställa antipasto på en restaurang utan att fråga vad det är, och sedan bli skitförbannad och hävda att restaurangen ägnar sig åt bedrägeri eftersom de inte förklarade för dig att antipasto inte är pasta, som du egentligen ville ha.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Varför skulle jag ställa mig på samma sida som någon som har fel bara för att denne är en "konsument"? Huruvida Komplett eller Svive förlorar kunder är ointressant, man kan inte hålla på att slänga bedrägerianklagelser kring sig och sedan helgardera sig genom att hävda att det bara är "spekulationer".

Och om man nu är så vilsen som konsument kanske det är läge att skaffa sig lite kött på benen eller rådfråga någon som faktiskt kan innan man köper. Det är lite som att beställa antipasto på en restaurang utan att fråga vad det är, och sedan bli skitförbannad och hävda att restaurangen ägnar sig åt bedrägeri eftersom de inte förklarade för dig att antipasto inte är pasta, som du egentligen ville ha.

hahah rådfråga?? Rådfråga vem?? Om konsumenter som definitivt inte är aktiva på någon typ av PC forum ska vända sig till någon så ringer dom och frågar support, eller frågar support på plats! Och när denna supporten inte heller har en aning (trots att dom själva tror det) så är man körd, Precis vad som hände mig med Svives och kompletts support. Lägg ner nu grabben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

hahah rådfråga?? Rådfråga vem?? Om konsumenter som definitivt inte är aktiva på någon typ av PC forum ska vända sig till någon så ringer dom och frågar support, eller frågar support på plats! Och när denna supporten inte heller har en aning (trots att dom själva tror det) så är man körd, Precis vad som hände mig med Svives och kompletts support. Lägg ner nu grabben.

Till saken hör väl att du kontaktade dem efter ditt köp?
Skulle rekommendera dig att åberopa ångerrätten om du inte haft varan i din besittning i mer än 14 dagar.

Permalänk
Skrivet av LemurenSwe:

Till saken hör väl att du kontaktade dem efter ditt köp?
Skulle rekommendera dig att åberopa ångerrätten om du inte haft varan i din besittning i mer än 14 dagar.

Ser inte varför det hör till saken när min poäng är att andra kunder som är betydligt mindre kunniga än mig eventuellt skulle höra med support och då bli vilseledda.

Är förövrigt nöjd med produkten då nätet är mycket stabilt och bra räckvidd och 0 problem so far. Vilket jag också skrev i inlägget vilket Jonny myran helt verkar ha blundat för.

Som jag också skrev till någon annan så är jag inte bredd att casha ut tusentals kr för en router med snabbare uppkoppling. Problemet för mig var att om man tex köper en kamera som man tror har 20 megapixel och det visar sig att den i praktiken bara kan spara bilder i 5 megapixel så är det i min värld oacceptabelt om man så har köpt den för 20'000kr eller 20kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

Ser inte varför det hör till saken när min poäng är att andra kunder som är betydligt mindre kunniga än mig eventuellt skulle höra med support och då bli vilseledda.

Är förövrigt nöjd med produkten då nätet är mycket stabilt och bra räckvidd och 0 problem so far. Vilket jag också skrev i inlägget vilket Jonny myran helt verkar ha blundat för.

Som jag också skrev till någon annan så är jag inte bredd att casha ut tusentals kr för en router med snabbare uppkoppling. Problemet för mig var att om man tex köper en kamera som man tror har 20 megapixel och det visar sig att den i praktiken bara kan spara bilder i 5 megapixel så är det i min värld oacceptabelt om man så har köpt den för 20'000kr eller 20kr.

Visst, om vi leker med den tanken så skulle det mycket väl vara så att en eventuell kund skulle kunna få fel information av en kundtjänstmedarbetare. Alternativt är ju att denne får tala med någon mer lämpad till sitt jobb än den du talade med, och då får rätt information. Det handlar alltså om spekulation.

Vad som är oacceptabelt beror väl helt och hållet på hur många megapixel denna fiktionella kamera hade enl. annons kontra verklighet? Om det står angivet olika värden för sensorn, samt för vad som sparas - så får man vara uppmärksam på detta.

Permalänk
Skrivet av LemurenSwe:

Visst, om vi leker med den tanken så skulle det mycket väl vara så att en eventuell kund skulle kunna få fel information av en kundtjänstmedarbetare. Alternativt är ju att denne får tala med någon mer lämpad till sitt jobb än den du talade med, och då får rätt information. Det handlar alltså om spekulation.

Vad som är oacceptabelt beror väl helt och hållet på hur många megapixel denna fiktionella kamera hade enl. annons kontra verklighet? Om det står angivet olika värden för sensorn, samt för vad som sparas - så får man vara uppmärksam på detta.

