Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Det räcker inte lång väg, varende en av våra servrar i farmen på jobbet har maxat moderkortens RAM kapacitet och det kan jag lov utnyttjas..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas du var ironisk nu? För en server gäller inte det vi diskuterar. Som att jämföra en Hundkoja med en Scania 164. Bra där! :-/

Skrivet av BergEr:

Alla spel jag spelar drar över 6GB ram själv, med 8GB skulle det fan inte gå att använda datorn :/
Får dagligen varning om att 16GB är slut pga firefox och ett spel igång.

Är väl inte vanligt att Windows varnar, den swappar bara till disk istället. Såvida din swap-fil inte är inaktiverad? Skulle du slå på den, försvinner troligvis "varningarna". Och då kanske det går? Har du provat?

Skrivet av Denkan92:

8gb är för lite enligt mig själv då jag ligger över de med dem spel jag lirar.

Har du provat?

Skrivet av lambdan:

8 räcker inte för mig. Har 16 och ligger ofta över 8 när jag spelar + har webbläsare + flikar uppe. Har varit över 15 GB när jag höll på med deepfakes.

Har du provat?

Blir väl en riktig skitstorm nu, men man blir lite trött, när folk sitter och påstår att DET GÅR INTE! Videon i första inlägget är ett bra bevis på hur BRA DET faktiskt GÅR!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag hoppas du var ironisk nu? För en server gäller inte det vi diskuterar. Som att jämföra en Hundkoja med en Scania 164. Bra där! :-/

Är väl inte vanligt att Windows varnar, den swappar bara till disk istället. Såvida din swap-fil inte är inaktiverad? Skulle du slå på den, försvinner troligvis "varningarna". Och då kanske det går? Har du provat?

Har du provat?

Har du provat?

Blir väl en riktig skitstorm nu, men man blir lite trött, när folk sitter och påstår att DET GÅR INTE! Videon i första inlägget är ett bra bevis på hur BRA DET faktiskt GÅR!

Vart skrev jag att det inte går?

Permalänk
Medlem

@Denkan92: "8gb är för lite enligt mig själv då jag ligger över de med dem spel jag lirar."
Insinuerar att det inte skulle gå med de spelen du spelar. Jag frågade, har du provat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Utan att peka ut någon specifik...
Jag hade köpt om ni faktiskt hade tagit ut hälften av era 16GB (Eller 24 av era 32) och provat, konstaterat att det inte går. Men det har ni inte!

Varför jag reagerar på ogenomtänkta kommentarer "att det minsan inte går", är för att det hausar upp minnesförsäljningen.
Minnen det redan råder brist på. Minnen som redan kostar skjortan för att det är brist på dem!
Ogenomtänkta kommentarer som häller bensin på en brasa.

Problemet, om ni inte listat ut det, är att det kanske sitter 100'000 människor och läser detta. Om 10% av dem inte är så duktiga på datorer, utan går på vad andra säger, så har vi NU 10'000 där ute som nu tror att det inte går att köpa en dator med 8GB minne. Om vi antar att de flesta förnyar sin dator var tredje år, innebär det att ca nio av dessa personer köper ny dator varje dag. Och era påståenden har just sålt minnen för över 9'000 SEK/dag! (Har ni provision? )

Där ute i busken, sitter en tonåring, som nu måste spara en tusenlapp på nått annat, för att han måste köpa 8GB extra RAM för att spelen annars inte kommer fungera. Var skall ha ta den tusenlappen? Troligtvis köpa ett billigare grafikkort! (Där tappar han prestanda på riktigt!)
Eller en pensionär som måste äta makaroner och cetchup en månad extra för att ha råd med denna extra kostnad då man inte kan ha mindre än 16GB.

