Arris tv box krånglar dhcp-server svarar inte

Permalänk
Medlem

Arris tv box krånglar dhcp-server svarar inte

Tja!
Som rubriken lyder har jag fått hem en Arris tv box från Bredbandsbolaget. Jag har kopplat in den rätt i det enda internetkabel uttaget som finns. Jag startar upp den men den stannar på steg 2 och säger: "Fel 2: DHCP-servern svarar inte. Kontrollera nätverksförbindelsen." Vet ni hur man löser detta? Så sjuk irriterande. Modellen på lådan är ARRIS VIP2853 om det säger er något. Har även fiber installerat här hemma om det behövs som info.
Tacksam för svar.
Mvh Roll

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

"det enda internetkabel uttaget som finns" var finns detta? Har du kopplat in det uttaget till din switch?
Om du kopplar in en dator i det uttaget, får den ett IP-nummer då?

Permalänk
Medlem

BUMP

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

@Aene: Är inte så super kunnig på det här. Vad menar du med switch? Med "det enda internetkabel uttaget som finns" menar jag det enda uttaget som finns på ARRIS tv boxen.

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

Och vad finns i andra änden av nätverkskabeln?

Permalänk
Medlem

@CeciliaB: Fiberuttag i väggen.

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

Har du både internet och ip-tv från Bredbandsbolaget?
Hur långt på sidan http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tv/via-bredband-2/... kommer du?
Har du läst de guider/manual som det länkas till på den sidan?
Har du varit i kontakt med Bredbandsbolaget?
Ska du inte ha en router?
Finns några olika lösningar på sidan https://forum.tewss.telia.se/topic/10198-arris-vip1113l-far-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Tja!
Som rubriken lyder har jag fått hem en Arris tv box från Bredbandsbolaget. Jag har kopplat in den rätt i det enda internetkabel uttaget som finns. Jag startar upp den men den stannar på steg 2 och säger: "Fel 2: DHCP-servern svarar inte. Kontrollera nätverksförbindelsen." Vet ni hur man löser detta? Så sjuk irriterande. Modellen på lådan är ARRIS VIP2853 om det säger er något. Har även fiber installerat här hemma om det behövs som info.
Tacksam för svar.
Mvh Roll

Har du löst? Har samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Har ni bara ett uttag i lägenheten? då måste ni använda deras router troligen. TV skickas ofta på ett VLAN och då måste man ha en grej som "tolkar" detta vlan och skickar ut det på en specifik port. På den porten får man TV men inget internet.

Har ni flera uttag eller fiberkonverter med flera nätverksuttag? Då ska en av portarna vara märkt BredbandsTV eller motsvarande. Där ska din box in.

Permalänk
Medlem

Sett den direkt där fibern kommer in och byts från en fibertråd till "vanliga" internet uttag. UTAN någon (framför allt) egen ruter eller något annat i mellan.

Telia sa att det när jag kopplade in min för första gången då den inte fungerade (startade bara om hela tiden) med min Asus ruter i mällan, men utan den så startade den upp direkt.

De är uppenbart mycket kräsna av sig det här boxrarna

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Har ni bara ett uttag i lägenheten? då måste ni använda deras router troligen. TV skickas ofta på ett VLAN och då måste man ha en grej som "tolkar" detta vlan och skickar ut det på en specifik port. På den porten får man TV men inget internet.

Har ni flera uttag eller fiberkonverter med flera nätverksuttag? Då ska en av portarna vara märkt BredbandsTV eller motsvarande. Där ska din box in.

Har en Raycore "fiberswitch" som man ska koppla in router, tv eller telefon i. Står i manualen att alla LAN-portar är likadana, dvs kan sätta tv i vilken jag vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Om du har Öppna stadsnät som kommunikationsoperatör så är det ett känt problem.

http://www.oppnastadsnat.se/driftstatus/

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte alltid dom som skickar ut TV boxarna helt 100% på vad man faktiskt måste göra.

Tex umeå energi skickar ut TV på en specifik port, denna port funkar bara om man faktiskt har en tjänst aktiv.

telia säger dock att det ska funka o bara "koppla till internet". Men så är det inte. Dom tänker man sitter på deras DSL tex, där deras switch gör så tv-boxen får "signal".

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Nu är ju inte alltid dom som skickar ut TV boxarna helt 100% på vad man faktiskt måste göra.

Tex umeå energi skickar ut TV på en specifik port, denna port funkar bara om man faktiskt har en tjänst aktiv.

telia säger dock att det ska funka o bara "koppla till internet". Men så är det inte. Dom tänker man sitter på deras DSL tex, där deras switch gör så tv-boxen får "signal".

Jag har läst ditt inlägg fyra gånger och förstår fortfarande ingenting. Drog du din text genom en slumptalsgenerator innan du skickade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ha BBB's egna router utan en vanlig som klarar av IPTV går bra.

Jag kör med en ASUS AC68U och BBB IPTV.

Finns en gammal tråd som tar upp lite lösningar.

#15134741

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Tja!
Som rubriken lyder har jag fått hem en Arris tv box från Bredbandsbolaget. Jag har kopplat in den rätt i det enda internetkabel uttaget som finns. Jag startar upp den men den stannar på steg 2 och säger: "Fel 2: DHCP-servern svarar inte. Kontrollera nätverksförbindelsen." Vet ni hur man löser detta? Så sjuk irriterande. Modellen på lådan är ARRIS VIP2853 om det säger er något. Har även fiber installerat här hemma om det behövs som info.
Tacksam för svar.
Mvh Roll

Kan uppdatera med att BBB support löste problemet (efter en månad) genom att kontakta de som levererade fiberboxen (Zitius) och bad dem konfigurera om något på den sidan. Kan ju vara liknande problem för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4