Absolut men som säljare tycker jag att man ska satsa på att vara så tydlig med informationen kring en produkt man säljer som det bara är möjligt. Och förmedla informationen lättförståeligt så att man kan nå ut till så många potentiella kunder som möjligt. Inte bara för att vara schysst mot kunden utan även för att ge sitt eget företag en så bra bild som möjligt och i slutändan maximera sin vinst.
Iallafall så länge som man inte jobbar som telefonförsäljare eller liknande där affärsiden går ut på att lura sina kunder (helst pensionärer) så mycket som möjligt, been there done that.

Och nu försöker jag inte klanka ner på komplett.se som förövrigt är min favoritsida när det kommer till att handla elektronik. Tycker bara att informationen kring routrar som säljs generellt sett (på olika hemsidor) hade kunnat vara skrivas på ett mycket lättförståeligt sätt.

Var btw inte en person jag talade med utan säkert 3-4 medarbetare som var inblandande i supporten.

(Min poäng är inte heller att deras support är kass, bara att infon är så svårtolkad att dom inte själva kunde fatta vad som var fel) Jag skulle själv definiera mig som en datanörd (som inte har koll på routers/ nätverk) men som tex har utfört mirakel av bibliska proportioner när det kommer till att återuppväcka stendöda system osv och är väl insatt i överclockning osv, och jag missförstod även infon.

Permalänk
Avstängd

Man måste ju kunna förstå att det är en mycket stor skillnad mellan hårdvara.

Visst kan en craprouter leverera och det beror ju på vad som klienten är bestyckad med.

Om både routern och klienten använder billigt crap så blir det inte full fart.

Det bara är så!

Exempel på en craprouter som levererar:
https://www.gearbest.com/wireless-routers/pp_497233.html

Sen som i det mesta av billiga laptops, mobiler, paddor så slitter rent skit som nätverkskort!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det står såhär på anslutningarna "WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 " och du undrar varför det inte går snabbare. Köp en ny router och köp rätt.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Citrona:

Det står såhär på anslutningarna "WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 " och du undrar varför det inte går snabbare. Köp en ny router och köp rätt.

Exakt, samt att det står att routern är för 100Mbit bredband.
Kan ju inte bli tydligare.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Det står såhär på anslutningarna "WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 " och du undrar varför det inte går snabbare. Köp en ny router och köp rätt.

Hur många vanliga människor förstår vad den informationen innebär?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Hur många vanliga människor förstår vad den informationen innebär?

De förstår inte heller vad 250Mbit bredband är för något och de har inte kompetens att upptäcka att de bara får ut 100Mbit. Förutom att de saknar kompetens så använder de inte deras uppkoppling på något sätt så de skulle märka att denna router begränsar.

Jag tycker den aktuella routern med hur den säljs idag på komplett är tydligt utmärkt, det är ytterst få individer som kan misstolka detta. Men visst det hade ej varit fel med omformulering där det tydligare står.

Det jag har svårt att förstå är hur personer som anser denna märkning är svår klarar att handla lite mer tekniska saker, där det minst sagt kan vara ett h-lvete att ta reda på saker. Fråga de som gör produkten så åker man först på en massa inkompetenta idioter och får kämpa för att komma till någon vettig.

Nå i detta aktuella fall så har vi bara TS ord om att komplett support hade problem att se felet. Om detta är sant så borde komplett se över vad de har för support-personal, där jag vill hävda att ingen som jobbar inom området datateknik inte direkt skulle se felet. Jag vill nästa jämföra det med att köpa ddr3 minnen till de nyaste moderkorten.
Många kunder kan ha stora problem med nätverk och det kan handla om att rensa arp table i switchar etc, men nu är vi inne på riktig grundläggande nivå och man kanske inte ska jobba med support för detta om man ej kan det.

*edit*
Problemet är för övrigt inom konsumentbruk välkänt i nästan 20år. Det var väl runt 15år sedan man började se olika personer på forum klaga på felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De förstår inte heller vad 250Mbit bredband är för något och de har inte kompetens att upptäcka att de bara får ut 100Mbit. Förutom att de saknar kompetens så använder de inte deras uppkoppling på något sätt så de skulle märka att denna router begränsar.

Jag tycker den aktuella routern med hur den säljs idag på komplett är tydligt utmärkt, det är ytterst få individer som kan misstolka detta. Men visst det hade ej varit fel med omformulering där det tydligare står.

Det jag har svårt att förstå är hur personer som anser denna märkning är svår klarar att handla lite mer tekniska saker, där det minst sagt kan vara ett h-lvete att ta reda på saker. Fråga de som gör produkten så åker man först på en massa inkompetenta idioter och får kämpa för att komma till någon vettig.