I videon i första inlägget, konstaterar Linus att endas Raise of Tombrider äter minne till frukost, alla andra spel rullar på 8GB. Fast inte här på SWEC då? Dumheter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Det går säkert med 8Gb Ram, men det är inte optimalt och som jag tidigare skrivit spelar även valet av grafikkort in i hur mycket det påverkas

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Precis så. Givetvis gör mera RAM gott, men det är ganska dyrt just nu. Precis som grafikkort, tyvärr. :-/
Så spel upplevelsen kostar. Men om jag hade behövt köpa dator idag och hade att kompromissa mellan att gå ner i grafikkorts modell, eller spara in på RAM, så hade jag lätt köpt ett dyrare grafikkort och kört på, för jag vet att 8Gb RAM går, och går ganska bra! RAM kan man alltid komplettera med ett par stickor till senare. (Om man upplever problem. Sannolikt gör man det inte och kör med det man har lång tid, innan man kanske ändå uppgraderar.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det funkar ju med 8GB, även om 10-12GB+ troligen är bekvämare i skrivande stund (2018-03-14).
Jag hade helst inte köpt en ny burk med mindre än 16GB idag i alla fall, om den ska hålla i befintligt skick några år.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Använder som högst 12gb ram så jag kör 32gb, mer än nöjd

Permalänk
Medlem

Har använt 8GB sedan 2012, räcker bra för mig även i spel och virtuella maskiner så länge man tänker sig för och inte startar flera virtuella maskiner samtidigt. Brukar köra en Windows 10 VM tilldelad 3GB ram och tycker det flyter på bra. De spelen jag har provat klarar sig också. Skulle jag köpa en stationär dator idag så är dock 16GB minimum, med dagens minnespriser.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det funkar ju med 8GB, även om 10-12GB+ troligen är bekvämare i skrivande stund (2018-03-14).
Jag hade helst inte köpt en ny burk med mindre än 16GB idag i alla fall, om den ska hålla i befintligt skick några år.

Jag byggde datorn jag sitter vid (Den är inte riktigt klar, men igång) med 32Gb RAM. Men när jag inte håller på med Photoshop, skulle 8Gb räcka alldeles utmärkt. Jag har sällan fler än fem flikar öppnade samtidigt i web läsaren, kollar lite film osv...
Skyrim och Crysis-3 rullar på alldeles fantastiskt med 8Gb. (Jag har inte fastnat för nått av de nyare spelen.)
Jag är helt övertygad om att med 8Gb skulle även nya spel rulla perfekt. Alla texturer laddas in i grafikkortets 11Gb, det är bara banor som laddas i RAM. (Bara och bara)...

Med en modern SSD under locket, märker man knappast av ens när datorn swappar via disken istället för RAM. Därför räcker 8Gb långt.

Problemet, tror jag, är att folk med mera än 8Gb RAM kollar hur mycket som används och drar sina slutsatser av det. Men WinX tar vad den får. Just nu sitter jag med två web läsare öppna, tre flikar per läsare är öppna och WinX använder 24% av 32Gb. Dvs jag använder precis 8Gb, bara på lite torrsurfande. Skulle jag dra slutsatsen från detta, skulle jag också påstå att det inte går med 8Gb.
Men om jag istället bara gav WinX 8Gb (Istället för 32) skulle minnesanvändningen vara lite annorlunda. Mest troligt skulle jag ha åtminstånde 2Gb ledigt. Alltså skulle WinX använda mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

...jag använder precis 8Gb, bara på lite torrsurfande...

Du slog inte fel på p och t?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en dator idag med mindre än 16gb ram. 16gb är sweetspot för mig, de finns dom som behöver mer. Jag klarar mig bra på 16gb ram, inte på 8gb ram däremot.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du slog inte fel på p och t?

Jo, jag ser det nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När folk säger att 8GB är en ok mängd...så skulle FF15 vilja ta ett snack med er. Det spelet använde 12-13GB som mest under en speltid av mina 16GB jag hade då (har nu 32GB igen).

Sitta på 8GB idag skulle aldrig fall mig in, det hade jag i en dator som jag spelade på för 12 år sedan, som sedan blev 16GB.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Summeringen bör bli att det är väldigt individuellt ..
Vissa klarar sig med 4Gb men för andra är 16Gb för lite
Beroende på vad man ska göra, uppgaraderade polarens dator (med en ssd) som endast har 3Gb i ram och han tycker det är mer än tillräckligt ... dock så spelar han inte något mer än Tetris eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad många missar som inte tagits upp ännu är att Microsoft har börjat nyttja Windows likt Apples OS X. Operativsystemet använder så mycket internminne som finns att tillgå beroende på total mängd.

