Lamputtag till usb eller infälldt utag som passar i lampdosa.

Permalänk
Medlem

Lamputtag till usb eller infälldt utag som passar i lampdosa.

Hej

Jag tänkte montera ett par trådlösa små kameror för att komplettera dom poe drivna. samt ett par sensorer som går att driva med usb
Tanken är att montera dessa vid takhöjd och ansluta till lamputtagen som inte används. (sitter flera i varje rum som ej används då vi har spottar)
kamerorna drivs av 5v 2amp. Jag har letat som sjutton efter antingen en "puck" som omvandlar 220 till 5v att gömma i dosan eller en usb laddare som passar i lamputtaget. (det går inte sätta ett standard uttag då dosan är för stor )

Någon som har en ide om var man kan hitta detta?
Helt optimalt skulle vara med "puck" man kan bygga in och bara ha en liten usb sladd som går rakt in i kameran.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Tror inte detta existerar tyvärr.

Möjligen om det finns någon livsfarlig kinalösning till det men tveksamt då det är sällan man behöver usb i taket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@aragon:
Jag har faktiskt letat länge efter samma sak då jag skulle vilja installera en gäng kameror/sensorer i takhöjd som alla drivs med 5v.

Jag hittade ett par "puckar" för invändig installation på Conrad.se, tyvärr har jag ingen länk och kommer inte ihåg exakt vad jag sökte på. Men dom ser ut ungefär som trådlösa inbyggnads-puckar från nexa och liknande fast dessa omvandlade endast till 5v. Nackdelen var att dom kostade 3-400:- st och dom billigare kunde bara skicka ut 100-300mA, tror att dom som låg närmre 400:- kunde skicka ut runt 1A.

Men det bästa om man bor i villa iaf. borde vara att installera ett datornätagg på vinden och dra vidare 5v-linorna i rör/slang till taken i rummen som man vill använda. Ett jäkla jobb dock.

Permalänk

Jag är precis på väg att skriva en tråd om ett problem jag vill ha hjälp med. När jag sökte igår kväll på lösningar snubbla jag över detta eluttag. Det kanske funkar?

Permalänk
Skrivet av RuneWebradio:

Jag är precis på väg att skriva en tråd om ett problem jag vill ha hjälp med. När jag sökte igår kväll på lösningar snubbla jag över detta eluttag. Det kanske funkar?

passar inte i takdosa tyvärr.

är olika diameter på takdosor och väggdosor.

tror takdosa är 80mm medans väggdosa mäter 70mm har jag för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

@aragon:
Jag har faktiskt letat länge efter samma sak då jag skulle vilja installera en gäng kameror/sensorer i takhöjd som alla drivs med 5v.

Jag hittade ett par "puckar" för invändig installation på Conrad.se, tyvärr har jag ingen länk och kommer inte ihåg exakt vad jag sökte på. Men dom ser ut ungefär som trådlösa inbyggnads-puckar från nexa och liknande fast dessa omvandlade endast till 5v. Nackdelen var att dom kostade 3-400:- st och dom billigare kunde bara skicka ut 100-300mA, tror att dom som låg närmre 400:- kunde skicka ut runt 1A.

Men det bästa om man bor i villa iaf. borde vara att installera ett datornätagg på vinden och dra vidare 5v-linorna i rör/slang till taken i rummen som man vill använda. Ett jäkla jobb dock.

tror jag hittat en som kommer fungera
https://adapterexperten.se/ac-adapter-laddare/nataggregat-inb...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Jag har nu googlat runt ett bra tag men det som du söker finns inte. Finns ingen ting förutom uttag för taklampa i en kopplingsdosa. Jag har för mig att jag för några år sedan sökte ett vanligt eluttag som passade i en kopplingsdosa. Men hitta inget till det heller.

Jag tror din bästa lösning är att köpa en:

Adapter för lamputtag

Eller köpa/göra en

Och sen trycka i en sån här:

Eller som jag förmodligen skulle gjort.
Köpt en sån här:

Man får mixtra lite och förmodligen ha skruvarna från kopplingsdosan på utsidan av metallramen och/eller en bricka. Om du har tur passar kopplingsdosans skruvar i dom runda hålen i hörnen?
Sen köpt ett doslock och sågat hål i det så det passar perfekt.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

@RuneWebradio: om man bara vill sätta ett vanligt usb uttag (vägguttag för apparatdosa) i lampdosa hittade jag ramar man kan köpa som är just för det användningsområdet. Nu har dock jag snöat in på att det ska vara helt osynligt så den jag länkade till kommer lösa mitt problem då den kommer passa att montera i dosa och sedan sätter jag ett doslock för kopplingsdosa med kabelutgång på så syns det inget alls. den jag länkar till ger 5v 3amp viket borde räcka lätt

i dom rummen jag kommer sätta sensorer och kameror, blir det att göra enligt följande, sätter länkad konverter i dosan, monterar övergångsramen som jag gör ett 10mm hål i, sedan monterar jag ramar för sensorn och sensor, samt ansluter kamera genom den usb sladd som kommer gå genom borrat hål. sedan är det bara hoppas dom inte stör varandra

PS: det är billigare med biltema om du bara vill ha usb uttag http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...
//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.