Nå i detta aktuella fall så har vi bara TS ord om att komplett support hade problem att se felet. Om detta är sant så borde komplett se över vad de har för support-personal, där jag vill hävda att ingen som jobbar inom området datateknik inte direkt skulle se felet. Jag vill nästa jämföra det med att köpa ddr3 minnen till de nyaste moderkorten.
Många kunder kan ha stora problem med nätverk och det kan handla om att rensa arp table i switchar etc, men nu är vi inne på riktig grundläggande nivå och man kanske inte ska jobba med support för detta om man ej kan det.

Du har åsikter om mycket men svarar knappast på min fråga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Du har åsikter om mycket men svarar knappast på min fråga.

Jag gjorde det indirekt.
Vanligt folk köper ej snabbare än bredband än 100Mbit. De saknar dessutom kompetens att själva konfigurera en router och de borde rådfråga någon vid köp.
Har man kommit upp i kompetensnivå så att man själv kan koppla in en router så är inte steget långt att förstå vad denna text antyder: "Denna modell är lämplig om du har internethastighet upp till 100 Mbps.".
Och man borde då rådfråga någon om den ändå fungerar med ens hastighet eller läsa den tekniska beskrivningen.

Det var förövrigt samma sak med mobiltelefonerna, när 4G kom så stödde ej alla mobiler detta. Ska man då skaffa 4G och saknar kompetens, fråga då någon om råd.

Jag håller dock med om att komplett kunde vara ännu tydligare, typ högre upp skriva att denna router klarar av internethastigheter upp till 100 Mbps.

Problemet jag anser är dock att denna produkt är tydlig utmärkt, ska man vara generell så blir det stora problem då allt inte är så lätt. Bara ta dockningsstation till en dator, vilka passar till vilka. Ja kunden får själv göra lite efterforskning, rådfråga personer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag gjorde det indirekt.
Vanligt folk köper ej snabbare än bredband än 100Mbit. De saknar dessutom kompetens att själva konfigurera en router och de borde rådfråga någon vid köp.
Har man kommit upp i kompetensnivå så att man själv kan koppla in en router så är inte steget långt att förstå vad denna text antyder: "Denna modell är lämplig om du har internethastighet upp till 100 Mbps.".
Och man borde då rådfråga någon om den ändå fungerar med ens hastighet eller läsa den tekniska beskrivningen.

Det var förövrigt samma sak med mobiltelefonerna, när 4G kom så stödde ej alla mobiler detta. Ska man då skaffa 4G och saknar kompetens, fråga då någon om råd.

Jag håller dock med om att komplett kunde vara ännu tydligare, typ högre upp skriva att denna router klarar av internethastigheter upp till 100 Mbps.

Problemet jag anser är dock att denna produkt är tydlig utmärkt, ska man vara generell så blir det stora problem då allt inte är så lätt. Bara ta dockningsstation till en dator, vilka passar till vilka. Ja kunden får själv göra lite efterforskning, rådfråga personer etc.

Det är inte så svårt som du tror. Om man slopar det mesta av marknadsföringsbluddret så är det möjligt att upptäcka den viktiga informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Hur många vanliga människor förstår vad den informationen innebär?

Nu kanske google är någon nyhet för vissa, men annars kan man gå in på www.google.se och skriva 100Base-TX sen trycka på enter.
Men är det för svårt så kanske man ska fråga någon om hjälp innan man köper något. och inte gnälla sen på att man har fått precis vad man har köpt?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Nu kanske google är någon nyhet för vissa, men annars kan man gå in på www.google.se och skriva 100Base-TX sen trycka på enter.
Men är det för svårt så kanske man ska fråga någon om hjälp innan man köper något. och inte gnälla sen på att man har fått precis vad man har köpt?

Jag kan inte låta bli att misstro handlare som kräver att man ska googla för att veta vad man köper. Dessutom om det stått 1000Base - vilken thruput har den routern?

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Det står såhär på anslutningarna "WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 " och du undrar varför det inte går snabbare. Köp en ny router och köp rätt.

Skrivet av anon200632:

Exakt, samt att det står att routern är för 100Mbit bredband.
Kan ju inte bli tydligare.

Mvh

Skrivet av anon159643:

De förstår inte heller vad 250Mbit bredband är för något och de har inte kompetens att upptäcka att de bara får ut 100Mbit. Förutom att de saknar kompetens så använder de inte deras uppkoppling på något sätt så de skulle märka att denna router begränsar.

Jag tycker den aktuella routern med hur den säljs idag på komplett är tydligt utmärkt, det är ytterst få individer som kan misstolka detta. Men visst det hade ej varit fel med omformulering där det tydligare står.

Det jag har svårt att förstå är hur personer som anser denna märkning är svår klarar att handla lite mer tekniska saker, där det minst sagt kan vara ett h-lvete att ta reda på saker. Fråga de som gör produkten så åker man först på en massa inkompetenta idioter och får kämpa för att komma till någon vettig.