Sedan kan jag generellt hålla med om att 8GB är för lite om man inte vill behöva behöva oroa sig för en flaskhals stup i kvarten.

Lite motsägelsefullt och intetsägande inlägg... Sitter med Edge och fyra flikar, några Office-applikationer, Skype for Biz och en fjärrsession och sniffar runt 40% av mina 16 GB. Microsoft har nog också glömt att nytta allt internminne - men det beror kanske på den för stora mängden tillgängligt RAM?

Vad många missar är att minnesmängden reflekterar nyttjandegraden. Ju mer program som körs desto mer minne kan nyttjas. Att kategorisk säga att man måste ha 8, 16 eller 32 GB RAM är ju att generalisera utan förbehåll. Har 8 GB i min gamla bärbara och den flaskade först när jag startade upp två VM:ar samtidigt, då först gick CPU och RAM i taket.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leafo:

När folk säger att 8GB är en ok mängd...så skulle FF15 vilja ta ett snack med er. Det spelet använde 12-13GB som mest under en speltid av mina 16GB jag hade då (har nu 32GB igen).

Sitta på 8GB idag skulle aldrig fall mig in, det hade jag i en dator som jag spelade på för 12 år sedan, som sedan blev 16GB.

Den hade tagit ännu mer om du gav den mer!
WinX TAR VAD DEN FÅR! <-Både jag och andra har skrivit det tidigare i tråden, så nu måste jag höja röste!

Minimum recuirements for FF15:
Core i5 2500/FX6100
GTX 760/R9 280
VRAM 2Gb
RAM 8Gb
Win-7 64bit
DX11
HD space 100Gb

EDIT:
Tog du ut ena 8Gb stickan och provade att köra på 8Gb?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Snälla, länka inte till LTT om du försöker få fram ett budskap.
Det finns bättre kanaler där ute som åtminstone försöker att vara seriösa.

Kan du länka några?

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: klart det går, men vill jag?

sitter konstant och slår i ram taket på 8GB idag, kan inte köra några VMs eller dyl, man får ligga och micro manage:a ram hela tiden för att datorn inta skall sega ner och bli o-responsiv.

Går gör det alltid, satt 2017 på dubbla celeron 500mhz och 640mb ram, borde jag advocera för att 640mb ram är tillräckligt? Såklart inte!

bara för att det är möjligt betyder det inte att det är en bra idé. 8GB är för lite för majoriteten här på forumet helt enkelt.

jag kan inte göra allt jag vill med bara 8GB. men jag får klara mig det tills jag får hem mer minne.

alla borde inte testa 8GB för att se hur det är, vet man att man behöver mer skall man inte behöva plåga sig igenom ett långsamt system för att någon på internet skall kunna säga "Hah, vad var det jag sa!"

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

brukar ligga på 12.5GB ram med program och spel på

Permalänk
Medlem

64Gb hemma, 128Gb på jobbet, sitter oftast med x-antal virtuella maskiner igång samtidigt så 64Gb är ett måste för mig

Permalänk

Tycker mig minnas att det förekommit ett flertal trådar här på forumet om folk som haft grova prestandaproblem i BF1 då de haft bara 8GB RAM-minne (dual channel).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Jag hör dej!
Det räcker inte riktigt för dej, och du snackar ändå av erfarenhet. (Respekt)
Många bara slänger ur sig från andra hållet, de har 16Gb och "de kan se att det inte skulle gå" från fel håll. När de inte förstår att de inte har en aning om hur OS skulle hanterat minnet om den bara hade 8Gb att jobba med.
8Gb räcker inte för mej heller, inte ens 16Gb räcker för mej. Men om man bortser från mitt Photoshoppande, så hade jag klarat mej utmärkt med 8Gb (Ja jag har provat, på förra burken gick en modul sönder. Körde på en 8Gb modul i ett par veckor.)
Om du tänker dig din dator med 8Gb, om du inte körde som "avancerad användare med VM osv, tror du 8Gb hade fungerat för övrigt?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

32GB i två system, 16GB i två andra här hemma. Datorn på jobbet har 16GB. Mitt egna RAM köptes lyckligtvis när priserna var lägre än de är idag. Minnesanvändningen har en förmåga att variera, hellre för mycket än för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lite motsägelsefullt och intetsägande inlägg... Sitter med Edge och fyra flikar, några Office-applikationer, Skype for Biz och en fjärrsession och sniffar runt 40% av mina 16 GB. Microsoft har nog också glömt att nytta allt internminne - men det beror kanske på den för stora mängden tillgängligt RAM?

Vad många missar är att minnesmängden reflekterar nyttjandegraden. Ju mer program som körs desto mer minne kan nyttjas. Att kategorisk säga att man måste ha 8, 16 eller 32 GB RAM är ju att generalisera utan förbehåll. Har 8 GB i min gamla bärbara och den flaskade först när jag startade upp två VM:ar samtidigt, då först gick CPU och RAM i taket.

Vad jag menade var att två datorer med samma hårdvara och program kommer att använda olika mängd RAM beroende på hur mycket RAM som finns installerat

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Inte ens 16GB räcker, får ofta slut på ledigt minne, varpå jag får släcka ner annat eller leva med slö prestanda. 8GB är helt uteslutet. Ska man handla nytt ska man ha 32GB.

Om du gick från 2x8 till 1x8 så borde väl dina prestandaförluater mestadels bestå av att daul channel inte längre nyttjas. Men så kanske inte var fallet?

Kom sent in i diskussionen och har jag missat något vet jag om ursäkt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Satt på 8GB ett tag. Battlefield 1 var helt ospelbart, även på lägsta möjliga settings. FPS drops och konstant whine från Windows att RAM-minnet var nästintill slut. Uppgraderade till 16GB och FPS drops försvann, och Windows har hållt 'käften'.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

8gb räcker och rekommenderar alla som köper gaming datorer att just köpa 1x8gb i dagsläget för priserna på ram minnen är åt helvete, över 2000kr för 2x8gb är inte rimligt.

När men sedan behöver 16 kan man köpa en till DDR4 sticka med 1x8gb i samma frekvens och latenser från samma tillverkare och köra dual channel, men spenderar man över 13k på en stationär dator så ska det vara 16gb minne men prisklassen mellan 7-13k på gamingdatorer räcker det med 8gb eftersom det oftast brukar vara en Ryzen 5 eller liknande CPU samt 1060 6gb eller sämre GPU.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte mängden ram, problemet är dagens skräp om man säger så. Med win10 och spel och vara komfortabel är 16gb definitivt standarden idag, finns många spel som drar nytta av detta och mycket annat. Ditt Operativsystem cachar saker, som din browser och annat, "snabbhet" i en dator är många gånger för att ditt operativsystem har det program du använder mest cachat i ram.

så, 16gb är definitivt sweetspot för alla idag osm är hemanvändare och spelar med windows.

För folk som bara surfar, lysnar musik och kollar youtube räcker 4gb ram mer än nog, en browser öppen med 2-5 tabbar är 0 problem och flyter fin fint...

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tycker mig minnas att det förekommit ett flertal trådar här på forumet om folk som haft grova prestandaproblem i BF1 då de haft bara 8GB RAM-minne (dual channel).

Skulle vara kul om någon som spelar BF1 kunde testa? Att plocka ur en minnes sticka är ju inte överkurs.
All hårdvara spelar ju in. Mekanisk disk och så höga inställningar att Windows börjar swappa spelet till disk, förstår jag blir problematiskt.
En HDD och gammal GPU med lite minne, låter som möjlig konflikt. (BF1 har väl några år på nacken nu?)

Skrivet av Hjemrdeil:

Satt på 8GB ett tag. Battlefield 1 var helt ospelbart, även på lägsta möjliga settings. FPS drops och konstant whine från Windows att RAM-minnet var nästintill slut. Uppgraderade till 16GB och FPS drops försvann, och Windows har hållt 'käften'.

Övrig hårdvara vid tiden detta hände?

Visa signatur