Nå i detta aktuella fall så har vi bara TS ord om att komplett support hade problem att se felet. Om detta är sant så borde komplett se över vad de har för support-personal, där jag vill hävda att ingen som jobbar inom området datateknik inte direkt skulle se felet. Jag vill nästa jämföra det med att köpa ddr3 minnen till de nyaste moderkorten.
Många kunder kan ha stora problem med nätverk och det kan handla om att rensa arp table i switchar etc, men nu är vi inne på riktig grundläggande nivå och man kanske inte ska jobba med support för detta om man ej kan det.

*edit*
Problemet är för övrigt inom konsumentbruk välkänt i nästan 20år. Det var väl runt 15år sedan man började se olika personer på forum klaga på felet.

Skrivet av Citrona:

Nu kanske google är någon nyhet för vissa, men annars kan man gå in på www.google.se och skriva 100Base-TX sen trycka på enter.
Men är det för svårt så kanske man ska fråga någon om hjälp innan man köper något. och inte gnälla sen på att man har fått precis vad man har köpt?

Har redan förklarat att jag ignorera informationen om lämplig för upp till 100Mbp/s då jag antog att detta bara var bullshit för att försöka sälja sina dyrare routrar än vad man behöver till folk. Jag läste ju klart och tydligt att den skulle klara 1200Mbp/s först. Det är som jag även nämnt tidigare standard att ljuga om hur hög bandbredd konsumenter behöver. Brukar stå tex "200Mbp/s lämplig för dig som vill kunna strömma HD video på flera enheter samtidigt" när det räcker med mindre än en tiondel av det hastigheten i praktiken.

Och nu handla det inte om att det stod information som jag inte förstod när jag köpte den, då hade jag såklart googlat. Utan att jag missförstod den infon som fanns. Och det är 100% sant att deras support var lika clue-less som jag både kompletts och Svives.

Och i era drömmar att vilken normal-tekniskt kunnig person som helst skulle fatta infon direkt. Om man aldrig handlat router tidigare. Är som sagt mycket kunnig när det kommer till datorer i allmänhet.

Permalänk
Medlem

@Bananrepubliken: Nu är det ju faktiskt så här.

AC1200 säger kanske 387-400 på 2,4 och resten på 5ghz. Så långt är det korrekt.

Dock är det LÄNKHASTIGHET och säger 0 om faktiskt throughput. du måste tänka att dessa 400 på 2,4 delas på TVÅ, en för ner och en för upp. Sen har vi overhead som sig bör. I bästa fall kan man räkna med 80 på 2,4 GHz förutsatt att alla enheter har det som krävs samt har bra mottagning.

om man ska få mer fart måste man ha 5ghz och då kan man få kanske 200-300 MAX verklig hastighet på 5ghz. Inga 1200 eller 2400 här inte.

Högre hastigheter (ACXXXX) innebär ofta stöd för fler enheter, dvs två st kan få 300mbps medans en fortfarande bara får 300.

MU-MIMO osv är ofta menlöst för hemanvändare, och ofta mer än 2x2 mimo då väldigt få bärbara har stöd för mer än 2xmimo. Vissa telefoner kan ev ha stöd för mer, men då kan man samtidigt diskutera nyttan av mer hastighet då annat lär begränsa prestandan i telefonen som flashminne, busshastighet osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

Har redan förklarat att jag ignorera informationen om lämplig för upp till 100Mbp/s då jag antog att detta bara var bullshit för att försöka sälja sina dyrare routrar än vad man behöver till folk. Jag läste ju klart och tydligt att den skulle klara 1200Mbp/s först. Det är som jag även nämnt tidigare standard att ljuga om hur hög bandbredd konsumenter behöver. Brukar stå tex "200Mbp/s lämplig för dig som vill kunna strömma HD video på flera enheter samtidigt" när det räcker med mindre än en tiondel av det hastigheten i praktiken.

Och nu handla det inte om att det stod information som jag inte förstod när jag köpte den, då hade jag såklart googlat. Utan att jag missförstod den infon som fanns. Och det är 100% sant att deras support var lika clue-less som jag både kompletts och Svives.

Och i era drömmar att vilken normal-tekniskt kunnig person som helst skulle fatta infon direkt. Om man aldrig handlat router tidigare. Är som sagt mycket kunnig när det kommer till datorer i allmänhet.

Ja fast det står klart och tydligt att WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX - RJ-45, då kan den inte leverera mer än 100Mbit, annars hade det stått WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Ja fast det står klart och tydligt att WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX - RJ-45, då kan den inte leverera mer än 100Mbit, annars hade det stått WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45.

absolut så är det, och det vet jag nu. Men när jag såg det från början sålla jag bort informationen som irrelevant då jag trodde att jag redan fått all information jag behövde. Står tex även "PPPoE, DHCP, SMB, DDNS" har inte heller en aning om vad detta betyder och ser därför inte heller det som relevant info.